Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Google Earth og Panoramio
Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 01-09-07 19:04

Jeg har på det seneste kigget lidt på Google Earth og Panoramio (
http://www.panoramio.com/ ) og ønsker blot at informere lidt...

Google Earth er et program som via internettet er et globalt kort, hvor man
kan zoome ind næsten alle steder på jorden. Men der er lidt forskel på
detaljerne. Det er et "lækkert userinterface" synes jeg.

Panoramio er en web-baseret løsning på det samme, men her er der samtidig
mulighed for at lægge fotos ind. Der er en kobling til Google Earth, hvor
fotos i Panoramio efterhånden bliver manuelt vurderet og accepteret for
visning også via Google Earth. I Panoramio er der uploaded omkring 4,3
millioner fotos - og jeg gætter på at ca. 2 millioner har et "geo-tag" altså
er placeret nøjagtigt på verdenskortet. Der uploades ca. 21.000 fotos om
dagen, men det tal er stigende. Der synes ikke at være begrænsninger på
filstørrelsen af de fotos, som uploades.

Da jeg godt kan lide fjeldture i Norge, så har det været udmærket at kunne
se fotos fra potentielle fremtidige steder, som jeg kunne besøge eller andre
fotos fra de steder, som jeg har besøgt. Den måde at gemme fotos på giver
nogle nye muligheder.

Er der nogen som kender lignende websteder?

/Viggo

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-09-07 19:40

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:
> [...]
> fotos fra de steder, som jeg har besøgt. Den måde at gemme fotos på giver

Ideen er meget sød.

Men de kunne got tage at implementere de nye ting fra google map, nemlig
scroll wheel zoom, større vindue.

Men jeg glæder mig nu mere til Microsoft'es PhotoSynth kommer på gaden,
damm den teknologi er sej !

/Søren

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 01-09-07 20:09

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev:

>Men de kunne got tage at implementere de nye ting fra google map, nemlig
>scroll wheel zoom, større vindue.

Panoramio er købt af Google, så jeg er ret sikker på, at der arbejdes på den
sag. Men jeg tror ikke du får "scroll wheel zoom" uden at det er et program
på din computer - ligesom Google Earth. En almindelig web-browser tror jeg
ikke kan gøre det.

>Men jeg glæder mig nu mere til Microsoft'es PhotoSynth kommer på gaden,
>damm den teknologi er sej !

Tak for oplysningen. Jeg har netop forsøgt "Technology preview"-versionen.
Og det ser spændende med 3D basseret på fotos. Men der er jo sikkert også en
del problemer, som skal løses. Alle de mennesker, som man ser i denne
preview-version flytter sig jo, og alle fotos tages jo ikke samtidigt mange
steder fra.

/Viggo

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-09-07 22:04

> [...]

> uden at det er et program på din computer - ligesom Google Earth.
> En almindelig web-browser tror jeg ikke kan gøre det.

Prøv f.eks. at besøge http://findvej.dk og brug hjulet.

(det virker i hvert fald i Firefox, Opera & IE7, jeg har ikke prøvet
med andre)

> [...]
> de mennesker, som man ser i denne preview-version flytter sig jo,
> og alle fotos tages jo ikke samtidigt mange steder fra.

Jeg ser neto den del som en styrke ved teknologien - at det ikke er
nødvendigt at omgivelserne er statiske.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 01-09-07 22:19

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev:

> Prøv f.eks. at besøge http://findvej.dk og brug hjulet.

Jo, det må jeg indrømme - det virker faktisk ganske godt i min MS-browser.

/Viggo

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 01-09-07 23:13

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <dont_spam_me@invicible.com> skrev:

> Jo, det må jeg indrømme - det virker faktisk ganske godt i min MS-browser.

- Men det hakker alligevel noget, og er ikke af samme (analoge) kvalitet som
Google Earth når hjulet bruges.

/Viggo

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-09-07 00:14

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:

> - Men det hakker alligevel noget, og er ikke af samme (analoge) kvalitet som
> Google Earth når hjulet bruges.

Til gengæld slipper man for at havde et program installeret osv.

Brugte selv engang Google Earth, men kan bedre lide Google Map idag, at
det hakker lidt ved zoom gør mig intet.

At Google Earth så ikke engang (da jeg testede) understøtter IMEA
protokollen (til GPS modtagere) gør det ikke bedre. De understøttede
dengang kun nogle properitære modtagere :(

/Søren

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-09-07 22:13

Jo det kan den godt, prøv www.findvej.dk

> [...]
> del problemer, som skal løses. Alle de mennesker, som man ser i denne
> preview-version flytter sig jo, og alle fotos tages jo ikke samtidigt mange

Det gør jo ikke noget folk flytter sig, ideen med teknologien er jo
netop at man ser bygninger osv. at folk flytter sig er ligegyldigt.

Jeg ser frem til det.

/Søren

Fra : Per

Dato : 06-09-07 18:58