WR-G33EM Marine Receiver: Navtex og Vejrko~
Fra : Kondrup

Dato : 26-08-07 17:53

Kære alle
Er blevet interesseret i WR-G33EM Marine Receiver, se
http://www.winradio.com/home/g33em.htm.
Er der nogen der har erfaring med den eller lignende?
Hilsen
Jens

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-08-07 17:10

Kondrup formulerede spørgsmålet:
> Kære alle
> Er blevet interesseret i WR-G33EM Marine Receiver, se
> http://www.winradio.com/home/g33em.htm.
> Er der nogen der har erfaring med den eller lignende?

Umiddelbart ser spec meget gode ud, men papir (eller skærmen) er jo som
bekendt taknemmeligt.

Jeg ville forhøre mig blandt 'rigtige' radioamatører om der er nogen
der kender til den radio. Spørg evt. på dk.fritid.hamradio, hvis du
ikke selv kender nogen.

Problemet med disse mere eller mindre software baserede radioer, er at
der ofte er gjort en masse ud af bruger interfacet, så det ser
imponerende ud med et utal af indstillings 'knapper', medens den
analoge, 'rå' radiodel er der ikke gjort meget ud af.

Det er ekstremt vigtigt for en virkelig god modtagers egenskaber, der
skal dække fra 10 KHz - 30 MHz at hele indgangskredsløbet er
omhyggeligt og professionelt designet.
Faktisk bekymrer det mig lidt at man har fået plads til det hele i den
lille kasse. Bare antenne front-end filtrene burde fylde mere end
kassen.

Men HVIS du vælger den (eller en hvilken som helst anden modtager), er
det alfa og omega at få lavet en ordentlig antenne og
antennetilpasning, således at antennen virkelig kommer så langt væk som
muligt fra alle de støjende instrumenter som vi nu om stunder har i
båden.
Jeg mener at det er almindeligt at bruge agterstaget til antenne. Så
isolerers det med nogle stærke procelæns'æg', men hust at det SKAL en
antenne tilpasningstransformer mellem antennen og coaxkablet hen til
radioen, ellers virker kablet bare som antenne også.

PC, GPS, og andre instrumenter udsender støj på HF som kan gøre
radiomodtagelse nærmest umulig hvis der ikke tages forholdsregler.

Jeg har desværre ikke selv erfaring med kortbølgemodtagere i både, men
du kunne evt prøve at kontakte Ole Mastrup (OZ9TM) her:
http://www.oz9tm.dk/ og spørge om har har nogle kloge ord at sige om
den radiomodtager som du har forelsket dig i.

Du må gerne melde tilbage her hvad du erfarer.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Kondrup

Dato : 27-08-07 17:16

Kære Ole
Tak for svar
- lidt at tænke over - og lidt at gå videre med.
Hilsen
Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-08-07 12:52

Hej Jens,

Det er en interessant modtager for os som har PC ombord.
Der er lidt unøjagtigheder i specifikationen.
Laveste frekvens der modtages er 100 KHz og ikke 9KHz.
Den kan ikke modtage fuglekvidder.
Da det kun er en modtager og ikke en enhed med sender i, er der
ikke problemer med tilpasning til antennen.
Det er kun at tilslutte den til et isoleret agterstag, så vil
den modtage de pågældende stationstyper der ligger over min.
støj/signalforhold.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-08-07 18:17

Harding E. Larsen har bragt dette til os:
> Det er en interessant modtager for os som har PC ombord.
> Der er lidt unøjagtigheder i specifikationen.
> Laveste frekvens der modtages er 100 KHz og ikke 9KHz.
> Den kan ikke modtage fuglekvidder.

Det er ikke usædvanligt at en SW modtager kan modtage ned til 10 KHz.
Min gode gamle Skanti R5001 går til 10 KHz og min Lowe HF-225 til 30
KHz
At der så ikke er så meget at høre dernede andet end f.eks. DCF77
tidsnormalen er en anden sag.

> Da det kun er en modtager og ikke en enhed med sender i, er der
> ikke problemer med tilpasning til antennen.

Det er bestemt ikke korrekt. Se venligst mit indlæg længere oppe.

> Det er kun at tilslutte den til et isoleret agterstag, så vil
> den modtage de pågældende stationstyper der ligger over min.
> støj/signalforhold.

Igen ikke korrekt. Der vil blive modtaget et hav af harmoniske
støjsignaler fra stort set alt det andet udstyr i båden der indeholder
µ-porcesser elektronik, og det gør stort set alt i dag.

En rigtig slem støjkilde på i hvert fald lang og mellem bølge er
switchmode ladeapparater og convertere. Prøv at tænke på deres
switchfrekvens og de store strømme der går. Hvis switchfrekvensen er
f.eks 10 KHz, så vil de harmoniske forstyrre langt op i MHz området.

En tilpasning til en 'Long Wire' antenne, som et agterstag er kunne
eks. være sådan en fætter her:
http://www.rf-systems.nl/MLBM.html

Den er KUN beregnet til modtagere.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-08-07 18:56

Kære Ole,

Læs lige teksten i dit link.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-08-07 19:50

Harding E. Larsen sendte dette med sin computer:
> Kære Ole,
>
> Læs lige teksten i dit link.

Jamen det har jeg da gjort. Hvad er finten?

Hvis du tænker på teksten:
...."The coaxial cable can be directly connected to the 50 ohms antenna
input of the receiver, an antenna tuner is not required"...

- så er det jo netop det at MLB'en ER tilpasningen fra kablets 50 Ω til
antennes højimpedansede fødepunkt.

Men nu kan termen 'antenne tuner' fortolkes, idet det ofte er en
afstemt enhed.

Til sendeformål skal der sikkert en rigtig antennetuner ind, men der
har jeg ikke så megen erfaring. Sendeteorien er lidt rusten og det er
lidt rigeligt mange år siden jeg har puslet med det, men der ligger
skam 2 MLB'er i min skuffe (ikke den maritime type), og de har i
90'erne trukket ufatteligt mange svage HF FAX, RTTY og SITOR signaler
fra alverdens oversøiske utility stationer ind igennem computernes og
de daværende CRT skærmes støjhelvede.

Men det er vist ved at blive OT. Mit budskab er bare at hvis man vil
have maksimum udnyttelse af en HF modtager, så er antennen og
tilpasning til denne langt vigtigere end f.eks modtagerens følsomhed i
µV.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-08-07 08:17

Hej Ole,

Ja det er nok ikke så interessant for de fleste i denne gruppe
at diskutere de store forskelle i strøm- og potentialefordeling
for sende- og modtageantenner.

Støj fra omgivelserne er selvfølgelig er kraftigst i nærfeltet
nederst mod båden og svagere i toppen af antennen.

Det er nok vigtigt at understrege at modtageren der jo er tæt
kapslet i en metal kasse og sikkert også har indbyggede
støjfiltre ved alle gennemføringer, hovedsagentligt vil blive
anvendt til søs i de omgivende støjudbredelser som findes her og
ikke når man ligger i havn med tilsluttede netkabler og div.
ladere i gang.
Her vil man utvivltsomt anvende forbindelse til internettet som
hotspots, modem eller bredbåndsforbindelse.
I havn er det ikke så interessant at modtage AM lang- og
mellembølgesignaler og sikkert heller ikke SSB signaler.
Derimod er vejrinformationerne vigtigt for planlægning af
sejlads og her kan man gå på www. wetterzentrale.de for at få
vejrkort. Navtex kommer også via nettet og eller anvender man
mail. telex er på vej ud og vil blive erstattet af SMHS systemet.
Så alt i alt skal man ikke på langfart så er alternativerne via
nettet i stedet for HF modtagelse, nok det bedste for sejlere
som ligger i havn og har et stort støjniveau fra de nære
omgivelser.
Jeg har i sommerferien testet det nye 3G turbo bredbåndsmodem og
til ovennævnte formål var det ganske udmærket.

Fra : Kondrup

Dato : 29-08-07 23:03

Kære Harding
Jeg har nu fået meget ud af at læse disse indlæg - det er helt klart
ikke bare et spørgsmål om at købe radioen.
Jeg bruger også nettet i havn. Hvorfra tager du NAVTEX fra nettet?
Det jeg savnerer er, når man er uden for nettets rækkvidde (GPRS: 3-4
sømil fra land, mener jeg at huske)., f.eks. på en tur tværs gennem
Kattegat (Helsingør-Anholt-Skagen). Her kunne det være rart med en
vejrmelding uden at skulle klistre til radioen på et bestemt tidspunkt
- altså lagres fra radio.
Hilsen
Jens

Fra : Kondrup