Thailandsk eddike
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 14:13

Hej

Til det hersens bryllup med thai-mad i går, var der en agurkesalat,
som smagte helt fantastisk. Jeg er gravid og sure ting er godt. :)

Vi blev enige, altså den ene kok og jeg, om at forskellen på den
thailandske og den danske agurkesalat primært lå i at den eddike man
bruger i Thailand smager helt anderledes end den eddike man bruger i
Danmark. Ud over det, var forskellen, at der i den thailandske var
rødløg og chili.

Er der nogen der kender den eddike og ved hvor man kan købe den? Og
som evt. kan fortælle hvori forskellen består?

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-09-07 15:09

> [...]
>
> Er der nogen der kender den eddike og ved hvor man kan købe den? Og
> som evt. kan fortælle hvori forskellen består?

Jeg ved ikke med Thailand men i Indonesien bruger de simpelthen eddikesyre i
stedet for eddike.
Ellers er der jo også noget der hedder risvineddike.

Steen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 15:14

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> writes:

> Jeg ved ikke med Thailand men i Indonesien bruger de simpelthen eddikesyre i
> stedet for eddike.

Forhåbentlig fortyndet! Jeg kan lige se min agurkesalat: En del
sukker, en del eddikesyre, to dele vand! "Helt selskab indlagt på
grund af voldsomme ætsninger." :)

> Ellers er der jo også noget der hedder risvineddike.

Det tror jeg mere jeg tør binde an på at prøve.

Mvh Trine

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 15:29

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Forhåbentlig fortyndet! Jeg kan lige se min agurkesalat: En del
> sukker, en del eddikesyre, to dele vand! "Helt selskab indlagt på
> grund af voldsomme ætsninger." :)

Du overser flere detaljer i din iver efter at gøre dig lystig på Steens
bekostning. Dels har Steen ikke omtalt doseringen, dels indholder
agurker ganske meget væske. Det er f. eks. ikke nødvendigt at tilsætte
vand.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 15:49

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> writes:

> [...]
> bekostning. Dels har Steen ikke omtalt doseringen, dels indholder
> agurker ganske meget væske. Det er f. eks. ikke nødvendigt at tilsætte

Tja, jeg har nu altid brugt vand og jeg er godt tilfreds med smagen.

Og jeg synes nu ikke jeg gjorde mig lystig på Steens bekostning. Det
var da netop fordi der ikke var angivet mål jeg skrev "forhåbentlig
fortyndet".

Steen, hvis du har følt dig fornærmet, så undskyld, det var ikke min
mening.

Mvh Trine

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-09-07 15:25

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse > Og jeg
> [...]
> fortyndet".
>
> Steen, hvis du har følt dig fornærmet, så undskyld, det var ikke min

Egentligt ikke fornærmet. Jeg tænkte bare at du nok ikke ved ret meget om
madlavning. Industrien bruger mig bekendt altid eddikesyre til
eddikesyltning og det er da også beskrevet i min gamle bog " husholdning på
landet "

Steen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-09-07 18:54

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> writes:

> Industrien bruger mig bekendt altid eddikesyre til
> eddikesyltning og det er da også beskrevet i min gamle bog " husholdning på
> landet "

Det første link jeg klikkede på om emnet, førte mig til en
fiskeeksportør, som skriver: "Grundprincippet om at fokusere på
sundhed og ernæringsværdi betyder, at vi ikke anvender eddikesyre i
marineringen eller lagen. Derimod anvender vi 100% ren gæringseddike i
lage, hvilket dog gør prisen på slutproduktet en anelse højere. Vi
tror på, at det er det rigtige valg."

Jeg sylter det meste selv, så jeg kan ikke lige gå ud og se på et glas
rødbeder eller agurker. Men når det er billigere med kemisk
eddikesyre, så tror jeg helt sikkert at du har ret.

Alt det syltede jeg har, er syltet i gæringseddike. :)

Mvh Trine

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-09-07 19:34

> Alt det syltede jeg har, er syltet i gæringseddike. :)

Det er mit også forudsat at Heidelberg er gæringseddike. Jeg er dog ikke
helt sikker på om det forholder sig sådan, jeg er lidt skeptisk overfor den
klare eddike de laver og jeg tror at den farvede er lavet af nøjagtigt den
samme blot tilsat farve

Steen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-07 19:47

Steen Jakobsen wrote:
> [...]
> skeptisk overfor den klare eddike de laver og jeg tror at den
> farvede er lavet af nøjagtigt den samme blot tilsat farve

Det er også mærkeligt, for jeg bryder mig ikke om den klare. Den
bruger jeg kun til at komme i vaskemaskinen i stedet for
skyllemiddel til min hvide vask.

Agurkesalat smager altså heller ikke så godt hvis jeg bruger den
klare eddike. Gad egentlig vide hvorfor, hvis der kun er
farvestoffet til forskel.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-09-07 19:59

> [...]

> klare eddike de laver og jeg tror at den farvede er lavet af nøjagtigt den

Jeg har to forskellige billigmærker i eddike, begge brune, og de er
gæringseddike begge to. Den ene er SuperBests eget mærke, den anden
ved jeg ikke hvor er fra.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-07 17:24

> Forhåbentlig fortyndet! Jeg kan lige se min agurkesalat: En del
> sukker, en del eddikesyre, to dele vand! "Helt selskab indlagt på
> grund af voldsomme ætsninger." :)

Eddike og eddikesyre er to sider af samme sag. Det er alene vandindholdet
der gør forskellen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 15:17

Steen Jakobsen wrote:

> Jeg ved ikke med Thailand men i Indonesien bruger de simpelthen
> eddikesyre i stedet for eddike.

Vi bruger eddikesyre til dansk agurkesalat. Det giver en bedre smagende
lage da den består af mindre vand og mere af agurkernes egen saft.

Fra : Max

Dato : 02-09-07 15:59

Hej Erik

> Vi bruger eddikesyre til dansk agurkesalat. Det giver en bedre
> smagende lage da den består af mindre vand og mere af agurkernes egen
> saft.

Hvad styrke har den eddikesyre du bruger og hvor får du fat i den ?

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 16:01

Max wrote:
> Hej Erik

> Hvad styrke har den eddikesyre du bruger og hvor får du fat i den ?

32%, jeg køber den i Bilka eller Brugsen.

Fra : Max

Dato : 02-09-07 19:06

Hej Erik

> 32%, jeg køber den i Bilka eller Brugsen.

Alså den almindelige til afkalkning af kaffemaskiner og sådan ?

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 19:25

Max wrote:
> Hej Erik

> Alså den almindelige til afkalkning af kaffemaskiner og sådan ?

Ja, det bruger vi den også til.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 04-09-07 23:13

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in message

> Vi bruger eddikesyre til dansk agurkesalat. Det giver en bedre smagende
> lage da den består af mindre vand og mere af agurkernes egen saft.

> [...]

Tjah, jeg vil tillade mig at foreslå at du bruger:
2 dl. sukker.
2 dl. husholdningseddike.
2 dl. vand.
1 agurk.

Bland alle 2 dl's-tingene og opløs sukkeret godt under omrøring.
Skær agurken i tynde skiver og hæld den i kagen.
Lad trække et kvarter til en halv time i køleskabet, og server til maden.
Velbekomme - opskriften er min fru moders, og ganske udmærket.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - madøre.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-09-07 10:20

Aragorn Elessar wrote:

> [...]
> Lad trække et kvarter til en halv time i køleskabet, og server til
> maden. Velbekomme - opskriften er min fru moders, og ganske udmærket.

Nænænæ, alt, alt for meget sukker. Jeg graver lige vores opskrift frem
senere.

Fra : Davidsen

Dato : 02-09-07 16:15

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogen der kender den eddike og ved hvor man kan købe den? Og
> som evt. kan fortælle hvori forskellen består?

For mig lyder det som om der er tale om en thailandsk variant af den
koreanske kimchi.
Se fx http://www.treelight.com/health/nutrition/UltimateKimchi.html

Det hedder sikkert noget andet på thai(landsk).

Mvh
Davidsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 16:37

"Davidsen" <davidsen@DELETEtdcspace.dk> writes:

> For mig lyder det som om der er tale om en thailandsk variant af den
> koreanske kimchi.
> Se fx http://www.treelight.com/health/nutrition/UltimateKimchi.html

Jeg tror ikke det er det samme. Den agurkesalat jeg fik i går bestod
absolut mest af små agurkestykker og så var der en lille smule rødløg
og endnu mindre chili. Ingen kål eller andet i den retning. Det var
også nyblandet, og ikke fermenteret/lagret, som kimchi er.

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-07 17:04

> [...]
> smule rødløg og endnu mindre chili. Ingen kål eller andet i den
> retning. Det var også nyblandet, og ikke fermenteret/lagret, som

Jeg ved ikke, men dette link henviser til en opskrift på thailandsk
agurkesalat. Den adskiller sig jo lidt fra den vi plejer at lave
fordi eddike, vand og sukker skal koges, bagefter kommer man rødløg,
salt og peber og evt. lidt koriander i. Man kan jo også bare selv
komme en smule chili i.

http://opskrifter.positivt.dk/opskrifterne/156.php

Min mormor som er borte for længst brugte altid eddikesyre (plus
vand) i agurkesalaten, og helt ærligt - den brød jeg mig ikke om.
Den havde en noget kunstig smag.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 17:13

Tove Krieger wrote:

> Min mormor som er borte for længst brugte altid eddikesyre (plus
> vand) i agurkesalaten, og helt ærligt - den brød jeg mig ikke om.
> Den havde en noget kunstig smag.

Prøv at læse deklarationen næste gang du køber husholdningseddike.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 17:22

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> writes:

> Prøv at læse deklarationen næste gang du køber husholdningseddike.

99% gæringseddike, salt, farvestof (E150c), krydderiekstrakt. E150c er
ammoniseret karamel. Det står der på de to flasker eddike i mit skab,
fra to forskellige producenter.

Gæringseddike er ikke det samme som eddikesyre.

Mvh Trine

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 17:26

Faktisk, se f. eks. http://da.wikipedia.org/wiki/Eddike

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 18:07

> Faktisk, se f. eks. http://da.wikipedia.org/wiki/Eddike

Gæringseddike er lavet ved at eddikesyrebakterier gærer sukkerarter
og/eller alkohol til eddikesyre. Så nogle bakterier står for at der
bliver dannet eddikesyre i væsken.

Eddike, eller teknisk eddike, er ca. 5% eddikesyre og 95% vand. Her er
eddikesyren syntetisk fremstillet.

Wikipedia er lavet af almindelige mennesker, og alle kan rette i
teksten. Specielt den danske wikipedia anser jeg ikke for en speciel
troværdig kilde. Det meste af det der står der er sikkert rigtigt, men
der mangler alt, alt for meget til at give et ordentligt billede af
noget.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-07 18:09

> Eddike, eller teknisk eddike, er ca. 5% eddikesyre og 95% vand. Her er
> eddikesyren syntetisk fremstillet.

Hvordan fremstiller man eddike syntetisk?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 18:21

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan fremstiller man eddike syntetisk?

Man fremstiller eddikesyren syntetisk. Der er flere måder at gøre det
på, men den mest normale er at man, via. en katalysator blander
methanol og kulilte og får eddikesyre. Du kan se hele processen her:
http://www.csg.dtu.dk/Baeredygtig%20kemi_010206.pdf, side 6.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-07 17:29

> Gæringseddike er ikke det samme som eddikesyre.

Måske du kan forklare forskellen bortset fra vandindholdet?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 18:10

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-07 19:44

Erik Olsen DK wrote:

> Prøv at læse deklarationen næste gang du køber husholdningseddike.

Jeg bruger altid Heidelberg lagereddike. Jeg bryder mig ikke om den
klare. Deklarationen siger:

Ren gæringseddike 5% (spriteddike fremstillet af vand og forgæret
alkohol).
Farvestof (E 150 c)
Konserveringsmiddel (E223 (natriumsulfit))
Aroma

Hvad var det jeg skulle opdage på deklarationen ? Er det
tilsætningsstofferne du ikke bryder dig om ?

Jeg er ikke i tvivl om at man kan bruge fortyndet 32% eddikesyre
(ethansyre) i madlavningen, men jeg bruger det altså kun til at
afkalke min kaffemaskine med.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 20:02

Tove Krieger wrote:

> Jeg bruger altid Heidelberg lagereddike. Jeg bryder mig ikke om den
> klare.

Jeg tænkte på husholdningseddiken uden tilsætningsstoffer. Jeg havde
glemt at den traditionelle stadig findes, men jeg har aldrig selv brugt
den. Ammonieret karamel er noget skidt.

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-07 20:26

Erik Olsen DK wrote:

> Jeg tænkte på husholdningseddiken uden tilsætningsstoffer. Jeg
> havde glemt at den traditionelle stadig findes, men jeg har
> aldrig selv brugt den. Ammonieret karamel er noget skidt.

Så bruger du måske heller ikke madkulør i din brune sovs ?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 21:05

Tove Krieger wrote:

> Så bruger du måske heller ikke madkulør i din brune sovs ?

Nej, det ved gud jeg ikke gør!

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-07 21:19

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Nej, det ved gud jeg ikke gør!

Hehe. Kulør har fanden skabt samtidig med, han skabte margarine, fedtfattig
mayonaise og Aromat.

Jeg har heller ingen problemer med at få min brune sovs brun uden brug af
ammonieret karamel=kulør.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-07 05:13

Jens Bruun skrev:

> Jeg har heller ingen problemer med at få min brune sovs brun
> uden brug af ammonieret karamel=kulør.

Ditto her.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-07 21:29

Erik Olsen DK wrote:

> Nej, det ved gud jeg ikke gør!

Hvad bruger du så når du skal have brun sovs, men det laver du måske
heller ikke ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-07 21:34

> Hvad bruger du så når du skal have brun sovs, men det laver du måske
> heller ikke ?

Jeg bruger indkogning, fløde, ribsgelé, rødvin, sød soya og alle mulige
andre ingredienser, når jeg laver brun sovs. Du skulle prøve det. Det kan
faktisk lade sig gøre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 21:50

Tove Krieger wrote:

> Hvad bruger du så når du skal have brun sovs, men det laver du måske
> heller ikke ?

Jeg kan huske min mor lavede den, men jeg kan for min død ikke huske
hvorfor. Den tykke, klistrede, brune sovs er en vederstyggelighed.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-07 13:33

Erik Olsen DK wrote:

> Jeg kan huske min mor lavede den, men jeg kan for min død ikke
> huske hvorfor. Den tykke, klistrede, brune sovs er en
> vederstyggelighed.

Nåååja LOL Jeg havde helt glemt, at her i gruppen hedder det jo
heller ikke sovs, men "såååse" det tynde sjask der er fordelt med en
teske i kanten af tallerkenen.

Spøg til side, der er jo ingen der siger, at en sovs behøver at være
opbagt. Det laver jeg aldrig, men en god let jævnet skysovs er nu
ikke at foragte.

Fra : Hauge

Dato : 03-09-07 13:39

Tove Krieger wrote:
> Det laver jeg aldrig, men en god let jævnet skysovs er nu
> ikke at foragte.

Enig, smager suverent.

Men dem der hader den der såkaldte fede sovs, er jo dem der ikke kan finde
ud af at lave ordenlig *dansk* mad, men kun leger fisfornemme ved hele tiden
at kaste om sig med franske og italienske retter. Altså ting der smager af
pap og store mængder krydderier, men absolut ikke af det maden er lavet af..

/Hauge

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-09-07 14:04

Hauge wrote:

> [...]
> ved hele tiden at kaste om sig med franske og italienske retter.
> Altså ting der smager af pap og store mængder krydderier, men absolut

Sikke da noget at påstå.

Jeg kan ikke lide tyk, fed, opbagt brun sovs (farvet med kulør) som min
mor ofte serverede til gamle, udkogte kartofler og hårdtstegte
hakkebøffer eller svinelever med brankede løg.

Det er muligt at det stempler mig i dine øjne, men jeg kan da fortælle
at der er en del klassiske danske retter som jeg holder meget af. I
flæng kan jeg nævne skipperlabskovs, stuvet spidskål (helst jævnet med
mel/smørbolle) eller stuvet spinat med nye kogte kartofler og
frikadeller eller stegt medisterpølse.

Fra : Hauge

Dato : 03-09-07 20:56

Erik Olsen DK wrote:
> Jeg kan ikke lide tyk, fed, opbagt brun sovs (farvet med kulør) som
> min mor ofte serverede til gamle, udkogte kartofler og hårdtstegte
> hakkebøffer eller svinelever med brankede løg.

Så har jeg jo *ikke* uret i det jeg skriver, den del om at folket åbenbart
> [...]

> flæng kan jeg nævne skipperlabskovs, stuvet spidskål (helst jævnet med
> mel/smørbolle) eller stuvet spinat med nye kogte kartofler og

Vi er *ikke* uenige, men hvis det er vellavet, så smager det 1000 gange
bedre end noget italiensk eller lign. papmad..

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-07 14:13

Hauge wrote:

> [...]
> italienske retter. Altså ting der smager af pap og store mængder
> krydderier, men absolut ikke af det maden er lavet af..

ROFL Altså Hauge, hvor er du herlig Du skrev lige netop
det jeg ikke turde skrive af skræk for at blive buhet ud af
gourmet-fanatikerne.

Jeg ved heller ikke hvad der er i vejen med god, dansk veltillavet
husmandskost, som jo i det mindste smager af noget, og som ikke
nødvendigvis behøver at sejle i fedt.

Hvis jeg bliver inviteret på fornem udenlandsk mad siger jeg gerne,
blæse være med hvad det hedder. Jeg skal ikke snakke med det, jeg
skal spise det. Det er faktisk sørgeligt at så mange retter skal
"sløres" med krydderier, for i det mindste bare at smage af en
smule.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-07 15:03

> ROFL Altså Hauge, hvor er du herlig Du skrev lige netop
> det jeg ikke turde skrive af skræk for at blive buhet ud af
> gourmet-fanatikerne.

Hvis man er gourmet-fanatiker, fordi man ikke gider forgifte sin mad med
kulør, men derimod godt gider at bruge fem minutter ekstra på at lave maden
ordentligt med ordentlige råvarer, så sovsen bliver jævnet og brun helt af
sig selv, så tager jeg gerne etiketten på mig.

Jeg spiser mere traditionel dansk mad end de fleste, herunder stegt flæsk
med persillesovs, medisterpølse med brun sovs, hakkebøffer med brun sovs,
flæskesteg med brun sovs, and med brun sovs osv. osv. osv. Din tilgang til
madlavning minder mig om, hvorfor det tog mig så mange år at opdage, at
traditionel, dansk mad faktisk også kan laves ordentligt og smage godt. Husk
mig på, jeg skal noget andet den dag, du inviterer på din udgave af brun
sovs.

> Jeg ved heller ikke hvad der er i vejen med god, dansk veltillavet
> husmandskost, som jo i det mindste smager af noget, og som ikke
> nødvendigvis behøver at sejle i fedt.

Nej. Det ved jeg heller ikke. Måske du skulle prøve at lave dansk,
veltillavet husmandskost? Du kan jo starte med at smide din kulør ud, hvor
den hører hjemme: På møddingen. Og smid gerne margarinen samme vej, for du
steger garanteret i margarine - eller?

> [...]
> skal spise det. Det er faktisk sørgeligt at så mange retter skal
> "sløres" med krydderier, for i det mindste bare at smage af en

....sagde "kokken", der bruger kulør til at få sin sovs brun.

Det er sjovt, som du ser verden sort/hvid: Enten spiser man fisefornem mad,
hvor smagen er "sløret" med krydderier, eller også spiser man dansk,
"veltillavet" husmandskost, hvor sovsen har fået et skud kulør. Din slags er
ethvert ordentligt måltid mads største mareridt og grunden til, at vi i
Danmark desværre har tradition for at eksportere alle de gode produkter fra
landbrug og fiskeri til andre lande, hvor man forstår at værdsætte kvalitet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-09-07 15:38

> [...]
> traditionel, dansk mad faktisk også kan laves ordentligt og smage godt.
> Husk mig på, jeg skal noget andet den dag, du inviterer på din udgave af

Nu er der jo en hel del forskel på hvordan man laver brun sovs og hvordan
det smager. Jeg har mange oplevet at man har lavet en hel balje brun sovs
ved hjælp af suppeterninger ,jævning, vand og kulør. Den slags kan jeg godt
undvære.
Derfor er det ikke så tit jeg får sovs for hvis jeg kun steger 2 hakkebøffer
så bliver der ikke ret meget stegesky til at lave sovs af så det bliver bare
noget med at koge panden af med lidt fløde og så få en lille smule sovs der
til gengæld smager godt, smagt til med lidt hjemmelavet ribsgelé. Om der så
er kulør i eller ej kan jeg ikke se det helt store problem i, jeg mener at
den slags kulør der var sundhedsskadelig blev forbudt for over 25 år siden.

Steen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-07 15:49

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> hvordan det smager. Jeg har mange oplevet at man har lavet en hel
> balje brun sovs ved hjælp af suppeterninger ,jævning, vand og

Det er nu heller ikke min kop te. Suppeterninger kan være gode nok,
men ikke til sovs.

> [...]
> eller ej kan jeg ikke se det helt store problem i, jeg mener at
> den slags kulør der var sundhedsskadelig blev forbudt for over 25

Det er netop lige den måde jeg også benytter. Vi er kun to her i
huset, men f. eks. til hakkebøffer lader jeg nogle af de brunede løg
blive på panden, derefter bliver panden kogt af med lidt vand,
tilsætter noget god fløde, og så har man en herlig sovs helt uden
dikkedarer. Jeg kommer kun ribsgele i sovsen til forloren hare, men
for pokker hvor smager det mums hvis man også husker en teskefuld
roquefort.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-09-07 18:02

> [...]

> med persillesovs, medisterpølse med brun sovs, hakkebøffer med brun sovs,
> flæskesteg med brun sovs, and med brun sovs osv. osv. osv.

Sovs til flæskesteg og andesteg, laver jeg som jeg har lært af min mor
og min mormor:

Skyen i en gryde, skummet for det værste fedt. Mel drysses over gennem
en si, og når det er absorberet piskes sovsen og koger op. Smages til
med ribsgele og salt, evt. lidt fløde. (Jeg er ikke så meget for peber
i sådan noget.) Men hvis ikke det får en gang kulør, så ser det altså
meget uappetitlig ud.

Hvordan laver du en pæn (altså æstetisk) sovs uden kulør?

Mvh Trine

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-07 18:09

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Hvordan laver du en pæn (altså æstetisk) sovs uden kulør?

Jeg synes normalt at mine sovse bliver pænt brune uden brug af kulør,
men det har så mestendels været sovs til hakkebøffer eller grydesteg.
Måske er det anderledes med flæskesteg og and.

Jeg har en ven i England som laver kulør hver gang han vil lave sovs,
og han bruger sukker som han karamelliserer. Om det er meget sundere
en ammonieret karamel kan nok diskuteres, men det smager godt. :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-09-07 18:56

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Jeg har en ven i England som laver kulør hver gang han vil lave sovs,
> og han bruger sukker som han karamelliserer. Om det er meget sundere
> en ammonieret karamel kan nok diskuteres, men det smager godt. :)

Jeg kommer straks til at tænke på sukkerglaserede løg til en god
oksesteg. Uhm.

Nå, jeg må nøjes med kartoffelsuppen, der koger i køkkenet.

Mvh Trine

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-07 18:59

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Jeg kommer straks til at tænke på sukkerglaserede løg til
> en god oksesteg. Uhm.

:)

> Nå, jeg må nøjes med kartoffelsuppen, der koger i køkkenet.

Det er en af mine yndlingssupper.

Jeg fik jordskoksuppe med gedeost med ribs og rosmarin til aften,
det var osse lækkert.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-07 21:52

> Hvordan laver du en pæn (altså æstetisk) sovs uden kulør?

Jeg koger på skroget, og afskummer fedtet fra kødsaften (hvis der f.eks. er
tale om and). Derefter tilsætter jeg rigeligt med fløde og koger det hele
ind med ribsgelé, salt, peber, sød soya og limesaft. Det får helt automatisk
den helt rigtige konsistens (helt uden brug af jævning/mel) og den helt
rigtige kulør (helt uden brug af kunstig kulør), når det får lov til at stå
og småkoge ind. Det er en kaloriebombe, men det smager så godt og kraftigt,
at man ikke behøver at øse de store mængder op.

I nogle situationer benytter jeg rødvin, portvin, whisky eller andre
smagsgivere - men grundlæggende er det samme teknik til det hele.

Når jeg laver flæskesteg, får jeg sky ved at lade stegen starte et par timer
eller tre med sværen nedad. Ved medisterpølse, hakkebøffer og den slags
smider jeg bare fløde på panden, når stegningen er tilendebragt. Herefter
samme teknik (dvs. tilsætning af naturlige smagsgivere og efterfølgende
indkogning til passende farve og konsistens).

Brug af (piske)fløde er helt essentielt for at få et godt resultat. Brun
sovs skal laves med fløde. Basta. Er man bekymret over kalorieindtaget, er
løsningen imo ikke fattige alternativer og diverse hovsa-løsninger, men at
man indtager mindre mængder.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-07 21:57

NB: Jeg stiller gerne op i en konkurrence i brun sovs og vil vove den
uhyrlige påstand, at min sovs til enhver tid vil få en topplacering ved
blindsmagning. Nogle, der er friske på en lille konkurrence med tilknyttet
væddemål?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-09-07 22:10

Jens Bruun wrote:

> [...]
> kalorieindtaget, er løsningen imo ikke fattige alternativer og
> diverse hovsa-løsninger, men at man indtager mindre mængder.

Hvad så når kærestens mave prompte vender vrangen udad ved indtagelse af
sovs lavet på piskefløde?

Derfor er fløde med højere fedtindhold end 9% bandlyst i madlavningen
her i hjemmet. Af samme grund, men også fordi mit eget helbred kræver
mager mad, har jeg lært at sætte pris på den smag man kan få frem ved
brug af gode råvarer uden at skulle maskere med mængder af piskefløde,
smør m. v.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-07 22:14

> Hvad så når kærestens mave prompte vender vrangen udad ved indtagelse
> af sovs lavet på piskefløde?

Så laver man bare ikke brun sovs. Hvor svært kan det være?

> [...]
> mager mad, har jeg lært at sætte pris på den smag man kan få frem ved
> brug af gode råvarer uden at skulle maskere med mængder af piskefløde,

Jamen jeg afviser slet ikke, man kan lave fremragende og velsmagende sovse
uden brug af fløde, smør o.lign. Så skal man bare vælge at lave andre slags
sovse end lige brun sovs. Det er et fortærsket udtryk, men det har stadig
gyldighed: Man kan ikke blæse og samtidig have mel (pun intended) i munden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-09-07 22:29

Jens Bruun wrote:

> Så laver man bare ikke brun sovs. Hvor svært kan det være?

Vi laver faktisk af og til ganske velsmagende "brun sovs", men bare
efter helt andre opskrifter end din. Derfor virker din bombastiske
udmelding "Brun sovs skal laves med fløde. Basta." så dum.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-07 22:34

> Vi laver faktisk af og til ganske velsmagende "brun sovs", men bare
> efter helt andre opskrifter end din. Derfor virker din bombastiske
> udmelding "Brun sovs skal laves med fløde. Basta." så dum.

Lad nu være med at tage alt, hvad du læser, helt så alvorligt. Det er trods
alt usenet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-09-07 09:28

Jens Bruun wrote:

> Lad nu være med at tage alt, hvad du læser, helt så alvorligt. Det er
> trods alt usenet.

Det skal jeg huske, Jens Brun Skysovs.

Fra : Max

Dato : 04-09-07 09:35

Hej Jens

> Lad nu være med at tage alt, hvad du læser, helt så alvorligt. Det er
> trods alt usenet.

Tak, så kan jeg nyde min fede opbagte brune sovs med kulør
og piskefløde uden at have dårlig samvittighed.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-09-07 15:38

> [...]

> mager mad, har jeg lært at sætte pris på den smag man kan få frem ved
> brug af gode råvarer uden at skulle maskere med mængder af piskefløde,

Jeg har nu heller ikke problemer med at lave en rigtig god brun sovs
uden brug af piskefløde. Faktisk bruger jeg en tit en drys
kaffeflødepulver. Men nu er jeg også typen, som aldrig kunne komme i
tanke om at lave mad med smør, jeg synes simpelthen ikke det smager
godt. Der er ikke meget værre end at sætte tænderne i en lækkert
udseende småkage og den så er bagt på smør.

Mvh Trine

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 04-09-07 23:00

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Der er ikke meget værre end at sætte tænderne i en lækkert
> udseende småkage og den så er bagt på smør.

Denne tråd giver mig en anelse om, der er noget i vejen med dine
smagsløg... Smør smager fantastisk, og falske småkager uden smør er ikke
umagen værd at spise... Uhm, kommer helt til at tænke på min tarte tatin
med de første madæbler fra sidste uge :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-09-07 15:18

> [...]

> tale om and). Derefter tilsætter jeg rigeligt med fløde og koger det hele
> ind med ribsgelé, salt, peber, sød soya og limesaft.

Sød soya og limesaft? Det lyder altså som noget der vil ødelægge
sovsen efter mine smagsløg. Men jeg kan sagtens tage fejl. Vi plejer
nu at stege anden hel og så koge sky på indmaden og halsen.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-07 15:43

> Sød soya og limesaft? Det lyder altså som noget der vil ødelægge
> sovsen efter mine smagsløg.

Prøv det. Jeg afbalancerer smagen med noget syrligt, og jeg bruger som
oftest limesaft i stedet for eddike.

> Men jeg kan sagtens tage fejl. Vi plejer
> nu at stege anden hel og så koge sky på indmaden og halsen.

Det var også det jeg mente med skroget. My bad. Jeg skærer også vingerne af,
bruner dem af, og koger dem med.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 04-09-07 22:58

Jens Bruun wrote:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev

Et gammelt fransk trick er at begynde sovsen ved at stege et løg med
skal på sønder og sammen i smør. Det giver en kraftig kulør og en tone
af brændt karamel til smagen - men på den gode måde, og ikke den
kunstige. Kulør smager gyseligt, og ting, der smager gyseligt, hører
efter min mening ikke hjemme i mad. Jeg laver mad efter slogannet: "En
ret bliver aldrig bedre end dens svageste/ringeste/mindst velsmagende
ingrediens."

> [...]
> løsningen imo ikke fattige alternativer og diverse hovsa-løsninger, men at

Jeg har et mere nuanceret syn på den klassiske sovs. Enig, sovsen kan
ikke laves velsmagende og "kalorielet". Skal man have mager mad, må man
lave andre former for sovs eller tilbehør. Men den opbagte sovs, som min
oldemor lærte mig at lave, er ikke at kimse af. Det smager simpelthen
for godt til, at jeg vil sende den ud af mine gryder for altid. Jeg
kunne aldrig drømme om at servere andet end opbagte sovser, hvis det
skal være rigtig traditionelt. Jeg ynder dog også at bruge samme teknik
som dig, f.eks. *skal* sovs til hakkebøf være lavet med fløde.

Kuløren og den opbagte sovs er i øvrigt fra hver deres lag i
madhistorien (kuløren stammer fra en tid og en kulturkreds, hvor velsmag
var mindre vigtigt). Den opbagte sovs er skam salonfähig nok og stammer
fra det allerfineste franske køkken, tænk bare på en bordelaise...

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-07 09:13

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal på sønder og sammen i smør. Det giver en kraftig kulør og en tone
> af brændt karamel til smagen - men på den gode måde, og ikke den

Lyder rigtigt. Jeg tror, at min uundværlige ribsgelé løser nogenlunde samme
opgave.

> Den opbagte sovs er skam salonfähig nok
> og stammer fra det allerfineste franske køkken, tænk bare på en
> bordelaise...

Jeg har intet imod en opbagt sovs. Jeg har alene noget imod kulør, margarine
og den slags affaldsprodukter. Desuden laver jeg verdens trediebedste
persillesovs til stegt flæsk, så opbagt sovs indgår så sandelig også i mit
arsenal.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-09-07 15:52

> [...]
> tiden at kaste om sig med franske og italienske retter. Altså ting der
> smager af pap og store mængder krydderier, men absolut ikke af det maden

Nu findes der jo også mennesker der kan lide det hele.
Jeg laver f.eks mange gamle danske retter, kan lide en god sovs lavet på
stegesky og kan også lide italiensk, indisk, thailandsk, kinesisk,
mexikansk, indonesisk og sikkert mange andre slags mad. Det kniber bare med
at få lavet det hele.

Steen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-07 16:24

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> kinesisk, mexikansk, indonesisk og sikkert mange andre slags mad.
> Det kniber bare med at få lavet det hele.

Det har du da ret i. Min søn f.eks. laver ofte indonesisk og
thaimad. Han kan dog godt blive lidt misundelig hvis han ringer, og
jeg fortæller at hans far f.eks. skal have brunkål med røget flæsk
til aften. Det får han aldrig, for det kan hverken min svigerdatter
eller børnene lide, heller ikke gule ærter.

Idag har jeg lavet en kæmpegryde med chili, så min mand glæder sig
til den kommer på bordet. Det er hans livret foruden boller i karry.
Resten bliver frosset ned til dage, hvor jeg ikke har lyst til at
lave mad.

Fra : Hauge

Dato : 03-09-07 21:01

Steen Jakobsen wrote:
> Nu findes der jo også mennesker der kan lide det hele.

Jada, selvfølgelig gør der da det.
Generelt kan jeg også li' alt mad, men jeg synes bare at det er synd når man
ikke kan smage hvad maden er lavet af. Jeg kender mange der omtaler kalkun
som lækkert kød.. Det skal bare krydres rigtigt.. Jaja, det smager som en
skive kedeligt franskbrød, bare en del dyrere.. Og franskbrød kan krydres på
samme måde som kalkun.

> Jeg laver f.eks mange gamle danske retter, kan lide en god sovs lavet
> på stegesky

Og man behøver jo heller ikke ligefrem hælde alt fedtet med i sovsen, som
det tyder på at en del her i gruppen kender til, altså dem der hader den
fede sorte gang snask. Måske de skulle lære at lave mad, italiensk eller
fransk mad kan alle lave, men mad der smager godt, kniber det med.

> og kan også lide italiensk, indisk, thailandsk, kinesisk,
> mexikansk, indonesisk og sikkert mange andre slags mad. Det kniber
> bare med at få lavet det hele.

Kender det godt.

/Hauge

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 04-09-07 23:08

Hauge wrote:

> [...]
> pap og store mængder krydderier, men absolut ikke af det maden er lavet af..

Hvad er dog det for en gang sludder? De gode italienske og franske
retter smager *netop* af det, de er lavet af, og de har ofte uhyre få
ingredienser. Ordentlig dansk mad har i øvrigt ikke spor med margarine
og kulør at gøre. Den slags pjat stammer fra en tid, hvor alting skulle
være nemt og smart, og velsmag ansås som et unødigt luksus. Du kan tro,
der fandtes god, dansk mad før mellemkrigsårene. Det er den mad, jeg har
lært at lave af min oldemor, og som hun har lært af sin mor osv... Og
den indeholder ikke kulør, men alting laves på bunden af friske råvarer.
Dengang var en medisterpølse ikke noget, man købte, men noget, man lavede.

Med fisefornemme hilsner
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-09-07 21:19

On Sun, 2 Sep 2007 20:44:28 +0200, Tove Krieger wrote:

> Jeg bruger altid Heidelberg lagereddike.

"Du lod dig ej sylte i Hedelberg Lager,
derfor lille Ven er du runken og mager"

Undskyld, jeg ku ikke la' være.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 21:29

Peter Loumann wrote:

> "Du lod dig ej sylte i Hedelberg Lager,
> derfor lille Ven er du runken og mager"
>
> Undskyld, jeg ku ikke la' være.

Den er vist (bortset fra stavefejlen) ikke helt ordret. Er det ikke "...
min Ven ..."?

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-07 21:35

Erik Olsen DK wrote:

> Den er vist (bortset fra stavefejlen) ikke helt ordret. Er det
> ikke "... min Ven ..."?

Nej, Peter har ret. Der står ..."lille ven" på min eddikedunk.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 21:44

Tove Krieger wrote:

> Nej, Peter har ret. Der står ..."lille ven" på min eddikedunk.

Beklager, så husker jeg forkert. Det passer bare ikke helt med
verserytmen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-07 21:50

Erik Olsen DK wrote:

> Beklager, så husker jeg forkert. Det passer bare ikke helt med
> verserytmen.

Det har du så til gengæld fuldkommen ret i.

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-09-07 21:56

On Sun, 2 Sep 2007 22:44:25 +0200, Erik Olsen DK wrote:

> Beklager, så husker jeg forkert. Det passer bare ikke helt med
> verserytmen.

Tjah, måske forskellig rytmesans: Jeg synes det passer særdeles godt.
Undskyld *taste*fejlen!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Davidsen

Dato : 02-09-07 17:55

> [...]
> og endnu mindre chili. Ingen kål eller andet i den retning. Det var
> også nyblandet, og ikke fermenteret/lagret, som kimchi er.

Good point.

...men kimchi er nu også godt

Mvh
Davidsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-07 17:27

> Er der nogen der kender den eddike og ved hvor man kan købe den?

Den kan købes i alle supermarkeder, og den hedder "Heidelberg"

> Og
> som evt. kan fortælle hvori forskellen består?

Forskellen? Tilsat sukker, rødløg og sød chilisovs. Dertil kan situationen
gøre en stor forskel, hvor man til en fest med rigtig god thaimad kan få det
indtryk, at eddiken er noget helt særligt.

Jeg vil bide skeer på, at du har smagt helt almindelig ikke-thailandsk
eddike og jeg vil vove den påstand, at jeg til enhver tid kan servere en
"thailandsk" eddike, der smager som den, du smagte - med almindelig eddike
som udgangspunkt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 18:09

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Den kan købes i alle supermarkeder, og den hedder "Heidelberg"

Tja. Kokken fortalte at de havde prøvet med dansk eddike og at det
absolut ikke smagte ens. Jeg tror mest på teorien om at det var
risvinseddike.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-07 18:11

> Tja. Kokken fortalte at de havde prøvet med dansk eddike og at det
> absolut ikke smagte ens. Jeg tror mest på teorien om at det var
> risvinseddike.

Hvorfor tror du mest på dén teori? Du tror ikke på Wikipedia. Du mener,
eddike er noget helt andet end eddikesyre. Måske du allerede har besluttet
dig, og ikke ønsker at lytte til, hvad andre siger?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 18:25

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tror du mest på dén teori?

Fordi jeg har en tendens til at tro på at kokken ved hvad han taler
om. Mine smagsløg plejer også at virke.

> Du tror ikke på Wikipedia.

Jeg er skeptisk og jeg stoler ikke på at en artikel på den danske
wikipedia belyser et emne godt nok.

> Du mener, eddike er noget helt andet end eddikesyre.

Ja, eddike er ikke så "stærkt/surt" som eddikesyre. Og eddikesyre kan
fremstilles ved gæring med bakterier eller ved en ren kemisk process.
Og det er ikke det samme.

> Måske du allerede har besluttet dig, og ikke ønsker at lytte til,
> hvad andre siger?

Jeg vil gerne lytte til hvad andre siger, men det betyder ikke
nødvendigvis at jeg tror på dem. Og når der bliver sagt noget
forskelligt, er jeg kildekritisk. Og du er ikke den kilde jeg stoler
mest på.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-07 18:38

> [...]
> nødvendigvis at jeg tror på dem. Og når der bliver sagt noget
> forskelligt, er jeg kildekritisk. Og du er ikke den kilde jeg stoler

Fint nok, men nu bliver jeg lidt nysgerrig her. Hvis du alligevel talte med
kokken om eddiken, hvorfor fik du så ikke at vide hvilken eddike, han
brugte?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 18:50

> [...]

> Fint nok, men nu bliver jeg lidt nysgerrig her. Hvis du alligevel talte med
> kokken om eddiken, hvorfor fik du så ikke at vide hvilken eddike, han

Fordi de køber den i Thailand og ikke ved hvad den hedder her. :) Det
kunne naturligvis være en undskyldning for en tur til Thailand, men
jeg tror alligevel jeg foretrækker at finde noget i den retning her i
landet.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-07 19:12

> Fordi de køber den i Thailand og ikke ved hvad den hedder her. :)

Øh, og det finder du mere troværdigt?

> Det
> kunne naturligvis være en undskyldning for en tur til Thailand, men
> jeg tror alligevel jeg foretrækker at finde noget i den retning her i
> landet.

Du kunne jo også tage en tur ind til din lokale thai-pusher, der garanteret
har massevis af thailandsk eddike. De fleste thai-butikker har thailandsk
personale, ligesom der ofte er thailandske kunder i butikken. Du kan da
spørge dig lidt frem dér?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 02-09-07 20:17

Trine Kornum Christiansen wrote:

>Og eddikesyre kan
>fremstilles ved gæring med bakterier eller ved en ren kemisk process.
>Og det er ikke det samme.

Absolut ikke. Ved gæringen opstår der mange andre smagskomponenter
(fusel), som er med til at give en helt anden (god og fyldigere)
smagsoplevelse.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-09-07 21:09

On Sun, 02 Sep 2007 15:12:57 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> bruger i Thailand smager helt anderledes end den eddike man bruger i
> Danmark. Ud over det, var forskellen, at der i den thailandske var

Det sidste lyder som vigtige end det første ...

> Er der nogen der kender den eddike og ved hvor man kan købe den? Og
> som evt. kan fortælle hvori forskellen består?

Nu kan jeg ikke vide hvad den kok brugte. Min kone som er thai, køber en
thailandsk eddike i den lokale thaiforretning. Den er klar som vand. Af
etiketten som åbenbart er lavet til eksport, fremgår ikke noget thai navn,
derimod et engelsk, kinesisk og vietnamesisk. Den er fra firmaet Sun Lee
Inc. På engelsk hedder den bare VINEGAR, på vietnamesisk Dám vinaigre,
skønt den ikke er fremstillet på vin, men iflg. den påklistede danske
deklaration på destilleret riseddike. Imortøren er

http://thai-phimai.dk/

Jeg har set den på køkkenhylden i adskillige thai-restauranter. Den kan
antagelig købes i de fleste thaiforrretninger som der findes en del af
rundt om i landet, især i København, men også i de fleste større
provinsbyer. Her i byen er der to som begge har den.

Efter mine smagsløg overvurderer du den. Jeg bruger den selv af og til når
jeg lige står og mangler (vin)eddike. Jeg finder at den er neutral og
hverken gør fra eller til.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : -V-

Dato : 04-09-07 22:44

On Sep 4, 4:38 pm, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:
> Der er ikke meget værre end at sætte tænderne i en lækkert
> udseende småkage og den så er bagt på smør.

Avaffenoed?
Nu må du forklare dig, inden den blå vogn kommer.

Det var da det mest besynderlige udsagn.

-V-

Fra : -V-

Dato : 17-09-07 22:39

On Sep 4, 4:38 pm, Trine Kornum Christiansen
> Der er ikke meget værre end at sætte tænderne i en lækkert
> udseende småkage og den så er bagt på smør.

Skal den her have lov til at dø langsomt ud, eller trak du dig
frivilligt fra diskussionen?

-V-