Katten tisser i sengen
Fra : Bjarne Skov

Dato : 03-09-07 02:32

Hej,

Jeg stiller dette spørgsmål på vegne af min overbo, som pt. ikke har
internetadgang.

Hun fik en ca. 1 år gammel kat for et ca. et halvt år siden fra et
dyreinternat.
Hun havde den kun i kort tid inden den løb bort, men i den tid hun havde
den, tissede den adskillige gange i hendes seng.
Hun havde den også med ned i min lejlighed hvor den også i et ubevogtet
øjeblik tissede i min seng.

Nu har hun så fået en ny killing som vel er en 3-4 md. gammel og den
tisser også i hendes seng.

Hvorfor gør den det? - den bruger ellers kattebakken, men ka' den se sit
snit til at tisse i sengen, gør den det.
Råd til hvorledes man kan vænne den af med det modtages med tak.

Bjarne

Fra : Magnus Slyngborg And~

Dato : 04-09-07 00:37

En meget simpel måde er, hvis man ser den gøre det og tages den hovede og
tvinge det ned i tisset, det lyder barsk
men det virker, alle de katte vi har haft har fået sådan en tur, og bare en
gang, så gør den det aldrig mere, katten
er et så renligt dyr at det er meget nedsættende for den.

Mvh
Magnus

Fra : Henny

Dato : 04-09-07 06:55

"Magnus Slyngborg Andersen" <Bagmus@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en gang, så gør den det aldrig mere, katten
> er et så renligt dyr at det er meget nedsættende for den.

Det der er en ammestuehistorie. Det er dyremishandling.

Du har derimod ret i, at katte er renlige dyr, så hvis de pludselig begynder
at gå på das alle mulige andre steder, end der hvor de skal, så er der noget
i vejen. Det kan f.eks. dreje sig om, at det gør ondt, når katten tisser, og
at den derfor begynder at forbinde bakken med smerter. Derfor: Hvis katte
begynder at undgå bakken, så til dyrlægen med den!

Mvh.

Henny

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-07 09:28

Henny wrote:
> [...]
> ondt, når katten tisser, og at den derfor begynder at forbinde bakken
> med smerter. Derfor: Hvis katte begynder at undgå bakken, så til

Jeg vil nu sige at inden man skynder sig til dyrlægen er det da en god idé
at tjekke om bakken trænger til rensning/rengøring...

At kat nr 2 tisser i sengen, tror jeg er fordi den kan lugte en anden kat
har været der, og nu vil den markere at det er dens territorie nu...

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-09-07 10:19

Magnus Slyngborg Andersen wrote:
> [...]
> og bare en gang, så gør den det aldrig mere, katten
> er et så renligt dyr at det er meget nedsættende for den.

Ved du hvad Magnus. Det ville jeg vel nok ønske, at jeg kunne gøre
med alle de mandfolk der står og lader vandet i buskene på vores
vendeplads. Jeg bor for enden af en lille villavej, og der kan
simpelthen stinke på en rigtig varm sommerdag. De skulle have
ansigtet ned i det våde de havde lavet, så ku' de lære det ku' de.
De har da i det mindste en intelligens (tror jeg nok), men man kan
ikke forlange at katte tænker på den måde.

Det er da godt at jeg ikke er kat hos dig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Inge

Dato : 04-09-07 15:41

> [...]
> (tror jeg nok), men man kan ikke forlange at katte tænker på den måde.
>
> Det er da godt at jeg ikke er kat hos dig.

Hej Tove
Det er godt nok osse ulækkert. Har du ikke mulighed for at sætte et el-hegn
op, så sku' de nok få det lært, når de får et snert i radisen, fnis ;)

mvh
Inge

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-09-07 16:13

Inge wrote:
> [...]
> Det er godt nok osse ulækkert. Har du ikke mulighed for at sætte
> et el-hegn op, så sku' de nok få det lært, når de får et snert i

Desværre Inge. Det er ulovligt. Jeg overvejede det da vi i sin tid
havde købmandsforretning, hvor de gjorde det samme op ad husmuren i
gavlen. Jeg var så "heldig" at gribe flere af dem på fersk gerning,
og *så* holdt det op. De var godt nok noget røde i hoveder og ører,
men kom da og gav en undskyldning.

Med hensyn til katte, vil jeg give Louise ret. Kattebakken skal være
pinligt ren, og der skal helst være et par stykker af slagsen. Hvis
man selv kan lugte bakken, så har katten kunnet det læææænge.

En dyne skal enten renses eller vaskes efter kattens tisseri. De har
en utroligt fin lugtesans. Men ligefrem at dyppe deres næse i det,
er fuldkommen vanvittigt efter min mening, der er ikke megen
psykologi i sådan en handling.

Fra : Messias

Dato : 04-09-07 23:07

Magnus er en lille ynkelig dyreplager ...

Fra : Aradia

Dato : 07-09-07 09:54

Kære Bjarne:
Der kan være mange årsager til, at en kat bliver urenlig; fysiske (sygdom og
fertilitet), psykisk (usikkerhed, stress, igen fertilitet mm.)og praktiske
forhold (dårlige miljø).

For at udelukke sygdom, er man altså nødt til at tage forbi dyrelægen med
katten. Er der tale om blære- og nyreproblemer kan det være invaliderende og
i sidste instans dødeligt for katten, hvis der intet bliver gjort. Er katten
ikke neutraliseret, må man kraftigt overveje at få det gjort. Urenlighed
forekommet hyppigst hos fertile indvider.

Mht. evt. psykiske årsager bag urenlighed, tja så er man altså nødt til at
lægge hjernen i blød: Er der stressende faktorer i hjemmet, er katten for
meget alene, keder den sig, er frustreret (fertil, i løb) etc.

Det sidstnævnte kan man selv gøre temmelig meget for; f.eks. i forhold til
kattebakken: Hvis man f.eks. har 2 katte, bør der ligeledes stilles 2
kattebakker til rådighed. Bakkerne skal renses (tømmes for stort og småt)
daglig (!), og tømmes og afvaskes en gang ugentlig (m. Rodalon). Og husk,
foderskåle må ikke stå i nærheden af en kattebakke.

En lille praktisk ting, når uheldet nu er ude. Man skal endelig ikke vaske
efter med eddike eller klorin. Det er næsten en invitation til at tisse en
ekstra gang på stedet. Brug i stedet Rodalon, og husk at skylle godt efter.
Rodalon kan kan også bruges i vaskemaskinen, så dyner og deslige kan renses
og lugt fjernes.

Og til dig, Magnus Slyngborg ... Man bør hellere distrahere, belønne for det
gode og motivere sin kat frem for at straffe den. Det modsatte kan give et
gevaldigt bagslag. Vil foreslå, at du skæver lidt til klikkertræningen
psykologi- for det, du foreslår, er ganske enkelt helt uacceptabelt, og -
som en anden ligeledes har nævnt - dyremishandling! Hvilket er strafbart!
Det er klart, man kan ikke vide alt fra starten af, og de fleste bliver
klogere med alderen/erfaringen, så mon ikke der har været læring i dette for
alle?

Med venlig hilsen
Aradia

Fra : Iben Holst

Dato : 11-09-07 15:15

> Det sidstnævnte kan man selv gøre temmelig meget for; f.eks. i forhold til
> kattebakken: Hvis man f.eks. har 2 katte, bør der ligeledes stilles 2
> kattebakker til rådighed.

Ja mindst 1 bakke pr. kat, men faktisk er "reglen" at der skal være en bakke
mere end der er katte...

Iben

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 11-09-07 15:34

"Iben Holst" <iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja mindst 1 bakke pr. kat, men faktisk er "reglen" at der skal være en
> bakke
> mere end der er katte...
>
> Iben
------------------------------------

Jeg kan forstå, at jeg har været heldig med mine katte, der indtil nu aldrig
har været urenlige, selv om de er fire om to ret store overdækkede
kattebakker.
Jeg bruger et meget tykt lag Extreme Classic kattegrus og fjerner stort og
småt morgen og aften, og det trives de åbenbart med.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Messias

Dato : 04-09-07 23:19

Søg for at jeres kattebakke er rigelig stor, og at den indeholder helt rent
kattegrus af en ordentlig kvalitet. Det kunne fx være det hvide klumpende
som fås i Fakta. Hold øje med katten, og når du fornemmer, at det måske er
tid, så bær den ud i gruset. Måske det skal gøres flere gange, men tro mig,
at gruset er rent betyder meget. Når den så har tisset, vent da et par
timer. Nu har gruset dannet en lille fin klump, som kan fjernes med en
spiseske. På denne måde har katten hele tiden noget næsten helt rent grus,
og du spare en masse penge på køb af nyt grus, da katten på denne måde kan
bruge gruset i længere tid.

Vores kat tisse også i sengen et par gange, jeg er ikke helt sikker på
hvorfor, men den med snuden ned i tisset, den duer ikke. Det er det rene
dyreplageri.

Fra : Magnus Slyngborg And~

Dato : 05-09-07 13:35

Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg er bedre venner med min kat end de
flesre, der fucker
kattens hovede helt op med menneskelige egenskaber, og konstand tror man kan
sige nej fy lille ven det må du ikke
og ja det er også synd for dig, kig på naturen, katten er delvist et flokdyr
og ligesom med hunde skal
man sætte sig i respekt, Hvis katten hopper på bordet skal den vide det må
den ikke, OG det må den slet ikke
alle der har haft kat ved at den ikke er helt dum, og den regner hurtig ud
hvis der ikke er nogen konsikvens.

Og ja hvis det er en killing viser man den bakken, når den tisser på gulvet,
men folk der ikke kan sætte sig i respekt hos deres dyr er
dem med den ondsvage hund der gø konstant eller katten der pisser allevegne,
og ligge dyret menneskelige egenskaber.

Mvh
Magnus

Fra : Messias

Dato : 10-09-07 22:43

Jeg kan jo kun håbe på, at du en dag støder på et stort væsen, som giver dig
en ordentlig gang brian-bank og derefter tvinger dit hoved ned i lokummet
med din egen pis.
Nej, du lyder ikke som en dyreven i mine øre. Hvis du søger magt, så søg den
blandt mennesker og ikke dyr.