Ny computer fra Aldi????
Fra : Soren

Dato : 20-08-07 17:40

Jeg står og overvejer at købe en ny computer og kan se at Aldi har et tilbud
gældende fra 22 August. Er der nogen som har lidt mere forstand på computere
end jeg, om det er et godt tilbud til pengene. Umiddelbart synes jeg det
lyder tiltalende, men findes der bedre tilbud andre steder, så vil det da
være en nyttig oplysning.

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-08-07 18:53

"Soren" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg det lyder tiltalende, men findes der bedre tilbud andre steder, så vil

Du ville nok få nogle mere brugbare svar, hvis du lige fortalte hvad du
påtænker at bruge computeren til ?

Vil lige sige at den ser sådan ok ud som multimedia pc, men til spil dur den
ikke.

Bjarne K.

Fra : Nicolai

Dato : 20-08-07 19:53

Bjarne K. wrote:

> Vil lige sige at den ser sådan ok ud som multimedia pc, men til spil dur den
> ikke.

Hvad på den, gør at den ikke dur til spil?

E4300 CPU er meget villig til at levere varen og kan nemt OC til at løbe
fra sine storebrødrer out of the box. 2 GB DDR2 ram, 8400 GS grafikort
der understøtter DirectX10. Harddisk sikkert en ganske alm. sata 7200
omd som der sidder i alle andre. Den er da ganske potent til spil, så
ligefrem sige den ikke dur er jeg dybt uenig i. Meget muligt den ikke er
den bedste til spil, men den dur også til spil, specielt taget prisen i
betragtning. Jeg kan da have overset noget, men jeg vil gerne vædde på
at den kan spille 90 procent af de spil som er på markedet nu og som
kommer her i september måned.

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-08-07 20:40

"Nicolai" <example@example.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kan da have overset noget, men jeg vil gerne vædde på at den kan
> spille 90 procent af de spil som er på markedet nu og som kommer her i

Jeg tror du har overset noget.

Det at en 8400GS understøtter DX10, kan du sammenligne med at lade en
Trabandt stille op til F1 løb med de rigtige Formel1 dæk.

Check eventuelt her http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Der er godt nok ikke en 8400GS, men en 8500gt, som jeg går ud fra er
hurtigere.

Det er da meget godt det understøtter DX10, men de største fremskridt i DX10
som f.eks Pixel Shader model 4.0, kan få selv de hurtigste DX10 grafikkort
til at droppe vildt meget i performance.

Men kan da ikke afvise jeg tager fejl. Der er jo ikke rigtigt nogen DX10
spil endnu, der rigtigt spiller med musklerne. Men selv til DX9 spil er det
omtalte kort, der koster 3-400 kroner, altså ikke noget at prale af.

--

med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Nicolai

Dato : 20-08-07 21:11

Bjarne K. wrote:

> Det at en 8400GS understøtter DX10, kan du sammenligne med at lade en
> Trabandt stille op til F1 løb med de rigtige Formel1 dæk.

Arh, det er nok lidt overdrevet.

At 8400 GS er et low-end DX10 kort, betyder ikke ligefrem at
computeren/kort ikke duer til spil, som du indledningsvis skrev.

Xbitlabs skriver:

"“Awesome features at an incredible value – Nvidia GeForce 8400 graphics
processors deliver. Essential for watching HD DVD and Blu-ray movies on
a PC, accelerating the Microsoft Windows Vista experience, and powering
Microsoft DirectX 9 and DirectX 10 games,”"

Det scorer hæderligt i forhold til prisen.

> Det er da meget godt det understøtter DX10, men de største fremskridt i DX10
> som f.eks Pixel Shader model 4.0, kan få selv de hurtigste DX10 grafikkort
> til at droppe vildt meget i performance.

Det er stadig et DX10 kort.

> Men kan da ikke afvise jeg tager fejl. Der er jo ikke rigtigt nogen DX10
> spil endnu, der rigtigt spiller med musklerne. Men selv til DX9 spil er det
> omtalte kort, der koster 3-400 kroner, altså ikke noget at prale af.

Nej, det er vi enige i og den kommer ganske givet til at køre detaljer i
medium, men der er altså stadig langt til din "duer ikke til spil"
kommentar. :)

Du skal tage det hele i betragtning, at den koster 4000,- kr og med 3
års garanti. Og så er det altså et godt tilbud. Ydermere, så tror jeg
godt vi kan regne med at han ikke er en hardcore gamer, når han kigger
på computer i Aldi.

nicolai

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-08-07 23:25

> Arh, det er nok lidt overdrevet.

Tja måske. Men folk tror at at DX10 er et kvalitets stempel. Det er det ikke
og fabrikanterne vil skrive det på alle kort, om de så kun kan levere DX10
egenskaber i lysbilledtempo (lidt overdrevet igen måske)

> [...]
> processors deliver. Essential for watching HD DVD and Blu-ray movies on a
> PC, accelerating the Microsoft Windows Vista experience,
Ja

and powering
> Microsoft DirectX 9

Tja

and DirectX 10 games,”"

og nej.

> Det scorer hæderligt i forhold til prisen.

Ja, men sådan hænger alting jo sammen.

> [...]
> kan regne med at han ikke er en hardcore gamer, når han kigger på computer

Ingen tvivl om at det er en god computer, og ja du har nok ret i, at hvis
Søren havde været hardcore gamer, havde han nok ikke spurgt til denne
computer.
Nu skriver Søren jo at han slet ikke skal bruge den til spil, og så er der
jo slet ingen problemer.

Jeg vil godt lige til sidst sige, at jeg tidligere har været meget
konservativ i mine anbefalinger af grafikkort, og sagt at kort som f.eks
7600gs sagtens kunne klare de fleste spil i en god opløsning, men det kommer
altså til at knibe i den nære fremtid (tror jeg, men det er jo svært at spå,
så det !)

Bjarne K.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-08-07 23:30

Bjarne K. wrote:

> Tja måske. Men folk tror at at DX10 er et kvalitets stempel. Det er det
> ikke og fabrikanterne vil skrive det på alle kort, om de så kun kan
> levere DX10 egenskaber i lysbilledtempo (lidt overdrevet igen måske)

Nææh. Intel X3000 er DX10

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Nicolai

Dato : 20-08-07 23:42

Bjarne K. wrote:

> Ingen tvivl om at det er en god computer, og ja du har nok ret i, at hvis
> Søren havde været hardcore gamer, havde han nok ikke spurgt til denne
> computer.

:) og ja, producenterne vil skrive hvad som helst. Bare se hvordan MS
roser Vista. Men det er jo en helt anden snak. ;)

> [...]
> altså til at knibe i den nære fremtid (tror jeg, men det er jo svært at spå,

Jamen, det er jo dynamisk. Skal man spille det nyeste i god opløsning
med alle detaljer på fuld, så er der næppe mange som har råd til hele
tiden at have alt udstyret klar til det, man må jo vælge. Mit eget
7900GT er da også ved at være fortid. Jeg håber på, at 7900GT falder så
meget i pris, at jeg uden at have for mange penge op ad lommen kan gøre
brug af SLI funktionen på bundkortet og derved give lidt førstehjælp.

nicolai

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-08-07 08:09

> [...]
> at jeg uden at have for mange penge op ad lommen kan gøre brug af SLI
> funktionen på bundkortet og derved give lidt førstehjælp.

Tja. Jeg har for nylig skiftet fra en ATI X600. Da jeg købte min pc med med
dette grafikkort, var det allerede et mellemklasse kort, men den har da
klaret det fint et par år (BF2, doom3 o.s.v. i en hæderlig opløsning). Det
kort jeg har nu, håber jeg da også kan køre et par år, (med nedadgående
kvalitetskrav)
Så med mindre man har krav til højeste opløsning med alle detaljer på high,
er det nok de færreste der skifter kort hele tiden.

Bjarne K.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 21-08-07 23:59

"Nicolai" <example@example.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad på den, gør at den ikke dur til spil?
>
> E4300 CPU er meget villig til at levere varen og kan nemt OC til at løbe
> fra sine storebrødrer out of the box.

Et par 'minuser'
Det er ikke altid man får lov at OC'e en Medion - muligheden er ikke
nødvendigvis i Bios. Kender ikke den aktuelle model.

Der er ikke SPdif output så eneste sted lyden kommer ud digitalt er HDMI
kablet.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd
Tårerne fra din mail får hængslerne i min postkasse til at ruste

Fra : Nicolai

Dato : 22-08-07 11:28

Michael Lund Sørensen wrote:

> Et par 'minuser'
> Det er ikke altid man får lov at OC'e en Medion - muligheden er ikke
> nødvendigvis i Bios. Kender ikke den aktuelle model.

Nej, det tror jeg du har ret i. Personligt ville jeg heller ikke købe
medion, men tilbuddet er godt.

nicolai

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 22-08-07 15:16

Nicolai wrote:

> Nej, det tror jeg du har ret i. Personligt ville jeg heller ikke købe
> medion, men tilbuddet er godt.

Absolut fint tilbud, jeg valgte fra i går aftes da jeg opdagede at der ikke
var digital lyd ud.

Jeg havde tænkt mig at skifte grafikkortet til et 8600 og ville jeg jo stå
helt uden digital lyd.

Strømforsyningen skulle ikke være helt støjfri (ret mig gerne!) og så gik
mine tanker mod MediaCenter, så skulle jeg have en anden Vista og pludseligt
stod den ikke helt så billig, som den ellers lyder til.
Så vil jeg hellere bygge en op fra grunden (har et pænt kabinet tomt)

Fra : Soren

Dato : 20-08-07 21:15

Jeg skal sådan set ikke bruge den til spil, men jeg kunne måske godt
overveje om den kunne bruges til at afspille tv. Det ved jeg så ikke om den
kan, men det kan I vel svare på om den kan eller hvad den mangler for at
kan.

Fra : ShutEye

Dato : 20-08-07 22:44

> [...]
> overveje om den kunne bruges til at afspille tv. Det ved jeg så ikke om
> den kan, men det kan I vel svare på om den kan eller hvad den mangler for

Så skal der en tv-tuner i.
F.eks.: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216471

Fra : Nicolai

Dato : 20-08-07 19:54

Soren wrote:
> [...]
> lyder tiltalende, men findes der bedre tilbud andre steder, så vil det da

Nu skriver du selv, et godt tilbud til pengene - og det er det bestemt.
Så stå du bare klar den 22. og håb på du får en. :)