Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad her i med?
Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 10:55

Hej,

Jeg vil lige høre jer andre. I kender det sikkert. I skal ud og klikke,
og er ikke sikker på hvad I skal bruge af gear. Jeg ender altid med at
slæbe det hele med, selvom jeg alligevel aldrig bruger alt det jeg har,
for man ved jo aldrig hvad man lige står og mangler ude i felten. Jeg
har lige erhvervet mig en Stealth Reporter D300 AW som kan holde det
meste af mit gear, men pladsen er meget trang. Jeg er dog lidt bange
for at hvis jeg køber en større taske kommer der bare endnu mere i
tasken, så den bliver endnu tungere.

Har i jeres flash, lysmåler etc. liggende de tasker der følger med,
eller ligger de bare løst i tasken. Hvad med kamera? Sidder der optik
på, eller sætter i et optik på hver gang i "starter" på en session?

Bruger i skuldertaker eller rygsække eller?

Et par billeder af tasker med indhold kunne være interessante og
inspirerende for hvordan man kan pakke sit gear ned.

På forhånd tak

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-09-07 11:21

Thomas Schreiber wrote:

> Har i jeres flash, lysmåler etc. liggende de tasker der følger med,
> eller ligger de bare løst i tasken. Hvad med kamera? Sidder der optik
> på, eller sætter i et optik på hver gang i "starter" på en session?

Hvis ikke Du lærer begrænsningens kunst, slæber Du dig en pukkel til.

ex: i går var jeg til vikingesmedetræf i Moesgård:

Lille taske (Lôwepro Nova-2) med:
D200 monteret med 35mm/2.0 MF (med batteri og 8Gby kort)
85mm 1.4 MF
20mm 2.8 (blev IKKE brugt)
ekstra batteri og CF kort (blev IKKE brugt)
Gossen DigiPro lysmåler (brugt en del)
Diktafon (den er jeg rigtig glad for til interview og lyde)
notesbog+kuglepen
telefon
småpenge+sedler

Løst med: monopod som jeg efterlod hos een af smedene, og kun brugte til
5-10 billeder.

Hvad jeg ikke havde med:
Alt over 105mm
Teleconverter
blitz
macro optik

Tager jeg f.x. på fugletur lader jeg alt under 180mm blive hjemme
Skal jeg fotografere landskaber er det Hasselbladet med en kort tele og
et solidt stativ og en lysmåler

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-09-07 11:31

Thomas Schreiber skrev:

> Har i jeres flash, lysmåler etc. liggende de tasker der følger med,

Lysmåleren er indbygget i kameraet

New Images: http://olelarsen.eu/67/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 11:36

On 2007-09-02 12:30:50 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> said:
> Lysmåleren er indbygget i kameraet

Hvilken model kamera har du med incident lysmåler?

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-09-07 11:47

Thomas Schreiber skrev:

> Hvilken model kamera har du med incident lysmåler?

Dit spml gik ikke på incident lysmåler, hvorfor mit svar heller ikke
gjorde.

New Images: http://olelarsen.eu/67/index.html

Fra : Jakob

Dato : 02-09-07 15:25

In article <46da94a1$0$90270$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...
> Dit spml gik ikke på incident lysmåler, hvorfor mit svar heller ikke
> gjorde.

wow så er man glad for flyfucking.

Hygge

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-09-07 16:52

Jakob skrev:

> wow så er man glad for flyfucking.

Fortsæt du bare med at være det

New Images: http://olelarsen.eu/67/index.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-09-07 20:53

Jakob wrote:
> In article <46da94a1$0$90270$14726298@news.sunsite.dk>,
> olenospam@nospam.dk says...
>
> wow så er man glad for flyfucking.

Nyt ord for "fligenbumsen" ?

Bo //

Fra : MW

Dato : 02-09-07 12:22

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken model kamera har du med incident lysmåler?

Det lille trick kunne Topcon i en svunden tid, det er jo tilladt at være
lidt fingernem hvis man ikke kan leve uden

MW

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 02-09-07 12:50

> [...]
>
> Et par billeder af tasker med indhold kunne være interessante og
> inspirerende for hvordan man kan pakke sit gear ned.

Jeg tager så lidt så muligt med. Hvis jeg ved, det er en tur hvor telen er
anvendelig, så kommer telen med og så en vidvinkel. Er det et eller andet
arrangement, så er det en 24-105, en 70-200 og en flash. Jeg gider ikke
slæbe på ting der ikke skal bruges. Og hvis det er, så finder man som regel
en eller anden løsning alligevel. Og kameraet sidder på optikken. Jo mindre
jo bedre, og kan jeg have det hele om halsen og i lommen, så er det helt
perfekt, for så er jeg fri for tasken

MVH
Thomas

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-09-07 15:38

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Et par billeder af tasker med indhold kunne være interessante og
> inspirerende for hvordan man kan pakke sit gear ned.

Jeg har mit udstyr liggende i en Lowepro slingshot 200. 30d med batterigreb
kan LIGE være der, men det skulle ikke være meget højere, så ville tasken
ikke kunne lyne :)
Har bare det hele liggende løst nede i tasken. der er jo rum til det.
Hvis jeg skal skifte mellem 2 objektiver har jeg nogle gange bare en lille
lowepro lens case over den anden skulder.

Hvis jeg skal bruge kameraet tager jeg det næsten altid med uden tasken. Jeg
slæber helst mindst muligt. Jeg ved typisk hvad det er jeg skal ud og
fotografere, og i 99% af tilfældene er jeg dækket godt ind med kamerahuset
og min 17-50 2.8 (som altid sidder på kameraet). Er det mørkt tager jeg
flashen med, men det er ikke altid jeg gider.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-09-07 17:33

Thomas Schreiber skrev i 46da8856$0$90266$14726298@news.sunsite.dk
dette:
> Hej,
>
> Jeg vil lige høre jer andre. I kender det sikkert. I skal ud og
> klikke, og er ikke sikker på hvad I skal bruge af gear.

Op ad bakke, vælger jeg normaltanden eller tredie gear. Nedad får den
største klinge foran og mindste tandhjul bag. Ellers er det mest vinden, der
bestemmer.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-09-07 20:55

Jan Boegh wrote:
> [...]
>
> Op ad bakke, vælger jeg normaltanden eller tredie gear. Nedad får den
> største klinge foran og mindste tandhjul bag. Ellers er det mest vinden,

30 point for skæv humor

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-09-07 18:55

> [...]
>
> Et par billeder af tasker med indhold kunne være interessante og
> inspirerende for hvordan man kan pakke sit gear ned.

Nu er jeg vist atypisk, fordi jeg generelt elsker at slæbe isenkrammet med

Jeg bare hader tanken om at stå at mangle....
Jeg tror det bunder i, at jeg i en alt for lang periode måtte nøjes med en
18-70 kitoptik og en 180/2,8. (Min 500 mm Sigma Prime var indlagt på
fabrikken i Japan - Det tog 7 måneder!) Der manglede jeg næsten hele tiden
og måtte nøjes ...!
Så hvis jeg ikke præcist ved, hvad jeg kan komme ud for, så slæber jeg
skidtet med.

Det sker dog, at jeg lader min 150/2,8 Macro blive hjemme. Det er ikke så
tit, at jeg gider macro, og min 200/2,0 gør brændvidden lidt unødig.

Men ved jeg nøjagtigt, hvad jeg vil komme ud for, ja så tar jeg selvfølgelig
kun det med, jeg reelt har brug for.
Det sker bare ikke så tit.

Jeg bærer mine ting i in hjemmelavede fotorygsæk - Syet ud af en Haglöfs
Tight Large, bævernylon og et liggeunderlag.
Den er forbløffende behagelig at slæbe på, og den rummer stort set det hele.
Dog skal jeg vælge om jeg vil ha min 200/2,0 på modlysblænden i rygsækken
eller min 500/4,5 med omvendt modlysblænde.

Dvs jeg kan ha min 17-35/2,8, 50/1,4, 85/1,4 150/2,8, 200/2,0 eller min
500/4,5 med i tasken foruden en flashbøjle, en SB-800, 4 batterier, en mappe
med 4 CF-kort, en Sigma 1,4 xTC og en Nikon 1,4 xTC og en 1,7x TC, samt et
rensesæt med eclipse væske, pecpads og svaber + en stor ørebold fra
apoteket.

Jeg har gået lidt og kigget efter andre løsninger, men skal det være, blir
det sq hjemmesyet igen.
Jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan få det, jeg vil have. Og det jeg kan få,
er sq så pissedyrt .....!

Min Haglöfs købte jeg meget gunstigt over Ebay.de og gav mindre end 33 Euro
for den incl forsendelse. 1½ meter Bævernylon og rigeligt med velcroluk,
noget stærkt tråd og så fruens gamle liggeunderlag - en aften bag hendes
symaskine og vupti en Fotorygsæk, der ikke ligner netop det, og som rummer
mere end de fleste tilmed med behagelig komfort.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-09-07 20:58

Frodo Nifinger wrote:

> Min Haglöfs købte jeg meget gunstigt over Ebay.de og gav mindre end 33 Euro
> for den incl forsendelse. 1½ meter Bævernylon og rigeligt med velcroluk,
> noget stærkt tråd og så fruens gamle liggeunderlag

-så hun ligger på gulvet nu ?

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-09-07 12:12

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> -så hun ligger på gulvet nu ?

Narhh, hun fik en seng

Den Haglöfs var forresten da dit koncept!
Bruger du stadig din?
Jeg husker der var noget med plads til en 600/4,0 MF'er og en kande kaffe.
Det må ha været en Haglöfs Tight Extra large

Men de er førbløffende rummelige. Jeg har 5 cm liggeunderlag i bunden af min
for at gøre den ekstra stødsikker, når man tager rygsækken af., og tl trods
for det kan min 500/4,5 altså stå der med kameraet monteret, men med
modlysblænden vendt.

Jeg har endnu til gode at fortryde min

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-09-07 08:44

Frodo Nifinger wrote:

> Den Haglöfs var forresten da dit koncept!
> Bruger du stadig din?
> Jeg husker der var noget med plads til en 600/4,0 MF'er og en kande kaffe.
> Det må ha været en Haglöfs Tight Extra large

Ja, det er den store, og jeg brugre den KUN, når det store skyts skal
transporteres. Jeg har i en længere periode været ramt af for meget
rabejde, og så er det lettere at skifte "motiver" til noget, der er
lettere at komme til, og som kan overkommes på kortere tid.

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-09-07 19:18

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> wrote in message
> [...]
>
> Et par billeder af tasker med indhold kunne være interessante og
> inspirerende for hvordan man kan pakke sit gear ned.

Med mindre jeg skal ud og fotografere fugle eller dyr, hvor min 500mm er
med, ja så er det meget enkelt. En 24-70 f/2.8 og 70-200 f/2.8 eller f/4.
Min flash bliver kun taget med i enkelte tilfælde, som et bryllup eller
andet, hvor jeg har brug for den. Lysmåler, da jeg er ikke så avanceret at
jeg bruger separat lysmåler, ja ved egentlig ikke, hvad jeg skulle med
den...
Mere specielle objektiver, som macro og min helt vidvinklede 16-35 ryger
med, hvis jeg går efter mere specielle ting. Ofte ligger 16-35 ubrugt i min
taske. Min 300mm lever også en noget ubrugt tilværelse, men er normalt med
ude sammen med 500'eren i rygsækken.
Så bundlinien er at jeg tager det med, som jeg regner med at bruge til det
jeg ønsker at fotografere. Jeg har ikke hele arsenalet med for at skyde på
hvad der dukker op. Så jeg må jo så spørge om du ikke har en plan for hvad
du vil fotografere inden du tager ud?
Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-09-07 19:25

Thomas Schreiber wrote:

> Bruger i skuldertaker eller rygsække eller?

Gør som mig, jeg har hyrret fem indfødte bærer, de skal hver ha' 5
ruppies og en stor skål ris om dagen, men så kan jeg også ha' et komplet
fotostudie med, når jeg er på tur...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens G

Dato : 02-09-07 19:36

On Sun, 02 Sep 2007 20:25:02 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Gør som mig, jeg har hyrret fem indfødte bærer, de skal hver ha' 5
>ruppies og en stor skål ris om dagen, men så kan jeg også ha' et komplet
>fotostudie med, når jeg er på tur...))

Hvis du også gjorde sådan da du tog dine augustbilleder, tror jeg du
skal passe på 3F. De vil nok forlange at du aflønner dine bærere efter
normale danske forhold.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra :    ab©

Dato : 02-09-07 11:18

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> skrev bl.a. i en meddelelse
> [...]
> er ikke sikker på hvad I skal bruge af gear. Jeg ender altid med at slæbe

Min erfaring er, at jo mere "målrettet" man gør sit medbragte udstyr, desto
bedre bliver resultatet - man kan nøjes med at tage højde for de muligheder,
der netop er med det medbragte udstyr (har lært metoden efter at jeg
hovedsageligt bruger faste brændvidder) og på denne måde få det optimale ud
af det. Fordelen er, at der ikke er nogen form for tidsspilde ved at vælge
frem og tilbage, man kan i tankerne på forhånd udelukke masser af muligheder
+ dermed bliver ens indsats noget mere afslappet

ab©

--

- når man gennem mange år har samlet sig en del udstyr, er det også helt
udelukket, at "tage det hele med" :-/