RAM indkøb
Fra : Ukendt

Dato : 31-08-07 19:34

Hej,

Jeg står og skal opgradere min computer med noget mere RAM - men det er jo
en jungle derude - så jeg håber på lidt hjælp herfra

Jeg har lige nu 2 blokke á 1 GB hver - og 2 blokke á 512 MB hver. Nu har jeg
brug for ialt 4 GB (gerne mere - men det kan Windows Vista 32 vist ikke
håndtere alligevel?).
Derfor vil jeg købe to blokke á 1 GB. Jeg har øje på disse:
for de er jo vanvittigt billige.
Min PC er en Dell Optiplex 740 - og så vidt jeg kan se er bundkortet i den
et AMD LIVE! bundkort som kan klare op til 8 GB RAM (ifølge SiSiSoftware
Sandra). Sandra fortæller osse at mine nuværende blokke er DDR2-SDRAM
512MB/64 @ 667Mt/s og DDR2-SDRAM 1GB/64 @ 667Mt/s.

Håber at ovenstående info er brugbare. Såfremt der mangler info så sig
endelig til.

På forhånd tak.

Mvh John

Fra : Lasse Jensen

Dato : 31-08-07 19:44

"John" <uioshdf> wrote:

> [...]
>
> Jeg har lige nu 2 blokke á 1 GB hver - og 2 blokke á 512 MB hver. Nu har
> jeg brug for ialt 4 GB (gerne mere - men det kan Windows Vista 32 vist

32 bit systemer med PCI bus har i forvejen svaert ved at bruge RAM over 3 GB
til noget fornuftigt. Hold dig til de 3 GB eller gaa 64 bit. Der har
tidligere vaeret nogle traade her i gruppen og i dk.edb.hardware.bundkort
hvis du vil vide mere.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Hans

Dato : 31-08-07 19:53

"John" <uioshdf> wrote in message
> [...]
> 512MB/64 @ 667Mt/s og DDR2-SDRAM 1GB/64 @ 667Mt/s.
>
> Håber at ovenstående info er brugbare. Såfremt der mangler info så sig

Sålænge du kører med et 32-bits operativsystem får du intet ud af at købe
mere ram, så med mindre du overvejer at skifte til et 64-bit OS er det spild
af penge.

Hans

Fra : Henning

Dato : 31-08-07 20:08

>Sålænge du kører med et 32-bits operativsystem får du intet ud af at købe
>mere ram, så med mindre du overvejer at skifte til et 64-bit OS er det spild
>af penge.

http://support.dell.com/support/edocs/systems/op740/en/UG/memory.htm#wp1120614
- det betyder i praksis, at du for 600 kroner får ~250MB ekstra at
arbejde med

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-07 20:46

Tusind tak for de go´e og hurtige svar!

Det er jo trist at høre - men så må jeg jo kraftigt overveje at skifte til
Vista 64. Min processor burde understøtte det - det er Athlon64 X2 Dual Core
4200+. Kan jeg regne med at jeg bare kan installere et 64 bit styresystem på
min maskine - eller er der andre ting jeg lige skal tjekke inden jeg køber
noget?

Og sidste spørgsmål: Hvor meget RAM kan jeg med fordel installere i en
maskine med Windows Vista 64?

Mvh John

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 02-09-07 23:38

"John" wrote

> [...]
> til Vista 64. Min processor burde understøtte det - det er Athlon64 X2
> Dual Core 4200+. Kan jeg regne med at jeg bare kan installere et 64 bit

Det burde der ikke være noget problem med.

> - eller er der andre ting jeg lige skal tjekke inden jeg køber noget?

Førend du begynder at installere er det en rigtig god ide at du har hen-
tet alle drivere til hardwaren i maskinen og at du udpakket dem førend du
starter.

> Og sidste spørgsmål: Hvor meget RAM kan jeg med fordel installere i en
> maskine med Windows Vista 64?

Nu hvor du skriver at du skal bruge 4 GB, og at maskinen kan tage 8 GB
(så har den sikkert 4 RAM-slots i alt), var det så ikke en ide at købe 2
X 2 GB RAM-klodser i stedet?

Hvis du skal bruge mere RAM i fremtiden end du gør nu, jeg har aldrig
hørt om nogen som skulle bruge mindre, er det meget nemmere og billigere
at opgradere.