To LAN, en printer
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-07 17:03

Med TDC bredbånd får man op til to dynamisk ip-adresser.

Mit LAN ser i øjeblikket sådan ud:

ADSL modem
Switch
____________I I_____________
I I
router 1 router 2
netværksprinter

Router 1 (LAN 1) og router 2 (LAN 2) får tildelt hver sin offentlig
ip- og gateway adresse fra TDC. Begge har DHCP servere slået til. På
LAN 1 tildeles lokale ip-adresser i omradet 192.168.2.2 - 40 (gateway
192.168.2.1) og på LAN 2 i området 192.168.10.102 - 199 (gateway
192.168.10.1). Det kan selvfølgelig ændres.

Router 2 har mulighed for static routing table, både Net og Host.

Bortset fra at flytte ethernet kablet over fra router 1 til router 2,
er det muligt at konfigurere mit LAN så en computer forbundet til
router 2 kan printe til netværksprinteren forbundet til router 1?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-07 17:26

On 28 Aug 2007 16:02:56 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>er det muligt at konfigurere mit LAN så en computer forbundet til
>router 2 kan printe til netværksprinteren forbundet til router 1?

Gætter på du deler din ADSL forbindelse med naboen, og derfor gerne
vil køre to adskilte netværk ?!

Det mest oplagte er vel at udskifte switchen med en tredie router og
placere printeren herpå. Hvis ikke I stiller for store krav, kan det
gøres med en DLink DI-604 til 300 kr.

ADSL modem
router 3
______I I I_________
I I I
I I Netværksprinter
router 1 router 2

<mlr>

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-08-07 18:00

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Det mest oplagte er vel at udskifte switchen med en tredie router og
> placere printeren herpå. Hvis ikke I stiller for store krav, kan det

Alternativt kan han bruge DNAT, så det fra netværk 2 ser ud som om printeren
sidder på router 1. Det giver nogle sikkerhedsproblemer, hvis router 1 ikke
kan sættes til at afvise forbindelser fra alle andre end router 2's externe
IP. Men det værste kan ske er at folk bruger dit blæk på ligegyldige ting.

VPN mellem de to netværk er også en mulighed, hvis routerne understøtter
det.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-07 20:02

Michael Rasmussen <mlr@invalid> wrote:

> Gætter på du deler din ADSL forbindelse med naboen, og derfor gerne
> vil køre to adskilte netværk ?!

Det er nu ikke tilfældet.

> Det mest oplagte er vel at udskifte switchen med en tredie router og
> placere printeren herpå. Hvis ikke I stiller for store krav, kan det
> [...]

Den mulighed har jeg osse overvejet, men så får "vi" kun brugt den ene
offentlige ip- og (TDC) gateway adresse.

Kan der ikke laves noget med en route tabel?

En anden ide var at forbinde de to routers indbyggede switch med et (evt
kryds-) kabel og lade DHCP serverne tildele lokale ip-adresseområder i
to naboområder: 192.168.2.2 - 40 og 192.168.2.41 -60. Men der er så et
problem med de lokale gateway adresser. De kan ikke begge ha'
192.168.2.1 - hvis det overhovedet er muligt at ha' dem forbundet på den
måde.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-07 20:41

On Tue, 28 Aug 2007 21:01:41 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Det er nu ikke tilfældet.

Ok...

>Den mulighed har jeg osse overvejet, men så får "vi" kun brugt den ene
>offentlige ip- og (TDC) gateway adresse.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor du har lavet den besværlige
opsætning ?

Hvad vil du med 2 stk dynamiske offentlige ip-adresser ???

>Kan der ikke laves noget med en route tabel?

Njaa, det er vel ikke nødvendigt...

Formoder netværksprinteren kører på en standard TCP/IP printerport ?

Så er det vel kun at opsætte en virtuel server i router 1 der sender
trafikken til den relevante port videre til printerens ip-adresse.

Computerne på router 2 skal så bare udskrive til router 1's wan-side.

Der er sæ'følig 2 problemer:

1) Du har dynamiske ip-adresser, så router 1 vil jævnligt skifte
adresse - Det er muligt du kan løse det problem med en dyndns adresse,
hvis ellers printerporten vil acceptere et navn i stedet for
ip-adresse.

2) Alle vi andre herude på internettet kan også udskrive på printeren.
Måske ikke det store problem, men det kan da koste en pakke
printerpapir i ny og næ

> [...]
>problem med de lokale gateway adresser. De kan ikke begge ha'
>192.168.2.1 - hvis det overhovedet er muligt at ha' dem forbundet på den

Den opsætning går langt over min forstand

<mlr>

Fra : Jan Nielsen

Dato : 29-08-07 01:05

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
> problem med de lokale gateway adresser. De kan ikke begge ha'
> 192.168.2.1 - hvis det overhovedet er muligt at ha' dem forbundet på den

Du kan ikke havde 2 dhcp servere på samme subnet, da klienten
broadcaster en forespørgsel efter en ip på sit subnet, og derved vil få
svar fra begge og vælge en tilfældig.

At forbinde de 2 switch-dele vil reelt lave det som et netværk.
Man kan så slå dhcp fra i den ene, og ændre dens lan ip, og manuelt
indstille ipen på nogle lan maskiner så de bruger router2 istedet for
router1 som har dhcp.

Internet -> Switch -> Router1(192.168.2.1 -DHCP 192.168.2.3 - 192.168.2.40)
Internet -> Switch -> Router2(192.168.2.2 -Ingen dhcp)

Hvis man så sætter en maskine op med fast ip 192.168.2.41 og gateway
192.168.2.2 vil den få en anden offenlig ip end dem med dhcp.

Hvis printeren så er koblet til router1 vil den få 192.168.2.3 +/- et
par stykker, og kan nås fra alle maskiner da de er på samme subnet.

Men alt det rod giver blot en ekstra ekstern ip, er der noget specielt
behov for det ?

/Jan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-07 17:35

Jan Nielsen <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote:

> Du kan ikke havde 2 dhcp servere på samme subnet, da klienten
> broadcaster en forespørgsel efter en ip på sit subnet, og derved vil få
> svar fra begge og vælge en tilfældig.

OK. Så enten samme subnet, eller endnu en router mellem to subnet og med
static route?

> [...]
>
> Hvis printeren så er koblet til router1 vil den få 192.168.2.3 +/- et
> par stykker, og kan nås fra alle maskiner da de er på samme subnet.

Ja, det var sådan set det der blev foreslået her

> Men alt det rod giver blot en ekstra ekstern ip, er der noget specielt
> behov for det ?

Der har været et tilfælde for nyelig med to hjemmearbejdspladser:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-07 21:19

> [...]

> Du kan ikke havde 2 dhcp servere på samme subnet, da klienten
> broadcaster en forespørgsel efter en ip på sit subnet, og derved vil få

Det kan man faktisk godt. Så længe deres "scope" ikke overlapper - og
som jeg beskrev. Det er en standard metode til at opnå redundens mht
DHCP server på et lokalnet.

> [...]
>
> Internet -> Switch -> Router1(192.168.2.1 -DHCP 192.168.2.3 - 192.168.2.40)
> Internet -> Switch -> Router2(192.168.2.2 -Ingen dhcp)

Nej. F.eks sådan:

Router1(192.168.2.1 DHCP 192.168.2.2 - 192.168.2.40 - 255.255.255.0)
Router2(192.168.2.41 DHCP 192.168.42 - 192.168.2.60 - 255.255.255.0)

-skulle virke.

> Hvis man så sætter en maskine op med fast ip 192.168.2.41 og gateway
> 192.168.2.2 vil den få en anden offenlig ip end dem med dhcp.

Det gør ikke noget. Det er adgangen på LAN det her drejer sig om.

> Hvis printeren så er koblet til router1 vil den få 192.168.2.3 +/- et
> par stykker, og kan nås fra alle maskiner da de er på samme subnet.

Det vil den som sagt osse med 2 DHCP server på samme subnet.

Men nu kommer næste problem.

Jeg vil have, at en bestemt PC på LAN tilgår internet gennem den ene
router, og en anden nærmere bestemt PC tilgår internet gennem den anden.

Med DHCP er der noget der hedder "DHCP Address Mapping" - osse kaldet
"DHCP Address Reservation". Det findes osse i de fleste router.

Men hvordan kommer denne mapping/reservation til at virke med de to DHCP
server på samme subnet? Jeg kan bestemme, at den ene PC skal ha' en
lokal ip-adresse inden for det ene "scope" - så den får den kommer på
internet gennem den tilsvarende gateway. Og tilsvarende med den anden
PC.

Vil mapping/reservation så udelukke, at den første kan komme til at få
tildelt en lokal ip-adresse fra router nr 2? Og omvendt?

> Men alt det rod giver blot en ekstra ekstern ip, er der noget specielt
> behov for det ?

Der har (som sagt) været et tilfælde for nyelig, med to
hjemmearbejdspladser:

hvor man vil dele printer og scanner på LAN.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-08-07 06:17

On Tue, 28 Aug 2007 21:01:41 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> Den mulighed har jeg osse overvejet, men så får "vi" kun brugt den ene
> offentlige ip- og (TDC) gateway adresse.

Hvad skulle fidusen være ved det?

> Kan der ikke laves noget med en route tabel?

Jo da, men det kæver at begge routere sidder på samme subnet, hvilket
langt fra er sikkert de gør.

> [...]
> problem med de lokale gateway adresser. De kan ikke begge ha'
> 192.168.2.1 - hvis det overhovedet er muligt at ha' dem forbundet på den

Hvilken router bruger du. Jeg har lidt det samme setup stående til
testformål med en håndfuld Linksys wrt54g(l) med alternativ firmware på.

Det jeg har gjort er så at en af lan-portene er sat op som et tredje net
som udelukkende fungerer som link-forbindelse. Du kunne evt lade printeren
side på dette net også.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-07 17:35

Henning Wangerin <news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote:

> Hvad skulle fidusen være ved det?

Det er for at efterligne situationen her:

> Jo da, men det kæver at begge routere sidder på samme subnet, hvilket
> langt fra er sikkert de gør.

Det er samme subnet hos udbyderen, TDC?

> Hvilken router bruger du.

Den ene er en SMC7004ABR og den anden er Aldi's router, en 4Net 4R0104P
(som i virkeligheden nok er en Zonet ZSR0104CP). Det er kun den sidste
der har mulighed for static route tabel.

> [...]
> som udelukkende fungerer som link-forbindelse. Du kunne evt lade printeren

Konfigurerer selve lan-porten i routeren?

En anden måde jeg tænker på var at bruge net mask 255.255.0.0 i
opsætning på alle PCerne og så beholde de adresser DHCP serveren
uddeler. Men jeg tror så ikke det går med et kabel mellem switchene i
routerne. Der ender nok med en router til i mellem.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-08-07 06:23

On Thu, 30 Aug 2007 18:34:48 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> Det er samme subnet hos udbyderen, TDC?

Ja.

Når jeg kobler flere boxe på min forbindelse, er det mere reglen som
undtagelsen at jeg får adresser tildelt i forskellige subnets.

Jeg har kun en enkelt til rådighed lige nu så jeg kan ikke komme med et
kontret eksempel, men jeg har set routere der fik tildel 80.x.x.x og
87.x.x.x adresser på samme linie.

> Den ene er en SMC7004ABR og den anden er Aldi's router, en 4Net 4R0104P
> (som i virkeligheden nok er en Zonet ZSR0104CP). Det er kun den sidste
> der har mulighed for static route tabel.

De kan vist ikke det trick med at dele LAN-portene i flere segmenter.

> Konfigurerer selve lan-porten i routeren?

Ja. Jeg bruger ikke den originale firmware, så jeg kan sætte en enkelt
router op til at dele adresser ud til op til fire forskellige netværk, som
ikke kan se hinanden.

> [...]
> uddeler. Men jeg tror så ikke det går med et kabel mellem switchene i
> routerne. Der ender nok med en router til i mellem.

Hvis du har mod på det kan du købe en wrt54GL, ASUS wl500gp eller en
anden wrt-kompatibel router, og lade den ordne det hele. De kører tandard
linux, så næsten alt er muligt.

To separate net til computere og et til printer og andet fælles isenkram.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-07 17:41

> Med TDC bredbånd får man op til to dynamisk ip-adresser.
>
> Mit LAN ser i øjeblikket sådan ud:

<snip>

Hvordan fa'en er det at den kom til at se ud?

ADSL modem
Switch
________I I________
I I
router 1 router 2
netværksprinter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-08-07 11:04

Axel Hammerschmidt wrote:
> Router 1 (LAN 1) og router 2 (LAN 2) får tildelt hver sin offentlig
> ip- og gateway adresse fra TDC. Begge har DHCP servere slået til. På

Befinder de to IP-adresser sig i det samme net?
- Hvis ikke, så skal _al_ trafik mellem dem ud på TDC's net.

> er det muligt at konfigurere mit LAN så en computer forbundet til
> router 2 kan printe til netværksprinteren forbundet til router 1?

Sæt en router op bag de to eksisterende routere og lav en static route
mellem de to net.

Jeg er selv ved at indkøbe stumper til et lign. setup baseret på to
statiske IP-adresser fra TDC.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-07 17:35

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Befinder de to IP-adresser sig i det samme net?
> - Hvis ikke, så skal _al_ trafik mellem dem ud på TDC's net.

Ikke når jeg "pinger" den ene routers offentlige ip-adresse fra en
computer forbundet til den anden router. Der er kun aktivitet i lysene
på switchen - der er ikke aktivitet i lysene på adsl-modemet.

Det lyder interessant!