MS Access til comment tutorial
Fra : Rune Jensen

Dato : 30-08-07 11:17

Jeg søger en simpel, men grundig tutorial, hvor er indlagt en MS Access
database til download, som har nogenlunde følgende specifikationer:

dato
navn
email
websiteurl
comment

Det skal bruges til, at brugerne kan indtaste kommentarer til en side.

Hvis nogen ligger inde med et link til en sådan tutorial, eller i
nødstilfælde evt. bare et link til en database med nogenlunde den opsætning,
ville jeg blive hyperlykkelig. Jeg kan sagtens sætte en HTML-form op, og med
lidt vilje hente og gemme data mv, så det vigtigste er databasen (men... jeg
er stadig nybegynder i begge dele).

ASP-tutorial på html.dk har jeg fulgt, og så nogenlunde forstået (UnoEuro
har iøvrigt en anden måde at forbinde til en database end den beskrevne,
hvis andre hos den udbyder skulle få lyst til at følge htmldks tutorial, så
der skal man lige omkring UEs FAQ), men jeg leder efter mere opdateret
materiale end den.

Håber, det er forståeligt

MVH
Rune Jensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-08-07 13:33

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> wrote in message
> Jeg søger en simpel, men grundig tutorial, hvor er indlagt en MS Access
> database til download, som har nogenlunde følgende specifikationer:

> [...]

Du skal oprette en tabel i access med de felter. Prøv at åbne en ny
accessdatabase. Det er ikke svært.

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-08-07 13:46

"Christian R. Larsen" skrev i en meddelelse...

> Du skal oprette en tabel i access med de felter. Prøv at åbne en ny
> accessdatabase. Det er ikke svært.

Jeg leder efter en færdiglavet database til download, med de felter
"forprogrammeret". Du kan kalde det en template, men i MDB-format.

Nogen kan måske give et linkt til eksempel på en sådan database?

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin Jensen

Dato : 30-08-07 16:36

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Jeg leder efter en færdiglavet database til download, med de felter
> "forprogrammeret". Du kan kalde det en template, men i MDB-format.
>
> Nogen kan måske give et linkt til eksempel på en sådan database?

Jeg kan give dig en guideline til hvordan du opbygger den. Du skal bruge to
tabeller.

Tabel1 skal indeholde følgende felter
ID (primær nøgle, autonummerering)
dato (datetime)
navn (tekst)
email (tekst)
url (tekst)

Tabel2 skal indeholde følgende felter
ID (primær nøgle, autonummerering)
Tabel1ID (int)
kommentar (tekst/notat)

Når du gemmer en kommentar, skal du også gemme det ID som findes i Tabel1 i
den post som du kommenterer. Dermed kan du hive kommentarer til de forskellige
poster ud.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-08-07 08:55

"Martin Jensen" skrev i en meddelelse...

> Jeg kan give dig en guideline til hvordan du opbygger den. Du skal bruge
> [...]

[Cut; videre forklaring]

Og tak for den vejledning, for det ser ud som et stort skridt på vejen. Det
er netop egenskaberne for felterne (tekst/autonummerering mv), som er et af
mine problemer, ligesom selve opsætningen er. Jeg har faktisk ikke berørt
databaser siden folkeskolen eller deromkring Det var derfor jeg mente,
det ville være nemmest at have en "færdig" database at analysere (et eller
andet skal man jo have som udgangspunkt).

Men jeg vil straks kaste mig over din guide, som i hvert fald ser ud til at
have med at gøre.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-08-07 11:57

On Fri, 31 Aug 2007 09:55:26 +0200, "Rune Jensen"
> [...]

>det ville være nemmest at have en "færdig" database at analysere (et eller
>andet skal man jo have som udgangspunkt).

Følger der ikke stadig en eksempel-database med MS Access - den plejede
at hedde Northwind.mdb? Hvis du ikke kan finde den, så send en mail, så
skal jeg sende den til dig.

Den har alt for mange eksempler til dit formål, men ellers er der
mængder af info i hjælpe-funktionen til Access.

Du slipper selvfølgelig ikke for på sigt at sætte dig lidt ind i nogle
grundlæggende ting omkring databaser - de er ikke helt så intuitive som
fx regneark - men kan til gengæld en hel masse mere

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-09-07 10:27

"Jørn Andersen" skrev i en meddelelse...

> Følger der ikke stadig en eksempel-database med MS Access

Problemet er nok, jeg slet ikke har Access Den blev ådt på min anden
computer (drevet forsvandt bare), og kan selvfølgelig ikke installeres her.
Men jeg er ved at se på mulighederne, jeg slipper nok ikke for at investere
i den.

> Den har alt for mange eksempler til dit formål, men ellers er der
> mængder af info i hjælpe-funktionen til Access.

Det vil jeg prøve, når tid er.

> Du slipper selvfølgelig ikke for på sigt at sætte dig lidt ind i nogle
> grundlæggende ting omkring databaser - de er ikke helt så intuitive som
> fx regneark - men kan til gengæld en hel masse mere

Jeg har nu fået en længere forklaring live, som jeg må prøve at sætte mig
ind i. Troede, man kunne lave det sådan lidt simpelt først, men kan da godt
se, det måske er bedst at lære det rigtige første gang. Men for f... det
kommer til at tage tid Har løst det midlertidigt ved at bruge FSO og
text-filer - med de problemer, det nu har og medfører.

Nå, jeg må jo så se på den investering først og fremmest - ikke muligt kun
at køve Access uden alt det andet Office?

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-07 10:48

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev

Snip

> Nå, jeg må jo så se på den investering først og fremmest - ikke muligt kun
> at køve Access uden alt det andet Office?

Jo, prøv at kigge her...
http://shopping.kelkoo.dk/ctl/do/search?siteSearchQuery=access¤tPage=1&refining=true&catId=117001
Bjarne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-09-07 21:10

On Wed, 5 Sep 2007 11:26:46 +0200, "Rune Jensen"
<runeofdenmark@hotmail.com> wrote:

>Troede, man kunne lave det sådan lidt simpelt først, men kan da godt
>se, det måske er bedst at lære det rigtige første gang.

Du kan jom starte emd at bruge det ligesom du ville bruge et regneark -
det man ajkalder en "flad" database, dvs. uden relation.
Den del kan du bruge til at køre data ind og ud af ASP.

>Men for f... det kommer til at tage tid

Det kommer ret meget an på, om man får fat i den rigtige ende fra
starten. Jeg havde Access installeret i flere år uden at bruge den til
ret meget andet, end jeg kunne have klaret med et regneark.

Så var der en venlig person, der satte mig ind i et par grundlæggende
ting ved relations-databaser og da jeg så på en eller anden måde fik
overtalt min arbejdsgiver til et uge-kursus på niveauet over det mest
basale, så åbnede der sig en helk ny verden

>Har løst det midlertidigt ved at bruge FSO og
>text-filer - med de problemer, det nu har og medfører.

SÅ vil selv en "flad" datbase eller blot et regneark (!) være et stort
fremskridt.

>Nå, jeg må jo så se på den investering først og fremmest - ikke muligt kun
>at køve Access uden alt det andet Office?

Det er muligt at bruge Access-filer (.mdb) på en ASP-server, hvis den
blot har ADOX installeret. Så kan du oprette .mdb-filer, oprette,
redigere og slette tabeller, styre relationer osv.

Se introduktion her:
<url: http://www.4guysfromrolla.com/webtech/013101-1.shtml>

Det gør ikke nødvendigvis indlæringsdelen lettere, men det gør altså
heller ikke pengepungen lettere, hvis ikke man har brug for Access som
desktop-program.

På den måde bruger man Access med ASP på samme måde som man fx ofte
bruger MySql med ASP - dvs. man kommunikerer udelukkende med den gennem
ASP.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-09-07 22:55

On Wed, 05 Sep 2007 22:09:39 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote:

>Du kan jom starte emd at bruge det ligesom du ville bruge et regneark -
>det man ajkalder en "flad" database, dvs. uden relation.

Jeg ved ikke, hvorfor tastaturet hele tiden rykkede sig, da jeg skrev
dette. Prøv:

Du kan jo starte med at bruge det ligesom du ville bruge et regneark -
det man kalder en "flad" database, dvs. uden relation.

Sorry!

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-09-07 13:49

> [...]

> det man ajkalder en "flad" database, dvs. uden relation.
> Den del kan du bruge til at køre data ind og ud af ASP.

Jeg har forsøgt mig lidt med nogle standarddatabaser fra html.dk, og det
lykkedes. Jeg er ikke helt sikker på, hvad betegnelsen "relation" betyder
Måske jeg også skal sætte mig lidt ind i jargonen.

> [...]
> overtalt min arbejdsgiver til et uge-kursus på niveauet over det mest
> basale, så åbnede der sig en helk ny verden

....min arbejdsgiver er nok ikke så interesseret. Men hvis der er et bestemt
kursus, som kan anbefales, og som er til at betale, ville det da være alle
tiders...

> SÅ vil selv en "flad" datbase eller blot et regneark (!) være et stort
> fremskridt.

Sådan kort fortalt, så henter jeg navnet på referentsiden ind, opretter en
text-fil med det navn+_comment.txt, hvis den ikke findes, og ellers tilføjer
evt. kommentarer og viser indholdet af den pågældende _comment.txt-fil. Der
er absolut ingen error-handling, hvilket min far advarede mig kraftigt
imod To brugere samtidig, som sender kommentarer, tør jeg slet ikke tænke
på, men chancen er nok heller ikke så stor lige nu (og størrelsen af en evt.
txt-fil har vel også en begrænsning). Heller ingen spam-sikring er der, men
det er nemt at lave.

Til gengæld, så kan scriptet smækkes på en hvilkensomhelst side med en
include, og der vil automatisk være mulighed for kommentarer på siden. Det
var nøjagtigt dét, jeg ville bruge en database til, for jeg har trods alt
større tillid til en database, når det gælder sådan et script.

> Det er muligt at bruge Access-filer (.mdb) på en ASP-server, hvis den
> blot har ADOX installeret. Så kan du oprette .mdb-filer, oprette,
> redigere og slette tabeller, styre relationer osv.

<SNIP>

Jeg må se på det. Jeg er på vej ud ad døren, men vil kigge på det, når jeg
kommer hjem.

Tak for svarene, også til de andre iøvrigt, skal nok forsøge at svare dér
også.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-09-07 00:38

On Thu, 6 Sep 2007 14:48:50 +0200, "Rune Jensen"
<runeofdenmark@hotmail.com> wrote:

>Jeg er ikke helt sikker på, hvad betegnelsen "relation" betyder
>Måske jeg også skal sætte mig lidt ind i jargonen.

Vi er nok nærmest ovre i dk.edb.database, og jeg er langt fra ekspert i
jargonen, men et simpelt eksempel:

Forestil dig en tabel med navn, adresse, postnr, bynavn.
Der vil man ofte få gentagne forekomster af postnr, bynavn.

I en relations-database vil man typisk lægge alle postnr, bynavn over i
en separat tabel og nøjes med at skrive postnr i den første tabel.

Eftersom postnr. eksisterer i to tabeller eksisterer der en relation
mellem de to tabeller, som kan udnyttes til at lave en forespørgsel, som
kombinerer data fra de to tabeller.

I et regneark eller en "flad" database er man tvunget til at gentage de
samme informationer igen og igen - med større risiko for fejl, spild af
plads etc. I en relations-database har man mere fleksible muligheder.

Se evt. også:
<url: http://en.wikipedia.org/wiki/Database>

Mvh. Jørn

--