Grønne figner
Fra : Davidsen

Dato : 02-09-07 19:07

På svigerindens vegne skal jeg høre om følgende:

Kan man bruge grønne, umodne figner, af dansk oprindelse, til noget
fornuftigt?
Syltning, chutney eller andet godt?

Gode idéer modtages med tak.

Mvh
Davidsen

Fra : Max

Dato : 02-09-07 20:08

Hej Davidsen

> Kan man bruge grønne, umodne figner, af dansk oprindelse, til noget
> fornuftigt?

Ja da, man venter bare til de bliver modne :)

--
Mvh Max

Fra : Davidsen

Dato : 03-09-07 20:45

> Hej Davidsen

> Ja da, man venter bare til de bliver modne :)
>
> --
> Mvh Max

For så vidt glimrende forslag, men så kan man jo vente til den dag man
behøver skøjter i helvede, i dette sumpland

Mvh
Davidsen

Fra : Max

Dato : 03-09-07 21:48

Hej Davidsen

> For så vidt glimrende forslag, men så kan man jo vente til den dag man
> behøver skøjter i helvede, i dette sumpland

Jeg har da så sent som idag plukket to store fuldmodne figner
på træet ude i haven, så det kan lade sig gøre.

--
Mvh Max

Fra : Spang

Dato : 04-09-07 17:10

"Davidsen" <davidsen@DELETEtdcspace.dk> skrev

> For så vidt glimrende forslag, men så kan man jo vente til den dag man
> behøver skøjter i helvede, i dette sumpland

Helt uenig der Davidsen.

Kommer hos et par venner som har et figentræ FYLDT med
modne og grønne figner.

Træet er vel 5 meter højt og lige så bredt.

Der kan dagligt plukket rundt regnet 8-10 mørke, bløde, saftige
figner, med dejlig sød og let melon-smag.

Lidt vildt, har aldrig set noget der bare kommer i nærheden af
det træ.

Sender gerne billede hvis du ikke tror mig

Spang

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-07 17:56

"Spang" <øøøæøø@øæøå.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer hos et par venner som har et figentræ FYLDT med
> modne og grønne figner.

Hvor bor dine venner? I Provence?

Spøg til side. Jeg tror dig.

Lidt i samme dur: Mine hjemmedyrkede ferskner er uden sammenligning de mest
saftige og velsmagende, jeg nogensinde har spist. Eneste problem er, at
skallen er lidt tykkere end de sydlandske udgaver, og bladene ser rigtigt
grimme ud, selvom det tilsyneladende ikke påvirker høstudbyttet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Davidsen

Dato : 05-09-07 14:48

"Spang" <øøøæøø@øæøå.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Lidt vildt, har aldrig set noget der bare kommer i nærheden af
> det træ.
>
> Sender gerne billede hvis du ikke tror mig

Selvfølgelig tror jeg dig - det ville være lidt fesent at lyve om den slags

Har ikke selv set svigerindens træ. Måske er der slet ikke tale om umodne
figner ... Hvem ved.

Mvh
Davidsen

Fra : Ole Andersen

Dato : 05-09-07 16:04

Der er jo er dansk sort, der hedder "bornholm" - og den modner selvfølgelig
fint i danmark.....

Fra : Arne Jensen

Dato : 02-09-07 20:46

Det kan du roligt øsregne med, men vent med at plukke dem til bladene er
faldet af, og tag så de største.

Syltede grønne figner (til dessert og ost)

1 kg. figner

375 gr sukker

3,5 dl. vand

1 dl eddike

en stang vanilje

Fignerne koges til de er bløde, prikkes og lægges i et glas

der koges en lage af sukker vand og eddike, som afkøles og hældes over.

det hele stilles køligt natten over.

Figner og lage kommes i en gryde og binges i kog, og koger videre i 5 - 10
minutter

Lagen skummes og der tilsættes 1 tsk. konserveringsmiddel.

Sursyltede grønne figner (til kødretter eller pålæg)

1 kg. figner

1 L. eddike

½ kg. farin

½ løg

4 laurbærblade

Fignerne koges bløde i vand, prikkes og lægges i et glas

der koges en lage, som afkøles og hældes over.

det hele stilles køligt natten over.

Figner og lage kommes i en gryde og koges i 5 - 10 minutter

Fra : Davidsen

Dato : 03-09-07 20:46

"Arne Jensen" <arne.jensen@newmail.dk> skrev i meddelelsen
> Det kan du roligt øsregne med, men vent med at plukke dem til bladene er
> faldet af, og tag så de største....

Tak for opskrifterne - de er fluks sendt videre.

Mvh
Davidsen