Trivi spørgsmål - hvilke ram
Fra : Kim Østrup

Dato : 09-07-01 19:52

Hej alle

Et spørgsmål som sikkert er meget basis for nørder Jeg har en Compaq
PIII 450 (5716) med kun 64 mb ram. Nu vil jeg jo gerne ha´ puttet nogle
flere i, men hvilke ram skal jeg bruge ? Der skrives jo om 1. parts, 168
pins, edo, SD, DDR osv... Og hvad med mærker ?

Hvad skal jeg købe ?

Al hjælp vil blive værdsat.

Mvh

Kim

Fra : Tony

Dato : 09-07-01 20:04

Hej Kim

> Hvad skal jeg købe ?

Køb noget billig 133Mhz ram pr postordre. Skulle det mod forventning ikke
virke har du returret.

Tony

Fra : Henning

Dato : 09-07-01 22:51

On Mon, 9 Jul 2001 21:04:22 +0200, "Tony"
<grundig@SLETMIGpost6.tele.dk> wrote:

>Hej Kim

>Køb noget billig 133Mhz ram pr postordre. Skulle det mod forventning ikke
>virke har du returret.

Vær lige opmærksom på, at det hurtigt koster dig ~100,- i porto o.a.
som ikke refunderes. Så det er en dyr måde at prøve sig frem på.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : JYK

Dato : 09-07-01 20:28

Undersøg først, hvilke ram-typer dit bundkort understøtter (de er ofte
bagudkompatible).

_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-07-01 02:25

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in news:55n27.254$%i7.14014
@news.get2net.dk:

> [...]
> flere i, men hvilke ram skal jeg bruge ? Der skrives jo om 1. parts, 168
> pins, edo, SD, DDR osv... Og hvad med mærker ?

Jvf. http://www.compaq.dk/Derhjemme/produktkatalog/classics/5716.asp
benytter din maskine RAM der oftest omtales som 168pins 100Mhz SDRAM.
Maskinen understøtter optil 384Mb i 3 slots. Med 64Mb installeret i det ene
slot, er der plads til yderligere 256Mb. Hvorvidt din maskine understøtter
256Mb RAM klodser eller kun 128Mb RAM klodser fremgår ikke, men Compaq
tilbyder kun originale RAM klodser på optil 128Mb.

> Hvad skal jeg købe ?

Jeg ville købe 1 eller 2 stk. 128Mb 133Mhz 168pins SDRAM. Hvorfor 133Mhz?
Fordi det er billigere end 100Mhz idag, og på det punkt er din maskine
fuldstændig ligeglad, sålænge det er 100Mhz eller mere.

Af mærker ville jeg gå efter Apacer, Crucial, Hyundai eller Kingston, uden
at påstå at andre er dårligere. Det er mit personlige valg hvis jeg stod i
din situation.

Mht. 1., 2. eller 3. parts, så er det en slags udtryk for kvalitet, der især
har betydning for ældre maskiner, som godt kan være lidt krakilske med RAM.

1.part betyder at en fabrikant har været involveret i produktionen.

2.parts betyder at 2 fabrikanter har været involveret. Den ene har f.eks.
fremstillet printet, mens den anden har fremstillet chips og samlet RAM
modulerne.

3.parts betyder at 3 fabrikanter har været involveret. Print stammer fra et
sted, chips fra et andet, mens det hele er samlet et tredie sted.

Især det sidste har tit været udtryk for at man har købt de billigste print
og de billigste chips og samlet det hele det billigste sted, uden at skele
til kvaliteten af resultatet.

Idag er prisforskellen ofte minimal, og jeg ville personligt altid købe
1.part.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Kim Østrup

Dato : 10-07-01 20:57

Kent Oldhøj <wol@oldhoj.dk> skrev i en

SNIP

Hej alle

Tak for stor hjælp - der er bestilt 128Mb Kingston SDram til levering i
morgen.

Mvh

Kim

Fra : JYK

Dato : 10-07-01 21:54

Godt valgt. Jeg har samme slags, og har, 7-9-13, ikke haft problemer med dem
endnu (efter 1 år).

_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________

Fra : Khawk

Dato : 11-07-01 04:10

Hej Kim

Hvis det nye ram ikke virker når du sætter det i, så kan det være fordi at
du skal have opdateret bios'en, hvilket gøres ved at hente og køre en
ROMPaq.
Den kan du finde på denne side http://web14.compaq.com/falco/sp_list.asp .
Udfyld med relevante informationer og hent seneste ROMPaq.

mvh
Kim

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a8J27.306$XM.17436@news.get2net.dk...

Fra : Kim Østrup

Dato : 12-07-01 21:53

Hej alle

Tak for god hjælp. Rammene er leveret og indsat og alt køre som en drøm

Mvh

Kim