Andet multimedie
bentjuul 3670
fra rgb/cmyk til pantone nemmest
Fra : C. Nielsen

Dato : 27-08-07 16:12

Jeg har en række ikoner i rgb og cmyk betående af blot 3 farver + et
farveforløb mellem de to af farverne. Det ville være en stor hvis det er
nogen der ved hvordan jeg converterer disse farver nemmest til 3 andre
pantone farver. Findes der en genvej - eller er det, på helt manuel vis, at
aktivere hver enkelt farve og trykke på en pallette hvor jeg har gemt den
nye pantone farve ?
Jeg har også problemer med at lave et farveforløb, med 2 farver, i
pantonefarverne, det bliver ved at springe tilbage til cmyk, når jeg
forsøger at vælge en farve.
En der ved hvordan jeg lave en gradient med pantonefarver ?

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

www.gekkographic.dk

Fra : C. Nielsen

Dato : 27-08-07 16:38

"C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøger at vælge en farve.
> En der ved hvordan jeg lave en gradient med pantonefarver ?

Hov jeg glemte at skrive at ikonerne er vektorgrafik og at jeg bruger
illustrator.
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

www.gekkographic.dk

Fra : TB

Dato : 05-09-07 20:03

On 27 Aug., 17:38, "C. Nielsen" <C.NielsenDKfjernde...@hotmail.com>
wrote:
> [...]

Du blender nogle begreber sammen. CMYK, RGB er farveområder du kan
definere farver i.
Pantonfarver er defineret farver og ikke farveområde.
Pantonfarver kan ligge udenfor en farveområde, så når du vil
konvertere så risikerer du at miste noget eller omdøbe farve.
Og hvorfor vil du konvertere. Jeg går ud fra at når du bruger
pantonfarver er det fordig du vil trykke med dem eller bruge i
serigrafi.
Hvis du vil printe så hold dig på afstand fra Pantonfarver.

Hvorfor bruger du RGB, din trykker/printoperatør få ikke en sjance at
tjekke den farve og du få muligvis ikke din ønskede resultat.

Du har din objekt, markerer den, åbn dine palleter med panton og
grandens. Så tager du panton farve og trækker over gradens pallette og
giver slip.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : C. Nielsen

Dato : 05-09-07 21:16

"TB" <tomasznonspam@gmail.com> skrev
wrote:

> [...]

Du har din objekt, markerer den, åbn dine palleter med panton og
grandens. Så tager du panton farve og trækker over gradens pallette og

Tak for din hjælp. Og undskyld - jeg kunne godt lige have skrevet at opgaven
var løst.

Det drejede sig om en opgave hvor nogle allerede eksisterende ikoner, skulle
ændres til nye farver, da firmaet skifter brand. Ikonerne skulle fungere
både
på nettet med rgb udgaven - og til tryk med allerhelst de 3 pantonefarver og
ellers cmyk udgaven af de samme farver.
Computeren kunne ikke umiddelbart convertere mellem formaterne og ramme de
rigtige farver. Så jeg ledte efter en anden måde at gribe det an på.

Jeg har løst opgaven på ren manuel vis, ved at skifte hver enkelt farve. Jeg
har også fået løst problemet med at computeren ikke ville lave et pantone
farveforløb. Jeg vil dog lige tilføje at jeg også er blevet opmærksom på de
problemer der ligger i at trykke et farveforløb i pantonefarver, så det blev
accepteret at bruge cmyk udgaven til tryk.

Venlig hilsen
Charlotte Nielsen