problemer med QT
Fra : mah_list1@cfsi.dk

Dato : 31-08-07 16:06

Hej

Jeg har list problemer med en qt app.
Programmet kører på et embedded linux system baseret på busybox

Det er et lille simpelt program jeg har brugt gennem længere tid, har
normalt startet det op fra terminal, men nu skal apparatet stå på en
udstilling, jeg tænkte derfor at jeg ligger det bare ind i et init.d script
så skulle det køre. Men ak og ve nej det gør det ikke.

Det er et lille script der står og starter to forskellige gui apps. op
skiftevis, og som sagt hvis jeg logger ind på seriel terminal og giver
kommandoen kører det fint.
Men hvis jeg starter det fra et init.s script kører det ene program fint
(baseret på nano-x), men QT programmet opfører sig underligt, det spytter
for det første underlige ting ud på seriel terminalen, som får den shell
der kører i terminalen til at gå i stykker. for senere helt at nægte at
starte.

Jeg har sørget for at alle de ENV. varialble den har i login shell bliver
sat i scriptet.

Har ikke den seneste version af scriptet her, men det ser i princippet
således ud:

--------------demo.sh-------------------------
#!/bin/sh

TS_LIB=/usr/local/lib/...
<og diverse andre variable sættes her>

#ryd op inden vi går i gang
killall qt-app
killall nx-app

while true
do
nx-app&
sleep 30
killall nx-app
sleep 3
qt-app&
sleep 30
killall qt-app
sleep 3
done
--------------------------------------
Og som sagt hvis det køres fra login shell er der ingen problemer, der har
jeg haft det til at køre op til et par døgn, men med kørsel fra init
forsvinder qt-app efter ca 1-10 min. og spytter undelige ting ud på
consollen.

Jeg hart forsøgt at ligge det i et start-script i /etc/init.d, men så at det
så startede efter klogd og syslogd. prøvede så at ligge det ind i inittab
efter klogd og syslogd, lige meget hjalp det.
Har prøvet at starte det fra inittab via et andet script der venter 10 sek
inden det kalder mit demo script og returnerer.
-------------init-kalde-script.sh------------
sleep 10
demo.sh&

Nogen ideer til hvad jeg har overset.

--
Med venlig hilsen/mojn/regards
Martin Hansen

Fra : Jan Birk

Dato : 01-09-07 15:17

> [...]
> for det første underlige ting ud på seriel terminalen, som får den shell
> der kører i terminalen til at gå i stykker. for senere helt at nægte at

Hvordan kender QT programmet til den serielle terminal (altså hælder
underlige til /dev/???) hvis det ikke er startet fra denne?

Har programmet noget med seriel kommunikation at gøre?

/Jan