RT Chinook er sgu genial
Fra : Chris

Dato : 09-07-01 18:12

Hej NG.

Jeg ved, at der er delte meninger om RT her i gruppen, men...
I lørdags var jeg ude for at kigge på nyt grej, og her blev jeg bl.a.
præsenteret for RT Chinook (2001-mod.)
Den, jeg faldt for, var en 9'6'' spinnestang med en kastevægt på 2-12g. Den
har en IM8 klinge, som er bundet af noget stads, der hedder TX-bond resin -
sikkert noget reklamepladder, men anyway! Stangen har desuden org.
Fuji-hjulholder og titanium løberinge. Totalvægten er 209g. uden hjul.
Katalogprisen og dermed DK-udsalgspris er opgivet til kr. 849,- som i sig
selv er ret billigt. Men en gut på Sjælland havde efter sigende solgt et
eksemplar til 499,- Derfor var min grejpusher med på at lade mig få en til
samme pris.
I går var min kæreste så generøs at tilbyde at lægge pengene ud for mig.
Derfor købte jeg øjeblikkeligt stangen sammen med et Shimano Aero 3000 hjul
med 0.17mm FireLine. Hjulet og linen fik jeg også til yderst favorable
priser.
Sættet blev prøvet i aftes, dog uden anden fangst end tang. Jeg har aldrig
kastet nær den lænde før! Mit blink passerede med lethed de ruser, som stod
ca. 100m fra stranden - det var en totalt fed fornemmelse. Ham, der kastede
næst-længst på i nærheden af mig kastede måske 2/3 af min længde. Linens
udgang er totalt lydløs, og indspoling er meget nær lydløs.
Stangen er væsentlig blødere end noget, jeg før har prøvet, så jeg er
overbevist om, at den første fisk bliver en fed oplevelse.
Det skal måske tilføjes, at mine kast nu sker helt uden brug af kræfter -
jeg kunne faktisk kaste længere ved brug af en hånd end jeg kunne med mine
gamle stang og begge hænders hjælp.
Den anden butik, jeg normalt handler i, havde flere gange anbefalet mig en
Fenwick stang. Jeg er nu lykkelig over, at jeg har fået en stang, som jeg
selv tror er nær ligeså god og så for 2/3 af prisen - inkl. et kvalitetshjul
og line.
Nå går jeg, og kan næsten ikke vente på at det bliver sensommer / efterår,
så det igen bliver lidt mere lønnende at fange ørreder og laks fra kysten!

Fortsat god sommer!

Knæk & bræk fra
Chris

PS. Gudskelov, at varmen tog en pause.

Fra : Anette

Dato : 09-07-01 22:58

Hej Chris..
Jeg kan sgu ikke lade være med at synes at det er lidt synd for din
"grejpusher".
han har åbenbart overhovedet ikke tjent penge på handlen med dig, dvs det
kan ikke vare længe før du ikke har "din grejpusher" mere. ... Men sådan er
det jo tit. det er da godt at du har fået en stang du er tilfreds med + hjul
+line. .... Næste gang du skal handle grej er det måske Bilka og Aldi du
skal handle hos, fordi din grejhandler har måtte lukke...
Men sådan er det jo tit.. hvornår var du/jeg/vi sidst hos slagteren ???
Tillykke med dit grej.. godt du er glad.
Hilsen
Anette
Chris <veng@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b49e51d$0$307$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Deaster

Dato : 10-07-01 11:22

"Anette" <til@nette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men sådan er det jo tit.. hvornår var du/jeg/vi sidst hos slagteren ???
> Tillykke med dit grej.. godt du er glad.

Der var vist ingen som tvang ham til at sælge stangen + hjul, har du
nogensinde hørt historien om gyngerne og karrusselerne ???

Jesper (Deaster)
Some people are alive only
because it's illegal to kill them

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 10-07-01 13:45

Hej Disaster

Anette har jo på sin vis ret - så træk lige drengemanérerne tilbage.

Det står imidlertid ikke til at ændre, når det på EU-niveau er besluttet, at
det indre marked skal baseres på fri konkurrence efter devisen: "lad vælte
hvad ikke kan stå".

Personligt handler jeg altid hos grejhandleren. Det er muligt hans/hendes
produkter er dyrere (jeg ved det faktisk ikke) - men de kan som regel bistå
med god vejledning. Det tvivler jeg på, Bilka m.fl. formår. Desuden kommer
man jo ikke uden om, at grejhandlerens netværk kan bidrage med en masse
interessante oplysninger om aktuelt lystfiskeri.

Interessant tese du benytter som pay-off. Og du er fortsat i live?

Knæk&Bræk

Jan Bang Jensby

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 10-07-01 15:05

"Jan Bang Jensby" <jensby@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hej Disaster

[Snip .. en heeel masse]

Kom nu frisk .. manden er jo bare glad for hans nye stang .. skal det nu
også være galt.

Jan

Fra : Chris

Dato : 10-07-01 15:53

Deaster har ret - Anette har ikke helt.
Min grejpusher tjener penge på at sælge gummibåde, vimpler, drager,
kutterture, PowerBait, teleskopstænger, Wattwürmer og andre turistting til
tyskerne. Jeg er ingenlunde bekymret for at han drejer nøglen om førend til
vinter - men det gør han nu forresten altid i lavsæsonen.

Knæk & bræk fra
Chris.

Fra : Chris

Dato : 10-07-01 15:54

.... det skal ligeledes også tilføjes, at jeg IKKE havde hørt historien om
det billige salg på Sjælland, før at han selv fortalte mig den.
Dvs. jeg har IKKE presset ham på nogen måder overhovedet!

Chris

Fra : NN

Dato : 10-07-01 16:54

Måske fordi Anette selv er forhandler i Aabenraa ?.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 10-07-01 18:38

...... og?

Jeg beskæftiger mig tilfældigvis også inden for et område, som jeg vil
forsvare med alle lovlige midler.

Er der noget odiøst i det?

Jan

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 10-07-01 16:28

Hej Jan

Det er sandelig ikke Chris, jeg er en smule efter. Den opmærksomme læser vil
også kunne notere sig, at det faktisk er Desasters indlæg jeg svarer på.

Jan

Fra : Deaster

Dato : 11-07-01 12:49

"Jan Bang Jensby" <jensby@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Disaster

Hej Bum Bang Brag.

> Anette har jo på sin vis ret - så træk lige drengemanérerne tilbage.

Hvilke er det ?

> [...]
at
> det indre marked skal baseres på fri konkurrence efter devisen: "lad vælte

Ja puhadada, det ville jo være rart hvis det var det offentlige som skulle
bestemme hvad alle ting skulle koste, sikke nemt det ville være.

> [...]
> man jo ikke uden om, at grejhandlerens netværk kan bidrage med en masse
> interessante oplysninger om aktuelt lystfiskeri.

Jeg handler da også hos min faste grejhandler, og derfor får jeg også rabat
engang imellem, og ja der kommer masser af tips, men derfor ser jeg ikke den
store grund til at lege storsponsor for ham hvis jeg kan få mine ting med
stort set samme betjening bare billigere.

> Interessant tese du benytter som pay-off. Og du er fortsat i live?

Hvilket, gynger og karruseller?? Det er der vist ikke noget nyt i.

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 10-07-01 21:16

Hvilken rørende betænksomhed over for de stakkels grejforhandlere. Hvad med
at tilbyde at betale mere end der står på prisskiltet?

Christian

Fra : Carsten Aagren

Dato : 10-07-01 21:23

d. 10/07/01 22:16 skrev Christian Skjærbæk på csk@dadlnet.uni2.dk i artiklen
YmJ27.331$XM.18046@news.get2net.dk:

> Hvilken rørende betænksomhed over for de stakkels grejforhandlere. Hvad med
> at tilbyde at betale mere end der står på prisskiltet?
>
> Christian

God ide..! Og hvis de nægter at tage imod pengene, så kan vi bare spørge i
ng, om der er en rigtig fag-forhandler, der vil tage imod vores overpris,
til gengæld for et godt råd om de sidste nye kystfluer..!
Lad os boycotte de forhandlere, der sælger til under-priser... Op med
priserne..! Vi skal ikke finde os i noget..!

Carsten

Fra : news.tele.dk

Dato : 10-07-01 23:58

Vi burde faktisk allesammen gå ned og forære vores respektive grejforhandler
en tusse, bare så vi er sikre på at han overlever(hvad han med garanti gør
med de ofte vanvittige priser de har!!!!)

fracksen

Fra : Niels Olsen

Dato : 10-07-01 21:58

Carsten Aagren <aagren@post4.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B77130D7.1F44%aagren@post4.tele.dk...
> [...]
> Lad os boycotte de forhandlere, der sælger til under-priser... Op med
> priserne..! Vi skal ikke finde os i noget..!

Jeg tror sgu jeg vil til at være grejpusher ))

MVH Niels

Fra : GudeN

Dato : 11-07-01 12:31

Anette nu må du lige .... hvis "pusheren" ikke havde lidt profit
i salgt på den ene eller anden måde, ville han vel ikke sælge til den pris..
Det kan da også være Chris er en god kunde der, og han kan tillade sig det
til
ham ? Min lokale pusher runder da også pænt af hver gang jeg handler
der...

knæk & bræk
mvh.Simon

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 11-07-01 12:55

øhhh, er det ikke ligesom vi er kommet lidt på de vildsomme veje.

Rab

Fra : Chris

Dato : 11-07-01 16:36

"Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> øhhh, er det ikke ligesom vi er kommet lidt på de vildsomme veje.
>
> Rab

Joeh... vi er da måske kommet lidt udenfor tråden, men jeg synes da dén
debat, vi nu har gang i, er ret interessant.
Jeg ser ikke noget forkert i at have fået rabat hos en "rigtig" forhandler -
og endda slet ikke, når den var uopfordret.

Havde jeg købt grejet i Bilka (hvor jeg køber visse ting) havde billedet
været det samme omkring min samvittighed. Grejforhandlerne har måske(!) høje
avancer på bestemte ting. De kan måske ikke sælge tingene helt så billigt,
som supermarkederne kan, men jeg er overbevist om, at prisforskellen kunne
reduceres med forhandlernes vilje.
Forhandlerne er da også langt mere kompetente end en ekspedient i Bilka,
hvor det nærmeste er et ansættelseskrav ikke at kunne give service. Men
fiskegrej skal der sælges i Danmark, og jeg følger prisen... dvs. produktet
af samme kvalitet, men til en lavere pris er det, jeg køber. Skal vi i
retning af at markedet centraliserer sig hos kæderne, må det være stof til
eftertanke hos forhandlerne. Men det er ikke min opfattelse at de
forhandlere, jeg kender, lider nogen nød. Det er et spørgsmål om at være
dygtig nok.
Hvis Anette føler sig krænket, da det nu (hører jeg) er hendes levebrød, kan
jeg da på sin vis godt følge hende. Men min tilfredsstillelse ved at fiske
ligger altså ikke i at støtte en grejbutik, fordi de nu tilfældigvis ved en
masse, og oven i købet er nogle flinke folk. Min tilfredsstillelse består i
at stå ved havet, søen eller ved åen med krogen i vandet, og der hvor man
møder andre lystfiskere.
Jeg fristes nu til at spørge: Hvad med de lystfiskere, som selv laver deres
grej? Er de også ilde set eller hvordan? Jeg laver (endnu) ikke selv noget
grej, men jeg synes da, det er helt fint, at andre hygger sig med dét! Disse
folk støtter jo heller ikke ligefrem handlen i branchen - det er måske også
forkert?

Slutteligt kan jeg tilføje et par småting. Jeg er på ingen måder "ude efter"
nogen af jer, der har svaret på mine indlæg. Jeg tror på ytringsfriheden, og
dermed den enekeltes ret til sin egen mening. Intet af det, jeg har skrevet,
er for at forsvare mine egne holdninger, men blot mine tanker, når jeg læser
indlæggende i tråden. Dette lyder skide hellig-politisk, men er dog
alligevel den nemmeste måde, jeg kan udtrykke mig på.

De allerbedste hilsner fra
Chris.

Fra : Anette

Dato : 11-07-01 20:12

Hej Chris...
Mon ikke jeg lige skal forklare mit indlæg nærmere ?
Du skal lige have en undskyldning, for jeg opfattede dit indlæg som om du
havde presset prisen med henvisning til een der solgte billigere, da du
skrev "Men en gut på Sjælland havde efter sigende solgt et
eksemplar til 499,- Derfor var min grejpusher med på at lade mig få en til
samme pris."
Der hvor jeg egentlig gerne vil hen er, at jeg synes ofte at grejhandlerne
hænges ud som nogle forfærdelige ågerkarle. Det være sig i fagbladene
og/eller her i gruppen eller div. forum. Ikke at jeg på nogen måde ønsker
ynk eller lign. men de allerfleste grejhandlere jeg kender, prøver at køre
en sober forretning. Jeg har jo selv benyttet grejhandlere før jeg blev
selvstændig for snart 7 år siden. Jeg har altid synes det var hyggeligt med
små grejhandlere, hvor man kunne få en snak om hvad der rørte sig ude
omkring og samtidig kunne man møde ligesindede og få en "fiskesnak".
DESVÆRRE er der de seneste ca. 3 år lukket mange af disse butikker og det er
slet ikke færdigt endnu. Min kollega i byen er også lukket og der er blevet
meget langt mellem butikkerne i det område hvor jeg bor. Jeg selv har også
måtte prioritere anderledes og har nu fået en meget større butik med et mere
blandet udvalg (tøj og jagt). Det gælder nu om at være så stor som mulig for
at kunne klare sig. Avancerne på fiskegrej er ikke voldsom stor.Derimod er
varelageret stort og dyrt. Da svindet i butikken også har vist at være meget
større end jeg nogensinde før havde troet skal der altså nogle penge i
kassen.
I de seneste par år har andre brancher (tankstationer, byggemarkeder,
farvehandlere) taget fiskegrej ind som supplement og "lokkemiddel"... Dette
grej, er ofte tilbudsgrej.. dvs. grej som grejbutikkerne ikke har kunne
aftage hele mængden af og som grossisterne er brændt inde med. Der kan endog
være tale om grej som de små butikker har betalt fuld pris for, som så
bliver solgt for en "sjat" til f.eks. en tankstation......
Vi har flere gange været udsat for i butikken af der kommer en person ind
som har købt et billigt fluesæt i et supermarked eller på en tank og så skal
vi forklare og vise hvordan man sætter det hele sammen osv....og mine
medarbejdere skal bruge deres tid på dette.
Jeg kan godt forstå at man gerne vil have tingene så billigt som muligt, jeg
handler da også selv i Føtex ,, men jeg kunne nu aldrig finde på at
prøve at presse prisen hos kassedamen,,,,og jeg kom nu nok heller ikke langt
med det...
Det kan derfor godt ærgre t når kunder i min butik prøver at presse prisen
hvis de f.eks. køber for 500,-kr....Jeg møder jo ofte den samme kunde når
han handler ind i Føtex og gladeligt lægger måske 900,-kr. for mad + div.
impulskøb uden at prøve at få prisen ned.
Jeg vil forfærdeligt gerne have en god butik med god service og dygtige
medarbejdere og have fair priser som vi alle kan være tilfredse med. Jeg
elsker mit job ( selvom jeg personligt ikke kan oppebære hvad der ligner en
alm. løn) og jeg ønsker virkelig at der til stadighed skal kunne findes en
"lystfisker kultur" hvor vi kan mødes i butikkerne og udveksle gode råd,
oplevelser og erfaringer... Jeg ved ikke hvordan, hvis det overhovedet kan
lade sig gøre, man kan vende udviklingen, men jeg bliver ihvertfald meget
trist til mode når jeg hører hvordan det står til rundt omkring i landet hos
mine kolleger og hvordan jeg selv hele tiden må træffe valg for at få det
hele til at køre rundt. Der er mange gæt i branchen på hvorfor tingene er
som de er, bla. at der ikke er så mange unge der fisker mere (det er ikke
"in"), at varehusene tager en stor del af den fortjeneste som skulle have
været brugt til at betale for det dyre svært omsættelige grej, at der
simpelthen ikke er så mange der fisker mere, at priserne er blevet trykket
for meget (prøv at se 10 år tilbage hvad fiskegrej kostede!) osv osv....
Ang. hjemmeproduceret grej, så synes jeg det er helt fint, og vil gerne
komme med gode råd, for det vil trods alt være de færreste som vil lave
deres stænger og hjul selv!
Jeg forstår selvfølgelig også at det, det i virkeligheden drejer sig om for
lystfiskeren er at stå ved/i vadet og udøve sin hobby..! Selvfølgelig!...
men nu kom denne debat jo igang, og jeg syntes lige jeg måtte uddybe mig
lidt nærmere.....
Jeg håber ikke,at jeg med dette indlæg har trådt nogen over tæerne, da jeg
bare ville prøve at udtrykke min frustration mht. til markedet for
lystfiskeri. Tro det eller ej, men jeg mener nu at man ved ærlighed når
længst er i livet. Derfor er det måske lidt uvant at en "professionel"
skriver om nogle ting som ellers kun er til debat i branchen.....Jeg håber
at jeg med dette har givet en undskyldning til Chris og samtidig måske fået
et par stykker til at tænke sig lidt om før de hænger "grejpusherne" ud som
nogle forfærdelige ågerkarle.
PS.. Jeg giver da også ofte rabat ... f.eks. til unge "nystartere" hvor
forældrene ikke vil støtte dem.. her har jeg ofte solgt uden at tjene een
øre... ligeledes giver jeg også rabat (i form af grej) til kunder som kommer
ofte og som også gør større indkøb..
PPSS.. Lad nu være med at komme med en masse indlæg og diskussioner på
baggrund af dette,,,.. tag det blot til efterretning eller træk på
smilebåndet, da jeg ikke har skrevet dette for at starte den stor debat
her..
Hilsen
og "stram line"
fra Anette
b0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Chris

Dato : 11-07-01 20:29

> [...]
> baggrund af dette,,,.. tag det blot til efterretning eller træk på
> smilebåndet, da jeg ikke har skrevet dette for at starte den stor debat

Jamen så snakker vi da ikke mere om det!

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 11-07-01 22:04

Hej Chris. Vise ord. Egentlig synes jeg at Anette kører en meget forsigtig
linie her, måske siden nogen var ude med riven ved tidligere lejligheder.
Visse af denne gruppes brugere er sku fundamentalistiske som en irsk
protestant - men siden vi nu ved at hun driver en grejforretning - ( hun gir
forresten også pæne rabatter hvis man spørger efter dem - jeg købte fire
downriggerstænger, fire Ambassadeur samt en flydedragt en gang - der ku
sagtens laves en anden pris end den der stod på varerne) - ku det så ikke
tillades for oplysningens skyld, at hun forklarede os lidt om vilkårene i
brancen? I betragtning af de astronomiske summer vi hver især lægger for
grej, er det da ret interessant. Min egen fornemmelse er, at fortjensten
ikke så meget ligger i detail-ledet som hos de store producenter. De har
meget dygtigt formået at gøre nogle i grunden meget simple og ensartede
produkter modebetonede, hvorefter vi betaler vandvittige priser for skidtet,
for hvem tror vel egentlig på at der hvert år kan opfindes nye blink, som
gør alle de gamle ubrugelige eller at det hjul der for to år siden var
århundredets nyskabelse, pludselig er håbløst? Fænomenet er forøvrigt
gældende for alt fritidsgrej, har du set priserne på bådudstyr? En rustfri
stålbolt koster ca. 20 gange mere i en havneforretning end hos grossisten,
det er bare ikke forretningen der scorer differencen, det gør hans
leverandør. Og forretningen er med på den, fordi 10 % af en høj pris er
bedre end af en lav. Og nu kommer det interessante, når du presser din
forhandler, så stjæler du næppe hans 10%, så ville han nemlig ikke leve
længe. I stedet så presser du ham til at købe et sted hvor varen er
billigere, og det er nogle forretninger klart bedre til end andre - til
vores bedste.
MVH Niels

Fra : Carsten Aagren

Dato : 12-07-01 00:49

d. 11/07/01 23:04 skrev Niels Damsgaard-Sørensen på nds@private.dk i
artiklen 3b4cc197$0$4662$d40e179e@nntp01.dk.telia.net:

> Hej Chris. Vise ord. Egentlig synes jeg at Anette kører en meget forsigtig
> linie her, måske siden nogen var ude med riven ved tidligere lejligheder.

Aarrghh..! Jeg havde ellers lovet mig selv at tie stille, men...
Man kan selvfølgelig ikke klandre Anette for, endda meget forsigtigt, at
forsøge at forsvare grejhandleres interesser. Jeg tror såmænd at hun er en
særdeles seriøs forhandler, og dertil meget diplomatisk..
Jeg handler ikke hos hende, da hun bor lidt langt fra min egn - men jeg
handler for den ene formue efter den anden andre steder (og jeg mener
virkelig formuer - hvis min kone vidste bare halvdelen..! Holy Moly!)
Jeg har tit haft den oplevelse, at jeg har betalt en høj pris for et
produkt, for så at se det annonceret billigere fra en anden forhandler. Der
skal nu engang en meget, meget fornem kundebehandling til, for at man ikke
føler sig snydt ovenpå en sådan oplevelse.. Når man sammenligner med alle
andre brancher, så vil der uvægerligt ske det, at kunderne "drages" mod de
udbydere, der har det bedste sortiment, og de bedste priser (= laveste
priser?). Hvis man vil have en møbelforretning ved siden af IKEA, må man
satse på at sælge nogle markant andre produkter end IKEAs, som kan forsvare
de højere priser - altså, mere eksklusive produkter. Men - egentlig er hele
diskussionen jo lidt offtopic, den hører snarere til i en ng om politik, for
i virkeligheden handler det om, hvorvidt vi vil have et kapitalistisk
samfund, hvor det er markedet, der bestemmer udviklingen, eller om vi
hellere vil ind i et plan-økonomisk samfund, hvor man så kunne give
statsstøtte til bestemte erhverv, fordi de ikke selv kan oppebære deres
næring. Frivillig støtte fra forbrugerne skal man nok ikke regne med..!
Som mangeårig detailhandler kunne jeg da godt anføre en masse råd til
grejhandlere, så de måske kunne være mellem de overlevende, men det hører
nok heller ikke til her

Carsten
PS - jeg synes også man får meget for pengene i RT Chinook, og egentlig også
i mange andre RT-produkter (bare for at komme lidt tilbage i emnet igen)