Konservering
Fra : padre

Dato : 28-08-07 16:29

Jeg har i mange år lavet større portioner ragu, som jeg har frosset i
portionsstørrelse. Sidste gang jeg lavede ragu forsøgte jeg mig så med at
henkoge det i stedet for at fryse det, og det er gået så godt, at jeg ikke
rigtig tror, at jeg fremover vil fryse det, for det virker som om, det
smager af mere, når man varmer det op.

Er der andre i gruppen, der henkoger den slags i stedet for at fryse det?

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 28-08-07 19:46

> Er der andre i gruppen, der henkoger den slags i stedet for at fryse
> det?

Ik endnu men vil da prøve det efter din post

/tue

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-08-07 20:22

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Er der andre i gruppen, der henkoger den slags i stedet for at fryse det?

Når jeg laver suppe, høns i asparges eller lignende, kommer jeg resten i
opvarmede glas med kogte skruelåg.
Ikke decideret henkogning, men det kan holde sig en tid i køleskabet.

Hilsen Inger

Fra : Emil

Dato : 28-08-07 21:04

"padre" wrote:

> [...]
>henkoge det i stedet for at fryse det, og det er gået så godt, at jeg ikke
>rigtig tror, at jeg fremover vil fryse det, for det virker som om, det

Korrekt; det smager som dåsemad: Al smag er sivet ud af kødet, som nu
kun smager af sovsen.
I fryseren bevarer det korrekt tilberedte kød det meste af sin
konsistens og smag.

Forkert varmebehandling af kød (for høj temperatur) vil gøre det møre
kød sejt igen - hakket eller ej. Løsningen herpå er lang tids
varmebehandling, som f.eks. henkogning og genopvarmning.

Måske skulle du i stedet kigge på dine tilberedningstemperaturer, så
du får det bedste resultat.
Den almindeligste fejl er for høj temperatur i sammenkogte retter.
Bruges der f.eks. oksekød, må retten ikke opvarmes til mere end ca. 65
grader - helst kun 60 grader og gerne i lang tid (timer eller dage).
Men de fleste koger retten, så kødet bliver hårdt igen og velsmagen
forsvinder fordi kødet bliver hårdt og lukker smagen inde.
Konsistensen bliver til en katastrofe.

>Er der andre i gruppen, der henkoger den slags i stedet for at fryse det?

Min bedstemor er desværrer ikke med os længere. Men hun henkogte
meget, og det var ikke altid maden kunne nydes.

m.v.h. Emil

Fra : Erling Hansen

Dato : 29-08-07 21:17

padre <spirito_santo@pants.yahoo.com> wrote:

> [...]
> smager af mere, når man varmer det op.
>
> Er der andre i gruppen, der henkoger den slags i stedet for at fryse det?

Jeg kom som knægt på en lille gård i Himmerland. Det foregik med
hjemmeslagtning i laden, udskæring og henkogning af alt, selv
frikadeller og pølser. Og det smagte altså af ingenting, når der blev
taget hul på glassene.
Det gik da også sådan, at da det første andelsfrysehus blev oprettet,
blev de medlemmer så snart pengene rakte til medlemsbidraget. Det var en
god ting. Så jeg har altså ikke de store forkromede minder om
henkogning.
mvh
Erling

Fra : Max

Dato : 29-08-07 21:54

Hej Erling

> en god ting. Så jeg har altså ikke de store forkromede minder om
> henkogning.

Hvad med henkogte pære ? :)

--
Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 29-08-07 23:31

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Erling

> Hvad med henkogte pære ? :)

Aldeles dejlige. Føtex har dem i spandevis. Men jeg troede altså at det
drejede sig om kød - og der er henkogning altså noget.........
mvh
erling

Fra : Max

Dato : 30-08-07 08:27

Hej Erling

> Aldeles dejlige. Føtex har dem i spandevis. Men jeg troede altså at
> det drejede sig om kød - og der er henkogning altså noget.........

Ja, men jeg er ikke sikker på at det behøver være sådan,
egentlig kom jeg til at tænke på om f.eks. leverpostej og
lignende "paté" typer i virkeligheden ikke er henkogt kød ?

--
Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-08-07 12:35

> [...]

> egentlig kom jeg til at tænke på om f.eks. leverpostej og
> lignende "paté" typer i virkeligheden ikke er henkogt kød ?

Hej Max.
Det har jeg ærlig talt ikke tænkt på - der kan da godt være noget om
snakken. Men jeg må indrømme, at de henkogte ting jeg blev udsat for
ikke opildnede mig til at gå i gang med de dybere undersøgelser.
Det kan selvfølgelig også skyldes, at Erna ikke var nogen ørn til at
henkoge, det skal jeg ikke kunne sige, men som sagt: Uden smag var det
altså, uanset hvad det var.
Mvh
Erling

Fra : Padre

Dato : 30-08-07 08:52

On 28 Aug., 22:03, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Korrekt; det smager som dåsemad: Al smag er sivet ud af kødet, som nu
> kun smager af sovsen.
> I fryseren bevarer det korrekt tilberedte kød det meste af sin
> konsistens og smag.

Jeg tror, du misforstår mig. Min pointe var, at den henkogte ragu
smagte af mere end den, som havde været frossen.

Og en ragu smager ikke af oksekød, men af blandingen af oksekød,
tomat, vin osv., så det er ikke vigtigt om kødet (som i min ragu er
hakket) kan holde på smagen, da retten netop er en sovs. Jeg fik
faktisk ideen fordi jeg i supermarkedet lagde mærke til glassene med
Barillas ragu.