Olivers petfood til tæppetissere?
Fra : nana sørensen

Dato : 26-08-07 17:04

Hej gruppe...

Efterhånden er jeg mange gange blevet anbefalet at bruge Olivers Petfood.
Både fordi det vandt i en eller anden test af hundemad, men også fordi det
er billigt. Jeg bruger Royal Canine Mini nu, og det har altid fungeret fint,
også med deres hvalpemad når vi har haft sådan nogle. Dog syntes jeg klart
at prisen er lidt hamper. 189,- for 3 kg er immervæk en del penge.
Jeg var så inde og lure på Olivers hjemmesiden og fandt hundefoder til noget
i retning af 350,- for 15 kg inkl levering. Det lyder unægteligt meget
godt, men jeg er lidt skeptisk, især fordi der ikke er så mange forskellige
slags. Indenfor Royal Canine er der jo mini, medium, maxi, puppie, senior
osv osv. Her er der kun tre forskellige slags, og der er ikke forskel på
hundens størrelse i forhold til maden.
Jeg er lidt bange for at mine tre hunde, som er chihuahuas allesammen, ikke
får det de skal have, hvis jeg bare vælger sådan et universalfoder. Selvom
der står til hunde af alle racer, så føles det lidt sært. De spiser ikke ret
meget overhovedet, heller ikke i forhold til deres størrelse. De har heller
ikke tendens til overvægt, faktisk tværtimod. Især i vinterperioden kan de
nærmere være lidt svære at holde sul på, fordi deres aktivitetsniveau falder
og de derfor ikke har den store appetit. Jeg har forsøgt flere ting, også at
give dem mad på faste tidspunkter af dagen og faste dem en dag om ugen, så
de kunne opbygge lidt appetit, men de er dælme ret så ligeglade. Mad er
simpelthen ikke det store for dem overhovedet. De er endda lidt kræsne,
selvom godbidder og udenomsguf absolut ikke er noget de får tit. Måske andre
med chihuahuas kender til det? Det er i hvertfald SLET ikke labrador-appetit
vi snakker om her.
Nu funker det sådan at de altid har tørkost stående fremme og det fungerer
fint. De får lidt fiskeolie hver anden eller tredje dag, for at holde pelsen
fin og for at give lidt ekstra fedt.
Spørgsmål altså:

1. Er der nogen her i gruppen der har prøvet at fodre tæppetissere med
Olivers og med hvilke erfaringer? (Eller bare generelt, også selvom din hund
er et ordentligt monstrum.)

2. Hvad dælen er forskellen på de forskellige slags, bortset fra størrelsen
på foderet? Indeholder det overhovedet noget forskelligt? Jeg tænker også på
om Olivers-foderet er nogle ordentlige/store knasere, for så kan mine sgu
ikke æde dem, især ikke hvis de ikke engang kan få dem mellem kæberne.
Har tæppetissere andre behov end store hunde når det gælder foder?

3. hvilket foder skal jeg vælge? Almindelig adult, eller skal jeg vælge
puppie eller Max energy, for at give dem noget ekstra fordi de jo er lidt
fimsede med vægten, eller vil det gøre dem syge på sigt at få ekstra guf på
den måde?

Jeg linker lige til siden, så man kan lure:
http://www.olivers.dk/ESEShop.aspx?gclid=CLnWu_zBk44CFQrdlAodixuQPA

Det lader i øvrigt til at man kan bestille gratis prøveposer, hvilket jo er
fedt, så man kan sikre sig at de overhovedet gider at æde det, inden jeg
køber 15kg.

Mvh. Nana

Ps. Ingen råd om barf, tak. Jeg kan sgu ikke overskue det.

Fra : Hm

Dato : 26-08-07 18:11

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse
Jeg bruger Royal Canine Mini nu, og det har altid fungeret fint,
> også med deres hvalpemad når vi har haft sådan nogle. Dog syntes jeg klart
> at prisen er lidt hamper. 189,- for 3 kg er immervæk en del penge.

Hej Nana
Jeg ved godt at det ikke helt er dette du spørger om.

Hvorfor vil du dog skifte foder når de nu har det godt med det, det er jo
ikke de store mængder du skal bruge til så lille en hund.
Tror du ikke at det fås i en større portion, jeg syntes det så ud til at der
også er en 8 kg.s
Jeg bruger også Royal Canin og det er et super foder, og min vejer 30 kg. så
der skal jo noget mere til.
Jeg har prøvet et utal af dyrt foder,(også Olivers, men det fik hun tynd
mave af) hun er også smadder kræsen, men efter hun får mad engang om dagen
og med en mini klat leverpostej så spiser hun fint hvergang.
Vær forsigtig med at skifte foder når de nu trives fint på det du bruger.

Hanne/ som gerne spare på noget andet for at købe et godt foder

Fra : sjakalen

Dato : 26-08-07 18:18

> [...]
> Vær forsigtig med at skifte foder når de nu trives fint på det du bruger.
>
> Hanne/ som gerne spare på noget andet for at købe et godt foder

Ja vil sige noget for Olivers , jeg bruger OLIVERS ADULT på min schæfer og
jeg har prøvet Royal Canin til schæfer ,men det får min hund en mat pels af
så jeg er smuttet tilbage på OLIVERS ADULT ,men sådan er det jo så
forskellig.
Prøv at skifte over 14 dage 1/2 og 1/2 og så køre med olivers en periode om
du er tilfreds , hvis ikke så skift tilbage til det du brugte før

Søren

Fra : Hm

Dato : 26-08-07 18:36

"sjakalen" <sphspor@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har prøvet Royal Canin til schæfer ,men det får min hund en mat pels
> af så jeg er smuttet tilbage på OLIVERS ADULT ,men sådan er det jo så

Hej Søren
Det er ikke vigtigt om foderet hedder det ene eller andet, men at hunden
trives med det foder det får.
Jeg syntes man skal være varsom med at skifte når nu man har fundet et foder
hunden trives på.
Hanne

Fra : nana sørensen

Dato : 26-08-07 19:56

"Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote in message

> [...]
> trives med det foder det får.
> Jeg syntes man skal være varsom med at skifte når nu man har fundet et

Jah, netop. men hvis hunden trives lige godt på to slags foder, vil du så
vælge det dyreste eller det billigste? Jeg er jo netop varsom. jeg har jo
ikke skiftet endnu, og sidder heller ikke med syge hunde og spørger om det
er Olivers de har fået det dårligt af.
hvis du læste mit indlæg, så ville du også kunne se at jeg bekymrer mig en
del om hundene og har meget styr på hvordan de bedst trives, men det betyder
jo ikke at jeg gider at betale meget mere for noget foder jeg kan få
billigere, uden at det gør forskel for hundene.
Bortset fra det, er der så nogen der har et link til den der undesøgelse af
hundemad, hvor Olivers åbenbart havde scoret højt? Det kunne være skægt at
se om det scorede højere end Royal Canin.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-08-07 20:19

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440

> Det kunne være skægt at se om det scorede højere end Royal Canin.

De to produkter ligger på linje mht vurdering

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : nana sørensen

Dato : 26-08-07 20:50

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> --
> Hi! I'm a .signature *virus*!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Hvor åndet. De er jo helt ens? Dog passer deres prisberegning ikke helt med
min, men min form for foder er måske dyrere, fordi det er tl små racer.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-08-07 22:03

nana sørensen wrote:

> Hvor åndet. De er jo helt ens?

Mjahh Olivers har en lidt bedre energifordeling

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : nana sørensen

Dato : 26-08-07 19:52

"sjakalen" <sphspor@gmail.com> wrote in message

> [...]
> Prøv at skifte over 14 dage 1/2 og 1/2 og så køre med olivers en periode
> om du er tilfreds , hvis ikke så skift tilbage til det du brugte før

Jeg har også tænkt mig at køre foderskiftet ind langsomt, hvis jeg
overhovedet skal. Deres maver reagerer pronto, hvis foderet ikke er godt, og
tre chihuahuas kan faktisk producere end del bræk og tyndskid. LOL Det er
heller ikke så meget de ting man kan se med det samme jeg er i tvivl om. Det
er mere om de nu får dækket deres behov for vitaminer og sådan, for det kan
jeg jo ikke umiddelbart se. Jeg orker næsten ikke at se dem tabe sig for så
at skulle køre det gamle foder ind igen, for en chihuahua skal ikke tabe ret
meget før den ser ret så affældig ud.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-08-07 07:49

> [...]
> jeg jo ikke umiddelbart se. Jeg orker næsten ikke at se dem tabe sig for

> at skulle køre det gamle foder ind igen, for en chihuahua skal ikke tabe

Tja, jeg ville jo så foreslå, at købe nogle lidt mindre pakninger i starten,
for at få sorteret dem fra, hundene ikke gider, og så ellers veksle mellem
dem de gider.... På den måde, får du også vænnet dem til, at tåle stort set
alt foder, så det kan skifte mellem mærker.... Uden det åbenbart meget
almindelige symptom herinde... " Dårlig mave " på grund af forkert farve på
kassen.... Jeg er godt nok, helt vild med frikadeller.... Men fik jeg dem
hver dag, så tror jeg godt nok, selv kærligheden til frikaldeller, ville få
en brat ende.

M.V.H....Benny..

Fra : nana sørensen

Dato : 26-08-07 19:49

> [...]
>
> Hvorfor vil du dog skifte foder når de nu har det godt med det, det er jo
> ikke de store mængder du skal bruge til så lille en hund.

Jeg har tre stk og så længe holder sådan en pose heller ikke. Jeg har
det godt med tanken om at en ordentlig sæk bliver bragt helt hjem til min
dør, så jeg ikke skal slæbe lortet.

> Tror du ikke at det fås i en større portion, jeg syntes det så ud til at
> der også er en 8 kg.s

Jeg gider heller ikke at bære en 8kgs pose, hvis jeg kan få folk til at bære
den hjem til mig.

> [...]
> mave af) hun er også smadder kræsen, men efter hun får mad engang om dagen
> og med en mini klat leverpostej så spiser hun fint hvergang.

Nu er det jo sådan med mine at de er så små, at en klat leverpostej optager
meget plads fra foderet som de jo egentlig skulle spise for at få dækket
deres behov for vitaminer osv. Plus at de som sagt har mad stående hele
dagen, så leverpostej bliver sgu klamt i længden. (Plus at de brækker sig af
leverpostej der er blandet i maden, fordi de så æder indtil der ikke er
mere, fordi de elsker det. )

> Vær forsigtig med at skifte foder når de nu trives fint på det du bruger.
>
> Hanne/ som gerne spare på noget andet for at købe et godt foder

Jeg sagde jo ikke: Jeg vil spare på foder, og er ligeglad med om hundene
trives mindre godt. det var netop derfor jeg efterspurgte erfaringer, så jeg
kune vurdere om jeg ikke gerne ville spare penge på et foder, der er ligeså
godt som det andet. Billigt er jo ikke nødvendigvis dårligt. Jeg har 3 hunde
og er ikke rig, så hvis der kan blive flere penge til sjove tyggeben og
hundelegetøj, hvis jeg skifter foder, uden at det går ud over hundene på
nogen måde, så for min skyld ingen alarm.

Fra : Ragna

Dato : 27-08-07 09:37

Nana skrev:
> [...]
>af leverpostej der er blandet i maden, fordi de så æder indtil der ikke er

Hej Nana!
Faktisk tror jeg, at dine hundes appetit på maden ville forbedres, hvis de
ikke havde adgang til den hele tiden.
Når de oven i købet æder sig en pukkel til, når du blander leverpostej i,
kunne du jo være smart at afmåle den optimale portion til hver, og så fjerne
det, der levnes.
Vi andre ville måske også miste lysten til maden, hvis den bare stod der
hele tiden; og for hunde (i modsætning til katte) er det faktisk mere
naturligt at spise et måltid én eller to gange om dagen, og derefter give
fordøjelsessystemet tid til at gøre sit arbejde.
Vores collie er uhyre kræsen, men han er begyndt at spise sin mad op hver
dag nu, efter at vi giver ham en lidt mindre portion (fremkaldt af en
antydning af lidt for meget fedt på ribbenene).
Før levnede han af og til lidt i skålen, som han så spiste ud på aftenen.
P.S.: Han får også Olivers!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : nana sørensen

Dato : 27-08-07 22:04

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> wrote in message

> Hej Nana!
> Faktisk tror jeg, at dine hundes appetit på maden ville forbedres, hvis de
> ikke havde adgang til den hele tiden.

Jeg har som skrevet allerede forsøgt det. De fik så mad to gange
dagligt, men selvom de ikke havde fået mad i mange timer, så var det absolut
ikke fordi de så spiste noget. De spiser åbenbart kun når det passer dem, og
de virker faktisk aldrig "sultne", heller ikke da jeg i en lang periode
forsøgte at stimulere deres appetit ved at fodrepå bestemte tidspunkter af
dagen.

> Når de oven i købet æder sig en pukkel til, når du blander leverpostej i,
> kunne du jo være smart at afmåle den optimale portion til hver, og så
> fjerne det, der levnes.

Men jeg har jo netop ikke lyst til at fylde leverpostej i dem for ingenting.
Leverpostej er ikke sundt for mennesker og er det heller ikke for hunde, og
når de nu fint holder sulet når de får lov til at æde når de vil og får
fiskeolie, så er det sgu næsten for meget indsats at gøre. Vi har i
øvrigt tre, og de har vidt forskellige forhold til mad og hvor meget de
spiser.

> [...]
> naturligt at spise et måltid én eller to gange om dagen, og derefter give
> fordøjelsessystemet tid til at gøre sit arbejde.

Jah, men de gider det jo ikke.

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-07 18:54

nana sørensen wrote:

> Det lader i øvrigt til at man kan bestille gratis prøveposer,
> hvilket jo er fedt, så man kan sikre sig at de overhovedet gider
> at æde det, inden jeg køber 15kg.

Nu er det jo kattefoder jeg køber hos Olivers, men deres
forretningsprincipper er det samme hvad enten det er hunde eller
katte.

Det gode ved Olivers er, at foruden at det er supergode produkter de
har, så kan man uden risiko købe 15 kg., få det leveret gratis, og
hvis hundene ikke gider æde det, så ringer man bare til Olivers og
beder dem hente det igen ( atter uden beregning), samtidig med at
man får sine penge refunderet, og selv om man har brugt af foderet.
Det vil jeg kalde en god service. Deres prøveposer er temmelig små,
og det er ikke sikkert at hundene har vænnet sig til foderet inden
posen er tom, så du kan roligt købe 15 kg., det er helt risikofrit.

Jeg kender ikke Royal Canin, men har hørt at det også er et
superfoder. Du kan jo altid gå tilbage til det, hvis du synes at
Olivers ikke opfylder dine (og hundenes) behov, eller hvis de mod
forventning ikke kan tåle det. Jeg ville købe adult foder, jeg går
ud fra at det er til de voksne hunde.

P.S. Olivers har også en rigtig god lakseolie (Omega 3 Boost). Jeg
kender en del der bruger det, og det er faktisk billigere end så
mange andre steder.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : nana sørensen

Dato : 26-08-07 20:02

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message

> [...]
> service. Deres prøveposer er temmelig små, og det er ikke sikkert at
> hundene har vænnet sig til foderet inden posen er tom, så du kan roligt

Det er faktisk supersmart. jeg kan heller ikke helt vurdere om de 100 gr er
nok til noget seriøst tjek, men så kunne jeg i hvertfald tjekke om hundene
bare pissede i det, eller viste lidt interesse for at æde det. LOL De er ret
kræsne... I en nødsituation løb jeg tør for hundemad og var derfor nødt til
at supplere op med noget skod-hundemad fra Rema1000. Det blev så til en
faste i stedet. de gad ikke engang at lugte til det.

> [...]
> Jeg ville købe adult foder, jeg går ud fra at det er til de voksne hunde.

Jah, det er netop det. Sådan noget med langtidsvirkninger er bare svært at
vurdere, og når man finder ud af noget skidt, så er det som regel næsten for
sent. Hmm.. Jeg ved dælme ikke helt. Satser på at der kommer nogen ind der
har chihuahuas og har prøvet det.

> P.S. Olivers har også en rigtig god lakseolie (Omega 3 Boost). Jeg kender
> en del der bruger det, og det er faktisk billigere end så mange andre
> [...]

Jeg ved ikke om det er det samme, men ved du om det ligner lakseolien fra
Kronch? Den købte jeg nemlig på et tidspunkt og det HADEDE de. Jeg havde
regnet med at de ville kaste sig frådende over det, men de kunne overhovedet
ikke lide det, og spiste kun det mad det ikke havde ramt. LOL I øjeblikket
bruger jeg fiskeolie i de der gule gennemsigtige piller, som er beregnet til
mennesker. De kostede kun en tyver i Netto for et helt glas, og det er
supernemt at dosere, fordi de så bare kan få en pille hver engang imellem.
Og de elsker dem! bare jeg rasler med glasset, så flyver de ud i haven og
afventer. Det foregår nemlig derude, efter at Peanut tyggede hul på en af
dem, så det sprøjtede på gulvtæppet. Bwadr, hvor det stinker, sådan noget
fiskeolie.

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-07 21:08

nana sørensen wrote:

> [...]
> derude, efter at Peanut tyggede hul på en af dem, så det
> sprøjtede på gulvtæppet. Bwadr, hvor det stinker, sådan noget

Hej igen Nana.

Jeg ved søreme' ikke om det ligner Kronch (som er dyrere), men min
datter og jeg købte en flaske (1 ltr.) som vi delte til vore katte.
Hendes kat elsker det og min Mini er ikke så begejstret for det, så
min datter har overtaget min halve ltr., og ja tak hr. lærer hvor
det stinker. Jeg mindes endnu min barndom med torskelevertran, føj
for pokker.

Jeg ved så til gengæld heller ikke hvor effektfulde de "perler" du
køber er, men det skulle heller ikke være noget problem, for Olivers
foder indeholder både Omega 3 og 6 fedtsyrer, så der vil behovet
blive dækket, og så skulle "perlerne" være gode nok som supplement.

Med hensyn til det spurgte om, at kende nogen med Chihuahua's. Det
gør jeg ikke, men jeg ved at Leynas mor har et par stykker, så hun
kan sikkert råde dig hvis hun læser dit indlæg.

Fra : Leyna

Dato : 26-08-07 23:13

On Sun, 26 Aug 2007 22:07:35 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Med hensyn til det spurgte om, at kende nogen med Chihuahua's. Det
>gør jeg ikke, men jeg ved at Leynas mor har et par stykker, så hun
>kan sikkert råde dig hvis hun læser dit indlæg.

Hehe... endelig fik jeg skovlen under dig, Tove!

Jeg har haft en chihuahua-blanding, men min mor har altså aldrig haft
sådan nogle, og da slet ikke flere af slagsen.
Hun havde engang en langhåret gravhund, men det er ikke helt det
samme, vel? *GG*

Iøvrigt lige en sjov detalje... Du deler navn med min mor, og hendes
kat hed osse Mini. Både min mor og Mini er desværre døde og borte.

Men for at hjælpe Nanna lidt på vej, så spiste Dina den billige
hundemad (Dina var min chihuahua), og derudover fik hun rester (HA!
Der blev sg* da altid lavet, så der osse var til hende) fra
aftensmaden, men lige som dine var hun ikke særlig madglad, og i
hendes tilfælde gjorde det så ingenting, for hun var faktisk lidt rund
i det. Men som jeg allerede har nævnt kan jeg godt anbefale Olivers.
Det er et rigtig godt foder til store som små hunde.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-07 08:54

Leyna wrote:

> Hehe... endelig fik jeg skovlen under dig, Tove!

LOL Ja, det gjorde du da godt nok. Jeg må være begyndt at blive
senil, for ved nærmere eftertanke, så er jeg godt klar over at det
ikke er dig, men Heidi (du ved Miver og Mulles mor) fra
kattegruppen, hvis mor har 2 stk. (tror jeg nok ). Her har jeg
gået og troet at jeg var "ekspert" i jeres hunde, og så er det bar'
løgn. Det må der rettes op på.

> Iøvrigt lige en sjov detalje... Du deler navn med min mor, og
> hendes kat hed osse Mini. Både min mor og Mini er desværre døde
> og borte.

Mini og jeg forventer da at blive her lidt endnu

..........og katte.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 27-08-07 16:08

Tove Krieger skrev:

> Jeg må være begyndt at blive
> senil, for ved nærmere eftertanke, så er jeg godt klar over at det ikke
> er dig, men Heidi (du ved Miver og Mulles mor) fra kattegruppen, hvis
> mor har 2 stk. (tror jeg nok ).

Det er til gengæld rigtigt nok. Heidi har forresten også en rigtig sød
kat, der mangler et hjem, http://kortlink.dk/3q5t

Venlig hilsen Dikte

PS Er det ikke typisk, nu er det IGEN Tove, der snakker katte...

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-07 17:43

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
>
> Venlig hilsen Dikte
>
> PS Er det ikke typisk, nu er det IGEN Tove, der snakker katte...

Nå nå Dikte. Begynder du nu også LOL

Jeg har set den lille søde Olivia, jeg kan desværre ikke tage hende.
Det vil Mini absolut ikke synes om, men jeg håber da at hun får et
nyt hjem. Hun ser så sød ud.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 27-08-07 18:27

Tove Krieger skrev:

> Jeg har set den lille søde Olivia, jeg kan desværre ikke tage hende. Det
> vil Mini absolut ikke synes om, men jeg håber da at hun får et nyt hjem.
> Hun ser så sød ud.

Ja, jeg må heller ikke for Svedske. Jeg må ikke engang få en lillebitte
sød hund..

Venlig hilsen Dikte

Fra : nana sørensen

Dato : 27-08-07 22:13

> Men for at hjælpe Nanna lidt på vej, så spiste Dina den billige
> hundemad (Dina var min chihuahua), og derudover fik hun rester (HA!

Det er alligevel lidt skægt hvordan holdningen til hundefoder har ændret
sig. Min far havde en hud i min barndom, og den spiste også næsten kun
rester og leverpostejsmadder. Det foder den fik var i hvertfald slet ikke
noget dyrt, men bare sådan noget fyld-foder fra supermarkedet. Det var en
collie og den blev næsten 15år.

> [...]
> aftensmaden, men lige som dine var hun ikke særlig madglad, og i
> hendes tilfælde gjorde det så ingenting, for hun var faktisk lidt rund

Det er netop det med om de har tendens til at blive runde eller ej. Mine har
slet ikke den tendens, nok også fordi mad virkelig ikke betyder ret meget
for dem. I øjeblikket vejer de faktisk nøjagtigt det de skal og er meget
aktive og glade, og de har spist hvalpefoder de sidste to måneder, fordi vi
har haft et kuld hvalpe. Især Baby, moderen, ser faktisk bedst ud og virker
gladest når hun får hvalpemad og det virker som om hun har godt at det
ekstra guf der er i. derfor er jeg lidt i tvivl om jeg skal vælge Olivers
adult eller puppy.

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Jeg tror sgu jeg prøver det... Hvis retur-ordningen funker fint, så er der
jo ingen risiko, og det ville være rart at jeg ikke skulle slæbe mig en
pukkel til.

Fra : Leyna

Dato : 28-08-07 07:43

On Mon, 27 Aug 2007 23:12:30 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]
>noget dyrt, men bare sådan noget fyld-foder fra supermarkedet. Det var en

Det var da helt sikkert ikke det optimale foder, men jeg vidste i
hvert fald ikke bedre dengang. Okay, dyrlægen havde da det dyre foder,
der kostede det blå ned fra himlen, men det var min pengepung altså
ikke til dengang. Jeg var på bistandshjælp, og et dyrlægebesøg var
osse noget med afbetalingsordning.

>Det er netop det med om de har tendens til at blive runde eller ej. Mine har
>slet ikke den tendens, nok også fordi mad virkelig ikke betyder ret meget
>for dem.

Mad var heller ikke et hit hos Dina. Hun åd altså ikke ligesom mine
nuværnde labber gør. *G*
Men hun var altså en blanding og noget større end en ægte chihuahua,
og så lignede hun et kartoffeldyr. Hun havde en meget stor brystkasse
og krop, og så havde hun bitte tynde tændstiksben. Et rigtigt sjovt
kryds at se på, men utrolig dejlig og meget kærlig hund. Og så var hun
en af de hunde der var en-mandshunde. Hun kunne godt passes af andre,
men hun knyttede sig aldrig til dem. Hun var min hund og min hund
alene.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 28-08-07 21:57

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message

> [...]
> der kostede det blå ned fra himlen, men det var min pengepung altså
> ikke til dengang. Jeg var på bistandshjælp, og et dyrlægebesøg var

Det tror jeg faktisk ikke at nogen gjorde, altså vidste bedre. Jeg læste for
nyligt en sjov artikel om hvorfor de hvide kridtede hundelorte var
forsvundet fra de danske fortove. Teorien gik på atde fleste folk i vore
dage fodrer med bedre foder, end dengang hvor hundefoder mest bestod af
benmel og andet affald, som derved gav de de sjove hvide pøller.

> Mad var heller ikke et hit hos Dina. Hun åd altså ikke ligesom mine
> nuværnde labber gør. *G*

Har labradors ikke generelt en tendens til at være lidt gufne? Jeg syntes de
fleste folk jeg kender der har den race har en hund der er lidt tyksak i
det.

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

LOL Sådan så Baby ud da hun var gravid. Hun lignede måske nærmere et
kastanjedyr eller en gravid ged. LOL Helt rund, med de der bittesmå tynde
ben. Hun er virkelig ikke den kønneste hund jeg har set, og hun er absolut
heller ikke til mennesker. Faktisk hader hun alle levende væsener bortset
fra Mig, min kæreste, to andre mennesker som accepteres, og så de stankelben
som hun jagter og æde. Pnåf er også accepteres og hun leger allernådigst med
hende. Peanut kan hun heller ikke lide og æder ham næsten konstant i
øjeblikket. Hun er fandme sær... Underligt nok, for jeg fik Peanut først, så
Baby og så Pnåf, deres hvalp fra sidste år. Hun er altså midterhunden og er
opdraget NØJAGTIGT som de andre, men er totalt sær, småsindssyg og
antisocial, hvilket de to andre SLET ikke er overhovedet. Hun ææælsker os og
er så kærlige, men underlig er hun sgu. Peanut er bare alles bedste ven og
Pnåf er lige i face hele tiden. Mystisk med de dyr.

Fra : pwh

Dato : 28-08-07 22:58

nana sørensen, skrev:
> [...]
> fleste folk i vore dage fodrer med bedre foder, end dengang hvor
> hundefoder mest bestod af benmel og andet affald, som derved gav de

Tro ikke på alt hvad du læser Nanna
En hvid hundelort er affald fra et rent benmåltid.
Det skal hunden self ikke leve af, men til tider er det sundt.
Sådan en gang "hård afføring" modvirker faktisk tilstoppede
analkirtler som mange hunde lider af.
Så regn roligt med at hunde faktisk levede sundere
end da tørfodreret blev opfundet.

Men vil du endelig betale ovrpris for "skodfoder"
er Olives da helt fint.
Min Angel fungerederede fint på det,
Min Tyson havde til tider tynd mave på det.

På den råfodring de får nu er begge maver ok.

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 27-08-07 22:08

> [...]
> overtaget min halve ltr., og ja tak hr. lærer hvor det stinker. Jeg mindes
> endnu min barndom med torskelevertran, føj for pokker.

De kunne i hvertfald slet ikke lide det... Dumme dyr. Jeg har tit købt
et eller andet til dem, som efter min meneing ville være superdelikat, men
næææh nej, det har de deres helt egen mening om. Selv hundeguffer og kiks er
de ligeglade med for det meste. Faktisk er de gladest for de røvsyge tørre
mariekiks-agtige hundekiks. De lugter ikke engang af noget, men mmmh, dem
kan de lide.

> [...]
> indeholder både Omega 3 og 6 fedtsyrer, så der vil behovet blive dækket,
> og så skulle "perlerne" være gode nok som supplement.

Perlerne er sådan nogle til mennesker, som skulle indeholde alt det i
fiskeolie somman skal have, hvis man tager 3 om dagen. jeg forsøgte sådan at
dele det op i hvor mange kg hund det svarede til, og det passede nogenlunde
med en perle hver anden dag til hver. Jeg syntes endda jeg kan se en forskel
på deres pels. Især Peanut som er semi-langhåret er blevet mere blank og fin
at se på, og hans fimsehår bag ørerne filtrer heller ikke så meget. Det
andet lakseolie jeg købte var i sådan en pumpeflaske, hvor det var noget med
et pump per 20 kg hund. LOL Det var slet ikke til at styre.

Fra : lh

Dato : 26-08-07 20:09

> [...]
>
> P.S. Olivers har også en rigtig god lakseolie (Omega 3 Boost). Jeg kender
> en del der bruger det, og det er faktisk billigere end så mange andre

Hej Tove.

Bytter de alt foder?

Jeg har ikke sat mig helt ind i det men har for et stykke tid siden købt 15
kilo til katte og de gider ikke spise det!!!
Men jeg har slet ikke tænkt på man kan få det byttet og hvor meget må man
have brugt af sækken?

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-07 20:56

lh wrote:

> [...]
> siden købt 15 kilo til katte og de gider ikke spise det!!!
> Men jeg har slet ikke tænkt på man kan få det byttet og hvor

Hej lh.

Altså, så vidt jeg ved så bytter de alt foder. Hvor meget man må
have brugt af sækken ved jeg så godt nok ikke, men hvis man har
taget indenfor rimelighedens grænser af sækken, så skulle der
sikkert ikke være noget i vejen, og det er vel ikke så meget du har
brugt når kattene ikke kan lide det. 15 kg. er jo immervæk en stor
sæk.

Du kunne også prøve at ringe til dem og spørge. De er bare så flinke
at tale med.

Fra : C.H

Dato : 26-08-07 20:32

> [...]
> jeg køber 15kg.
>

> Mvh. Nana
>
> Ps. Ingen råd om barf, tak. Jeg kan sgu ikke overskue det.

Hej med dig!

Også jeg bruger Olivers og er helt tilfreds med det valg. Hunden er sund og
frisk, har ingen fysiske skavanker, har normal afføring, glat og fin pels,
spil i øjnene og et fantastisk humør og energiniveau - jeg har intet at
udsætte på det.
Om dine hunde vil have det på samme måde på Olivers kan kun en prøve vise...

Angående de forskellige typer.. Helt ærligt, så ser jeg lige præcis det som
et salgstrick fra Royal Canins side. Det er stort set de eneste, der har
foder til specifikke racer - om der overhovedet er forskel på det, ved jeg
ikke...
Jeg er på ingen måde utryg ved at give almindelig voksenfoder til min hund,
selvom der ikke står schæfer på posen.
Handlede det derimod om hvalpefoder, så ville jeg sørge for at få det, der
hører til typen rent størrelsesmæssigt.. men det gør det så ikke i dit
tilfælde

Angående test - jeg er ikke hundrede på det, men jeg mener at den test som
Olivers klarede til UG var en smagstest for hunde
Dog vil jeg gerne stå inde for den generelle kvalitet - den er der ikke
noget at hænge ud på. Indholdsstofferne er i orden - men er hunden
eksempelvis lidt følsom overfor kylling, så er det ikke det rette foder..

Som sagt - en prøve vil afsløre det

Connie

Fra : nana sørensen

Dato : 27-08-07 22:19

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> at udsætte på det.
> Om dine hunde vil have det på samme måde på Olivers kan kun en prøve

Det lyder jo fint. Jeg er bare i tvivl om det med store hunde og foder
vs. små hunde og foder.

> [...]
> har foder til specifikke racer - om der overhovedet er forskel på det, ved

Jeg prøvede også deres chihuahua-mad, der skulle være udviklet specielt til
chihuahuas. Det er noget semi-nyt de er kommet med. Det ligner HELT præcis
det de plejer at få selv på indholdslisten, bortset fra at chihuahua-foderet
kun kan fåes i åndssvage små 2kgs poser. Vi har 3 hunde, og jeg gider ikke
at købe hundemad hele tiden, så de røg tilbage på rc´s foder til små racer
som de altid har fået. Hundene lagde ikke engang mærke til det, og
chihuahuafoderet var i hvertfald totalt ligegyldigt og unødvendigt..

> [...]
> Handlede det derimod om hvalpefoder, så ville jeg sørge for at få det, der
> hører til typen rent størrelsesmæssigt.. men det gør det så ikke i dit

Jah, det er netop det. Jeg kan nemlig godt forestille mig at en lille hund
skal have lidt mere guf i maden, fordi den jo ikke æder så meget. Men det er
dælme svært at regne ud.

> Angående test - jeg er ikke hundrede på det, men jeg mener at den test som
> Olivers klarede til UG var en smagstest for hunde

der var en anden der linkede til en test om indholdsstoffer og balance
mellem dem, hvor olivers lå på samme niveay som rc. Generelt var de faktisk
ens.

> Dog vil jeg gerne stå inde for den generelle kvalitet - den er der ikke
> noget at hænge ud på. Indholdsstofferne er i orden - men er hunden
> eksempelvis lidt følsom overfor kylling, så er det ikke det rette foder..

Jah, det er faktisk lige det. Peanut fik engang rod med maven og så fik jeg
anbefalet at give ham kogt kylling. Det kunne han sgu ikke tåle overhovedet.
Så snart jeg stoppede med skånekosten gik hans mave i orden igen, men ikke
før. At herren så elskede udkogte ris, deter en anden sag.

Fra : Leyna

Dato : 26-08-07 22:57

On Sun, 26 Aug 2007 18:04:08 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

>1. Er der nogen her i gruppen der har prøvet at fodre tæppetissere med
>Olivers og med hvilke erfaringer? (Eller bare generelt, også selvom din hund
>er et ordentligt monstrum.)

Jeg har ikke fodret små hunde med Olivers, men en af mine katte var
vældig glad for hundefoderet, og katte er altså ikke større end en
chihuahua. :)

>2. Hvad dælen er forskellen på de forskellige slags, bortset fra størrelsen
>på foderet?

Det er størrelsen der er forskellen (har jeg ladet mig fortælle).

> [...]
>fimsede med vægten, eller vil det gøre dem syge på sigt at få ekstra guf på

Jeg ville forsøge mig med Max energy, netop for at øge deres vægt
lidt. Tager de for meget på, så kan du jo altid skifte. Det gør dem
garanteret ikke syge, men de kan selvfølgelig blive for fede.

>Det lader i øvrigt til at man kan bestille gratis prøveposer, hvilket jo er
>fedt, så man kan sikre sig at de overhovedet gider at æde det, inden jeg
>køber 15kg.

Og køber du 15 kg. og dine hunde bare ikke vil æde det, så er der
garanti på, så du får dine penge tilbage og Olivers afhenter
foderet... I hvert fald i princippet. De lavede en fejllevering til
mig. Havde bestilt 5 kg kattemad, men modtog en 15 kilos sæk.
Regningen lød dog kun på 5 kg. så jeg ringede og gjorde opmærksom på
fejlen. Det noterede de sig, og så fik jeg iøvrigt lov til at beholde
foderet.

Både hunde og katte har været vældig glade for Olivers, og trivedes
godt på det.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 27-08-07 22:22

> Jeg har ikke fodret små hunde med Olivers, men en af mine katte var
> vældig glad for hundefoderet, og katte er altså ikke større end en
> chihuahua. :)

LOL Katte... Iih... Jeg kender en familie der har 3 katte og to hunde, og
næsten alle dyrene skulle have noget andet foder end de andre. hvilket
helvede. alle åd alles mad.

> Det er størrelsen der er forskellen (har jeg ladet mig fortælle).

gad vide om olivers er nogle ordentlige humpler så. For at teste foderet
kræver det jo lidt at de overhovedet kan få det ind i munden. Ellers må
jeg igang med blenderen...

> Jeg ville forsøge mig med Max energy, netop for at øge deres vægt
> lidt. Tager de for meget på, så kan du jo altid skifte. Det gør dem
> garanteret ikke syge, men de kan selvfølgelig blive for fede.

Du har ikke tilfældigvis en fornemmelse af hvad forskellen på max energy og
puppyfoder er? Det er vel begge to foder med ekstra guf, fedt og vitaminer
i.

Det prøver jeg sgu.

Fra : Leyna

Dato : 28-08-07 08:28

On Mon, 27 Aug 2007 23:21:30 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

>LOL Katte... Iih... Jeg kender en familie der har 3 katte og to hunde, og
>næsten alle dyrene skulle have noget andet foder end de andre. hvilket
>helvede. alle åd alles mad.

Ja, så skal de fodres seperat og det bliver et værre cirkus. Den
andens mad er ALTID bedre! *GG*

>gad vide om olivers er nogle ordentlige humpler så. For at teste foderet
>kræver det jo lidt at de overhovedet kan få det ind i munden. Ellers må
>jeg igang med blenderen...

Jeg ved det så ikke med Olivers, men jeg har set Rc's Gigant foder.
Hold da op, det er nogle ordentlige klumper, men osse dem åd kattene
af, så det behøver altså ikke at ha' den store betydning.

>Du har ikke tilfældigvis en fornemmelse af hvad forskellen på max energy og
>puppyfoder er? Det er vel begge to foder med ekstra guf, fedt og vitaminer
>i.

Ikke sådan umiddelbart, da jeg ikke er så meget inde i foder, men jeg
forestiller mig er der er nogle ekstra ting og sager i hvalpefoderet,
som de voksne hunde ikke har brug for mere, men kun vil blive fede af.

>Det prøver jeg sgu.

Du har heller ikke noget at tabe, men jeg kan så osse anbefale dig at
ringe til Olivers, hvis der er noget du er i tvivl om. Det har jeg
selv gjort adskillige gange, og vi har altid fået os en rigtig god
hunde/kattesnak. Når man står med en allergihund, en hvalp og en
normal hund, hvilket foder skal man så vælge? Jeg syntes det var lige
i overkanten at skulle købe en sæk til hver. Det samme med kattene...
en allergikat, en noget tynd kat og en normal kat, og de finder en god
løsning der kan passe dem alle. Det synes jeg sg* er ret flot.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-07 08:04

> 1. Er der nogen her i gruppen der har prøvet at fodre tæppetissere med
> Olivers og med hvilke erfaringer? (Eller bare generelt, også selvom din
> hund er et ordentligt monstrum.)

Hmm, Bibi vejer ca. 6 kg. og kommer da nok ind und tæppetisser- kategorien.
Hun trives fint på Olivers Adult. Det samme gør vores andre hunde.

> [...]
> fimsede med vægten, eller vil det gøre dem syge på sigt at få ekstra guf

Jeg ville nok vælge Max energy, når de har tendens til, at hurtigt blive
lidt kleine i det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 27-08-07 22:23

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote in message

> [...]
> hunde.

> Jeg ville nok vælge Max energy, når de har tendens til, at hurtigt blive

Tusind tak for råd. 6 kg er nok i samme kategori for vores, som vejer
mellem 2 og 3,5 kg på en fed dag. Hvor store er "pillerne"? Jeg tænker mere
på om de kan gabe over dem overhovedet.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-07 06:52

> Hvor store er "pillerne"? Jeg tænker mere på om de kan gabe over dem
> overhovedet.

Har ikke lige set Max energi pillerne, men de er nok på størrelse med adult
pillerne, der ikke er så forfærdeligt store. Det skulle de ikke have noget
problem med, at gabe over. Hvalpefoderets ( Olivers Start ) er dog lidt
mindre piller.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bodil

Dato : 27-08-07 14:15

> [...]
>
> 1. Er der nogen her i gruppen der har prøvet at fodre tæppetissere med
> Olivers og med hvilke erfaringer? (Eller bare generelt, også selvom din

Ja jeg har haft en Silky terrier og den blev fodret med Olivers
super foder hunden ville gerne spise det og den var ellers meget kræsen.

> [...]
> fimsede med vægten, eller vil det gøre dem syge på sigt at få ekstra guf

Du skal nok vælge maxx energi det var også det jeg brugte.

Fra : nana sørensen

Dato : 27-08-07 22:25

> Ja jeg har haft en Silky terrier og den blev fodret med Olivers
> super foder hunden ville gerne spise det og den var ellers meget kræsen.

Super! Vores er nemlig også kræsne. Kan du huske hvor store foderdimserne
var? Tror du en chihuahua kan æde dem, eller er de for store?

Det prøver jeg. :.-)

Fra : Bodil

Dato : 28-08-07 07:07

> Super! Vores er nemlig også kræsne. Kan du huske hvor store foderdimserne
> var? Tror du en chihuahua kan æde dem, eller er de for store?

Faktisk er foderpillerne forholdsvis små, kan være lidt et problem for dem
med store hunde men helt fint for de små.
Ellers er der jo også Orijen et forholdsvis nyt foder som jeg syntes er
veldig godt, der er pillerne også forholdsvis små, jeg skifter i øjeblikket
mellem Orijen og Eaglepack.

Fra : C.H

Dato : 28-08-07 15:52

> Super! Vores er nemlig også kræsne. Kan du huske hvor store foderdimserne
> var? Tror du en chihuahua kan æde dem, eller er de for store?

Jeg vil forsøge mig med et præcist svar på størrelsen - de er omtrent 1cm i
diameter og så lidt fladtrykte, så de er ca. ½ cm tykke på det tykkeste

De er ikke ret store - og i forhold til RC, er de miniature
Jeg er sikker på, at en chihuahua sagtens kan tygge sig igennem dem

Connie