Andet multimedie
bentjuul 3670
farvestyring fallit (CS3 kontra browser bi~
Fra : Michaelbs

Dato : 24-08-07 12:24

Jeg sad og lavede nogle billeder af en dame med en problematisk hudfarve
(meget rødlig, hun er rødhåret)
Da billederne var færdige resizede jeg til web og konverterede fra Adobe
1998 til sRGB og mailede dem til hende.

Jeg tjekkede lige billederne i Sendt Post (Vista Mail) og blev chokeret
over farve forskellen mellem billederne, som jeg ser dem i Photoshop,
Lightroom og ACDSee Pro og så de billeder jeg så i Sendt Post.
Også på nettet ser de helt håbløst oversaturerede og rød/magenta agtige ud.
Det er komplet uspiseligt.

Jeg sidder bag en 30 tommers HP LP 3065 hardware kalibreret monitor, som har
en stor gamut og det gør nok ikke forskellen mindre.

Jeg har lavet et screen dump, hvor man ser billederne i Photoshop til
venstre og i Visat Mails "Sendt post" til højre. Jeg har klistret
screendumpet ind i et word dokument og uploadet det her:

http://michaelbennati.dk/?Diverse_Gallerier:Downloads:color_management_problem_example

Er der ikke en venlig expert, der gider kigge på det og fortælle mig hvor
pokker kæden er hoppet af.
Jeg ved godt at browsere og mailprogrammer ikke farvestyrer, men så grotesk
må forskellen ikke være, når der er tale om sRGB filer.
Eller er det kun på min skærm forskellen er så stor? På min bærbare er der
næsten ikke forskel overhovedet.

Mine settings i Photoshop har jeg lagt her:
http://michaelbennati.dk/?Diverse_Gallerier:Downloads:colorsettings

Jeg ville være meget taknemmelig for lidt vejledning.

mvh Michael

Fra : Asboe

Dato : 24-08-07 14:02

Michaelbs skrev i <46cebfe4$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>:

Jeg tror du gør det rigtigt!

Ser selv samme problematik af og til.

sRGB er kun en tilnærmelse - en gennemsnitligt profil tllpasset
standard udstyr!

Hvordan det tager sig ud på en andens skærm kan du ikke styre bedre.

Vil du have det til at matche mellem Adobe (1998) og sRGB på din skærm
kan du softproofe i Photoshop.

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Michaelbs

Dato : 24-08-07 14:10

"Asboe" <bo@eobsa.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> standard udstyr!
>
> Hvordan det tager sig ud på en andens skærm kan du ikke styre bedre.

Jamen forskellen er jo grotesk stor (se mit eksempel fra link i opr. post).
Kvinden klagede netop over, at hun lignede en kogt hummer og det var jo ikke
sådan jeg lavede billedet.

> Vil du have det til at matche mellem Adobe (1998) og sRGB på din skærm
> kan du softproofe i Photoshop.

Hvordan gør man det?

mvh Michael

Fra : Asboe

Dato : 24-08-07 17:13

Michaelbs skrev i <46ced890$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>:

Kort fortalt kan du arbejde i et farverum, mens Ps viser farverne fra
et andet farverum.

Altså du arbejder i Adobe (1998) men ser virkningen i sRGB ...
På den måde kan du lave et hue/saturation Justeringslag og justere
farverne uden at ødelægge det optimering!

Softproof finder du masse af eksempler på, via google el anden
søgetjenneste!

Eller i help/hjælp funktionen i Photoshop!

Det er mere udførligt end jeg lige kan gøre det her!

Fra : Michaelbs

Dato : 24-08-07 21:35

> [...]
> søgetjenneste!
>
> Eller i help/hjælp funktionen i Photoshop!
>
> Det er mere udførligt end jeg lige kan gøre det her!

Ja men jeg har hidtil forstået proofing som output til print proofing.
Det jeg efterspørger er: når jeg har konverteret billedet til sRGB og skal
uploade det, hvordan kan jeg så simulere det andre ser i ikke-farvestyrede
programmer, lave justeringslag og tilpasse det til webbrug?
Jeg kan jo åbenbart overhovedet ikke regne med hvad jeg ser i Photoshop.

mvh Michael

Fra : Asboe

Dato : 25-08-07 08:11

Michaelbs skrev i <46cf4112$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
>programmer, lave justeringslag og tilpasse det til webbrug?
>Jeg kan jo åbenbart overhovedet ikke regne med hvad jeg ser i Photoshop.

Nu er forviringen stor, det er jeg ked af!

Du kan netop stole på det du ser i Photoshop og andre programmer med
farvestyring! Du har ikke farvestyring i f.eks. Windows XP, så med
mindre at programmet selv søger for det, har du ikke farvestyring. Når
du sender billedet til et ukendt 'system' vil det oftes blive set via
Microsoft IE el lign, som ikke understøtter farvestyring. Det er
sikker her problemmet er.

Proofing er netop som du siger til at forudsige resultatet ved
print/tryk! MEN du kan også 'forudsige' resultatet på skærm.
Det er det du skal her. Prøv forudindstillingen' Monitor RGB'
Så skulle du gerne se dit 'grimme' resultat i selve Photoshop!
Nu kan du gøre noget ved det!

Ellers løser jeg det selv ved at gemme/sende i PDF. Acrobat Reader,
som de fleste har på deres maskiner, den kan nemlig farvestyre.

Håber det hjælper lidt!

Fra : Michaelbs

Dato : 25-08-07 10:14

> [...]
> Det er det du skal her. Prøv forudindstillingen' Monitor RGB'
> Så skulle du gerne se dit 'grimme' resultat i selve Photoshop!

Ja, det havde jeg fundet ud af. Det gør bare ondt at skulle justere billeder
til ikke farvestyrede applikationer. Det virker forkert.

> Ellers løser jeg det selv ved at gemme/sende i PDF. Acrobat Reader,
> som de fleste har på deres maskiner, den kan nemlig farvestyre.

Det var et genialt forslag. Jeg prøvede lige, men desværre var billederne
ligesom på nettet i min PDF fil, men det er sikkert en PDF setting jeg har
sat forkert.

> Håber det hjælper lidt!

Det gør det. takker for hjælpen.

mvh Michael

Fra : Asboe

Dato : 25-08-07 14:41

Michaelbs skrev i <46cff2c8$0$90271$14726298@news.sunsite.dk>:

>Det var et genialt forslag. Jeg prøvede lige, men desværre var billederne
>ligesom på nettet i min PDF fil, men det er sikkert en PDF setting jeg har
>sat forkert.

I den dialogbox, der dukker op, når man gemmer som .pdf skal man under
'Output' sørge for at vælge 'No Conversion' og 'include Destination
Profile'.

Fra : Michaelbs

Dato : 25-08-07 22:44

> I den dialogbox, der dukker op, når man gemmer som .pdf skal man under
> 'Output' sørge for at vælge 'No Conversion' og 'include Destination
> Profile'.

Det er mærkeligt. Også med de settings viser adobe reader billederne uden
farvestyring.
Adobe Reader farvestyrer paradoksalt nok ikke. tsk tsk Adobe!

mvh Michael

Fra : Asboe

Dato : 24-08-07 17:27

Michaelbs skrev i <46ced890$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>: