|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Udskridning Fra : Allan
 | 
 Dato :  03-09-07 10:56
 | 
 |  | 
 
            Så blev det min tur til at skramme modellen og mig selv    Efter et venstresving gasser jeg for hårdt op, med det resultat at baghjulet 
 skrider ud - i panik slipper jeg for gassen med det resultat at bagenden 
 svinger til den anden side og vælter.
 Resultat: En klemt fod og en del skrammer i stoltheden og på den ene side af 
 MC'en.
 Der er ingen tvivl om at det var min egen fejl, regnvåd vej, kolde dæk og en 
 optimistisk gas-hånd....
 Et spørgsmål i denne sammenhæng: Når man nu hænger der med baghjulet på vej 
 ud og rent teoretisk kan tænke og handle korrekt (...) hvad gør man så?
 1. Giver/holder gassen?
 2. Slipper gassen ( hurtigt / langsomt )?
 3. Kobler ud ?
 4. Springer af    mvh
 Allan 
            
             |  |  | 
  Peter (03-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  03-09-07 11:20
 | 
 |  | 
 "Allan" <allan@ingenspamher.tak> skrev i en meddelelse 
 news:46dbda7c$0$27928$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Så blev det min tur til at skramme modellen og mig selv    >
 > Efter et venstresving gasser jeg for hårdt op, med det resultat at 
 > baghjulet skrider ud - i panik slipper jeg for gassen med det resultat at 
 > bagenden svinger til den anden side og vælter.
 >
 > Resultat: En klemt fod og en del skrammer i stoltheden og på den ene side 
 > af MC'en.
 >
 > Der er ingen tvivl om at det var min egen fejl, regnvåd vej, kolde dæk og 
 > en optimistisk gas-hånd....
 >
 > Et spørgsmål i denne sammenhæng: Når man nu hænger der med baghjulet på 
 > vej ud og rent teoretisk kan tænke og handle korrekt (...) hvad gør man 
 > så?
 >
 > 1. Giver/holder gassen?
 > 2. Slipper gassen ( hurtigt / langsomt )?
 > 3. Kobler ud ?
 > 4. Springer af    >
 > mvh
 > Allan
 >
 3 og styrer kontra
            
             |  |  | 
  Niels-Jørgen Andreas~ (03-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels-Jørgen Andreas~
 | 
 Dato :  03-09-07 15:37
 | 
 |  | 
 "Peter" <petros@petroliumdanmarksnathuer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:46dbdfc0$0$26759$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Allan" <allan@ingenspamher.tak> skrev i en meddelelse 
 > news:46dbda7c$0$27928$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Så blev det min tur til at skramme modellen og mig selv    >>
 >> Efter et venstresving gasser jeg for hårdt op, med det resultat at 
 >> baghjulet skrider ud - i panik slipper jeg for gassen med det resultat at 
 >> bagenden svinger til den anden side og vælter.
 >>
 >> Resultat: En klemt fod og en del skrammer i stoltheden og på den ene side 
 >> af MC'en.
 >>
 >> Der er ingen tvivl om at det var min egen fejl, regnvåd vej, kolde dæk og 
 >> en optimistisk gas-hånd....
 >>
 >> Et spørgsmål i denne sammenhæng: Når man nu hænger der med baghjulet på 
 >> vej ud og rent teoretisk kan tænke og handle korrekt (...) hvad gør man 
 >> så?
 >>
 >> 1. Giver/holder gassen?
 >> 2. Slipper gassen ( hurtigt / langsomt )?
 >> 3. Kobler ud ?
 >> 4. Springer af    >>
 >> 1. indtil baghjulet er på linje med forhjulet igen. - det er sikkert 
 >> nemmere sagt end gjort.
 >
 > 
            
             |  |  | 
  Ukendt (03-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-09-07 16:06
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 Sep 2007 12:19:44 +0200, Peter wrote:
 > 3 og styrer kontra
 Styrer med, og 3  :-/  Ellers kommer Du uvægerligt af så snart baghjulet
 igen får greb i asfalten. Når baghjulet får greb, så skal hjulene helst
 vende i nogenlunde samme retning. Så kan det godt være at retningen er
 forkert, men det bliver så næste opgave at løse.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
   Knud Dam (03-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  03-09-07 20:42
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:90zy60g2be69.75aqo6w65gmz$.dlg@40tude.net...
 > On Mon, 3 Sep 2007 12:19:44 +0200, Peter wrote:
 
 > Styrer med, og 3  :-/  Ellers kommer Du uvægerligt af så snart baghjulet
 > igen får greb i asfalten. Når baghjulet får greb, så skal hjulene helst
 > vende i nogenlunde samme retning. Så kan det godt være at retningen er
 > forkert, men det bliver så næste opgave at løse.
 
 
 Styre med og koble ud - det mener du vel ikke ?
 
 Jeg vil mene, at man slipper gassen til der er bid igen, sammen med
 kontrastyring - og er enig i at det ikke er let.
 
 Mvh
 
 KD
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (03-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-09-07 21:57
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 Sep 2007 21:42:02 +0200, Knud Dam wrote:
 > Styre med og koble ud - det mener du vel ikke ?
 Jo, prøv lige at overveje hvad side Du hælder til når dækket igen får bid,
 og hvad vej det skubber dig.
 
 > Jeg vil mene, at man slipper gassen til der er bid igen, sammen med
 > kontrastyring - og er enig i at det ikke er let.
 Har Du set hvordan en speedway-kører retter op inden han lader bagdækket
 "bide" igen ? Og jo, det er lettere på grus    -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
     Knud Dam (04-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  04-09-07 17:45
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:1o1jo9vebn2q5$.1utfnlnc66615.dlg@40tude.net...
 > Har Du set hvordan en speedway-kører retter op inden han lader bagdækket
 > "bide" igen ? Og jo, det er lettere på grus    Hej Orla.
 Jeg opfatter kontrastyring som at dreje til samme side som bagenden glider
 ud til. Så er vi enige, ikk ?
 Mvh.
 KD
            
             |  |  | 
      Ukendt (04-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-09-07 23:45
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 4 Sep 2007 18:45:26 +0200, Knud Dam wrote:
 > "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 > meddelelse news:1o1jo9vebn2q5$.1utfnlnc66615.dlg@40tude.net...
 > 
 > 
 >> Har Du set hvordan en speedway-kører retter op inden han lader bagdækket
 >> "bide" igen ? Og jo, det er lettere på grus    > 
 > Hej Orla.
 > 
 > Jeg opfatter kontrastyring som at dreje til samme side som bagenden glider
 > ud til. Så er vi enige, ikk ?
 Njaie, så længe at Du skrider er der behov for at holde balancen med
 forhjulet, som Du siger, men idet bagdækket bider igen så vil Du være ilde
 stedt ved at dreje kontra/(modsat den side at Du hælder til). Ingen slipper
 fra at hælde udad i et sving    Jeg har som sagt bevist øvet lidt løst grus i sving, og min erfaring er
 ikke at gøre noget som helst, ud over vægtforskydning. Når hjulene fanger
 igen, så tager man retningen derfra.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
       Knud Dam (05-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  05-09-07 20:44
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:1ik6xtwmq5bus$.gxxqlu5g48fa$.dlg@40tude.net...
 > Njaie, så længe at Du skrider er der behov for at holde balancen med
 > forhjulet, som Du siger, men idet bagdækket bider igen så vil Du være ilde
 > stedt ved at dreje kontra/(modsat den side at Du hælder til). Ingen
 slipper
 > fra at hælde udad i et sving    Hej Orla.
 Det er klart, at der kun styres kontra så længe, der er udskridning.
 Det var det spørgsmålet gik på:  "Når man nu hænger der med baghjulet på vej
 ud og rent teoretisk kan tænke og handle korrekt (...) hvad gør man så ?"
 ; - )
 KD
            
             |  |  | 
    "J.C.Kløve" (03-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "J.C.Kløve"
 | 
 Dato :  03-09-07 22:08
 | 
 |  | 
 
            Knud Dam skrev:
 > "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 > meddelelse news:90zy60g2be69.75aqo6w65gmz$.dlg@40tude.net...
 >> On Mon, 3 Sep 2007 12:19:44 +0200, Peter wrote:
 > 
 >> Styrer med, og 3  :-/  Ellers kommer Du uvægerligt af så snart baghjulet
 >> igen får greb i asfalten. Når baghjulet får greb, så skal hjulene helst
 >> vende i nogenlunde samme retning. Så kan det godt være at retningen er
 >> forkert, men det bliver så næste opgave at løse.
 > 
 > 
 > Styre med og koble ud - det mener du vel ikke ?
 > 
 > Jeg vil mene, at man slipper gassen til der er bid igen, sammen med
 > kontrastyring - og er enig i at det ikke er let.
 Jeg er enig med knud, men vil hellere bruge udtrykket "linde på gassen 
 til der er greb, snarre end "slippe"
 Med hensyn til "kontrastyring" ved jeg ikke lige hvad der menes, men 
 kontrasstyrer jo allerede når man lægger MC'en ind i svinger, skal man 
 nu dreje den anden vej? - det vil ihvertfald forstærke den oprettende 
 effekt kraftigt når man atter får bid i asfalten igen, det vil jeg ikke 
 anbefale.
 Men det fordrer "is i maven",
 cyklen bevæger sig under en - lad den! - klem knæene ind i tanken og 
 hold dig på MC'en ad den vej snarre ned at knue om styret.
 Kobler man ud, eller slipper gassen pludseligt vil man få et kraftigt 
 slag når baghjulet atter tager fat.
 Husk at fokusere blikket derhen hvor du gerne vil lande (stadigt 
 siddende på MC'en   )
 -- 
 Dun@nt
 1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223   - DMCN# 745 - DMC - MCTC
            
             |  |  | 
     Ukendt (04-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-09-07 00:41
 | 
 |  |  |  |  | 
      "J.C.Kløve" (04-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "J.C.Kløve"
 | 
 Dato :  04-09-07 06:32
 | 
 |  |  |  |  | 
      Knud Dam (04-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  04-09-07 17:47
 | 
 |  |  |  |  | 
     Knud Dam (04-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  04-09-07 17:47
 | 
 |  | 
 "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
 news:46dc77b0$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Jeg er enig med knud, men vil hellere bruge udtrykket "linde på gassen
 > til der er greb, snarre end "slippe"
 
 
 Rigtigt - en bedre formulering !
 
 KD
 
 
 
 
 |  |  | 
  Flemming (06-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming
 | 
 Dato :  06-09-07 11:37
 | 
 |  | Kontra styringen kommer helt automatisk på en motorcykel (så længe
 forhjulet har greb).
 
 Hvis du begynder at slippe gasen eller tar koblingen, er der stor
 sandsynlighed for at den tar hårdt fat (kan ende i en highside).
 
 Oftest når bagenden glider og man er på gassen, er det pga. en
 hændelse, så som du har givet lidt for meget gas, glat plet på vejen,
 ujævnhed i vejen, kolde dæk. I disse tilfælde kan det bedst betale sig
 ikke at gøre noget, bare forholde sig roligt på cyklen, så skal den
 nok få fat igen.
 
 Hvis bagenden glider meget, er ved at overhale fronten, skal du rejse
 cyklen lidt op, ved at dreje ind i svinget (i et højre sving, dreje
 styret mod højre).  Dette give mere bid og dækket tar langsomt fat.
 Hvis du har brug for at holde svingdiameter, kan du korrigere ved at
 hænge mere af med kroppen.
 
 
 
 |  |  | 
  Allan (06-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan
 | 
 Dato :  06-09-07 14:15
 | 
 |  | "Flemming" <fjp@gimp.dk> wrote in message
 news:1189074995.723296.131960@r34g2000hsd.googlegroups.com...
 > Oftest når bagenden glider og man er på gassen, er det pga. en
 > hændelse, så som du har givet lidt for meget gas, glat plet på vejen,
 > ujævnhed i vejen, kolde dæk. I disse tilfælde kan det bedst betale sig
 > ikke at gøre noget, bare forholde sig roligt på cyklen, så skal den
 > nok få fat igen.
 
 Du rammer 100% rigtigt - det var regnvejr, venstresving over et blåt
 cykelfelt med en optimistisk gas-hånd.....
 
 Jeg skal forsøge at forholde mig roligt, hvis der bliver en næste gang....
 
 mvh
 Allan
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jakob (07-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  07-09-07 10:29
 | 
 |  | Flemming wrote:
 > Hvis bagenden glider meget, er ved at overhale fronten, skal du rejse
 > cyklen lidt op, ved at dreje ind i svinget (i et højre sving, dreje
 > styret mod højre).  Dette give mere bid og dækket tar langsomt fat.
 > Hvis du har brug for at holde svingdiameter, kan du korrigere ved at
 > hænge mere af med kroppen.
 
 Det med at rette motorcyklen op kommer helt automatisk, da man altid vil
 overstyre når baghjulet skrider ud - Den naturlige reaktion er derfor at
 rette op så man rammer linjen igen. Det eneste man skal træne er altså
 at lade være med at reagere voldsomt og slappe af - en gammel offroader
 med et slidt bagdæk på en let fugtig græsmark er en glimmerne måde at
 træne det på. Hvis du ikke træner vil du reagere som det er naturligt
 for dig - det går for hurtigt til at du kan nå at tænke over det.
 
 --
 Jakob, 748SP+749S
 
 
 |  |  | 
 |  |