Router med god WAN speed?
Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-08-07 06:25

Hej..

Jeg har fået fiberbredbånd hos EnergiMidt, hastighed 6/6 Mbit
(download er dog oppe på 25-30Mbit).

Det fungerede fint indtil jeg købte en router (Zyxel Prestige
2302HWL-P1), nu kan jeg ikke få mere end ca. 11Mbit.

Jeg kan se i router-opsætningen, at dens CPU ryger på
100% ved de 11Mbit, og jeg har prøvet at fifle en del med
opsætning m.v. uden held, den kan åbenbart ikke følge med.

Hvilken router med PPPOE og VOIP kan klare en bedre
hastighed? Gerne med lidt margen, det kan jo være at
EnergiMidt sætter hastigheden yderligere op i fremtiden.

--
med venlig hilsen - best regards - vy 73 de

Michael Sørensen - OZ7MKS
www.m-k-s.dk - mks@|REMOVE|fibermail.dk

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 30-08-07 07:10

"Michael Sørensen" <mks@|REMOVE|fibermail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hastighed? Gerne med lidt margen, det kan jo være at
> EnergiMidt sætter hastigheden yderligere op i fremtiden.

kigge på denne side
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

Thomas Bøjstrup Johansen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-08-07 14:31

"Thomas Bøjstrup Johansen" <tooms@tooms.dk> ytrede bl.a. i news:46d65f20$0
$90271$14726298@news.sunsite.dk:

> kigge på denne side
> http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/
>

> Thomas Bøjstrup Johansen

Hej Thomas, tak for linket, jeg bestilte en Belkin Pre-N
router, der skulle kunne klare 84-86Mbit, hos Computerne.com,
men den er åbenbart udgået, selvom de skrev at de havde
1 på lager, nu er den ikke til at finde nogen steder :o/

Er der nogen der har andre forslag til en router med VOIP
og PPPOE, gerne med WiFi også???

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 30-08-07 18:23

Hvad er forskeden på den der hedder Pre-N og så den som bare hedder N af de
routere ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-08-07 06:40

On Thu, 30 Aug 2007 19:23:27 +0200, "Leo Jørgensen" <leo@leo.lir.dk>
wrote:

> Hvad er forskeden på den der hedder Pre-N og så den som bare hedder N af de
> routere ?

Begge dele burde faktisk hedde Pre-N, for N-standarden er ikke færdig
endnu.

-A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-08-07 07:16

On 30 Aug 2007 05:24:55 GMT, "Michael Sørensen"
<mks@|REMOVE|fibermail.dk> wrote:

>Jeg har fået fiberbredbånd hos EnergiMidt, hastighed 6/6 Mbit
>(download er dog oppe på 25-30Mbit).
>
>Det fungerede fint indtil jeg købte en router (Zyxel Prestige
>2302HWL-P1), nu kan jeg ikke få mere end ca. 11Mbit.

Er du sikker på problemet ligger i routeren...

Jeg har også en 6 MBit Fiberbredbåndsforbindelse - Umiddelbart efter
opgraderingen fra 5 - 6 Mbit havde jeg download hastigheder omkring 30
Mbit (på en ældre LevelOne router !!), men i løbet af sommeren har
EnergiMidt åbenbart fået styr på tingene, så nu ligger
doanloadhastigeheden klippestabil på 6 Mbit/s

<mlr>

Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-08-07 07:55

Michael Rasmussen <mlr@invalid> ytrede bl.a. i

> Er du sikker på problemet ligger i routeren...

Hej igen...

Jeps, det er jeg temmelig sikker på, nu har jeg lige testet
hastighed igen uden router(TPSpeedStat),
og den røg op på 34,3 Mbit...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-08-07 22:26

On 30 Aug 2007 06:55:01 GMT, "Michael Sørensen"
<mks@|REMOVE|fibermail.dk> wrote:

>Jeps, det er jeg temmelig sikker på, nu har jeg lige testet
>hastighed igen uden router(TPSpeedStat),
>og den røg op på 34,3 Mbit...

Træls nok, gentagne TPSpeedStat viser at min forbindelse downloader
6.37 MBit/s.

Det er jo godt nok hvad jeg har bestilt - men det var nu sjovere
dengang den hentede 30 MBit/s før sommerferien

<mlr>

Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-08-07 16:59

Michael Rasmussen <michael@invalid> ytrede bl.a. i

> Det er jo godt nok hvad jeg har bestilt - men det var nu sjovere
> dengang den hentede 30 MBit/s før sommerferien

Hej igen...

Ja, jeg frygter også lidt den dag hvor jeg jo nok bli'r
nedgraderet

Fra : Rander

Dato : 30-08-07 16:43

Michael Sørensen skrev noget i denne stil, den 30-08-2007 07:24:
> [...]
> 100% ved de 11Mbit, og jeg har prøvet at fifle en del med
> opsætning m.v. uden held, den kan åbenbart ikke følge med.

Jeg havde samme problem med min Zyxel P-334WT - men jeg fandt løsningen,
nærmest ved en fejl. Slå ALT hvad der hedder logning fra i routeren -
det er åbenbart ret processor-krævende! CPU'en i min røg også på 100%,
dog først ved 14-16 Mbit. Efter at have slået logging (og firewall, ved
ikek lige hvor meget den giver, da jeg aldrig har brugt den) fra kan jeg
hente med 2,5-2,8 MB/sek på min 25 Mbit-linie - med ca. 60%
CPU-belastning i routeren...

http://rander.dk

Vanvid hos individer er en undtagelse. Men i grupper,
nationer og epoker er det nærmere reglen. (Nietzsche)

Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-08-07 17:02

Rander <ldNOSPAM@rander.dk> ytrede bl.a. i news:46d6e57b$0$90264$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> ikek lige hvor meget den giver, da jeg aldrig har brugt den) fra kan jeg
> hente med 2,5-2,8 MB/sek på min 25 Mbit-linie - med ca. 60%

Hej hej...

Jeg har haft alt slået fra, både logning og firewall,
uden jeg umiddelbart kunne spore nogen forskel...

Nu er bemeldte router så returneret, og jeg leder lidt
med lys og lygte efter en bedre løsning, men det er lidt
svært at finde...

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 09:05

Michael Sørensen wrote:

> [...]
>
> Nu er bemeldte router så returneret, og jeg leder lidt
> med lys og lygte efter en bedre løsning, men det er lidt

Køb en Zyxel Zywall 5 og smid et wifi kort i den. prisen er sikkert
højere end du havde forventet at bruge, men så er dine ærgelser ovre og
du får meget for dine penge.

Fra : Svend

Dato : 03-09-07 13:04

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Køb en Zyxel Zywall 5 og smid et wifi kort i den. prisen er sikkert
> højere end du havde forventet at bruge, men så er dine ærgelser ovre og
> du får meget for dine penge.

Nah. Så hellere en ZyWall 2wg. Den har bedre performance.

--
Svend

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 18:23

Svend wrote:

> Nah. Så hellere en ZyWall 2wg. Den har bedre performance.

bedre end 80mbit?
Hvis jeg husker rigtigt kan 2WG ikke levere mere end 20-25mbit igennem
firewall'en? og er det ikke at smide penge ud at betale for 3G halløj?

Fra : Svend

Dato : 03-09-07 19:17

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> bedre end 80mbit?
> Hvis jeg husker rigtigt kan 2WG ikke levere mere end 20-25mbit igennem
> firewall'en? og er det ikke at smide penge ud at betale for 3G halløj?

ZyXEL's Specs er kraftigt pumpet for netop Zywal 5. De specs du nævner
har intet med virkeligheden at gøre. 80 mbit hvor har du det fra ?

De specs. der f.eks. var på zywall 70 sagde at den havde firewall
performance på 90 mbit. Det var bare med en bestemt favorabel
pakkestørrelse og i bridge mode. DVS. uden routning.

Så. real life performance er noget lidt andet. Vi har aldrig fået mere
end 35 mbit på vores 100mbit indernet linie.

Men 2wg. lever fakstisk op til de 25 mbit (inkl.) routning.

--
Svend

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 20:25

Svend wrote:

> ZyXEL's Specs er kraftigt pumpet for netop Zywal 5. De specs du nævner
> har intet med virkeligheden at gøre. 80 mbit hvor har du det fra ?

De 80 mbit har jeg fra et spec. sheet (har kvalt linket desværre) jeg
har ikke selv testet 5'eren (den kunne ikke håndtere nok sessions til
jeg ville bruge tid på den på trods af et ok feature set)

> De specs. der f.eks. var på zywall 70 sagde at den havde firewall
> performance på 90 mbit. Det var bare med en bestemt favorabel
> pakkestørrelse og i bridge mode. DVS. uden routning.

Nu var 70'eren også en lidt uheldig model imho, specielt den gamle af
dem? (hvilken version testede du?) den havde generelt ret ringe ydelse.
Jeg synes ZW5 og ZW35 har været bedre bokse.

> Så. real life performance er noget lidt andet. Vi har aldrig fået mere
> end 35 mbit på vores 100mbit indernet linie.

Ja, jeg kan godt huske snakken for et år eller 2 tilbage. hvad endte i
med at bruge... cisco, juniper ?

> Men 2wg. lever fakstisk op til de 25 mbit (inkl.) routning.

Til de penge er det godt gået...
hvis den har det feature set man er ude efter så er det en fin kasse,
hardware niveauet i den ligger omtrent på højde med zw5 ifølge zyxel
danmark.

:)
Claus

Fra : Svend

Dato : 03-09-07 21:43

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> [...]
> dem? (hvilken version testede du?) den havde generelt ret ringe ydelse.
> Jeg synes ZW5 og ZW35 har været bedre bokse.

Måske, men deres specs har været noget pumpede. Jeg kan huske at jeg
ikke kunne få mere end 11 mbit igennem min z5'er.

> Ja, jeg kan godt huske snakken for et år eller 2 tilbage. hvad endte i
> med at bruge... cisco, juniper ?

Z70. Det var den der kunne udvides, med turbokort (Så ydelsen røg ned på
11mbit

> Til de penge er det godt gået...
> hvis den har det feature set man er ude efter så er det en fin kasse,
> hardware niveauet i den ligger omtrent på højde med zw5 ifølge zyxel
> danmark.

Ja, jeg ville dog overveje den mindste asa. sådan lige pt.

Fra : ShutEye

Dato : 03-09-07 22:05

<klip>
> Måske, men deres specs har været noget pumpede. Jeg kan huske at jeg ikke
> kunne få mere end 11 mbit igennem min z5'er.

Jeg har en ZW5, der er fint hul til de 15Mbit jeg har.
Det er med firewall, logning og div nat til forskellige tjenester jeg har
kørende.

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 22:35

Svend wrote:

> Ja, jeg ville dog overveje den mindste asa. sådan lige pt.

Det er også en fin kasse til pengene...
Personligt hælder jeg til at handle noget Juniper herhjem til. håber
eBay er min ven, det er lidt dyrt grej.