madskål med censor??
Fra : Lars-Bo

Dato : 25-08-07 10:48

Hej!

Findes der en madskål der kan åbne når katten nærmer sig maden, for derefter
at lukke når den er færdig med at spise? Noget med en censor. Det er for at
hele lejligheden ikke skal lugte at kattemad!

Hilsen Lars-Bo

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-08-07 10:55

"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derefter at lukke når den er færdig med at spise? Noget med en censor. Det
> er for at hele lejligheden ikke skal lugte at kattemad!

hmm det har jeg godt nok aldrig hørt om..
Synes du at kattemad stinker så meget??
Det har jeg nu aldrig tænkt over, eller lugtet nærmere over..GG..
Det kan da godt være at der er noget der hørmer mere end andet, hvad bruger
du?

Mvh. Marie

Fra : Lars-Bo

Dato : 25-08-07 11:06

Vi bruger Hills killingepiller og noget snask der hedder Iams. Men jeg synes
at alt vi har prøvet lugter utroligt dårligt!

Fra : lh

Dato : 25-08-07 11:12

> Vi bruger Hills killingepiller og noget snask der hedder Iams. Men jeg
> synes at alt vi har prøvet lugter utroligt dårligt!

Tørfoder lugter da ikke, gør det?? Jeg har da og står frit fremme til mine
og her lugter da aldrig af kattemad.
Vådfoderet skal ikke stå "ad libitum", men giv det når den skal have det og
ikke mere end at det bliver spist op og så vask skålen. Dels bliver det også
hurtigt dårligt ved at stå fremme og det mindsker i hvert fald ikke lugten!

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-08-07 11:22

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også hurtigt dårligt ved at stå fremme og det mindsker i hvert fald ikke

dåsemad lugter ikke særligt heldigt..bvadr.. men tørfoderet har jeg nu
heller aldrig bemærket som speciel dårlig lugtkilde.

en skål med eddike et killingesikkert sted, eller lugtfjerneren "R10" især
også i en lille skål et listigt sted, kan tage meget af mindre gode lugte.
sidstnævnte tager lugten af strintene fertil hankat til UG, så det kan jeg
varmt anbefale.

Mvh. Marie

Mvh. Marie

Fra : Lars-Bo

Dato : 25-08-07 11:47

I en lille lejlighed kan pillerne altså godt lugte, det har vi desværre
afaret. Måske er det fordi vi lige har fået kat og skal vende os til det.

Ok tak. R10 det vil jeg prøve.

Så jeg jo selv om jeg kan bygge en madskål med censor

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-08-07 14:25

> [...]
>I en lille lejlighed kan pillerne altså godt lugte, det har vi desværre
>afaret. Måske er det fordi vi lige har fået kat og skal vende os til det.

Køb det i Matas, hvis muligt, de er noget billigere end apoteket, hvor man
ellers kan købe det ved jeg faktisk ikke.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-08-07 12:05

lh wrote:
> [...]
> have det og ikke mere end at det bliver spist op og så vask
> skålen. Dels bliver det også hurtigt dårligt ved at stå fremme og

Jeg vil da sige det samme som lh.

Kom den mængde i skålen der bliver spist op med det samme, og vask
skålen bagefter. Vådfoder har ikke særlig godt af at stå fremme i
for lang tid. Det bliver hurtigt fordærvet.

Jeg fodrer kun med tørfoder (Olivers), og så får min kat lidt ekstra
en gang imellem i form af lidt råt kød (hakket okse eller hjerte),
torskerogn, kogt kylling + en lille smule tun eller rejer (dog ikke
for ofte). Det meste almindelige vådfoder på dåse synes jeg er meget
underlødigt.

Jeg så en foderautomat til hunde på nettet sidste år, men kan ikke
finde den igen. Den var timerindstillet (altså ikke med sensor). Den
kostede altså også "kassen", og var faktisk ikke pengene værd.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bjarne

Dato : 25-08-07 12:07

Lars-Bo skrev:
> [...]
> at lukke når den er færdig med at spise? Noget med en censor. Det er for at
> hele lejligheden ikke skal lugte at kattemad!

Prøv at tjekke www.zooplus.de og kig efter Futterautomaten.
Vær opmærksom på, at det ikke er en løsning, hvis kattene skal være
alene i længere tid, fordi de vil være ilde stedt, hvis mekanismen ikek
virker.

Vi købte forresten inden vores ferie vandautomaten varenummer 3752.3 for
at have mere styr på vandet, hvis der skulle gå en dag eller to uden
fodring. Den er faktisk en succes hele tiden. Der kommer lidt vand ad
gangen, efterhånden som de drikker. Den kan vist også bruges til tørfoder.
Af hensyn til alger m.v. skal vandet selvfølgelig ikke stå i dagevis.

Det er nogle år siden at vi helt holdt op med dåsemad, og jeg husker med
væmmelse både lugten og griseriet og de grimme madskåle og
omkringliggende gulv med indtørrede madrester.

Helt godt blev det, da vi gik over til at købe tre forskellige slags
Happy Cat og alternere imellem dem. Når kattene er lidt trætte af den
ene pose, skifter vi til den næste osv.

Og den store fordel ved kvalitetstørfoder i lejligheden er, at det kan
mærkes på kattebakkerne, som ikke er nær så hurtige til at blive ulækre
og lugte grimt som med dåsemad eller de billige kødaffaldspiller fra
købmanden.

Bjarne