On Mon, 3 Sep 2007 22:57:10 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Tjae, efter at Kawa'en og TZ'en fik Denso, så var der ingen problemer, så
>for totaktere har min statistik været to ud af to med NGK alergi :-/
Jeg har set flere NGK tændrør afgå ved døden på mystisk vis.
Paso'en er romsmester i at banke midterelektroden op i isolationen.
Den har foreløbigt "ordnet" 4 rør på den måde.
To af dem har jeg skåret op for at se hvad der var sket.
Det er simpelthen fikseringen af midterelektroden der er for dårlig.
Så er der den med de "druknede" tændrør.
På motorer der brænder helt rent er det ikke noget problem -
Chokoladebrune tørre tændrør - stadig - no problem.
På ældre motorer med lidt olieforbrug eller to-taktere melder
problemet sig.
Jeg er ikke "professor tændstift", men jeg har set noget på et par
døde tændrør der får mig til at våge at ytre mig om en teori.
Når nu et tændrør, der i forvejen har en koksbelægning på
midterelektrodens isolator, får tilført for megen væde løber gnisten
fra midterelektroden langs isolatoren og til stel.
Når den har lavet det stunt et par gange får den brændt et kulspor i
koksbelægningen og så har man en modstand liggende fra
midterelektroden til stel.
Fra nu af kan man puste nok så meget for at tørre tændrøret - Skaden
er sket.
Og hvorfor er netop NGK så specielt følsom for det fenomen?
Jeg tror det hænger sammen med at midterelektrodens isolator ikke er
glat, men derimod meget ru, hvorved koksbelægningen lettere sætter
sig.
Jeg har skiftet fra NGK til Bosch - No more problemos
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk