Motorolie til en MC er lidt en videnskab som er svært at sætte sig ind i og i
min jagt på en har jeg bla. spurgt hos Q8 omkring egenskaberne ved deres,
da der var nogle ting jeg ikke helt forstod.
Svaret er ikke særlig teknisk, men kan læses her :
________________________________________________________________________________________
Tak for henvendelsen.
Kort fortalt er det amerikanske API system en klassifikation af motorolie, hvor der bl.a.
beskrives forskellige motor- og olietest.
Kendingsbogstavet "S" er for benzinmotorer og kendingsbogstavet "C" er for dieselmotorer.
Det efterfølgende bogstav angiver kvalitetsniveauet, og jo længere frem i alfabetet jo
højere er kvaliteten.
Det højeste API niveau for benzinmotorer er i dag API SM som blev frigivet i 2005.
Det ligger i API systemet, at det er bagud dækkende, hvilket vil sige at API SM også
dækker kravene i API SL - API SJ - API SH ., og at API SL dækker kravene i API SJ - API
SH - API SG . osv.
(API SI og API SK er udeladt af systemet pga. uheldige bogstavkombinationer, som kan
forveksles med andre specifikationer indenfor oliebranchen)
I API systemet er alene beskrevet krav til beskyttelse af motoren mod slid og afsætninger
og oliens holdbarhed. Øvrige krav som bl.a. brændstoføkonomi og specifikke hensyn til
f.eks. koblinger i motorcykler skal man finde i andre specifikationssystemer.
I udviklingen af motorolie til personbiler er især medtaget kravet om forbedret
brændstoføkonomi, og for at kunne opfylde disse anvendes særlige friktionsnedsættende
additiver, som man har konstateret kan have en uheldig indvirkning på koblinger i
motorcykler. De friktionsnedsættende additiver kan bevirke, at koblingen skrider og derved
ikke virker efter hensigten, og i værste fald slides for hurtigt op.
Dette er grunden til at der skelnes mellem motorolier til personbiler og motorcykler, og
for at kunne vurdere hvilke motorolier som er velegnede til motorcykler med
oliebadskoblinger har den japanske pendant til API - JASO - defineret et system.
Kort fortalt skelnes mellem JASO MA - uden friktionsnedsættende additiver - og JASO MB -
med friktionsnedsættende additiver, og som det fremgår af produktinformationen opfylder Q8
Moto SBK 10W-40 JASO MA, som derfor er et korrekt valg til motorcykler. At Q8 Moto SBK
10W-40 opfylder API SL, selvom kravet kun er API SG, er kun en fordel da det giver bedre
beskyttelse og derved længere holdbarhed af selve motoren.
På
www.Q8.dk kan du se vores fulde produktprogran til motorcyklen, og ved at handle online
kan du opnå en prisfordel.