Width problemer i FF
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 28-08-07 09:34

På: http://www.driftinn.dk/ ser menuen til venstre og kalenderen til højre
fin ud i IE, men i FF får de ikke den rette bredde.

i koden til menuen står der <span class="menu1">Forside</span>

Og i CSS'en står der bl.a.

..menu1 {
width: 90%;
}

Hvorfor virker det ikke i FF?

Mvh. Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-07 09:50

Claus Skaarup (Arbejde) skrev:

> På: http://www.driftinn.dk/ ser menuen til venstre og kalenderen til højre
> fin ud i IE, men i FF får de ikke den rette bredde.

Inden du overhovedet laver en hjemmeside, så start med at skrive
som de allerførste linjer i filen:

   <!DOCTYPE html PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>
   <head>

Når du har lavet den rettelse, bruger du

   http://validator.w3.org/

til at tjekke din kode. Ret de fejl der er. Hvis du ikke forstår
dem eller har andre spørgsmål, så skriv her igen.

--
Bertel

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 28-08-07 11:01

> Når du har lavet den rettelse, bruger du
>
> http://validator.w3.org/
>
> til at tjekke din kode. Ret de fejl der er. Hvis du ikke forstår
> dem eller har andre spørgsmål, så skriv her igen.

Jeg vidste jeg nok skulle blive banket i hovedet med valideringsfejl. Ingen
overraskelse der.
Nu validerer forsiden, men jeg har stadig ikke fået løst mit oprindelige
problem.

Såeh... Er der nogen, der kan hjælpe?

Mvh. Claus

Fra : Casper Christiansen

Dato : 28-08-07 11:07

> [...]
> overraskelse der.
> Nu validerer forsiden, men jeg har stadig ikke fået løst mit oprindelige

Valider også din CSS. http://jigsaw.w3.org/css-validator/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leonard

Dato : 28-08-07 11:15

On Tue, 28 Aug 2007 12:00:39 +0200, Claus Skaarup (Arbejde) wrote:

> Nu validerer forsiden, men jeg har stadig ikke fået løst mit oprindelige
> problem.

Nej, for du har ikke sat den fulde doctype ind og derfor vises din side
stadig i quirksmode, som er meget forskellig fra browser til browser og
version til version.
Læs Bertels indlæg igen og følg hans instruks nøje.
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 28-08-07 12:06

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> version til version.
> Læs Bertels indlæg igen og følg hans instruks nøje.

Nå, men så har jeg prøvet det og nu ser den lige ringe ud i alle browsere
Hvordan får jeg min baggrund på menuens links tilbage igen??

Mvh. Claus

Fra : Leonard

Dato : 28-08-07 12:14

On Tue, 28 Aug 2007 13:05:59 +0200, Claus Skaarup (Arbejde) wrote:

> Nå, men så har jeg prøvet det og nu ser den lige ringe ud i alle browsere
> Hvordan får jeg min baggrund på menuens links tilbage igen??

Nemlig, så er det til at arbejde med og chancen for at det ser rigtigt i
fremtiden er også meget større.

Hvilken baggrund er det du vil have tilbage på menuens links?

Men mon ikke det mest skyldes at der er forskel på store og små
bogstaver, så når du i dit stylesheet kalder det for .menu1, så kan du
ikke kalde det for Menu1 i dit html.

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 28-08-07 13:22

> [...]
>
> Men mon ikke det mest skyldes at der er forskel på store og små
> bogstaver, så når du i dit stylesheet kalder det for .menu1, så kan du

Jo, det kom jeg også frem til. Nu er baggrunden i orden, men menuen, den
lille kalender til højre samt den store kalender under "Kalender" står
hulter til bulter. Før var det smukt arrangeret med lige kolonner, men det
er det godt nok ikke længere. Så nu er vi tilbage ved mit "Width" spørgsmål.
Hvad er det der gør, at det ikke dur længere?

Mvh. Claus

Fra : Leonard

Dato : 28-08-07 14:24

On Tue, 28 Aug 2007 14:21:46 +0200, Claus Skaarup (Arbejde) wrote:

> Før var det smukt arrangeret med lige kolonner, men det
> er det godt nok ikke længere.

I højre side ville jeg bruge en tabel til at vise kalenderen, det er
sådan en nu engang god til og jeg mener godt man kan kalde det for
tabeldata.

Når du bruger width=90% så er det meget vigtigt at vide, hvad det er 90%
af og det virker kun på blockelementer. <span> er et inlineelement og
det kan du ikke sætte en fast bredde på, det får nu engang den bredde
som indholdet har.
At det virkede før skyldes den måde som IE6 tolker det i quirksmode.

Fra : Claus Skaarup

Dato : 28-08-07 18:56

> I højre side ville jeg bruge en tabel til at vise kalenderen, det er
> sådan en nu engang god til og jeg mener godt man kan kalde det for
> tabeldata.

Jeg troede man blev revet midt over af gruppens medlemmer, hvis man
formastede sig til at nævne ordet "tabeller" ... Men OK. Det kan vel godt
forsvares at bruge dem her.

> [...]
> som indholdet har.
> At det virkede før skyldes den måde som IE6 tolker det i quirksmode.

Aha. Tak for det. Det var faktisk lige præcis den oplysning jeg manglede. At
jeg så skulle trækkes igennem validatoren før jeg fik svaret, kunne godt
virke en anelse irriterende og lidt belærende, men sådan er der jo så meget.

.... men tusind tak for hjælpen

Mvh. Claus

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-08-07 04:05

> Jeg troede man blev revet midt over af gruppens medlemmer, hvis man
> formastede sig til at nævne ordet "tabeller" ... Men OK. Det kan vel godt
> forsvares at bruge dem her.

Vi har nok lidt forskellig opfattelse af brugen af tabeller.
Men som jeg ser det, så er tabeller det rigtige til præsentation af
skematiske data (f.eks. en kalender - eller som på min hjemmeside en
hitliste med kolonner for sidste uges placering, antal uger på listen
osv.) - kort sagt: På de steder, hvor jeg også ville bruge tabeller i et
Word-dokument.

Til styring af selve layoutet er jeg dog mere gået over til ren CSS - dvs.
én div til menu, én div til indholdet osv..

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-08-07 06:37

On Tue, 28 Aug 2007 19:56:21 +0200, "Claus Skaarup"
<skaarup75@yahoo.noget> wrote:

> [...]
>virke en anelse irriterende og lidt belærende, men sådan er der jo så meget.

Jeg tror ikke folk skriver det for at være irriterende. Det er bare ret
ofte uforudsigeligt, hvordan browsere viser ting, når de ikke validerer
- og ikke mindst når der ikke er specificeret en gyldig DOCTYPE.

Så det er altid et godt sted at starte, når ting ser forkerte ud:
Validerer siden?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 29-08-07 08:44

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> ofte uforudsigeligt, hvordan browsere viser ting, når de ikke validerer
> - og ikke mindst når der ikke er specificeret en gyldig DOCTYPE.

Jeg er sådan set enig i det ovenstående. Jeg havde nok lidt travlt i går, så
derfor var jeg træt af det første svar jeg fik, men rigtigt: Det ER da bedst
at siden validerer og det punkt var jeg da også kommet til på et tidspunkt.
Vi gør jo nogle gang tingene forskelligt.

DOCTYPE var en ren forglemmelse.

> Så det er altid et godt sted at starte, når ting ser forkerte ud:
> Validerer siden?

Det gør den, ja. I hvert fald forsiden. Jeg har ikke lige fået kigget på
undersider.

Mvh. Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-07 07:03

Claus Skaarup skrev:

> Jeg troede man blev revet midt over af gruppens medlemmer, hvis man
> formastede sig til at nævne ordet "tabeller" ... Men OK. Det kan vel godt
> forsvares at bruge dem her.

Tabeller er beregnet til tabeldata. I sin tid var de den eneste
måde man kunne lave et sidedesign på, så det har mange gjort før
i tiden. I dag har vi fået CSS der er eminent til design, og så
går man væk fra tabellerne til *den* opgave, men ikke til andre.

> [...]
> virke en anelse irriterende og lidt belærende, men sådan er der jo så meget.

Du vender sagen på hovedet. Du ville trække os gennem et mylder
af fejl for at lede efter den der gav dig problemer. Det gad jeg
ikke. Derfor bad jeg dig rydde op i de banale fejl så vores
arbejde blev nemmere. Husk på vi får ikke løn for det her.

Og det er halsløs gerning at prøve at rette op på en enkelt fejl
hvis det grundlæggende ikke er i orden. Man risikerer at den nys
ændrede kode er årsag til nye fejl når de andre fejl rettes.

Når jeg arbejder med hjemmesider, bruger jeg validatoren måske en
gang i timen.

--
Bertel

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 29-08-07 08:52

> [...]
> ikke. Derfor bad jeg dig rydde op i de banale fejl så vores
> arbejde blev nemmere. Husk på vi får ikke løn for det her.

OK. Det er også fair nok. Se evt. mit svar til Jørn.

> [...]
> ændrede kode er årsag til nye fejl når de andre fejl rettes.
>
> Når jeg arbejder med hjemmesider, bruger jeg validatoren måske en

Jeg bruger den, men ikke så hyppigt (som du nok kunne udlede af mit svar).

Der var iøvrigt "kun" 45 fejl, som alle var ganske banale. Helt skidt var
det altså ikke

Mvh. Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-08-07 00:51

Claus Skaarup (Arbejde) skrev:

> Der var i øvrigt "kun" 45 fejl, som alle var ganske
> banale. Helt skidt var det altså ikke

45 fejl er 45 fejl for meget. Det virker meget mere
gennemtænkt at have checket siden inden du stiller
spørgsmål, så er alt andet udelukket.

Spørgsmål til en side der validerer, kræver langt mere
af os, nu skal vi pludselig til at være kreative for at få
det til at fungere i alle browsere.

Ja, vi forlanger urimeligheder

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Leonard

Dato : 29-08-07 10:25

On Tue, 28 Aug 2007 19:56:21 +0200, Claus Skaarup wrote:

> [...]
> virke en anelse irriterende og lidt belærende, men sådan er der jo så meget.

Gør dig selv en stor tjeneste ved at vænne dig til at bruge Firefox
eller Opera til at se dine hjemmesider i, når du udvikler dem. I Firefox
kan du installere en "Web Developer Toolbar" og "HTML Tidy" som er gode
værktøjer til hjælp. De viser dig om browseren er i Quirks- eler
Standardmode og om siden validerer.
Når du skriver sider, der validerer og er i standardmode, så er chancen
for at det ser næsten ens ud i alle de gængse browsere meget større.

> ... men tusind tak for hjælpen

Velbekomme.