Hjælp til lasagne?
Fra : Jakob

Dato : 01-09-07 11:25

Hej!

Jeg får to gæster til aftensmad i næste uge, og da mit køkken ikke
rækker til de helt store udfoldelser, vil jeg gerne holde det enkelt, -
dvs uden 10 forskellige slags "tilbehør" der skal forberedes. Jeg tænker
på at lave en lækker Klassisk(tm) lasagne og købe nogle gode råvarer ind
til formålet.

Er der nogen der har en super opskrift på lasagne som de vil dele? Det
gør ikke noget at det tager noget tid at lave, bare den bliver god
Og hvad ville I servere som tilbehør?

--
Jakob

Fra : T.

Dato : 01-09-07 12:30

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har en super opskrift på lasagne som de vil dele? Det gør
> ikke noget at det tager noget tid at lave, bare den bliver god Og hvad

Hej Jakob

Prøv denne her, den har min kone lavet i rigtig mange år.
http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/lasagne-italienne.html

Hilsen

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 01-09-07 13:29

"T." <boing727_1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jakob
>
> Prøv denne her, den har min kone lavet i rigtig mange år.
> http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/lasagne-italienne.html

Jeg synes den lyder lidt kedelig. Når jeg laver lasagne ryger der altid lidt
af det hele i, eller hvad jeg nu er i humør til. En sikker vinder er dog
rødvin! Oliven, feta og parmesan er også godt - ligesom en smule brun farin.
Især hvis du også har lidt chili i.

Hvis jeg har mørk chokolade næste gang, jeg laver lasagne, vil jeg prøve med
det sammen med chili - problemet er, at jeg sjældent køber ind til lasagne -
den opstår snarere

Basilikum er et must - om det så er pesto, frisk eller tørret...

/Lars

Fra : Inger D.

Dato : 01-09-07 15:18

> Er der nogen der har en super opskrift på lasagne som de vil dele? Det
> gør ikke noget at det tager noget tid at lave, bare den bliver god Og
> hvad ville I servere som tilbehør?

Det her er en super opskrift:

LASAGNE A LA BOLOGNESE

250 g. lasagneplader

Kødsovs:
500 g. hakket oksekød
3 spsk olivenolie
100 g. bacon i små stykker
2 - 3 mellemstore løg i tern
2 - 3 gulerødder i tern
2 - 3 stilke bladselleri i skiver
3 - 5 hakkede fed hvidløg
6 tomater i tern
3 spsk. tomatpuré
2 - 3 dl. bouillon
2 dl. rødvin
3 spsk. hakket persille
½ tsk. reven muskat
Salt, peber

Bechamelsauce:
35 g. smør
35 g. hvedemel
4½ dl. mælk
Salt, peber

150 - 200 g. friskrevet parmesanost

Svits løg, bacon og oksekød i ca. 5 min.
Tilsæt gulerødder og bladselleri og svits yderligere et par minutter.
Tilsæt bouillon, vin, tomater, tomatpuré, muskat og persille.
Lad sovsen småsimre i ½ time. Smag til med salt og peber.

Kog mælken til bechamelsaucen i en gryde.
Smelt smøret i en anden gryde.
Rør mel og smør sammen ved svag varme.
Pisk mælken i blandingen lidt efter lidt.
Smag til med salt og peber og kog saucen igennem.

Tag et stort fad og dæk bunden med kødsovs og derefter et lag bechamelsauce.
Læg lasagneplader på bechamelsaucen og derefter et lag kødsovs, så
bechamelsauce o.s.v.
Slut af med bechamelsauce og drys parmesanosten på.
Bag ved 200 grader midt i ovnen i ½ time.

Server med hvidløgsflutes og salat.

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-09-07 20:21

Inger D. <blabla@no.no> wrote:

> [...]
> bechamelsauce o.s.v.
> Slut af med bechamelsauce og drys parmesanosten på.
> Bag ved 200 grader midt i ovnen i ∏ time.

Opskriften er helt fin - og der er mange andre opskrifter, som giver
lækre lasagner ...... men:
En nem og simpel måde at lave super-lasagner på er at lave pladerne
selv, og så lave dem til ca. en tredjedel tykkelse af købe-pladerne.
Når du så fordeler indholdet mellem 3 gange så mange plader, får du en
lasagne hvor hver eneste lille bid af pladerne smager skønt af
indholdet, og du kan roligt lade kniven ligge, for gaflen glider lige
igennem.
mvh
erling

Fra : Lange

Dato : 07-09-07 08:11

"Erling Hansen" <eh-dh@mail.dk> wrote in message

> [...]
> lasagne hvor hver eneste lille bid af pladerne smager skønt af
> indholdet, og du kan roligt lade kniven ligge, for gaflen glider lige

Hjemmelavede lasagneplader lyder lækkert, men hvis man ikke lige har tid til
at lave dem selv kan det anbefales at varme ovnen op til så meget den kan
(275-300 grader), mens man forbereder lasagnen. Der skal ikke ost på toppen
endnu. Så dæk lasagnen til med sølvpapir og sæt den ind i den meget varme
ovn. Her skal den stå i 10-20 minutter, alt efter hvor stor (og især hvor
tyk) en lasagne man har lavet - ihvertfald indtil den begynder at koge og
den må godt boble et stykke tid.
Så fjernes sølvpapir og ost tilføjes på toppen. Ovnen skrues ned til ca. 200
grader og lasagnen bages indtil osten brunes og man kan stikke en tandstik
igennem uden at støde på 'noget hårdt'.

Sådan laver vi altid lasagne og man kan være sikker på at den også sagtens
kan spises uden kniv ;)

Mvh

Jacob

Fra : Linde

Dato : 16-09-07 15:00

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse
> LASAGNE A LA BOLOGNESE

> [...]

Jeg lavede denne i går, og den tog virkelig kegler. Den var helt rigtig i
fastheden, og smagte wuunderbar! Dog brugte jeg Frøken Jensens opskrift på
bechamelsovs, der ret beset er den samme opbagte sovs, og så med lidt revet
ost og muskatnød i.

Men vi undrede os over, hvad persillen skulle til, for vi kunne ikke smage
den overhovedet...så vil nok udelade den næste gang, medmindre der er en
anden grund til den indgår i opskriften?

Takker for den gode opskrift...der er endda et godt stykke til overs til at
lune senere

Mvh
Linde

Fra : Kirsten Marker

Dato : 17-09-07 08:33

Hej!

Jeg ved heller ikke hvorfor der skulle bruges persille i lasagnen, men til
gengæld ved jeg, at persille i kvalitet og smag ikke er som for få år siden,
den smager simpelthen ikke af ret meget, selv det af mig såede persille i
foråret i mit krydderurtebed, smager ikke som den persille jeg har været
vant til!

Mvh/kirsten

Fra : Linde

Dato : 17-09-07 21:32

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> siden, den smager simpelthen ikke af ret meget, selv det af mig såede
> persille i foråret i mit krydderurtebed, smager ikke som den persille jeg

Du har jo sikkert ret. Da jeg har ikke selv dyrket den slags må jeg bare
sige, at det var dog trist. Men okay, nu var jeg også rundhåndet med både
hvidløg, grana og rødvin, så det kan da godt være, at selv tidligere tiders
persille ikke ville have smagt igennem i min lasagne. Men den var nu
rigtig god alligevel. Hvad mener du, skal jeg prøve med dobbelt dosis næste
gang, eller bare udelade persille?

Mvh
Linde

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 01-09-07 21:26

> [...]
>
> Er der nogen der har en super opskrift på lasagne som de vil dele? Det
> gør ikke noget at det tager noget tid at lave, bare den bliver god

Du skal også lige hav min favorit, det er ikke gæste mad, faktisk er der en
del som synes at den er for tør,
Jeg laver en ordentlig portion og fryser den ned i portions størrelser.
Spiser iøvrigt sjældent lasagne ude men den på http://www.cafephenix.dk er
super.

Kødsauce:
1,2 kg hakket oksekød
300g sliced bacon
6 Løg
3 Gulerødder
2-3 stilk blegselleri
1 dåse flåede tomater
2 ds. tomatpure
0,5 l Bouillion
½-1 tsk Rosmarin
½-1 tsk Basilikum
½-1 tsk Merian/Oregano
1 skvæt Balsamiko eddike.

BechamelSauce:
50g smør
50g Mel (5 spsk)
0,8-1 l Mælk
250g revet ost (rester er fint)
1 tsk salt
1 tsk muskatnød

Lasagne:
1 pakke (500g) tørre lasagne plader med æg
1 pose (100g) revet parmesan ost

Tilberedning:
Kødsauce: Svits grøntsagerne til de er bløde, Steg kødet indtil det falder
fra hinanden, Tilsæt krydderi og stegt bacon og lad det hele koge i ca. ½
time.
Bechamelsauce: Smelt smøret, tilsæt melet og spæd med mælk lidt ad gangen,
kog saucen igennem og tilsæt salt og muskat, rør osten i.
Lasagne: plader, kødsauce og bechamel sauce lægges lagvis i 2stk aluforme af
lørdagskylling størrelse der lægges 4-5 lag og afslutts med bechamelsauce og
revet parmesan ost. Bages ved 200 i ca. 40 min.
Den samlede tilberednings tid er ca. 3 timer.

Variation:
Tomatpure, bouillion og flåede tomater kan byttes ud med hinanden under
hensyntagen til den samlede mængde væde.
Retten kan fryses før eller efter bagning.

Mvh Peter