katte i boligforening
Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 31-08-07 13:19

jeg vil gerne finde et andet sted at bo, og min veninde bor et sted som er
billigt og godt, og hvor jeg sikkert hurtigt kunne få en lejlighed fordi jeg
har 10 års ancinitet i boligforeningen. MEN der står på hjemmesiden at man
ikke må have husdyr. Nu er der bare det at når jeg har været hos min veninde
ligger der ofte en kat i vinduet i stuen, så de har altså kat alligevel. Er
der nogen af jer der ved hvad der sker hvis man tager sine katte med
alligevel og det så bliver opdaget?

Fra : S. Hansen

Dato : 31-08-07 13:36

On Fri, 31 Aug 2007 14:19:25 +0200, "Elsebeth Frederiksen"
<sleepflower@secret.dk> wrote:

> [...]
>ligger der ofte en kat i vinduet i stuen, så de har altså kat alligevel. Er
>der nogen af jer der ved hvad der sker hvis man tager sine katte med

Enten at du skaffer dig af med kattene, eller flytter.

Hvorfor har mange katteejere det iøvrigt så svært ved at forstå at
love og regler er noget man skal rette sig efter. ??

Steen

Fra : Messias

Dato : 03-09-07 03:32

Jeg kender også en anden en som hedder Sten. Han er også tosset.

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-08-07 14:17

Elsebeth Frederiksen wrote:
> [...]
> kat i vinduet i stuen, så de har altså kat alligevel. Er der
> nogen af jer der ved hvad der sker hvis man tager sine katte med

I værste fald kan man blive opsagt grundet overtrædelse af
lejekontrakten. Jeg kan godt forstå at man visse steder forbyder
hunde, som måske gøer når ejeren ikke er hjemme, men en enkelt
lille_ indekat_ kan efter min mening ikke være til gene for nogen.

Det kommer også an på hvornår forbudet er indført. Jeg vil tro, at
de kæledyrsejere der havde deres dyr inden forbudet, ikke er
omfattet. De får bare besked på, at de ikke må anskaffe sig nye dyr.

Jeg ved ikke om jeg turde trodse forbudet, jeg bor i eget hus og har
heldigvis ikke den slags problemer, men hvis du har stålnerver kan
du da forsøge. En kat vil jo meget gerne sidde i vindueskarmen, så
chancen for opdagelse er stor. Man kan også få besked på, at katten
skal fjernes hvis man vil blive boende, og det er jo en rigtig
sørgelig beslutning at skulle tage, hvis man ellers er glad for sin
lejlighed.

Kan du ikke se om det fremgår at din venindes lejekontrakt, hvilke
sanktioner boligselskabet vil anvende ved en evt. overtrædelse af
kontrakten ?

Held og lykke med foretagendet.

-- Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : ^#^

Dato : 31-08-07 17:37

> [...]
> stuen, så de har altså kat alligevel. Er der nogen af jer der ved
> hvad der sker hvis man tager sine katte med alligevel og det så

Mange steder er reglerne meget skrappe, simpelthen fordi der er nogle
enkelte, der ikke kan overholde basale krav til husdyrhold. Når der står
husdyr ikke er tilladt, så er det som udgangspunkt at tage for pålydende.
Men.. en del boligforeninger (bestyrelser) vedtager lokalt, at man godt må
holde f.eks en indekat på dispensation eller et lille marsvin osv. Disse
dispensationer fremgår som regel ikke af diverse hjemmesider. Dispensationer
vurderes normalt enkeltvis.

Hvis du vælger at flytte til et sted, hvor husdyrhold er forbudt, så vil du
blive opsagt, hvis nogen brokker sig eller boligforeningen kan tvinge dig
til at fjerne katten(e). Sådan er reglerne. I praksis er der mange, der bor
"ulovligt" med deres (primært) katte og mindre dyr - det bliver først til et
problem hvis nogen brokker sig. Normalt er de fleste viceværter også
ligeglade, sålænge husdyrene ikke giver anledning til problemer. Men det er
*ikke* optimalt - og usikkert for katten(e).

I din situation ville jeg ringe til pågældende boligselskab og forklare dem
situationen (ærligt), at du gerne vil bo i deres selskab og have din kat(te)
med og spørge dem om evt. dispensation. Du skal ringe til lokalafdelingen,
ikke hovedkontoret. Hvis det er helt umuligt, så vil jeg fraråde dig at
flytte dertil, men finde en anden boligafdeling, hvor husdyrhold er tilladt
(de fleste boligselskaber har flere boligafdelinger, alle med hver deres
husdyrorden)

Fra : Søren

Dato : 02-09-07 09:33

On 31 Aug., 14:19, "Elsebeth Frederiksen" <sleepflo...@secret.dk>
wrote:
> [...]
> ligger der ofte en kat i vinduet i stuen, så de har altså kat alligevel. Er
> der nogen af jer der ved hvad der sker hvis man tager sine katte med

Vi har haft den samme situation med at leje en lejlighed eller hus og
de fleste acceptere ikke husdyr. Så vores løsning var at købe et
andelshus der acceptere katte, men var næsten sammen pris som at leje
et sted.

Søren