hvad gør de "proffe" for at hjemmesider ka~
Fra : kristian

Dato : 02-09-07 15:18

Jeg sidder og prøver at forsøge at lave en hjemmeside og undre
mig lidt...

hvordan gør de "proffe" for at deres hjemmesider kan læses af
forskellige browsere???

Jeg har siddet og lavet en hjemmeside som udemærket kan læses af
MAC, og på en PC viser den ikke billeder, og i Firefox viser den
lige pludselig koderne...

Bemærk jeg spørger ikke konkret til min egen hjemmeside, men bare
er nysgerrig...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 02-09-07 15:25

"kristian" <fotografen77@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg sidder og prøver at forsøge at lave en hjemmeside og undre
> mig lidt...
>
> hvordan gør de "proffe" for at deres hjemmesider kan læses af
> forskellige browsere???

Nu er jeg ikke proffi, men jeg udvikler til gængse browsere dvs jeg checker
medens jeg laver siderne.
Desuden validerer jeg løbende.
Har man rodet med det i en årrække ved man hvordan man skriver kode så man
er rimeligt sikker på et resultat der kan bruges med de gængse browsere

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Leonard

Dato : 02-09-07 15:27

On 02 Sep 2007 14:18:01 GMT, kristian wrote:

> hvordan gør de "proffe" for at deres hjemmesider kan læses af
> forskellige browsere?

Vi (både amatører og proff) bruger W3C-standard og overholder disse.
http://validator.w3.org/
Så kan siden ses og ser sandsynligvis ens ud i de forskellige browsere.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-09-07 15:30

> hvordan gør de "proffe" for at deres hjemmesider kan læses af
> forskellige browsere???

Går ind på www.w3c.org og kører en validering af css og html.
I menuen til venstre er der nogle punkter hvoraf det ene hedder
"css-validator" og det andet "html-validator".

Dernæst tjekker, hvordan det reelt spiller i de forskellige browsere.
Validerer koden, skulle det kunne læses af browserne, men der kan
selvfølgelig være nogle layout-ting, der tolkes forskelligt fra browser til
browser.

Javascript holder jeg mig personligt fra, hvis ikke jeg kan se, at det som
minimum virker i IE, Firefox og helst også Opera og Safari, eller jeg i det
mindste kan give folk en alternativ, ren html-baseret, adgang til samme
funktion.

Fra : Peter Vesth

Dato : 02-09-07 17:04

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
Hej

Jeg startede i februar i år, og startede med at kikke på html.dk's tutorials,
det kunne også være dit udgangspunkt.

Allerede i marts, havde jeg mit første site hos one.com, og fik da også at
vide, at det så ud, som havde jeg skovlet den ind med en møjgreb, og den
validerede ikke. Den så ellers så pæn ud i IE7 :>)

Som de øvrige skriver, er det vigtigt, at sitet validerer, fordi
sandsynligheden for, at den overhovedet kan vises i diverse browsere størst, og
så ser det, som du skriver, "proffi" ud!

Hvis du gider, kan du se mit site på www.jesser.dk

God fornøjelse med, læse og prøve, prøve og prøve.

Mvh.

Peter

Fra : jopa

Dato : 02-09-07 17:15

"Peter Vesth" <peter_vesth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du gider, kan du se mit site på www.jesser.dk

Har du husket at betale din udbyder
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 02-09-07 17:25

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Har du husket at betale din udbyder

Nå nu kom den endelig
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-09-07 17:18

Peter Vesth <peter_vesth@hotmail.com> posting:

>Hvis du gider, kan du se mit site på www.jesser.dk

Gode gud et billede - over 3 MB gif Den eneste grund til, jeg
opdagede det, var, at jeg satte din side til at indlæse, mens jeg
lavede noget andet og så den først igen, efter det var indlæst.
Ellers havde jeg bare troet, det var sort. Det tager lang tid at
indlæse et billede af den støttelse.

Generelt set synes jeg flere af dine billeder er meget større end
man kan retfærdiggøre, fx
http://www.jesser.dk/storebilleder/morten1.jpg behøver ikke være i
2304 x 3456 pixels og dermed fylde 4 MB, slet ikke når du har sat en
begrænsning på, hvor stort det rent faktisk bliver vist.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Leonard

Dato : 02-09-07 17:39

On Sun, 02 Sep 2007 18:18:02 +0200, Christian Bohr-Halling wrote:

> Ellers havde jeg bare troet, det var sort. Det tager lang tid at
> indlæse et billede af den støttelse.

Jeg oopdagede ikke at billedet var stort, men en tur forbi TDCs
hastighedstjek viste også at jeg ligenu har et DL på over 20Mbps, fiber
er nu dejligt

Men ellers vil jeg give dig helt ret i, at det ikke er nok at det
validerer, der skal også tænkes lidt over størrelsen og fylden på
billederne. Skalere ned til den størrelse der vises og komprimering, så
det stadig ser ordentlig ud på skærmen. Der jo ingen grund til at
servere printkvalitet i plakatstørrelse for dem, der bare ser det på en
skærm.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-09-07 17:41

> Jeg startede i februar i år, og startede med at kikke på html.dk's
> tutorials,
> det kunne også være dit udgangspunkt.

Offtopic

Ja, jeg kendte ikke html.dk, da jeg kastede mig ud i det tilbage i efteråret
2000.
Jeg lærte det herfra: http://www.mcli.dist.maricopa.edu/tut/lessons.html

Problemet var bare, at dét html (2.0 og 3.2) allerede var outdated på dette
tidspunkt, og det kom længe efter som en overraskelse for mig, at f.eks. <p>
kunne (og _skulle_) afsluttes med </p>.
I ovenstående tutorial blev <p> bare præsenteret som et stort linieskift
modsat <br>

Angående din side, så hakker animationen frygteligt i det på min 3½ år gamle
stationære computer, mens det kører fint på min bærbare, der er af noget
nyere dato.

I dag bruger jeg dels html.dk (mest når jeg er i tvivl om syntaksen på css)
og skæver desuden også en del til webdesign101.dk.
Fra html.dk kunne jeg dog godt ønske mig en lidt bedre tutorial i asp.net,
end det de har lige nu.
Denne mangel (kombineret med, at min lærebog om .net er baseret på, at man
har Visual Studio.NET installeret på sin pc) fik mig til at gå over til php
i stedet.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-09-07 18:28

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev :

>Problemet var bare, at dét html (2.0 og 3.2) allerede var outdated på dette
>tidspunkt, og det kom længe efter som en overraskelse for mig, at f.eks. <p>
>kunne (og _skulle_) afsluttes med </p>.

Ikke i html, kun i xhtml, men det er da en god ting at lukke dem.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-09-07 18:32

> Ikke i html, kun i xhtml, men det er da en god ting at lukke dem.

Ved godt, at det ikke gælder html 4.01, men vi skrev 2002, før jeg fik
ovenstående aha-oplevelse, og da blev jeg belært om, at det var en god idé
at vænne mig til altid at lukke dem, fordi det ville blive obligatorisk i
fremtiden med xhtml.

Fra : Peter Vesth

Dato : 02-09-07 19:03

Peter Vesth wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
Hej igen venner

I har ganske ret, jeg har det med at uploade billeder direkte fra cameraet, uden
at tænke på hastigheden. Jeg vil straks gå igang med at rette det til, men jeg
kan godt lide, at der er lidt bevægelse på forsiden, derfor har jeg en "blend",
det er tænkeligt, at den er for stor. Det vil jeg kikke på.

Har kontrolleret hastighed, og den er ikke helt ren i kanterne.

Håber vores oprindelige skriver får noget ud af dette her :>)

Mvh.

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-07 19:12

Peter Vesth skrev:

> I har ganske ret, jeg har det med at uploade billeder direkte fra cameraet

IrfanView er godt til billeder hvis man ikke har brug for et
komplet foto-/grafikprogram.

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 02-09-07 19:41

"Peter Vesth" <peter_vesth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Håber vores oprindelige skriver får noget ud af dette her :>)

Nu var det dig selv der promoverede så kritikken er gyldig

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-09-07 19:44

> Har kontrolleret hastighed, og den er ikke helt ren i kanterne.
>
> Håber vores oprindelige skriver får noget ud af dette her :>)

Jeg kommer lige til at tænke på, hvordan one.com håndterer "fri trafik":
http://www.one.com/da/info/pre-sales-faq#howunlimitedtraffic

"Vi tilbyder dog ikke, at vores kunder har deres download-site liggende hos
os. Et download-site er en side, hvor hver enkelt hit er større end 1 MB."

Fra : Peter Vesth

Dato : 03-09-07 07:40

Hej igen venner

Jeg har nu rettet hastigheden, sådan at den kører rimeligt.

Modtager gerne tilbagesvar, og gerne fra jer som er lykkelige ejere af lidt ældre
langsommere maskiner. Hvordan oplever I hastigheden på www.jesser.dk

Håber stadig Philip får noget ud af dette her, endnu et punkt, han skal være
opmærksom på :>)

Mvh.

Peter

Fra : Casper Christiansen

Dato : 03-09-07 07:52

> [...]
>
> Jeg har nu rettet hastigheden, sådan at den kører rimeligt.
>
> Modtager gerne tilbagesvar, og gerne fra jer som er lykkelige ejere af lidt ældre
Nu er siden hurtig ved mig.

> Håber stadig Philip får noget ud af dette her, endnu et punkt, han skal være
> opmærksom på :>)
Ja det skal man være meget opmærksom på. Tyngden af ens side er også vigtig for at
folk overhovedet gider se ens side.

Fra : Peter Vesth

Dato : 03-09-07 12:45

Casper Christiansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ja det skal man være meget opmærksom på. Tyngden af ens side er også vigtig for at
> folk overhovedet gider se ens side.

Netop, men jeg har det sådan, at jeg fokuserer på designet, og glemmer
hastighedskontrollen. Jeg mener dog stadig, at det er vigtigt, at sitet viser det jeg
vil vise. Min side handler om billeder, derfor måtte 1. side gerne være lidt levende.
Det er den så ikke mere.

Så dette kan passende ende op med, vær opmærksom på, doctype, validering, og hastighed,
og naturligvis koder, af hensyn brugervenligheden.

Peter

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-09-07 23:26

kristian skrev:

> Hvordan gør de "proffe" for at deres hjemmesider
> kan læses af forskellige browsere?

Jeg gør ikke noget specielt andet end at skrive xhtml
og css - det vigtigste er at vælge den rigtige doctype,
og løbende validere resultatet.

> Jeg har siddet og lavet en hjemmeside som
> udmærket kan læses af MAC, og på en PC viser den
> ikke billeder, og i Firefox viser den lige pludselig
> koderne.

Giv et link til siden! Uden at kunne se resultatet, er det
vanskeligt at sige hvad du har gjort galt, men noget galt
er der altså

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-09-07 11:09

"kristian" skrev i en meddelelse...

> Jeg har siddet og lavet en hjemmeside som udemærket kan læses af
> MAC, og på en PC viser den ikke billeder, og i Firefox viser den
> lige pludselig koderne...

Det _kan_ være fordi der ikke er angivet tegnsæt, eller der er angivet
forkert tegnsæt. Kig tilbage i tråden "Hjemmesiden virker ik i firefox!! :("
i webdesigngruppen

MVH
Rune Jensen