en lille tankegang
Fra : Martin

Dato : 09-07-01 20:36

Er der egentlig noget man ikke kan i PHP??

*bare lige et lille strejf af en tankegang*

--
Bye for now Martin
http://wizprod.com - Billigt webdesign findes her

Fra : Morten Winther

Dato : 09-07-01 20:46

"Martin" <martini@mailme.dk> wrote in message
> Er der egentlig noget man ikke kan i PHP??
>
> *bare lige et lille strejf af en tankegang*

Ja, det ville f.eks. være rart at kunne compile sin kode for at beskytte
den, uden at skulle købe det dyre modul fra zend.

/ morten

Fra : Henrik Hansen

Dato : 09-07-01 21:00

"Morten Winther" <mw@get2net.dk> wrote:

> "Martin" <martini@mailme.dk> wrote in message

> Ja, det ville f.eks. være rart at kunne compile sin kode for at beskytte
> den, uden at skulle købe det dyre modul fra zend.

og det siger du man ikke kan?

http://apc.communityconnect.com/index.html
http://pbc.sourceforge.net/

--
Henrik Hansen

Fra : Morten Winther

Dato : 09-07-01 21:07

"Henrik Hansen" <hh@mailserver.dk> wrote in message

> og det siger du man ikke kan?
>
> http://apc.communityconnect.com/index.html
> http://pbc.sourceforge.net/

Ja, det ser jo spændende ud - har du prøvet det?

Hvis det var indbygget i php - ja så ville det være stort.

/ morten

Fra : Henrik Hansen

Dato : 09-07-01 21:15

"Morten Winther" <mw@get2net.dk> wrote:

> "Henrik Hansen" <hh@mailserver.dk> wrote in message

> Ja, det ser jo spændende ud - har du prøvet det?

ikke vildt, men andre har og det skulle funke, det skal lige nævnes at
apc ligeleder virker som zend's cache, har ingen tal på hvad der
skulle være bedst.

> Hvis det var indbygget i php - ja så ville det være stort.

det skal indbygges i php, dvs man compilerer det ind i php som en
extention, så den er så indbyggest som den kan blive (taler om apc)

--
Henrik Hansen

Fra : Anders Johannsen

Dato : 09-07-01 22:22

Morten Winther wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> "Henrik Hansen" <hh@mailserver.dk> wrote in message

> Ja, det ser jo spændende ud - har du prøvet det?

Sagen er blevet diskuteret ganske grundigt for nyligt:

http://deja.borderworlds.dk/showthread.html?id=1771021

(cfsl: Er det et sikkert link?)

/A

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Christian Laursen

Dato : 09-07-01 22:52

Anders Johannsen <not@valid.dk> writes:

> Sagen er blevet diskuteret ganske grundigt for nyligt:
>
> http://deja.borderworlds.dk/showthread.html?id=1771021
>
> (cfsl: Er det et sikkert link?)

Sikkert i hvilken henseende?

Men ja, det tror jeg da bestemt.

Christian Laursen

Fra : Anders Johannsen

Dato : 09-07-01 23:01

Christian Laursen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Sikkert i hvilken henseende?
>
> Men ja, det tror jeg da bestemt.

Jeg oplevede at linket ikke kunne hentes et lille stykke tid
efter, men da jeg midlertidigt er forvist til at bruge Windows
(og læse news via et web-interface), er det helt sikkert der
uregelmæssigheden ligger.

/A

Fra : Christian Laursen

Dato : 09-07-01 23:23

> [...]

> efter, men da jeg midlertidigt er forvist til at bruge Windows
> (og læse news via et web-interface), er det helt sikkert der

Nåh, på den måde.

Jeg har godt lagt mærke til, at der er noget, der er lidt flaky til
tider.

I'll fix when time permits.

Christian Laursen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-07-01 21:17

Henrik Hansen <hh@mailserver.dk> writes:

> http://apc.communityconnect.com/index.html

Ser nogenlunde lovende ud så vidt jeg kan se. Dog findes der ikke en
version til Windows, og der hvor jeg arbejder (og koder PHP, som
bliver solgt) har vi også kunder der bruger Windows :-\

Har du i øvrigt læst licensen? Er der noget særligt man skal være
opmærksom på som firma, hvis man vælger at bruge dette?
Jaja, bare kald mig doven, men jeg gider ikke lige nu ... det må blive
efter ferien, hvis jeg selv skal gøre det

> http://pbc.sourceforge.net/

Hmmm, der er kun en online encoder. Det duer ikke.

--
Jacob
The future will be better tomorrow.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Henrik Hansen

Dato : 09-07-01 21:27

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> [...]
> Jaja, bare kald mig doven, men jeg gider ikke lige nu ... det må blive
> efter ferien, hvis jeg selv skal gøre det

APC is the Alternative PHP Cache. It was conceived of to provide a free,
open, and robust framework for compiling and caching php scripts. This
extension is being released under the QPL for complete compliance with PHP
and to facilitate wide-spread use. It is our intention that this project be
kept open source and that all commercial spin-offs contribute their
modifications back into the public source-tree.

kunne ikke lige finde et sted man kunne læse QPL'en.

> Hmmm, der er kun en online encoder. Det duer ikke.

fordi han ikke vil give den ud før koden er lidt pænere, men det er
muligt at få fat i den hvis man spørgen, det fik jeg :)

--
Henrik Hansen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-07-01 21:51

> APC is the Alternative PHP Cache. [ ... ]

Det ser jo egentlig meget godt ud. Det vil jeg lige tage op når ferien
engang er overstået.

> kunne ikke lige finde et sted man kunne læse QPL'en.

Det er nok en god idé at vi lige gør det før vi bruger det kommercielt

> fordi han ikke vil give den ud før koden er lidt pænere, men det er
> muligt at få fat i den hvis man spørgen, det fik jeg :)

Kan så måske bruges. Hvis man skal encode sine filer online kunne vi
ikke lave andet halvdelen af tiden, så det er i hvert fald ikke
brugbart.

--
Jacob
Computer Lie #1: You'll never use all that disk space.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-07-01 21:07

Martin <martini@mailme.dk> writes:

> Er der egentlig noget man ikke kan i PHP??

Man kan ikke køre i det ... that is, jeg vil hellere køre i en bil.

Så længe vi snakker programmering, så er der klart sprog der er bedre
egnet til visse opgaver end PHP, hvert sprog til sin tid.
PHP er fedt til web-applikationer, men ikke specielt fedt i et
indlejret system for nu at tage et halvekstremt eksempel.

--
Jacob
"Talk sense to a fool and he calls you foolish" -- Euripides

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Anders Johannsen

Dato : 09-07-01 21:33

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Er der egentlig noget man ikke kan i PHP??

Jeg har en kammerat, der påstår at han kan skrive alt i bash. Jeg
tror ham til dels -- programmeringssprog kan og bliver ofte brugt
til ganske andre formål end de tiltænkte (jf
http://slashdot.org/articles/01/02/15/046242.shtml)

For nu at svare på dit spørgsmål: PHP bliver i dag brugt til
mange formål end web-fnidder, herunder til GUI via gtk, som
shellscripting, server osv. I princippet kan PHP altså bruges til
en lang række opgaver i user space, mens det i praksis ofte er
uhensigtsmæssigt og besværligt, fordi PHP mangler bl.a. tråde og
garbage collection.

Jeg er sikker på at andre kan uddybbe med mere konkrete eksempler
på hvor PHP ikke dur.

/A

Fra : Christian Iversen

Dato : 09-07-01 22:45

> Er der egentlig noget man ikke kan i PHP??

Nej.

--
Regards, Christian Iversen [FIDUSO]
Flawless.Dk: [http://domains.flawless.dk]

Fra : Anders Johannsen

Dato : 09-07-01 22:56

> Nej.

Ak!

Fra : Jakob Færch

Dato : 09-07-01 23:04

In article <9id8hn$2rah$1@news.cybercity.dk>,
"Christian Iversen" <iversen@it.dk> wrote:

> Nej.

Eller for (off-topic, vel nok) at præcisere lidt:

Da PHP - som så vidt jeg ved alle andre sprog - er Turing-komplet,
findes der ikke noget algoritmisk løseligt problem, som ikke kan løses
ved hjælp af PHP[1].

At der så måske er ting, som php er mindre _velegnet_ til, er en anden
sag.

/Jakob

[1] Jeg forudsætter at vi accepterer Turing-tesen

Fra : Christian Iversen

Dato : 09-07-01 23:20

> Eller for (off-topic, vel nok) at præcisere lidt:

Vel egentlig ikke, vi diskuterer jo stadig PHP?

> Da PHP - som så vidt jeg ved alle andre sprog - er Turing-komplet,
> findes der ikke noget algoritmisk løseligt problem, som ikke kan løses
> ved hjælp af PHP[1].

Et dejligt faktum, der bare gælder for så mange andre sprog også

> At der så måske er ting, som php er mindre _velegnet_ til, er en anden
> sag.

Ja, f.eks. til at styre atommissiler?

> [1] Jeg forudsætter at vi accepterer Turing-tesen

Det er vel det nemmeste, i denne sammenhæng

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-07-01 23:40

Jakob Færch <tq1en8p001@sneakemail.com> writes:

> Da PHP - som så vidt jeg ved alle andre sprog - er Turing-komplet,
> findes der ikke noget algoritmisk løseligt problem, som ikke kan løses
> ved hjælp af PHP[1].

Der findes faktisk problemer, som ikke kan løses af en Turing-maskine.

Eller sagt på en anden måde. Der findes sprog, som ikke er rekursivt
enumerable, og som derfor ikke kan genereres af en Turing-maskine.

At en Turing-maskine så i praksis kan løse stort set alt hvad vi
finder på at kaste efter den er så en anden ting

--
Jacob
It compiles, let's ship it!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Jakob Færch

Dato : 10-07-01 15:55

In article <m3d779ybeh.fsf@paven.bunk.cc>,
Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> Der findes faktisk problemer, som ikke kan løses af en Turing-maskine.

Ja, undskyld. Jeg glemte en anden antagelse - eller rettere: jeg glemte
at præcisere min antagelse om at vi accepterer Turing-tesen. Den siger
jo intuitivt, at en Turing-maskines operationer "omfatter" alt, hvad vi
betrager som algoritmisk løseligt.

Eller med andre ord: Jaja, det kan godt være at php ikke kan generere et
ikke-rekursivt enumerabelt sprog[1] - men det er der jo ingen
programmeringssprog, der kan.

Eller med helt andre ord: Jeg opfatter "er der noget man ikke kan lave i
php" som "er der noget, man kan lave i andre sprog, som man kan ikke kan
lave i php". Uden den antagelse er svaret jo trivielt[2].

> At en Turing-maskine så i praksis kan løse stort set alt hvad vi
> finder på at kaste efter den er så en anden ting

Ja - det er jo nok cirka det, jeg mener

Med OT-hilsen
Jakob

----
[1] Hvis jeg ikke husker helt galt, er det da kun rekursivt afgørlige
sprog, der kan genereres af en Turingmaskine - eller rettere
Turing-maskiner afgør rekursivt afgørlige sprog men accepterer rekursivt
enumerable

[2] Kaffe.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-07-01 00:55

> [...]
> at præcisere min antagelse om at vi accepterer Turing-tesen. Den siger
> jo intuitivt, at en Turing-maskines operationer "omfatter" alt, hvad vi

Det var jo netop den "ultimative algoritme-maskine" Alan Turing ville
lave. Så var det sjovt at han også selv var den første der fandt et
ikke rekursivt enumerabelt sprog, som han meget beskedent kaldte ALAN.

> Eller med andre ord: Jaja, det kan godt være at php ikke kan generere et
> ikke-rekursivt enumerabelt sprog[1] - men det er der jo ingen
> programmeringssprog, der kan.

Nej, men så er der stadig noget PHP (og alle andre
programmeringssprog) ikke kan

.... og det var jo det der blev spurgt om ...

> Eller med helt andre ord: Jeg opfatter "er der noget man ikke kan lave i
> php" som "er der noget, man kan lave i andre sprog, som man kan ikke kan
> lave i php". Uden den antagelse er svaret jo trivielt[2].

Klart. Se i den anledning i øvrigt min signatur

> [...]
> sprog, der kan genereres af en Turingmaskine - eller rettere
> Turing-maskiner afgør rekursivt afgørlige sprog men accepterer rekursivt

Grrr, jeg havde det kursus på engelsk, bogen var også på engelsk, selv
eksamensopgaven var på engelsk ... jeg skal lige vende det for at få
noget mening ud af det

Med rekursivt afgørlige sprog mener du så bare hvad jeg ville kalde
rekursive sprog?
Altså sprog for hvilke det gælder at (T er en TM):

accept(T) = L
reject(T) = 'L
loop(T) = Ø (den tomme mængde)

Så det du skriver er vist bare at rekursive sprog er defineret som
ovenstående og rekursivt enumerable sprog som:

accept(T) = L
reject(T) + loop(T) = 'L

Altså er vi sikret at en TM altid stopper hvis man fodrer den med et
rekursivt sprog, mens halting problem (hvad hedder det på dansk?) er
uafgørbart, hvis man fodrer den med et rekursivt enumerabelt sprog.

Det er godt at få frisket lidt op

--
Jacob
"If you could ask that question more precisely, you probably

Fra : Jakob Færch

Dato : 11-07-01 09:03

In article <m3wv5gtk4e.fsf@paven.bunk.cc>,
> [...]

> rekursivt sprog, mens halting problem (hvad hedder det på dansk?) er
> uafgørbart, hvis man fodrer den med et rekursivt enumerabelt sprog.

Jep; det er præcist det jeg mener. Jeg - og en del andre på datalogi i
Århus har bare sådan en raptus med, at vi (også) gerne vil kunne snakke
om vores fag på dansk.

/Jakob

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-07-01 14:37

> [...]

> Jep; det er præcist det jeg mener. Jeg - og en del andre på datalogi i
> Århus har bare sådan en raptus med, at vi (også) gerne vil kunne snakke

Heh ... jeg har altid synes mange datalogiske udtryk lyder fjollet på
dansk. Men det er selvfølgelig en smagssag.

Fx har jeg altid synes at 'oktet' lyder dumt. Men sørme om jeg så ikke
stødte på det i form af 'octet' i en amerikansk lærebog i et fag for
ikke så længe siden. Ordet er vel meget sigende, men jeg synes bare
ikke at det lyder "sejt"

Som sagt har al undervisning i computerteori (den danske titel på
kurset er faktisk "Automater, sprog og beregnelighed") for mit
vedkommende været på engelsk af hensyn til alle de udenlandske
gæstestuderende der også fulgte det kursus.

Havde I i Århus undervisningen i computerteori på dansk? Skabte det
ikke nogle begrebsforvirringer i forhold til undervisningsmaterialet,
som sikkert var på engelsk?
Forudsat at forelæseren kan tale fornuftigt engelsk synes jeg det er
fint med engelsk undervisning, da man så undgår meget af den
forvirring om begreber der kan finde sted.

Så længe jeg snakker om Turing-maskiner er det sikkert en anden
datalog eller lignende jeg snakker med, og så gør det ikke det store
om jeg bruger nogle udenlandske udtryk, da han/hun sikkert fint vil
forstå hvad jeg siger og mener.

P.S. FUT - det er vist længe siden kom uden for emnet her i gruppen
(vi holdt os dog inden for trådens emne :).

--
Jacob
Connection reset by little mexican guy with cable cutters.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 10-07-01 09:23

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Martin
<martini@mailme.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and
I had to correct this gibberish:

>Er der egentlig noget man ikke kan i PHP??

Der er ihvertfald mange ting som ville være så uhensigtsmæssigt at
lave i PHP at jeg ville sige at "det kan man ikke".
--
<? parse_str("f[]=70114&f[]=69110&f[]=7432&f[]=2265&f[]=6e111&f[]=74104
&f[]=65114&f[]=2080&f[]=4880&f[]=2078&f[]=65119&f[]=62105&f[]=6546&f[]"