Maling til indvendigt i kahyt
Fra : Ukendt

Dato : 27-08-07 13:06

Hej

Jeg har en Banner 30 fra 1986 som indvendigt trænger til lidt opfriskning.
Orginalt er den på indersiden af ruffet malet med topcoate med en grov
rulle. Dette er ikke til at holde rent, og vi har en del sorte hjørner
(jordslået).

Hvad skal jeg bruge til at male med for ikke at dette fortsætter??
Træbeskyttelse på terpentin?? Eller andre gode forslag??

\michael

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-08-07 14:24

Hej Michael,

Der har været skrevet en del om emnet tidligere og du kan søge
på Google med ordet "Jordslåethed"

Jeg har tidligere haft følgende indlæg:

Jordslag er en skimmelsvampedannelse, der fremkommer p.gr. af
indelukket fugtighed og viser sig som sorte skjolder på stoffer,
der har været pakket sammen i halvvåd tilstand, (sejl, telt
o.l.) eller som sorte prikker, som om det var sprøjtet med jord.
Når pletterne er helt friske - d.v.s. højest nogle få dage
gamle - kan man prøve med en blanding af 1 teskefuld køkkensalt
pr. liter kærnemælk. Der sker en kemisk forbindelse imellem
saltets klor (natriumklorid) og kærnemælkens mælkesyre, og denne
forbindelse virker blegende. Heri lægges det jordslåede tøj
fugtigt, hårdt opvredet i 1 - 2 døgn og vaskes derfefter med et
sulfovaskeprodukt.

Er jordslaget ældre - men ikke over 8 dage - kan tøjet koges i
affarvningsmidlerne, der findes færdige i handelen. Dette kan
dog kun gøres med hvidevarer, men ikke når det drejer sig om
kulørte stoffer, idet affarvningsmidlerne - samtidig med
pletterne - vil tage farverne af selve stoffet hvorfor det
efterfølgende må genfarves.

Gammel jordslåethed er ikke nemt at fjerne.

Et andet råd er:

Smør brun sæbe på, og lad den sidde et døgn. Skyl herefter med
vand, og brug en børste til at skure rent med.

Uanset om du har glatte eller ru overflader i båden, så er det
nødvendigt både forår og efterår at vaske hele båden indvendigt
med vand og sæbe for at undgå jordslåethed.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 31-08-07 10:55