TV-kort.
Fra : Oberkorn

Dato : 09-07-01 19:52

Jeg går og overvejer at købe et TV-kort, men har lige et par spørgsmål:

Skal tv-kortet forbindes med grafikkortet? Og hvis ja, hvordan? Jeg har et
allerede et Hollywood+ kort til DVD-drevet.

Hvilke formater kan man optage TV i? Og hvordan bliver opløsningen? Kan man
bruge kortet som en slags video, hvor man optager på harddisken, overfører
til CD-rom, og så senere se optagelsen på TV via DVD-drevet/stationær DVD?

--
Hilsen/Regards
Oberkorn

Fra : René Jensen

Dato : 09-07-01 22:12

Oberkorn wrote:
> Skal tv-kortet forbindes med grafikkortet? Og hvis ja, hvordan? Jeg har et
> allerede et Hollywood+ kort til DVD-drevet.

Både ja og nej -- nogle grafikkort (f.eks. Matrox Millennium serien)
understøtter daughter-boards, som man kan udvide grafikkortet med
TV-in/out funktion. Men det mest typiske er et selvstændigt PCI kort.

> Hvilke formater kan man optage TV i?

Alt hvad der findes af video-codec's f.eks. MPEG, AVI, DivX, Cinepark,
Intel Indeo, ASF og hvad du nu alle sammen hedder. Det eneste det kræver
at du har codec'et installeret på din computer.

> Og hvordan bliver opløsningen?

Der findes to TV standarder NTSC (som i USA og Japan) og PAL (som bruges
i Europa). NTSC formatet er 384x288 i 30 fps, mens PAL er 512x384 i 25
fps. Men i realiten kan man grabbe video i f.eks. 640x480, det kommer an
på din computers processor kraft og hvor hurtigt din harddisk kan
skrive. Kan din computer ikke følge med, vil det resultere i
frame-drops, og video'en vil hakke, når du afspiller den.

> Kan man bruge kortet som en slags video, hvor man optager på harddisken,
> overfører til CD-rom, og så senere se optagelsen på TV via
> DVD-drevet/stationær DVD?

I teorien ja ... men igen, det handler om masser af processor-kraft og
hurtige harddiske. Og til privat brug, tror jeg at de fleste nu er bedre
tjent med en almindelig VHS eller måske S-VHS video til optagelse af
programmer fra TV.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 10-07-01 11:59

"René Jensen" <rene.jensen@city.dk> wrote in message
Klip

> Der findes to TV standarder NTSC (som i USA og Japan) og PAL (som bruges
> i Europa). NTSC formatet er 384x288 i 30 fps, mens PAL er 512x384 i 25
> fps.

Hvor har du de tal fra? og SECAM eksisterer da stadig :)

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : René Jensen

Dato : 10-07-01 15:34

Nicolai Boilesen wrote:
> Hvor har du de tal fra? og SECAM eksisterer da stadig :)

SECAM?!? Jeg troede skgu'da den var helt død ... hmm, men hvor satan
bruger man den standard???

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 10-07-01 18:08

> SECAM?!? Jeg troede skgu'da den var helt død ... hmm, men hvor satan
> bruger man den standard???

Frankrig bla. og MESECAM i mellem østen (ME= Middle East)

Men forskellen på PAL og SECAM er ikke så stor igen.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen