Fikst firewall "gui"?
Fra : Steen Suder

Dato : 09-07-01 23:20

Når nu man skal have en kammelegerat til at have en firewall/NAT boks
baseret på Linux og der skal være et smart gui/web interface med diverse
features på; hvad giver man ham så?

Han er vant til diverse ZoneAlarm ting, men vil gerne prøve noget andet.

Jeg kender ganske udmærket freshmeat, men jeg vil gerne høre om jeres
erfaringer med et givet produkt.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-07-01 23:35

Fra : Steen Suder

Dato : 10-07-01 00:33

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Tja, jeg bruger ikke GUI til firewall, men suse har vist et (yast?). På
> RedHat 7.1 er firewall-config og lokkit til konfiguration af firewall -
> men som sagt bruger jeg iptables og har ingen erfaring med nogen af dem.
>
> Der findes også et script kaldet pmfirewall, der vistnok spørger om en
> masse valgmuligheder og genererer et fireall-script herudfra.

Jeg tænkte på noget i retning af:
http://www.astaro.com/products/index.html

Den er godt nok kommerciel, men der er en Linux eval. og så er den meget
click-swish agtig. Lige noget en Windows addict.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-07-01 16:40

Steen Suder wrote:

> Jeg tænkte på noget i retning af:
> http://www.astaro.com/products/index.html
>
> Den er godt nok kommerciel, men der er en Linux eval. og så er den meget
> click-swish agtig.

Det er Firestarter også - og så er den open source.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Lasse Mikkelsen

Dato : 11-07-01 10:03

> [...]

> Der findes også et script kaldet pmfirewall, der vistnok spørger om en
> masse valgmuligheder og genererer et fireall-script herudfra.

De to utils du nævner fra Red Hat distributionen er ikke selvstændige
firewalls, men generere derimod også et script til iptables.

Bare lige for at gøre opmærksom på det.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-07-01 09:38

Steen Suder skrev:

> [...]
> diverse features på; hvad giver man ham så?
>
> Han er vant til diverse ZoneAlarm ting, men vil gerne prøve noget

Firestarter (http://firestarter.sourceforge.net) er glimrende for folk,
der er vant til ZoneAlarm.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Lars Henriksen

Dato : 10-07-01 09:32

Steen Suder wrote:

> Når nu man skal have en kammelegerat til at have en firewall/NAT boks
> baseret på Linux og der skal være et smart gui/web interface med diverse
> features på; hvad giver man ham så?
You're in luck.

Mandrake har lavet en firewall distribution, der vist nok (har ikke
prøvet) kan konfigureres meget nemt grafisk.
http://www.mandrakesoft.com/products/snf

der er eteller andet web interface, samt en masse grafisk monitor trut.
Eneste downside tror jeg er, at den bygger på 2.2.19(secured) kerne, og
du derfor ikke kan udnytte iptables funktionaliteten der er i >2.4
kerner. Om dette er nødvendigt må du gøre op med dig selv.

Erfaringer med Mandrake SNF modtages gerne.

cheers
Lars
--
Lars Henriksen
MIP, SDU. Odense, DK

Fra : Steen Suder

Dato : 10-07-01 17:21

Lars Henriksen wrote:

> [...]
> du derfor ikke kan udnytte iptables funktionaliteten der er i >2.4
> kerner. Om dette er nødvendigt må du gøre op med dig selv.

Kender folk til andre deciderede firewall/gateway distributioner udover
Mandrake SNF?

> Erfaringer med Mandrake SNF modtages gerne.

Jeg smider Mandrake 7.2 SNF efter ham i weekenden og så skal jeg nok
lade høre fra mig.

Fra : P og T

Dato : 10-07-01 21:22

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> skrev i en meddelelse

> Kender folk til andre deciderede firewall/gateway distributioner udover
> Mandrake SNF?

Ja! www.e-smith.com kan styres fra browseren. Meget fiks bruger den selv!

Per

Fra : Steen Suder

Dato : 20-07-01 19:11

Steen Suder wrote:

> [...]

<KLIP>

> Jeg smider Mandrake 7.2 SNF efter ham i weekenden og så skal jeg nok
> lade høre fra mig.

Nu har han haft en Mandrake 7.2 SNF imellem hans WOL ADSL 677'er og hans
fem Windows maskiner.
Der er kun positive ting at sige om den.

Der er sågar oplevelser af at hans ftp (ServU på W2K) kører hurtigere nu
hvor den bliver "passet" af en Linux firewall.
Dét forstår jeg ikke, men det er da ikke skidt

Jeg kan kun anbefale Mandrake 7.2 SNF.

Fra : Steen Suder

Dato : 20-07-01 19:15

Steen Suder wrote:

> Steen Suder wrote:

<KLIP>

> Nu har han haft en Mandrake 7.2 SNF imellem hans WOL ADSL 677'er og hans
> fem Windows maskiner.

Der skulle anturligvis have stået at han har haft den i drift nu i en
uge

<KLIP>

Fra : Sune Mølgaard

Dato : 19-07-01 21:49

Steen Suder wrote:

> [...]
>
> Han er vant til diverse ZoneAlarm ting, men vil gerne prøve noget andet.
>
> Jeg kender ganske udmærket freshmeat, men jeg vil gerne høre om jeres

Jeg har set "Firewall Builder" (http://www.fwbuilder.org). Jeg prøvede
en tidligere version, som jeg ikke lige kunne få til at gøre det, jeg
ville, men jeg brugte ikke særligt lang tid på det, så jeg vil ikke
udtale mig om programmets kvalitet. I hvert tilfælde, så har det en
rigtigt sexet brugergrænseflade.

M.v.h.,

Sune Mølgaard

--
Sleep -- the most beautiful experience in life -- except drink.
- W. C. Fields