Værksted eller lærepenge?
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-08-07 20:29

Den nyindkøbte Hobby fra 1989 viser sig ved nærmere gennemgang at have en
smule mere end " lidt gammel vandskade ved skorstenen". Faktisk er hjørnet
ved at falde fra hinanden, og en mindre nedrivning indefra viser sig at
kræve et værksted, så træværket kan blive skiftet - det er helt tørt nu, men
har tydeligvis stået under vand i månedsvis/årevis tidligere.

Kan det overhovedet betale sig at begynde at lappe på det, eller skal vi
betragte indkøbet som lærepenge og lade være med at kaste gode penge efter
dårlige? Eller kan et værksted gøre noget for rimelige penge (hvad det så
end måtte være). Nogen erfaringer?

Mvh Maria

Fra : Sten Bo

Dato : 27-08-07 11:25

> [...]
> dårlige? Eller kan et værksted gøre noget for rimelige penge (hvad det så

Surt.

Mens du venter på svar er her lidt opvarmning.

Kabe the horror story, KABE - en blöt saga,
http://www.tozzynet.se/visitor2.asp

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 27-08-07 15:59

> Surt.
>

> Mens du venter på svar er her lidt opvarmning.

Hvilken svar , der er da vist kun et " Hasta la vista".
Men købt med Vandskade - så har den formodentlig også været billig ?
Det er hundedyrt at begynde en rep , med mindre man har adgang til billige
materialer og er karetmager eller lignende.
Beting næste gang et eventuel brugtvogns køb at vognen skal kunne fugt
testes uden væsentlige anmærkninger.

Kim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-08-07 22:41

> Men købt med Vandskade - så har den formodentlig også været billig ?

Alt er relativt, men nogenlunde billigt. Det er første gang, og vi ville
ikke ofre alverden på at prøve at campere som "sommerhusejere". Lidt
vandskjolder betyder jo ikke noget for det forsøg - det gør det rådne
træværk der imod.

> [...]
> materialer og er karetmager eller lignende.
> Beting næste gang et eventuel brugtvogns køb at vognen skal kunne fugt

Det er bare for dyrt. Vi taler camping, ikke et nyt sommerhus. Og ja, jeg
kan godt se at jeg er naiv - for mig er camping noget med tæt på naturen og
sjove oplevelser, ikke demonstration af at jeg har råd til at campere i
stedet for billigturene sydpå.

Mvh Maria

Fra : Frank

Dato : 27-08-07 22:48

> [...]
> og sjove oplevelser, ikke demonstration af at jeg har råd til at campere i

Mvh
Frank

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-07 15:05

>Hva´ med et telt...??

Det har vi haft i mange år. Så fik vi teltvogn, som vi har haft de sidste 14
år. Nu er jeg træt af altid at skulle smides i det fjerneste hjørne i
forhold til toiletterne, og derfor forsøget med om camping er lige så sjovt
i en vogn (med toilet).

Vi ender nok med at lappe på skidtet og så tage den derfra, men noget møj er
det altså. Kan man få hjælp nogen steder til den slags projekter eller er
man overladt til værkstedernes nåde og barmhjertelighed (mod betaling i
rigelige mængder) ?

Mvh Maria

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 28-08-07 15:55

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse :
Kan man få hjælp nogen steder til den slags projekter eller er
> man overladt til værkstedernes nåde og barmhjertelighed (mod betaling i
> rigelige mængder) ?
>
> Mvh Maria
Hej Maria

Tjae , nu er der jo sjældent nogen der direkte elsker at arbejde for ingen
penge.Men det kan da være du kan finde en via den blå avis eller andre
steder der har fingrene ordenligt skruet på.
Tror dog du skal lede længe før en melder sig ...?

Du kunne jo også forsøge at finde reservedele til at starte med? . I
midtjylland findes en Campingvogns ophugger som måske kan hentes nogle dele
hos + eventuelt nye dele via forhandler.
Men der er ikke ret mange almindelige mennesker der laver karosseriarbejde
selv på Campingvogne.

Held og lykke med projektet. (Jeg havde nok beholdt telvognen!)
'
Kim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-07 17:41

> Held og lykke med projektet. (Jeg havde nok beholdt telvognen!)

Jo tak, og vi har stadig teltvognen. Så må tiden vise hvad vi gør.

Mvh Maria

Fra : kazz

Dato : 28-08-07 22:00

> [...]
> dårlige? Eller kan et værksted gøre noget for rimelige penge (hvad det så

Hvis i har mod på det, kan man godt selv lave en fornuftigt lappeløsning.
Er det (bærende) træ altså de pinde/lægter som sidder i hjørnet rådnet væk
er i nødtil at få lavet et ordentligt hul så i kan komme til at skifte så
meget som muligt af det.
Samlingerne laver i blot med sømplader og en håndfuld skruer
Det kræver ikke en tømreruddannelse men blot lidt firngerfærdighed.

Herefter får i fjernet så meget som i kan af det rådne materiale og
erstatter det med isoleringsskum, pas på ikke at dosere for meget da det
udvider sig ret meget.
Hellere give det et par gange end en stor omgang.
Hvis det har været nødvendigt at skære hul i den indvendige beklædning, kan
det efterrfølgemde laves rimeligt pænt med noget af det klæbefoilie man kan
købe hos de fleste farvehandlere.

Betragt jeres vogn som død og den vil næppe kunne indbringe noget ved evt.
salg og en prof rep, vil løbe op i mange tusinde kroner, så hellere lave en
nødrep og så leve med det så længe i kan.

Har selv en ældre Knaus hvor jeg stort set har skiftet alt det bærende træ i
fronten og fået lagt nyt flammingo og skum ind som erstatning for det rådne
materiale og resultatet er blevet ganske fornuftigt "vil jeg da selv mene"
og det eneste som er synligt, er en lille farveforskel på den indvendige
beklædning)

Kazz >