Fra 9,9 til 15 hk
Fra : Bianca 27

Dato : 03-09-07 05:06

Hej NG

Er der nogle der ved om man med et enekelt indgreb kan ændre en
Mercury 9,9 til en 15 hk. Det er en nyere 4-takter fra 2006.

Dimensioner og volumen ser ud til at være identisk for de to motorer -
er der blot indsat en begrænser ?

vh Henrik

Fra : Roderiet

Dato : 03-09-07 12:52

"Bianca 27" <henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
[...]

hej I gamle dage kunne man sætte en ny karburator på den 7,5 hk to-takt
motor og vupti var den blevet til en 11 hk motor. Dengang var det den 11 hk
der var droslet ned til 7,5 hk. Det samme kunne være tilfældet her bare fra
15 til 9 hk. Spørg en forhandler han må vide det. mvh Niels F.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-09-07 19:22

> [...]
> den 11 hk der var droslet ned til 7,5 hk. Det samme kunne være tilfældet
> her bare fra 15 til 9 hk. Spørg en forhandler han må vide det. mvh Niels

Ja på en 2T var det til at overskue, men på en 4T med ventiler og knast
ligger det lidt anderledes.
Der skal man ind og have fat i reservedele-nummerene for at se om de er de
samme, det er ofte den eneste måde, vi ikke fag folk kan lurer dem af.

Lige et lille eksempel, jeg roder jo en gang imellem med V8'ere og der kan
en simpelt udskiftning af knast, indsug og udstødningsmanifold kan give
40+hk. Går man hele vejen, uden at rører bunden og tryklade så er 80-100
ekstra hk ikke urealistisk.

Mvh
Leon
---
There's no replacement for displacement

Fra : claus b. p.

Dato : 05-09-07 12:37

"Bianca 27" <henrik@bianca27.dk> wrote in message
[...]

Jeg læste om nogle motorer hvor begrænseren bestod af en metalgenstand der
forhindrede at gasspjældet kunne åbne helt, på den droslede model. Dimsen
kunne blot klippes eller files af. Det kunne tyde på at der i nogle lande er
specielle regler for både med over/under 10hk, siden man bruger at drosle
motorer til netop den effekt.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-07 20:22

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i

> [...]
> kunne blot klippes eller files af. Det kunne tyde på at der i nogle lande
> er specielle regler for både med over/under 10hk, siden man bruger at

Umiddelbart gør det sig kun gældende for Yamaha Vmax modellen i 9.9 hk.

Der kan du ved at fjerne/bukke den lille metalgenstand få 15 hk.

Jeg efterlyste samme løsning til en 6 hk Mercury jeg havde. Den var identisk
med 8hk, men det kunne ikkelade sig gøre da bl.a. udstødning og
tændingsmodul var forskellige.

/Martin