Forlis ved Korsør
Fra : Specks6812

Dato : 27-08-07 22:44

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 28-08-07 00:38

> http://jp.dk/indland/article1061333.ece

Ja, køn er den sgu ikke, men besætningen slap heldigvis med forskrækkelsen.
Der er ikke så dybt inde ved molen og det er sandbund, så jeg tror det
bliver til båd igen, på trods af de pænt store huller i styrbord side og den
vandskade apteringen, motor og el-installation har fået.

Det er desværre ikke første gang vi ser forlis og haveri på Badstuerev (som
er et sten-rev), man SKAL uden om yderste grønne kost (2meter kurven) som
minimun ellers går det galt.
Og anduer man i ly af mørket så sejl efter kompas-afmærkningen, så kommer
man rigtigt ind på fyret.

Mvh
Leon

Fra : Poul Bak

Dato : 28-08-07 12:19

Ja det er kedeligt med forlis, men forhåbenlig lærer vi andre af det.
Apopro lære så så jeg et kort klip i fjernsynet for nogle dage siden om
nogle sejler der var blevet overrasket af kraftig vind i det nordlige Polen,
men jeg har ikke kunne finde noget om det på nettet, kender nogle af jer
sagen?

MVH

Poul Bak

Fra : Møller

Dato : 28-08-07 16:00

Poul Bak skrev:
> [...]
> men jeg har ikke kunne finde noget om det på nettet, kender nogle af jer

Ikke andet end det blæste lidt.

Men det kan man også opleve herhjemme:

På sommertur for ca. 10 år siden var jeg fra Samsø på vej til Frederikssund,
men da vi gik ind ved Rørvig, kunne vi tydelig se tordenskyer fra Vest, så
vi gik ind i Lynæs:
I havneindløbet mødte vi flere både på vej ud med bikini og solkrem.

Der blev ikke slukket for VHF'en, og kort tid efter lå havnen vandret i
storme og regn, fiskere på molen havde svært ved at holde sig fast, surferne
endte i bundgarnene. Færgen mellem Hundested-Rørvig måtte gå assistance: et
katamaran var kæntret, alle incl. en puddelhund var røget i vandet. Andre
både havde svare problemer på Sandet.

Bikinierne og sololien kom i havn med flængede sejl og dybt chokerede: jeg
kunne ikke være deltagende, kun undre mig over at de var gået ud i den
vejrsituation: Jeg mener, at det var dårligt sømandskab, ikke at kunne sætte
næsen i sky og se himlen og vinden.

Flere gange siden har jeg oplevet lignende situationer. Selv på Furesøen har
jeg været med til at bjerge kæntrede i land, "vinden kom pludselig, det
kunne vi ikke forudse", nå der var da andre der var blevet i havn af samme
grund, de slap også for 2-3 uger på hospital p.g.a underafkøling og
efterfølgende lundebetændelse.
Eller ungdomsskoler der lige skal ud i kanoer. Det går godt de første 200 m
i lå af skrænter og skov, for så at møde kastevinde, der vender op og ned på
alting. PS: ghettoblastere kan ikke svømme, og søen er 40 m dyb. værsko og
dyk, der er mange rare ting på bunden.

Meget af det lignede det i Polen, lidt uforudset vind på en sø.

Møller

Fra : Roderiet

Dato : 31-08-07 10:39

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> http://jp.dk/indland/article1061333.ece

Det undrer mig lidt, når jeg ser på kort 143 (DLS 2), at man kan ramme
badstuerev ved at sejle sydpå fra industrihavnen mod indsejlingen til
lystbådhavnen, for badstuerev ligger da syd for lystbådhavnen. Er der tale
om farvandet inden for 6-meter kurven, mellem havneindløbene ,som kan være
med lægt vand og en bavaria stikker vel 1,8- 2meter med sit spaderor. Jeg
spørger fordi jeg jo selv kan komme i den samme situation og så gerne skulle
være forberedt. mvh Niels F.

Fra : Per Kaaber

Dato : 31-08-07 19:35

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med lægt vand og en bavaria stikker vel 1,8- 2meter med sit spaderor. Jeg
> spørger fordi jeg jo selv kan komme i den samme situation og så gerne

Der er desværre mange der overser de grønne bøjer, når der anduves fra syd.
Badstue rev ligger kun ca 60cm under vandoverfladen og består af sten. Syd
for revet helt med til Ceres stranden, er der egentligt dybt, men fyldt med
store sten, hvor nogle af dem er tørre ved lavvande.

Nedenstående en beretning fra førstehånd af vores sejlervenner :

TIL MEDLEMSBLADET FOR KORSØR SEJLKLUB OG KORSØR LYSTBÅDEHAVN.
Søndag d. 26 august skulle Tove og jeg en tur rundt havnen for at få lidt
frisk luft ved 2130 tiden. Efter varme sommerdage havde vi fået en hård og
kold vind fra NW.For enden af vores have så vi ude på vandet en grøn
lanterne, hvor der ikke skulle være grønne lanterner. En større sejlbåd, en
44 fods Bavaria viste det sig senere, sejlede for motor i cirkler lidt syd
for den inderste grønne afmærkning. Enten havde han mand over bord, eller
kunne ikke styre. Det viste sig at være det sidste. På mobiltelefonen
lykkedes det ikke at komme i forbindelse med vagthavende hos politiet i
Slagelse, hvorfor VTS, Trafik Storebælt (vagten på Storebæltsbroen) blev
alarmeret over VHF fra vores båd. VTS alarmerede videre SOK. Havaristen
kastede anker, men det holdt ikke i den voldsomme sø, og havaristen ramte
stensætningen ca 25 meter nord for den lille sandstrand ved Wormsvej. Trods
forsørg lykkedes det ikke at få havaristen hen mod sandstranden, men
agterenden blev ved hjælp af trosser holdt ud, så stævnen og ikke skibssiden
stod og bankede ind i stenene, hvor der var megen sø. Ca kl 2300 kom VTS
vagtbåd men returnerede, da den ikke kunne flyde ind til havaristen.
Trods den dramatiske oplevelse var den tyske besætning effektiv og fattet.
Deres gummibåd blev søsat mellem skib og stensætning ,og alt deres
personlige udstyr og værdifuldt grej blev under vanskelige forhold bragt
iland med hjælp fra tilstedeværende. Om aftenen sørgede Korsør Sejlklub for,
at de tyske havarister kunne indkvarteres i det nye klubhus, og restauranten
sørgede for vederlagsfri kaffe og smørrebrød til havaristerne.
Fire besætningsmedlemmer fra havaristen blev bjærget iland, og tre blev om
bord. Kl ca 0130 kom Falck fra Slagelse med en meget lille åben og lav båd,
der blev søsat i havnens slæbested. Det Maritime Hjemmeværn var i
mellemtiden blevet alarmeret, og en hjemmeværnskutter blev samtidig opankret
syd for Badstue Rev, ca 500 m fra havaristen. Under vanskelige forhold med
hård vind, sø og sydgående strøm begyndte den lille falckbåd at sejle en
slæbetrosse fra hjemmeværnskutteren ind til havaristen men måtte opgive, da
den bordfyldte, og det lykkedes den at bjærge sig selv ind til badebroen ved
sandstranden. Hjemmeværnskutterens gummibåd gjorde herefter et par gode
forsøg på at sejle en slæbetrosse ind til havaristen, men første forsøg
mislykkedes pga for kort trosse under de ugunstige vejrforhold, og da andet
forsøg med længere trosse var ved at lykkes, var der kommet meget vand ind i
havaristen, trods det at havnefogeden på et tidligt tidspunkt havde leveret
en lænsepumpe med strøm fra land. Ved et møde mellem havaristens skipper,
havnefogeden og undertegnede, besluttedes det ikke at slæbe havaristen af
grunden af frygt for, at den skulle synke ude til søs eller inde i havnen.
Kl ca 0400 blev hjemmeværnskutteren underrettet om at redningsaktionen
skulle afblæses. Ingen personer, hverken fra besætningen,
bjærghningsfartøjerne eller fra land kom til skade under de ofte dramatiske
forhold.
Næste morgen arrangerede havnefogeden en stor mobilkarn, der kunne klare 15
tons med 25 m udlæg, og over middag var havaristen ved dykkerhjælp og hjælp
fra tilstedeværende bragt på land.
Under hele aktionen, fra søndag aften hvor havnefogeden blev alarmeret, til
havaristen stod sikkert på land, udførte havnefoged John Klintskov et flot,
sikkert og professionelt arbejde, ligesom han ydede besætningen meget stor
hjælp på alle områder. Også lystbådehavnens grej og faciliteter var til stor
hjælp under og efter aktionen.
Ved en samtale med skipperen efter bjærgningen var opgivet, forklarede
skipperen, at han havde holdt ind i havneindsejlingens hvide fyrvinkel,
havde haft de grønne og røde sømærker på den rette side, men af uforklarlige
årsager var han drejet styrbord efter det sidste grønne sømærke. På Badstue
Rev havde roret ramt en sten eller grunden, og rorstammen blev bøjet og
havde sat sig fast. Skipperen forklarede også, at han var den eneste med
sejlerfaring om bord, og de øvrige seks, der var studrende på Berlin
Universitet, havde lige gennemgået et kursus på en sejlerskole, hvorefter de
havde lejet båden for en ferietur.
Marinehjemmeværnet gjorde en god indsats, men herudover var det en stor
skuffelse at konstatere et fuldstændigt utilstrækkeligt beredskab og en
utrolig lang alarmeringstid i en by med en så central beliggenhed midt i de
indre danske farvande. Og Flådestation Korsør var på intet tidspunkt
indblandet i redningsaktionen.

Bavariaen stikker ca. 1,6 med sin topedokøl.

Korsør Lystbådehavn er den havn jeg synes er sværest at anduve i mørke med
kraftig pålandsvind. Jeg vil foreslå, at natsejlere sejler ind i
trafikhavnen og afventer dagslys.

Bemærk, at de røde bøjer er placeret inde i den hvide fyrvinkel, men ikke er
til at se i mørke. De grønne bøjer står lige på kanten mellem den hvide og
grønne fyrvinkel.

--

Hilsen

Per

Fra : Per Kaaber

Dato : 02-09-07 20:33

"Per Kaaber" <snydt@internettet.dk.dk> skrev i en meddelelse

Billeder er lagt ud på http://www.sejlsportkorsoer.dk

--

Hilsen

Per

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 12-09-07 18:14

Hej NG
Jeg får lyst til en kommentar.
Var for nogle år siden på vej ind til Kappeln i Slien. Det var mørkt. tåget
og vi ramte ikke rigtigt i renden. Der er ellers afmækning nok. Vi dummede
os med flere ting og gik på grund. 1. gang kom vi fri ved egen hjælp.
2. gang sad vi der. Udsigt til natten over med 45 graders krængning var ved
at være muligheden. Ikke faretruende for hverken skib eller besæning.
Ud af tågen kommer så et af disse små redningsskibe vi har set på
agterdækket af tyske redningsskibe.
De havde været ude at se til en fiskebåd i kieler bugt, og var på vej
tilbage til Maasholm ti moderskibet, og kunne se at vi var på gale veje.
Prejer os og spørger om vi var interesseret i enden af en troose så vi kunne
trækkes flot.
Vi kom ind til Maasholm uden beregning ud over en kvitering for at vi ikke
ville sagsøge dem for evetuelle skader på vort skib.
rolig nat i Maasholm.

Jeg tænker jævnligt over at jeg nødigt ville sidde på grund i Danmark på
lignende vilkår.
Nødopkald på VHF'en og hele det cikus.

Jeg mener det er frivillige der sidder vagt, og har det rigtige grej og
erfaringen til at bruge det.
Tak til den tyske redningsbåd.

Venlig hilsen
Gert

Fra : SørenH

Dato : 12-09-07 20:31

Re. denne kommentar og tråden "Er der nogen?" og nogle tidligere tråde
om søredning/assistance:

Vi var 2½ måned i Sverige i år, og havde af den grund meldt os ind i det
svenske sjöredningsselskab.
Jeg tror det kostede os 600 skr. for et år, og for de penge bliver man
bugseret og assisteret gratis af en armada af små og store redningsskibe
spredt over alle svenske kyster inc. de store søer, - ja de opererer
sågar i danske farvande osse nær Sverige!
Tjenesten drives af frivillige i tilkaldeberedskab, med en god
specialuddannelse og en høj grad af entusiasme, og har selvfølgelig så
godt et ry at der er mange små og store sponsorer.

Indmeldingen blev realiseret efter vi læste om en båd hvor de fik
motorstop, blev bugseret ind af SSRS efter at have kontaktet Stockholm
radio, og hvor redningsfolkene så sagde at da de var turister ville de
lade dem slippe gratis hvis de meldte sig ind straks de kom i havn. Det
er sgudda service!!

Vi fik ikke brug for tjenesten, men så dem i aktion flere steder
undervejs, og vi kan varmt anbefale sverigesfarende at melde sig ind!

Jeg kunne forestille mig at det var noget lignende i Tyskland?!
Hvis nogen ved noget om det er et svar velkomment, da vi skal på de
mellemeruropæiske kanal- og flodsystemer næste år.

Og hvorfor har vi så ikke noget lignende herhjemme????
Jeg ved fra en tidligere tråd at der er taget et initiativ i Helsingør,
men det har vist desværre ikke bredt sig!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 10:33

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ved fra en tidligere tråd at der er taget et initiativ i Helsingør,
> men det har vist desværre ikke bredt sig!

Jamen det har vi skam i en del kommuner.
Det hedder: Det lokale beredskab.
Se anden skriv i tråden.

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 10:30

"Gert Jacobsen" <engvang@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænker jævnligt over at jeg nødigt ville sidde på grund i Danmark på
> lignende vilkår.
> Nødopkald på VHF'en og hele det cikus.

Det behøver nu ikke nødvendigvis at være "et stort cirkus".
Om forholdene er de samme i hele landet, ved jeg ikke.
Men i farvandene omkring Stevns, vil et opkald til det lokale beredskab
medføre hurtig og kompetent hjælp.
Og man skal virkelig have kvajet sig, for at hjælpen udløser en regning.

Telefonnummeret til vore lokale frivillige hjælpere er: 40901470.
Eneste problem ved farvandene omkring Stevns er, at der ikke er pålidelig
mobiltelefondækning.
Men da må man jo anvende VHFen via lyngby til opkaldet.

MVH
Egon

Fra : SørenH

Dato : 13-09-07 14:10

Ja man kan jo hurtigt få brug for hjælp i det område til at blive viklet
ud af de stimevis af laaaange bundgarn som stikker ud og spolerer en
kystnær sejltur langs klinten

Men er det sådan, at hvis uheldet er ude, så kan man kalde LYRA på en
arbejdskanal og så dirigerer de videre /henviser til lokalt telefonnummer ??
For man sejler jo ikke rundt med en ajourført liste over telefonnumre på
lokale frivillige beredskaber.

Og er det din opfattelse at det er almindeligt rundt omkring i landet
med sådanne beredskaber? - jeg har aldrig hørt om det før, og har kun
hørt om at forsøge at overtale en lokal fisker eller forsøge at praje
forbipasserende.

Stadigvæk så ville jeg ønske vi havde noget så velorganiseret som det
svenske SSRS og ville gladeligt betale det det kostede i årligt
abonnement, som jo derfor osse sikrer at man kan være sikker på at der
kommer nogen så snart som muligt.

Men supergodt at der altså er nogen ved Stevns!!!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 16:47

> Ja man kan jo hurtigt få brug for hjælp i det område til at blive viklet
> ud af de stimevis af laaaange bundgarn som stikker ud og spolerer en
> kystnær sejltur langs klinten

Jeps.
Der er nogle stykker hvert år
Desværre er det nu blevet skik for fiskerne, at anvende forskellige former
for dunke til at "markere" bundgarnene.
Altså ingen pæle.
På grund af Ålekragerne, eller fisker de ligefrem efter turister?

Forøvrigt har jeg på plotteren MOB-positioner for enden af de fleste
bundgarn ved klinten.
Når jeg får "hevet dem med hjem", vil jeg da gerne dele disse med andre.

> [...]
> ??
> For man sejler jo ikke rundt med en ajourført liste over telefonnumre på

Ja, da.
Man kan bestille en telefonforbindelse via Lyngby Radio.
Og de slår sikkert gerne op i telefonbogen,om fornødent.
Men jeg ved, at de har "vores" nummer, idet alarmer er gået denne vej.
Til en uforskammet pris, vidst 15-kr/min.
Lokale beredskaber kan også adviseres via politiet.
Vær opmærksom på, at 114 giver forbindelse til nærmeste lokale
politistation.
Altså ikke drej 112, som giver alarmcentralen et eller andet sted i landet.

> [...]
> sådanne beredskaber? - jeg har aldrig hørt om det før, og har kun hørt om
> at forsøge at overtale en lokal fisker eller forsøge at praje

Sådanne beredskaber findes i alle kommuner.
Der er lov for det.
Men hvor mange, der har søberedskab. ved jeg ikke.
Hele Stevns og Køge bugt er dækket.
Jeg vil da antage, at kommuner med kyster, også råder over søberedskab?
Det må man kunne Google sig til.

> [...]
> svenske SSRS og ville gladeligt betale det det kostede i årligt
> abonnement, som jo derfor osse sikrer at man kan være sikker på at der

Jeg tror ikke på, at sådant kan blive ordentligt dækkende for hele kysten.
Man bør da hellere satse på eventuel udbygning af beredskabet.
Det betaler vi jo alle til.

> Men supergodt at der altså er nogen ved Stevns!!!

Jeg vil da tro, at Stevns ikke er alene i denne henseende?
Nok væer at undersøge.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-09-07 12:16

Beredskabet i Danmark har et andet sigte, se:

http://forsvaret.dk/NR/rdonlyres/F43B7906-C47C-4198-8358-
5017A107000F/0/regeringenBeredskab5.pdf

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-09-07 12:36

Harding E. Larsen har bragt dette til verden:
> Beredskabet i Danmark har et andet sigte, se:
>
> http://forsvaret.dk/NR/rdonlyres/F43B7906-C47C-4198-8358-
> 5017A107000F/0/regeringenBeredskab5.pdf
>
> Mvh/Harding

Dine lange links er brudte og derved ubrugelige fordi der har indsneget
sig et linieskift i dem.

Du kan lynhurtigt og for at vi andre kan bruge dem forkorte dem her:
http://kortlink.dk/

så kommer ovenstående til at se sådan her ud:
http://kortlink.dk/48pb eller
http://kortlink.dk/forsvaret/48pb

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 16-09-07 14:48

Ole Pagh skrev:
> Du kan lynhurtigt og for at vi andre kan bruge dem forkorte dem her:
> http://kortlink.dk/

Genialt!! Hardings (udmærkede!) links er som regel kronsjede når de er
over een linie, men med lidt klippeklistre går det da, - men denne
løsning er bare sagen, - og så er det goe gamle Steven Snedker som står
bag! Den mand har gjort rigtig meget for hensigtsmæssig brug af EDB i DK
gennem tiderne.

Jeg havde osse lidt svært ved at se Egons løsning som nationalt brugbar,
med mit kendskab til det lokale beredskab i Næstved og deres
prioriteringer, men altså fint at det fungerer ved Stevns!!

Jeg tror jeg hér i de lange vinteraftner vil researche lidt på hvad der
gøres - og evt. kan gøres - i DK for at skabe noget tilsvarende SSRS
eller det tyske redningsberedskab.
Det må blie noget med at kontakte tyskerne, svenskerne,
Helsingørgruppen, forsikringsselskaber, redningskorps, farvandsvæsen,
LYRA oma.
Det skal nok få stjålet noget tid
Jeg vender tilbage til sagen i en ny tråd i 2008.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-09-07 19:37

Hej Søren,

Ja, der er forskelle i linke strendene om man anvender TDC
Online i stedet for Outlook Express.
O=les link til forkortelse er god og jeg skal nok gøre brug af
den i fremtiden.

M.h.t. Søredning så synes jeg at du skal kontakte Lars Poulsen,
se hans hjemmeside hvor han har omtalt problemet og forsøgt sig
med lidt påvirkning.
Emnet er rigtigt godt for os alle og en oprettelse a la Sverige
og Norges model ville være godt.

Vi bør rette spørgsmålet til Dansk Sejlunion på forumet i Danske
Bådejere.
DS er sejlernes organisation og de bør trække i arbejdstøjet og
grundlægge et beredskab der svarer til SSRS og NSSR.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 11:44

> Jeg havde osse lidt svært ved at se Egons løsning som nationalt brugbar,
> med mit kendskab til det lokale beredskab i Næstved og deres
> prioriteringer, men altså fint at det fungerer ved Stevns!!

Mon ikke man kunne komme en del hen ad vejen ved hjælp at noget
lokalpolitisk arbejde?

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-09-07 19:26

Hej Ole,

Tak for linket. Det vil jeg da bruge.
Når jeg anvender TDC Online er problemet med de lange linke at
kun den første del bliver blå og resten sort.
Det er dog muligt at føre hele strengen op i adresselinien.
Det kan i nogle tilfælde være lidt besværligt at man ad to
omgange skal lave cut og pasta, men det kan lade sig gøre.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-09-07 06:20

Harding E. Larsen kom med denne ide:
> [...]
> Det kan i nogle tilfælde være lidt besværligt at man ad to
> omgange skal lave cut og pasta, men det kan lade sig gøre.

Hej Harding.

Normalt er det muligt at gøre som du beskriver, men ikke i dette
tilfælde, fordi der kommer et linieskift eller "carrier return" med og
så dur det ikke.

Der var så ikke andet at gøre end manuelt indskrive resten af linket
eller tage det hele over i et tekstbehandlingsprogram og der fjerne den
uønskede karakter og så endeligt kopiere til internetbrowseren.
Det er lige lovligt bøvlet.

Om det er fordi jeg bruger MesNews som nyhedslæser, ved jeg ikke, men
jeg oplever også i andre grupper at folk kan have besvær med lange
links.

Der er også denne ikke danske tjeneste:
http://tinyurl.com/
Det er en smagssag hvilken man foretrækker.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-09-07 07:32

Hej Ole,

Jeg har heller ikke overblik over de mange nyhedslæsere og deres
finurligheder.
Også det andet link til tiny er værd at gemme og anvende.
Tak for det.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 11:42

"Harding E. Larsen (slet EJ23M)" <harding@EJ23Mlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11899416740.719284297220177@dtext.news.tele.dk...
> Beredskabet i Danmark har et andet sigte, se:
>
> http://forsvaret.dk/NR/rdonlyres/F43B7906-C47C-4198-8358-
> 5017A107000F/0/regeringenBeredskab5.pdf
>
> Mvh/Harding

Så vidt jeg kan kloges af sagerne, har vi det statslige OG det kommunale
beredskab.
Som er enten kommunalt, eller udliciteret til f.ex. Falck.
Det er disse kommunale beredskaber, der i nogle kommuner har anskaffet sig
Rib-både, og har et mandskab af frivilligt personale, til at føre disse.
Ligesom man har frivillige brandkorps.
Her i kommunen er bådmandskaberne også brandfolk og reddere.

http://www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/csb/det_kommunale_beredskab.htm

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-09-07 07:43

Hej Egon,

Det statslige beredskab er som beskrevet i mit tidligere oplagte
link.

Det kommunale redningsberedskab har ansvaret for indsatsen ved
de ulykker som finder sted inden for kommunens grænser. Det er
blandt andet brande, sammenstyrtningsulykker, togulykker,
flyulykker til lands, skibsulykker ved kaj, naturkatastrofer,
akutte uheld med farlige stoffer på landjorden og i søer,
vandløb samt havne.

Falck er en nordisk baseret organisation, der leverer ydelser
til den offentlige sektor, private medlemmer,
erhvervsabonnenter, forsikringsselskaber, pensionsselskaber og
internationale kunder.

Jeg tror ikke at kommunerne sejler rundt i RIB både men nok har
entreret med f.eks. Falck, eller deres lokale brandkorps.
Falck har på flere af deres stationer søgående fartøjer der
anvendes til indsatser hvor Falck er involveret.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 08:12

"Harding E. Larsen (slet SECJI)" <harding@SECJIlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11900981110.671392029518383@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> flyulykker til lands, skibsulykker ved kaj, naturkatastrofer,
> akutte uheld med farlige stoffer på landjorden og i søer,

Jamen, er det ikke lige præcis det, jeg har henvist til?

> Falck er en nordisk baseret organisation, der leverer ydelser
> til den offentlige sektor, private medlemmer,
> erhvervsabonnenter, forsikringsselskaber, pensionsselskaber og
> internationale kunder.

Det ved man da sandelig også

> [...]
> Falck har på flere af deres stationer søgående fartøjer der
> anvendes til indsatser hvor Falck er involveret.

Jamen kære ven.
Det er jo lige præcis det, nogle kommuner med kyststrækninger gør.
Vores lokale beredskabs Rib hedder "Elverpigen".
Og har indsatsområde fra Køge til Faxe Ladeplads.
Køgeområdet har også en, idet man stundom kan læse io avisen, at den ene
eller den anden bliver indsat.
Forskellen på Falcksystemet og det frivillige, ligger i betalingen.
Man skal være ualmindelig meget selvforskyldt, om Elverpigen opkræver
betaling.
Gennemsnitlig har vi omkring 20 "udrykninger" årligt.

Så jo, kommuner, med blot nogenlunde fornuftigt mentalt udrustede
kommunalrødder, opretholder sådanne systemer.

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-09-07 12:14

Hej Egon,

Det er da herlig læsning at nogle kommuner i landet anvender
penge til befolkningens vel.

I København holder vuggestuerne "sparedage".
F.eks mandag og torsdag vasker de ikke børnenes hænder, det
er "sparet væk". Tirsdag og fredag skal børnene have madpakker
med.
Onsdag skal forældrene selv rede deres barns seng i vuggestuen.
Alt sammen for at forældrene kan mærke hvordan det er at "spare".
Det er det vilde Ritt.
Vi må da håbe at forældrene "sparer" i betalingerne for
vuggestuepladserne.

Fra : claus b.p.

Dato : 18-09-07 23:35

"Harding E. Larsen (slet 6DINY)" <harding@6DINYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11901144080.180328756917461@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> Onsdag skal forældrene selv rede deres barns seng i vuggestuen.
> Alt sammen for at forældrene kan mærke hvordan det er at "spare".

LOL.
Ritt påstår at hun ikke kan få indenrigsministeren til at forstå at man kan
flytte penge fra en skuffe i kommunekassen til en anden. Der er jo en anden
kasse med 2 milliarder i, hun ikke kan finde på noget at bruge til. ! ! !
Jeg kan heller ikke forstå Ritt. Med så meget rod i forvaltningerne er der
da aldrig nogen der ville opdage noget.

(Ikke at det har noget med Korsør at gøre)

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-09-07 13:04

Hej Claus,

Ja vi er kommet meget langt fra det oprindelige emne; men for at
dvæle lidt ved rod m.m. så er der et vedkommende indlæg i
Berlingske i dag under overskriften:

Det meningsløse samfund er skabt af Socialdemokraterne.

Citat herfra:
Det begyndte i 1968 med ansvarsløshed, alt var ligegyldigt, alle
skulle gøre, hvad de ville, men alle skulle have samme
levestandard, uanset om de gad uddanne sig eller arbejde.
Så kom velfærdsstaten, hvis princip er, at alle de, som yder
mindst, skal dele de andres penge. Princippet om, at "de
stærkeste skuldre skal bære det tungeste læs", blev udviddet
til "og resten skal sætte sig op på læsset".
Under socialdemokraternes ledelse blev der opbygget et
bureaukratisk system, hvor man plyndrede flere og flere for at
kunne omfordele til flere og flere for at beholde magten.
....Folk blev apatiske, levede et indholdsløst liv og satsede på
sort økonomi, for virketrang og initiativ blev straffet med
konfiskation.

Citat slut.

Mvh/Harding