100% Cpu time ved overførsel på netkort?
Fra : Per Olsen

Dato : 09-07-01 18:58

Hej

Jeg har på det seneste lagt mærke til at cpu load stiger til 90-100% når der
kopirees til min pc via netkortet -. skal den det? .. det er også ligsom min
mus hakker lidt..

Lidt info om "dyret"
OS: windows 2000 pro sp2
Asus A7V 1007 mm Duron 750@1000Mhz
Ram 780MB pc 133
5 stk 40GB Udma 100 7200 Rpm diske

PCI kort slot:
AGP: Gforce2
1. Encore DVD
2. Realtek 8139 100 Half duplex
3. Promise fasttrack 100 raid
4. Satdem
5 Sblive

Nogen der ved hvorfor det sker? Hastigheden på netoverførsel liger på
3000-5000kB/sec disk og resten af systemet skulle jo kunne følge med?

jeg vil tro at det er placeringen af kortne der skaber konflikt, jeg får
nogen gange "blue screen" med at tder er fejl i satdem.sys - men så har den
oxo kørt i 2-3 dage uden reboot, det må jo også være nok!

Så forslag modtages gerne!

PS alle drivere skulle gerne være de nyeste....

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-07-01 19:09

Hej "Per Olsen" <perolsen@edb.dk>

>Jeg har på det seneste lagt mærke til at cpu load stiger til 90-100% når der
>kopirees til min pc via netkortet -. skal den det? .. det er også ligsom min
>mus hakker lidt..

Det tager nogen energi af CPU'en at skule håndtere netværk og diske.
Men et load på 100% på den maskine du har lyder i overkanten.

>OS: windows 2000 pro sp2
>Asus A7V 1007 mm Duron 750@1000Mhz

Det er en overclockratio på 33%. Det er ret meget.

>2. Realtek 8139 100 Half duplex

Det virker helt forkert med en monster-maskine og et lille
skod-netkort. Køb et Intel Pro/100 og vær glad.

>jeg vil tro at det er placeringen af kortne der skaber konflikt, jeg får
>nogen gange "blue screen" med at tder er fejl i satdem.sys - men så har den
>oxo kørt i 2-3 dage uden reboot, det må jo også være nok!

Det lyder som et resultat af din overclocking. En Windows 2000 crasher
ikke under normale forhold.

>Så forslag modtages gerne!

Lad være med at overclocke og køb et bedre netkort. Check evt. om der
noget busmastering du kan slå til.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 09-07-01 20:40

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse
> Lad være med at overclocke og....

Er du da skingrende vanvittig?????

- Rune

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-07-01 21:05

Hej "Rune Skou Larsen" <no@spammers.com>

>Er du da skingrende vanvittig?????

Er du? Det er helt fint at man overclocker, see what I care, men så
skal man ikke gå rundt og tude over at maskinen går ned bagefter.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Madsen

Dato : 09-07-01 23:24

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev:

> Det er helt fint at man overclocker, see what I care, men så
> skal man ikke gå rundt og tude over at maskinen går ned bagefter.

Lige mine ord!

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-07-01 19:14

"Per Olsen" <perolsen@edb.dk> wrote in message
> Hej

Hej Per

> [...]
der
> kopirees til min pc via netkortet -. skal den det? .. det er også ligsom

Det samme gjorde min på Windows 98,,,

> Lidt info om "dyret"
> OS: windows 2000 pro sp2

Du har ikke prøvet Windows XP ?

Jeg synes det er et utroeligt styrestystem...

Den holder alt under 100 % system,,,,

overførsel mellem harddiske ca. 10 % system
udpakning af pakkede filer ca. 10 % system
og så netværk...

> 4. Satdem

jeg troede ikke du kørte med det mere??

> Nogen der ved hvorfor det sker? Hastigheden på netoverførsel liger på
> 3000-5000kB/sec disk og resten af systemet skulle jo kunne følge med?

tjaa,, jeg ligger også på omkring 50 % af fuld... dog kun prøvede mellem 2
100 Mbit netkort, da jeg havde Windows 98.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 09-07-01 19:43

Bjarke Hansen wrote:

> Du har ikke prøvet Windows XP ?
>
> Jeg synes det er et utroeligt styrestystem...
>
> Den holder alt under 100 % system,,,,

Tjek lige de tekniske - driver probs, og tjek lige normal
hastighed, der er en del probs med at "måle"

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-07-01 19:48

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Tjek lige de tekniske - driver probs, og tjek lige normal
> hastighed, der er en del probs med at "måle"

Hvad mener du??

Jeg stoler nu rimeligt trygt på "task Manager"

Fra : Erik G Christensen

Dato : 09-07-01 20:02

Bjarke Hansen wrote:

> Jeg stoler nu rimeligt trygt på "task Manager"

Ok, enhver er salig i sin tro

Fra : Steen Suder

Dato : 09-07-01 21:59

Bjarke Hansen wrote:

> "Per Olsen" <perolsen@edb.dk> wrote in message

<KLIP>

> Du har ikke prøvet Windows XP ?

Eller hvad med en af de frie *NIX'er (Linux, NetBSD, FreeBSD etc.)?
Hvis du vil have en solid performance du kan stole på.

<KLIP>

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-01 09:20

> Den holder alt under 100 % system,,,,
> udpakning af pakkede filer ca. 10 % system
> og så netværk...

Det lyder da skidt! 10% belastning af CPU'en ved en beregningstung opgave
tyder da på elendig resourceudnyttelse. Jeg ville da hellere se 100%
belastning i peak og så få overstået opgaven 10 gange så hurtigt.

mvh
Kim Jensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-07-01 10:42

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message

> Det lyder da skidt! 10% belastning af CPU'en ved en beregningstung opgave
> tyder da på elendig resourceudnyttelse. Jeg ville da hellere se 100%
> belastning i peak og så få overstået opgaven 10 gange så hurtigt.

Så sætter du da bare prioteten op i Tast Manager

Alt står vist på "Normal" men kan rykket 3 niveoer op, til "realtime" eller
2 tring ned til "lov"

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-01 11:03

> Så sætter du da bare prioteten op i Tast Manager
> Alt står vist på "Normal" men kan rykket 3 niveoer op, til "realtime"
eller
> 2 tring ned til "lov"

Det er ikke meningen med task priority. Hvis CPU'en er minimalt belastet
skal en beregningstung task med lav prioritet stadig kunne tvinge CPU'en op
på 100%. Det er først hvis der kommer en task med højere prioritet, at
task'en med lav prioritet skal vige og "give plads".

mvh
Kim Jensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-07-01 11:26

> [...]
> på 100%. Det er først hvis der kommer en task med højere prioritet, at
> task'en med lav prioritet skal vige og "give plads".

jeg ved ikke helt om mine tal for helt efter manageren,,,

Men den giver ivertfald plads,,, så computeren ikke går helt kold...

XP arbejder ivertfald bedre end Windows 98, se og ME, men Windows 2000
skulle nu også være rimeligt stabilt??

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-01 13:58

> [...]
> Men den giver ivertfald plads,,, så computeren ikke går helt kold...
> XP arbejder ivertfald bedre end Windows 98, se og ME, men Windows 2000

Givetvis. Jeg har aldrig taget W98(se) eller ME seriøst, hvad angår
task-håndtering.
Men vi er vist ved at være OT.

mvh
Kim Jensen

Fra : The Harvester

Dato : 09-07-01 21:35

Hej

"Per Olsen" <perolsen@edb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> kopirees til min pc via netkortet -. skal den det? .. det er også ligsom

Hvis jeg var dig og jeg havde mulighed for det, så ville jeg prøve at skifte
netkortet til et mærkevare, fx Intel Pro100 eller lign, min erfaring med
Realtek kortene (og den er efterhånden rimelig) er at de er ok, men driverne
er ikke altid optimeret, og slet ikke hvis man "bare" bruger disse som
følger med OS'et.

Mht Overclockning så tror jeg ikke en dyt på at det spiller ind, HVIS du
udelukkende bruger kvalitetskort.

Jeg selv kører med en "Bus" som er kraftigt overclocked, og der er intet at
komme efter...

Så kot, ryk netkortet ud og se hvad der sker

--
Best Regards
TheHarvester@TeamHM.dk

Webmaster at www.TeamHM.dk
soon also www.HøstMode.com

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 10-07-01 21:34

> Mht Overclockning så tror jeg ikke en dyt på at det spiller ind, HVIS du
> udelukkende bruger kvalitetskort.

Og, da slet ikke hvid du sørger for ikke at få "for høj" bushastighed (ikke ret
meget over 33 MHz)

> Så kot, ryk netkortet ud og se hvad der sker

Enig.
Køb 3Com, Intel eller Dlink (jeg anbefaler dem i nævnte rækkefølge. Ja jeg ved
godt 3Com er dyre, men man får kvalitet for pengene)

Fra : René Jensen

Dato : 09-07-01 23:04

Jeg vil bare kommentere lidt først ... 90-100% CPU load, det lyder en
anelse meget, efter at have læst dit indlæg, og de andre svar,
besluttede jeg mig for lige at teste det med en fil på ca. 1.4GB, da
dine "resultater" lyder fucked i forhold til mine egne erfaringer.
Først kopierede jeg filen fra en Windows 2000 Server maskine til en
Windows 98 S.E. maskine, den gennemsnitlige CPU load lå på ca. 25-30% og
DU Meter'et meldte om ca. 7MB/s igennem mit netværket. Nogen lunde de
samme resultater kom jeg frem til da jeg så prøvede at kopiere filen
tilbage fra Windows 98 S.E. til Windows 2000 Server.

Hmmm, dit throughput er ganske skuffende, når man tænker på at du har en
ATA-100 RAID controller i maskinen -- specielt når man tager i
betragtning af Windows 2000 Server maskinen kun en 30GB IBM 75GXP disk
siddende, som blev brugt til testen ...

System-info (Windows 98 S.E.):
AMD Thunderbird 800MHz
256MB SDRAM PC133
Adaptec AHA-2940UW SCSI controller
- 1x Yamaha 16x brænder
- 1x Plextor UltraPlex 40max
- 1x IBM 4GB Fast-SCSI harddisk
- 1x Quantum Viking II 9.1GB UltraWide-SCSI harddisk
- 1x Seagate Barracuda 18.4GB Ultra160-SCSI harddisk
NetGEAR FX310TX 10/100MBit full duplex netkort

System-info (Windows 2000 Server):
Intel P-III 600MHz Coppermine
128MB SDRAM PC100
Onboard IDE controller
- 1x Toshiba SD-M1402 DVD-ROM drev
- 1x IBM 16GP 8GB harddisk
- 1x IBM 75GXP 30GB harddisk
NetGEAR FX310TX 10/100MBit full duplex netkort

Computerne er forbundet igennem en 4-ports 10/100MBit hub fra NetGEAR
(DS-104).

Prøv at slå harddisk caching til, sørge for at få Bus mastering slået
til, det burde give lidt mere spillerum for din processor, så du ikke få
sådan et højt CPU load. En anden teori, som jeg ikke er helt sikker på
er at overclockingen af din processor kan være skyld i ydelsen. Her
tænkes på den skæve clock, som visse PCI-kort ikke rigtigt kan håndtere,
og dermed vil måske din RAID-controller ikke kunne presse så meget data
igennem uden at belaste dit system, så prøv at clocke din processor til
den specifikationer og se om det gør nogen foreskel.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-07-01 02:11

Per Olsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har på det seneste lagt mærke til at cpu load stiger til 90-100%
> når der kopirees til min pc via netkortet -. skal den det? .. det er

Hvorfor halv duplex? 8139 kan sagtens køre fuld duplex.

> Nogen der ved hvorfor det sker? Hastigheden på netoverførsel liger på
> 3000-5000kB/sec disk og resten af systemet skulle jo kunne følge med?

Nu er min sammenligning nok ikke helt rimelig - men jeg har med RTL8139
(ganske vist fuld duplex) kort overført 10mb/s ved 50% CPU-belastning
på 300MHz maskiner - begge med linux - 100% ved så lav hastighed lyder
af mig som ret meget...

Men nuvel - jeg kender meget lidt til Windows 2000 pro - måske noget
irq-konflikt el. lign?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
To alcohol!

Fra : Klaus Bech Jensen

Dato : 10-07-01 16:02

On Tue, 10 Jul 2001 03:11:29 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>Hvorfor halv duplex? 8139 kan sagtens køre fuld duplex.

Men det kan en Hub ikke. Der skal en switch til.

> [...]
>(ganske vist fuld duplex) kort overført 10mb/s ved 50% CPU-belastning
>på 300MHz maskiner - begge med linux - 100% ved så lav hastighed lyder

Ekstremt meget.

>Men nuvel - jeg kender meget lidt til Windows 2000 pro - måske noget
>irq-konflikt el. lign?

En harddisk, der kun kører PIO-mode (altså ikke DMA/UDMA) rykker
næsten 100% ved en hvilken som helst brug af disken.

__

Dawk,
Nospam@Dawk-s.Net

Yes, the em@il address is for real.

Fra : René Jensen

Dato : 10-07-01 21:24

Klaus Bech Jensen wrote:
> Men det kan en Hub ikke. Der skal en switch til.

Det kommer an på hvilken hub. F.eks. kan jeg nævne at min NetGEAR DS-104
er full duplex, eller dual-speed, som de kalder det.

Fra : Morten Boysen

Dato : 10-07-01 23:12

"René Jensen" <rene.jensen@city.dk> wrote in message
> Klaus Bech Jensen wrote:
> Det kommer an på hvilken hub. F.eks. kan jeg nævne at min NetGEAR
DS-104
> er full duplex, eller dual-speed, som de kalder det.

Alle hub's er halv duplex. En dualspeed hub er en hub med ét 10Mbit
segment og ét 100Mbit segmnet, som så er forbundent internt med en
bridge. For at få fuld duplex på alle porte, så skal der bruges en
switch.

--
Morten Boysen

Fra : Per Kristensen

Dato : 10-07-01 09:12

Måske dine diske trænger til en defragmentering?

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 10-07-01 19:52

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message
> Måske dine diske trænger til en defragmentering?
Nope, fragmentere disks giver mindre belastning af CPU'en, da den bare vil
sidde og vente på at hard diskens læse hoveder får flyttet sig fra et spor
til et anden (så længe man kører SCSI eller IDE med DMA support som nævnt
her).

/Lars

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 10-07-01 21:30

> Jeg har på det seneste lagt mærke til at cpu load stiger til 90-100% når der
> kopirees til min pc via netkortet -. skal den det? .. det er også ligsom min
> mus hakker lidt..

Har du IPX-protokollen installeret ?
Hvis du har så afinstaller den, da det er en skod protokol.
Brug udelukkende TCP/IP, og du vil opleve et hurtigere netværk.

Fra : Per Olsen

Dato : 10-07-01 20:30

Først tak for alle de goe svar...

Nu kører det sgu!

jeg flyttede lidt rundt på kortne samt opgraderede netkorts driveren!

--
Med venlig hilsen / Best Regards

Per Olsen

\!/
(@ @)
Home E-mail: PerOlsen@edb.dk ICQ: 9713205
-> I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........<-