Kerne kompilering på Centos 4.4 ???
Fra : GRISEN

Dato : 05-09-07 15:37

Hej,

Jeg har kompileret kerne på Red Hat en masse gange.
Det plejer at gå nemt.

Nu er vi hoppet på Centos 4.4
Jeg vil gerne benytte en 2.6.9 kerne.
Jeg har installeret kernel-2.6.9-55.EL.i686.rpm fra Centos 4.5 og det
virker fint.
Der skal dog justeres lidt, så jeg har hentet linux-2.6.9.tar.gz fra
kernel.org

Jeg starter "make menuconfig" og konfigurerer at der IKKE skal være
support for loadable modules.
Derefter kan man IKKE vælge M for module - så det virker fornuftigt.
Jeg afslutter konfigurationen og kører make
Jeg får så en ny kerne, som jeg installerer og booter på.

Under opstart kommer der så en masse brok.
Den siger bl.a.:
insmod: error inserting '/lib/jbd.ko': -1 Function not implemented

Hvorfor gør den det?
Den kan selvfølgelig ikke loade jbd.ko for jeg har jo disabled support
for loadable modules.
Den burde ikke prøve, for support for jbd er allerede kompileret ind i
kernen.
Hvorfor siger den '/lib/jbd.ko'?
Hvis modules var supporteret, så burde den vel kigge i /lib/modules/
2.6.9 ???

Nogen ideer?

*
Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-09-07 11:25

GRISEN wrote:
> [...]
> virker fint.
> Der skal dog justeres lidt, så jeg har hentet linux-2.6.9.tar.gz fra

Hvorfor i alverden vil du dog selv kompilere din egen kerne?

Det var noget man gjorde for 10 år siden.

Husk at centos/rhel kerne 2.6.9 er en kernel.org kerne plus
11789 ekstra patches, incl. backportede sikkerhedsrettelser.

> Hvorfor siger den '/lib/jbd.ko'?
> Hvis modules var supporteret, så burde den vel kigge i /lib/modules/
> 2.6.9 ???

Den prøver at loade jbd modulet fra initrd filen.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-07 15:27

Den Thu, 06 Sep 2007 12:24:56 +0200 skrev Mogens Kjaer:

> Hvorfor i alverden vil du dog selv kompilere din egen kerne?
>
> Det var noget man gjorde for 10 år siden.

Hvordan slår man da loadable module support fra nutildags?

Mvh
Kent

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-09-07 15:44

Kent Friis wrote:
> Hvordan slår man da loadable module support fra nutildags?

Hvornår har man brug for dette hvis man kører CentOS, RHEL
eller Fedora?

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-07 17:54

Den Thu, 06 Sep 2007 16:44:09 +0200 skrev Mogens Kjaer:

> Hvornår har man brug for dette hvis man kører CentOS, RHEL
> eller Fedora?

Hvornår har man brug for en computer? Hvornår har man brug for at
spille? Hvornår har man overhovedet brug for at køre Linux? Hvornår
har man i det hele taget brug for andet end mad, drikke, tag over
hovedet og et sted at sove?

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-09-07 18:42

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> spille? Hvornår har man overhovedet brug for at køre Linux? Hvornår
> har man i det hele taget brug for andet end mad, drikke, tag over

Du glemte at FUT'te til dk.edb.livssyn.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : GRISEN

Dato : 06-09-07 21:27

On Thu, 06 Sep 2007 16:44:09 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Hvornår har man brug for dette hvis man kører CentOS, RHEL eller Fedora?

Når man ikke vil risikere at nogen ved en fejl eller med onde hensigter loader et usikkert modul...

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 06-09-07 21:34

On Thu, 06 Sep 2007 12:24:56 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Hvorfor i alverden vil du dog selv kompilere din egen kerne?

Company policy.
Disabler support for loadable modules og fjerner 1000 ting som vi ikke vil have.

Kan f.eks,. nævne USB supoport, som giver enhver mulighed for at kopiere data pfra en server over på en USB flash mem.
Det kan vi ikke lide...

>Husk at centos/rhel kerne 2.6.9 er en kernel.org kerne plus
>11789 ekstra patches, incl. backportede sikkerhedsrettelser.

Ved godt der er en masse fordele ved den 'originale' kerne, som en million mennesker har testet og bruger.
....men som sagt: Company policy.

>Den prøver at loade jbd modulet fra initrd filen.

Ok, det gir mening...
Det forklarer også, at hvis jeg ikke disabler support for loadable modules, så brokker den sig over module versionen.

Har du tilfældigvis en opskrift på hvordan man laver en initrd fil?

*
Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-09-07 22:38

GRISEN wrote:
> Har du tilfældigvis en opskrift på hvordan man laver en initrd fil?

Ja, mkinitrd, men du har jo netop ikke brug for en initrd fil. Den fil
indeholder de moduler der skal loades så kernen kan få fat i harddisk
og filsystem. Måske skal du bare helt fjerne initrd linien fra
grub.conf?

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : GRISEN

Dato : 07-09-07 06:22

On Thu, 06 Sep 2007 23:37:55 +0200, Mogens Kjaer <mk@lemo.dk> wrote:

> Den fil indeholder de moduler der skal loades så kernen kan få fat i harddisk og filsystem.

Er det det eneste den bruges til?

> Måske skal du bare helt fjerne initrd linien fra grub.conf?

Det vil jeg prøve..

*
Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-07 16:41

Den Fri, 07 Sep 2007 07:21:34 +0200 skrev GRISEN:

> Er det det eneste den bruges til?

Den bruges til de ting der er nødvendige før den rigtige / partition
mountes.

Normalt er det at loade IDE-modul, filsystem-modul og lignende.

Mvh
Kent

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-09-07 05:46

GRISEN <egeriis@gmail.com> writes:

> Kan f.eks,. nævne USB supoport, som giver enhver mulighed for at
> kopiere data pfra en server over på en USB flash mem. Det kan vi ikke
> lide...

Hvorfor har 'enhver' både fysisk adgang og root-adgang til servere der
indeholder den slags kritisk data? Tag denne adgang fra dem og I løser
langt flere problemer end hvad I løser ved at fjerne support for at
loade moduler.

//Makholm

Fra : GRISEN

Dato : 07-09-07 06:19

On Fri, 07 Sep 2007 04:46:26 +0000, Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>Hvorfor har 'enhver' både fysisk adgang og root-adgang til servere der
>indeholder den slags kritisk data?

Okay, også en smule overdrevet, men mere end en håndfuld personer.

> Tag denne adgang fra dem

Ikke altid muligt.
Jeg arbejder for et firma der leverer softwareløsninger til andre firmaer.
Disse andre firmaer hoster ofte løsningerne i deres egne datacentre - og der bestemmer jeg ikke hvem der har adgang (hverken fysisk eller logisk).

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 07-09-07 06:20

On Fri, 07 Sep 2007 04:46:26 +0000, Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> og I løser langt flere problemer end hvad I løser ved at fjerne support for at
>loade moduler.

....men igen: Loadablemodules er kun en del af det.
USB supporten er også ret vigtig.

*
Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-09-07 06:57

GRISEN <egeriis@gmail.com> writes:

> ...men igen: Loadablemodules er kun en del af det.
> USB supporten er også ret vigtig.

Så fjern de moduler I ikke kan lide fra systemet - så kræver det lidt
mere end som så at smutte et USB-drev ind.

Personligt er jeg egentligt enig med Peter - har man først fysisk
adgang og root, så kan man så mange ting at det her er
symptombehandling. Det kræver fx ikke de store tiltag at få en
tar-ball ud på en ftp-server, da de fleste maskiner i dag bruger
TCP/IP.

Det undrer mig også en hel del at jeres firmapolitik er at kunden skal
køre med en specialkerne - jeg går ikke ud fra jeres produkt er bygget
ind i kernen, så det er en ekstra ting der kobles på. I får også en
masse ekstra vedligehold da de sædvanlige kerneopdateringer ikke
umiddelbart kan rulles på, men det kan jo selvfølgelig undgåes ved at
undlade at opdatere.

Her kan BSD-varianterne iøvrigt anbefales - man bygger ofte sin egen
kerne alligevel, og ting er så meget anderledes at ingen kan hitte ud
af dem hvis de kun er vant til Linux.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : GRISEN

Dato : 07-09-07 08:50

On 7 Sep., 07:56, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Det kræver fx ikke de store tiltag at få en tar-ball ud på en ftp-server

Det kræver at firewall'en er hullet som en si.

> Det undrer mig også en hel del at jeres firmapolitik

Ja, jeg ved der er mange gode argumenter for at bruge den originale
kerne....
Det vil bare tage for lang tid at ændre den politik på nuværende
tidspunkt.

*
Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-09-07 14:22

> Det kræver at firewall'en er hullet som en si.

Kan maskinen servere data via http så kan man meget...

> Det vil bare tage for lang tid at ændre den politik på nuværende
> tidspunkt.

Det må du jo så sige til din chef, at der er nogen problemer han godt
må tage stilling til.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Claus Alboege

Dato : 07-09-07 09:27

Hej,

GRISEN <egeriis@gmail.com> writes:

> Det kræver at firewall'en er hullet som en si.

Hvad forhindre at man flytter netkablet fra serveren direkte over i en
laptop eller tilsvarende og kopierer filerne den vej? Har man root kan
lokal firewall-opsætning på serveren ændres.

/Claus A

Fra : GRISEN

Dato : 07-09-07 10:32

Pyyh ha...... sikke en masse.
Kunne vi ikke prøve at starte ved det første indlæg igen, og så glemme
religionskrigen?
Løs opgaven i stedet for at argumentere mod opgaven.

*
Jan

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-09-07 20:15

GRISEN wrote:
> Pyyh ha...... sikke en masse.
> Kunne vi ikke prøve at starte ved det første indlæg igen, og så glemme
> religionskrigen?
> Løs opgaven i stedet for at argumentere mod opgaven.

Jeg synes da at folk prøver at løse den så samvittighedsfuldt, de kan.
Det er da en fuldstændig reel indvending at man blot kan flytte kablet
over i en laptop og bruge den i stedet for. Sådan som jeg læser det,
virker det som om at du insisterer på at få en halv løsning, hvilket de
fleste her så ikke er specielt begejstrede for.

Mvh. Michael.

Fra : GRISEN

Dato : 07-09-07 21:15

On Fri, 07 Sep 2007 21:15:20 +0200, Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> wrote:

>du insisterer på at få en halv løsning, hvilket de fleste her så ikke er specielt begejstrede for.

Jeg har en opgave der skal løses, og så hjælper det ikke at bruge en masse kræfter på at diskutere om det er en god opgave.
Hvis folk ikke vil hjælpe med at løse opgaven, så er det fint med mig.

Jeg forstår ikke hvorfor folk der ikke vil hjælpe, spammer tråden med ligegyldigheder?
Af de 13 svar der er kommet har kun 2 været brugbare.
Resten ligner folks forsøg på at pushe deres egen religion.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-09-07 22:50

GRISEN wrote:

> Jeg har en opgave der skal løses, og så hjælper det ikke at bruge en masse kræfter på at diskutere om det er en god opgave.

Nu er der så den forskel på dig og alle os andre, at du får løn for at
løse opgaven - uanset om den giver mening eller ej. Det har du i hvert
fald valgt. Det virker ikke som om at der er meget mening at hente i at
løse opgaven med de præmisser, der er givet.

> Hvis folk ikke vil hjælpe med at løse opgaven, så er det fint med mig.

De fleste er nok mere interesserede i at forstå opgavestillerens
hensigt, frem for at medvirke til en dårlig løsning. Ikke at jeg vil
insistere på at det skal være sådan. Hvis jeg lige kunne ryste et svar
på dit første spørgsmål ud af ærmet, havde jeg da også gjort det.

> Jeg forstår ikke hvorfor folk der ikke vil hjælpe, spammer tråden med ligegyldigheder?

Jeg synes at det er påfaldende at du kalder den kommentar som indledte
denne tråd for en ligegyldighed. Der står at man med lokal adgang til
serveren, et kabel og en laptop kan omgå hele det fine sikkerhedssetup,
du er ved at konstruere. Hvis det er en ligegyldighed, må det vel være
fordi din opgave i sig selv er ligegyldig.

Mvh. Michael.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-07 00:00

> [...]

> med ligegyldigheder? Af de 13 svar der er kommet har kun 2 været
> brugbare. Resten ligner folks forsøg på at pushe deres egen

Det er ikke ligegyldigheder at påpege at jeres mange tiltag
ikke giver det ønskede udbytte mht sikkerhed.

Mht brugbarhed af svarene, så får du cirka det du betaler for.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Søren A Christensen

Dato : 08-09-07 12:45

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er ikke ligegyldigheder at påpege at jeres mange tiltag
> ikke giver det ønskede udbytte mht sikkerhed.
>
> Mht brugbarhed af svarene, så får du cirka det du betaler for.

Ganske ofte får man en del mere end man betaler for her i
nyhedsgrupperne, synes jeg. Selv i denne tråd har der været mange
seriøse indlæg omkring problemstillingen. At GRISEN så vælger at det
ikke er noget han kan bruge til noget, er da bare ærgeligt.

Man kunne næsten sige at det så er som at kaste perler for svin ...
undskyld, den var bare så oplagt.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-09-07 19:43

On Fri, 07 Sep 2007 09:31:55 -0000, GRISEN wrote:

> Løs opgaven i stedet for at argumentere mod opgaven.

Haha, velkommen til usenet, kammerat.

Mvh.

--
"Lef ma nine imma Jeep" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : GRISEN

Dato : 07-09-07 21:15

On Fri, 07 Sep 2007 20:43:19 +0200, asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

>Haha, velkommen til usenet, kammerat.

Tak, har været her i mange år, men nogle ting ændrer sig vist aldrig.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-09-07 21:18

On Fri, 07 Sep 2007 22:15:07 +0200, GRISEN wrote:

> Tak, har været her i mange år, men nogle ting ændrer sig vist aldrig.

Heldigvis.

Mvh.

--
"Vejen ender, bålet brænder Adam Sjøgren
Det brænder for dig, Alexander" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-09-07 21:25

On Fri, 07 Sep 2007 22:15:14 +0200, GRISEN wrote:

> Jeg har en opgave der skal løses, og så hjælper det ikke at bruge en
> masse kræfter på at diskutere om det er en god opgave.

Du har bare misforstået det forum du er i. Dette er ikke en hotline hvor
der sidder konsulenter du betaler for at løse dine opgaver på spring.

Her morer folk sig i stedet over hvilke tåbeligheder firmaer nu har
fundet på at sætte deres medarbejdere til - samtidig med de kommer med
et hint eller to til at gøre det du/dine overordnede vil.

> Hvis folk ikke vil hjælpe med at løse opgaven, så er det fint med mig.

Super - det er en af hovedpræmisserne i nyhedsgrupperne.

> Jeg forstår ikke hvorfor folk der ikke vil hjælpe, spammer tråden med
> ligegyldigheder?

Det er da ikke spam at diskutere at den løsning du vil/skal lave på et
problem er uhensigtsmæssig.

> Af de 13 svar der er kommet har kun 2 været brugbare.

Signal to noise på 1/7, det må da snarere være _rekord_ i hjælpsomhed?!

> Resten ligner folks forsøg på at pushe deres egen religion.

Hvordan søren får du indlæst anden religion end "jeg-skal-gøre-som-min-
arbejdsgiver-siger-og-I-skal-hjælpe-mig-eller-klappe-i" i denne tråd?

Mvh.

--
"I love loopholes." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : GRISEN

Dato : 07-09-07 22:23

On Fri, 07 Sep 2007 22:24:55 +0200, asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

>Her morer folk sig i stedet over hvilke tåbeligheder firmaer nu har fundet på at sætte deres medarbejdere til

Jamen, så vil jeg da takke rigtig mange gange for at folk vil more sig på min bekostning.