| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Motorophængsbolt rustet fast Fra : Erling Christensen | 
  Dato :  27-08-07 16:45 |  
  |  
 
            Nogen gode tips til hvordan man får løsnet en fastgroet
 motorophængsbolt...?
 Jeg startede med og få møtrikken rundet... Den var simpelthen så blød
 som smør... Men den fik jeg efter lidt bøvl delt i mindre stykker og
 pillet af....
 Men konstatere nu, at bolten simpelthen er rustet sammen med stellet
 og mellemstykket der er fra motoren til stillet...
 Jeg har sprøjet godt med WD40 på i mange omgang og prøvet med
 lufttryks møtriksspænder... Skruet en anden møtrik på og banket løs...
 men intet sker....
 De andre ophængsbolte har jeg fået kontrolleret og de løsnede sig uden
 videre...
 Jeg pillede lige sides motorhængsbolt ud og konstatere, at den godt
 nok hellere ikke var videre ren og rustfri at se på... den den var
 endten smurt med fedt eller fugt af en art har holdt den fra og gro
 fast....
 Så... hvordan pokker får den denne irriterende bolt banket løs...  Der
 skal en nyt til alligevel, så lidt vold må der godt udøves, bare
 stellet ikke tager skade....
 Desværre, at sidder oliekøler/dækslet i vejen så man ikke bare kan
 smække til med en mukker....
 
 Mvh
 Erling Christensen
 Honda CBR600 F2 '93
 http://www.min-mc.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rasmus (27-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus | 
  Dato :  27-08-07 18:00 |  
  |  
 
            Erling Christensen <pointman@fabel.dk> wrote in 
 news:3rr5d3p4rjf7rf7pc04gsv34pb23e92ukk@4ax.com:
 > Nogen gode tips til hvordan man får løsnet en fastgroet
 > motorophængsbolt...?
 > 
 > Jeg startede med og få møtrikken rundet... Den var simpelthen så blød
 > som smør... Men den fik jeg efter lidt bøvl delt i mindre stykker og
 > pillet af....
 > 
 > Men konstatere nu, at bolten simpelthen er rustet sammen med stellet
 > og mellemstykket der er fra motoren til stillet...
 > 
 > Jeg har sprøjet godt med WD40 på i mange omgang og prøvet med
 > lufttryks møtriksspænder... Skruet en anden møtrik på og banket løs...
 > men intet sker....
 > 
 > De andre ophængsbolte har jeg fået kontrolleret og de løsnede sig uden
 > videre...
 > 
 > Jeg pillede lige sides motorhængsbolt ud og konstatere, at den godt
 > nok hellere ikke var videre ren og rustfri at se på... den den var
 > endten smurt med fedt eller fugt af en art har holdt den fra og gro
 > fast....
 > 
 > Så... hvordan pokker får den denne irriterende bolt banket løs...  Der
 > skal en nyt til alligevel, så lidt vold må der godt udøves, bare
 > stellet ikke tager skade....
 > 
 > Desværre, at sidder oliekøler/dækslet i vejen så man ikke bare kan
 > smække til med en mukker....
 >  
 > Mvh
 > 
 > Erling Christensen
 > Honda CBR600 F2 '93
 >  http://www.min-mc.dk
> 
 hvad med en stor dorn/et stykke aksel/rundjern, så du kan smække den en, 
 med den store hammer.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           HC (27-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : HC | 
  Dato :  27-08-07 18:30 |  
  |   
            Rasmus wrote:
 
 > hvad med en stor dorn/et stykke aksel/rundjern, så du kan smække den en, 
 > med den store hammer.
 
 Worst case må man vel bore den ud :-/
 
 -- 
 Keep the rubber side down and the shiny side up!
 Honda CB1300 ABS 2005
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen E. (27-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen E. | 
  Dato :  27-08-07 18:36 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
            Ole (27-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole | 
  Dato :  27-08-07 19:08 |  
  |  
 
            Jørgen E. wrote:
 > 
 > "Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:Xns9999C16195911rwotdcspacedk@62.243.74.162...
 > 
 > Hej Rasmus (og andre)
 > 
 > prøv at kigge her :
 > 
 >  http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Åhhh for pokker din hængerøv, find en anden gruppe
 at ødelægge med dit netpoliti shit.
 Det var sgu' da ingenting..suk...
 Ole M
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Erling Christensen (27-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erling Christensen | 
  Dato :  27-08-07 19:17 |  
  |  
 
            On 27 Aug 2007 17:00:14 GMT, Rasmus <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> wrote:
 >> 
 >
 >hvad med en stor dorn/et stykke aksel/rundjern, så du kan smække den en, 
 >med den store hammer.
 Det har jeg prøvet nu, men den rokker sig ikke en mm. ud af stedet...
 Så det lader til, at jeg skal finde det store bor frem og bore bolten
 ud... Ikke videre en let opgave, for det er en 10x80 mm bolt, og man
 skal bore fra bolthoved siden da der ellers ikke er plads... 
 Mvh
 Erling Christensen
 Honda CBR600 F2 '93
 http://www.min-mc.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Steen Gruby (27-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  27-08-07 19:25 |  
  |  
 
            On Mon, 27 Aug 2007 20:16:30 +0200, Erling Christensen
 <pointman@fabel.dk> wrote:
 Hej Erling.
 >
 >Så det lader til, at jeg skal finde det store bor frem og bore bolten
 >ud... Ikke videre en let opgave, for det er en 10x80 mm bolt, og man
 >skal bore fra bolthoved siden da der ellers ikke er plads... 
 >
 Så vidt jeg kan forstå er bolten korroderet fast i enten stellet eller
 blokken - Det er ikke sjovt   
Inden du starter boret, så varm bolten så meget op du kan med en
 heathgun, og smelt stearin på samlingerne.
 Stearin bliver tyndere end vand når det varmes op og reænger ind over
 alt.
 Lad det stå natten over og varm den så op igen.
 Medens den er varm sætter du en luftnøgle på den og krydser fingrene
  
-- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Erling Christensen (27-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erling Christensen | 
  Dato :  27-08-07 19:45 |  
  |  
 
            On Mon, 27 Aug 2007 20:25:27 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
 wrote:
 >On Mon, 27 Aug 2007 20:16:30 +0200, Erling Christensen
 ><pointman@fabel.dk> wrote:
 >
 >Hej Erling.
 >>
 >>Så det lader til, at jeg skal finde det store bor frem og bore bolten
 >>ud... Ikke videre en let opgave, for det er en 10x80 mm bolt, og man
 >>skal bore fra bolthoved siden da der ellers ikke er plads... 
 >>
 >Så vidt jeg kan forstå er bolten korroderet fast i enten stellet eller
 >blokken - Det er ikke sjovt   
>Inden du starter boret, så varm bolten så meget op du kan med en
 >heathgun, og smelt stearin på samlingerne.
 >Stearin bliver tyndere end vand når det varmes op og reænger ind over
 >alt.
 >Lad det stå natten over og varm den så op igen.
 >Medens den er varm sætter du en luftnøgle på den og krydser fingrene
 >  
Bolten går gennem et øje på blokken, men der øjet har et lidt større
 diameter end bolten...
 Som det ser ud, så er det i øjet på stellet som er ca. 1cm tykt + den
 afstandskive på ca. 5mm, hvor det er rustet godt sammen...
 Blokken er Alu, så man skal være lidt forsigtigt, da det jo ikke har
 helt sammen styrke som Stål....
 Jeg vil i morgen gå på jagt efter en blæselampe eller noget ligende
 som jeg kan varme bolten op med....  Det værste er, at bolthovedet jo
 sidder mod lakken, så varmer jeg den op risikere jeg og ødelægge
 lakken helt.... men det må så være prisen for at få den ud...
 En ny org. bolt tager desværre lang tid og skaffe, så jeg håber og
 evt. kunne midlertidig erstatte den med anden bolt...
 Mvh
 Erling Christensen
 Honda CBR600 F2 '93
 http://www.min-mc.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Steen Gruby (27-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  27-08-07 19:52 |  
  |  
 
            On Mon, 27 Aug 2007 20:45:28 +0200, Erling Christensen
 <pointman@fabel.dk> wrote:
 Hej Erling.
 >
 >Jeg vil i morgen gå på jagt efter en blæselampe eller noget ligende
 >som jeg kan varme bolten op med....  Det værste er, at bolthovedet jo
 >sidder mod lakken, så varmer jeg den op risikere jeg og ødelægge
 >lakken helt.... men det må så være prisen for at få den ud...
 >
 netop derfor foreslår jeg varmluftblæseren.
 Med den kan du varme godset op til stearins smeltepunkt uden at skade
 lakken.
 Jeg siger ikke at det med 100% sikkerhed virker, men det er et forsøg
 værd inden du griber til håndgribeligheder   
Luftnøglen plejer at have magt over det.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jens Jacob Bager Jen~ (27-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  27-08-07 20:16 |  
  |  
 
            > Jeg siger ikke at det med 100% sikkerhed virker, men det er et forsøg
 > værd inden du griber til håndgribeligheder   
> Luftnøglen plejer at have magt over det.
 Jeg er enig. Stearin er HELT fantastisk! Det har desuden et dejligt højt 
 smeltepunkt, så det ikke fordamper på stedet når man påfører det på noget 
 varmt, som f.eks. WD40 gør. Jeg prøvede en gang, og nu ryger ale knækkede 
 stearinlys og stumper i værkstedet!
 Tålmodighed, varme, stearin og trykluftskralde. Det løsner ALT (næsten)
 -- 
 Jens Jacob Bager Jensen
 CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
 Polyteknisk MC og Ténéré.dk 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Erling Christensen (28-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erling Christensen | 
  Dato :  28-08-07 12:50 |  
  |  
 
            On Mon, 27 Aug 2007 21:15:39 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
 <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
 >> Jeg siger ikke at det med 100% sikkerhed virker, men det er et forsøg
 >> værd inden du griber til håndgribeligheder   
>> Luftnøglen plejer at have magt over det.
 >
 >Jeg er enig. Stearin er HELT fantastisk! Det har desuden et dejligt højt 
 >smeltepunkt, så det ikke fordamper på stedet når man påfører det på noget 
 >varmt, som f.eks. WD40 gør. Jeg prøvede en gang, og nu ryger ale knækkede 
 >stearinlys og stumper i værkstedet!
 >
 >Tålmodighed, varme, stearin og trykluftskralde. Det løsner ALT (næsten)
 Desværre så hjalp stearin og luftnøglen ikke, og opvarmning, afkøling
 og opvarming + stearin + jernstang og mukker hjalp heller ikke....
 Den sidder som svejst fast.... Så nu er der vist kun udboring der er
 eneste udvej....  
 Mvh
 Erling Christensen
 Honda CBR600 F2 '93
 http://www.min-mc.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Nikolaj (29-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nikolaj | 
  Dato :  29-08-07 17:08 |  
  |   
            Erling Christensen <pointman@fabel.dk> wrote in
 news:vp28d356npfk8b0uck6l7tm1kfe0edhtnh@4ax.com: 
 
 > Den sidder som svejst fast.... Så nu er der vist kun udboring der er
 > eneste udvej....  
 
 Lad være med at bore, du kan alligevel ikke holde center i bolten.
 
 Du skal gøre således:
 Bolter er 10mm tyk og så må bolthovedet enten være 14 eller 17 mm. Find en 
 stor møtrik med indvendig hul så stort at du kan sætte den ud over 
 bolthovedet. Svejs møtrikken fast. Nu har du en kæmpemøtrik at skrue på 
 samt en meget varm bolt. Brug så en møtriknøgle til trykluft, og skiftevis 
 spænd og løsne. Start med at spænde. Hvis dette ikke hjælper, så får du den 
 ikke ud på normal vis, og må gøre således:
 
 Med en lille ligesliber til trykluft, så sliber du bolten væk på begge 
 sider af stellet, herefter kan man kile stellet ud over den lille rest af 
 bolt. Stumpen i motorblokken fås ud efter opvarmning med skærebrænder, men 
 ikke for meget.
 
 Pas på med at banke med mukkert på bolten. Den bliver presset sammen og 
 tykkere af slagene, og du får den aldrig ud.
 
 Hilsen Nikolaj
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Erling Christensen (29-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erling Christensen | 
  Dato :  29-08-07 18:00 |  
  |  
 
            On Wed, 29 Aug 2007 16:08:28 +0000 (UTC), Nikolaj
 <nikolaj@nikolaj.invalid> wrote:
 >Erling Christensen <pointman@fabel.dk> wrote in
 >news:vp28d356npfk8b0uck6l7tm1kfe0edhtnh@4ax.com: 
 >
 >> Den sidder som svejst fast.... Så nu er der vist kun udboring der er
 >> eneste udvej....  
 >
 >Lad være med at bore, du kan alligevel ikke holde center i bolten.
 >
 >Du skal gøre således:
 >Bolter er 10mm tyk og så må bolthovedet enten være 14 eller 17 mm. Find en 
 >stor møtrik med indvendig hul så stort at du kan sætte den ud over 
 >bolthovedet. Svejs møtrikken fast. Nu har du en kæmpemøtrik at skrue på 
 >samt en meget varm bolt. Brug så en møtriknøgle til trykluft, og skiftevis 
 >spænd og løsne. Start med at spænde. Hvis dette ikke hjælper, så får du den 
 >ikke ud på normal vis, og må gøre således:
 >
 >Med en lille ligesliber til trykluft, så sliber du bolten væk på begge 
 >sider af stellet, herefter kan man kile stellet ud over den lille rest af 
 >bolt. Stumpen i motorblokken fås ud efter opvarmning med skærebrænder, men 
 >ikke for meget.
 >
 >Pas på med at banke med mukkert på bolten. Den bliver presset sammen og 
 >tykkere af slagene, og du får den aldrig ud.
 >
 >Hilsen Nikolaj
 Jeg har nu boret såret/slebet bolt hoved af og boret den del der
 sidder i stellet væk....  
 Det var ikke helt muligt og centere boret, men faktisk så har jeg
 alligevel undgået og beskadige stellet særligt meget....  
 Når motoren skal ud, skal jeg nu blot trække den en smule til den ene
 side, og så er den fri, så resten resten af bolten sidder i
 motorophænget i motoren...
 Nu hvor jeg har fået bolten næsten væk fra stellet, så kan jeg godt
 se, at der ikke har været ret mange andre muligheder.... Den
 simpelthen rustet så grundigt sammen med motorblokken, at resten også
 kun kan bores ud...
 Stellet skal lige pusses lidt af, og behandles med en grunder og lidt
 maling bagefter...  Senere vil jeg splitte det hele ad og få stellet
 renset og behandlet for rust og malet igen....  En masse arbejde, men
 jeg er nu glad for min gamle racer, og så har man jo lidt og lave i
 vinterperioden   
Mvh
 Erling Christensen
 Honda CBR600 F2 '93
 http://www.min-mc.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ole (27-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole | 
  Dato :  27-08-07 19:19 |  
  |  
 
            Erling Christensen wrote:
 > Nogen gode tips til hvordan man får løsnet en fastgroet
 > motorophængsbolt...?
 > 
 > Jeg startede med og få møtrikken rundet... Den var simpelthen så blød
 > som smør... Men den fik jeg efter lidt bøvl delt i mindre stykker og
 > pillet af....
 > 
 > Men konstatere nu, at bolten simpelthen er rustet sammen med stellet
 > og mellemstykket der er fra motoren til stillet...
 > 
 > Jeg har sprøjet godt med WD40 på i mange omgang og prøvet med
 > lufttryks møtriksspænder... Skruet en anden møtrik på og banket løs...
 > men intet sker....
 > 
 > De andre ophængsbolte har jeg fået kontrolleret og de løsnede sig uden
 > videre...
 > 
 > Jeg pillede lige sides motorhængsbolt ud og konstatere, at den godt
 > nok hellere ikke var videre ren og rustfri at se på... den den var
 > endten smurt med fedt eller fugt af en art har holdt den fra og gro
 > fast....
 > 
 > Så... hvordan pokker får den denne irriterende bolt banket løs...  Der
 > skal en nyt til alligevel, så lidt vold må der godt udøves, bare
 > stellet ikke tager skade....
 > 
 > Desværre, at sidder oliekøler/dækslet i vejen så man ikke bare kan
 > smække til med en mukker....
 >  
 > Mvh
 > 
 > Erling Christensen
 > Honda CBR600 F2 '93
 >  http://www.min-mc.dk
Prøv om du kan låne en mofo loddekolbe alla dem man lodder
 tagrender med, gerne 500 watt.
 Varm bolthovdet op, gerne 20-30 minutter eller mere, lad det køle af,
 efter et par timer, samme tur, fidusen er at knuse materialet
 (rusten) så der bliver plads til feks. WD40, lad det sidde
 et par timer og prøv at løsne bolten, ikke bløde bevægelser,
 det kan hive hovdet af.
 Det bedste ville være en god brænder der kunne gøre bolten
 næsten rødglødende, men du vil næppe havde plads til det.
 Ole M
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Arne Lorenzen (28-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  28-08-07 18:58 |  
  |   |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |