Inverter?
Fra : Guitarman

Dato : 24-08-07 14:45

Hej

Vi har en autocamper, hvor vi gerne vil kunne bruge 220V - også uden at være
tilsluttet strøm.

Derfor har jeg købt en 1000W inverter hos Harald Nyborg.
Den skal tilsluttes direkte på campingbatteriet - spørgsmålet er om der sker
noget ved at lade den være tilsluttet hele tiden, også mens bilen kører og
batteriet lader.
Kan man det? Eller skal jeg igang med skruenøglen og tilslutte hver gang
inverteren skal bruges?

Jeg har egentlig ikke planer om at koble inverteren sammen med bilens 220V
installation, men hvis jeg nu skulle komme i tanke om det findes der så en
"dims", der kan styre hvornår det er lysnetstrøm og hvornår det er
inverterstrøm, der bruges. Dvs. automatisk koble inverteren fra, når der
tilsluttes 220V til bilen.

På forhånd tak for svar
/Guitarman

Fra : Børge Larsen

Dato : 24-08-07 19:13

"Guitarman" <adc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> "dims", der kan styre hvornår det er lysnetstrøm og hvornår det er
> inverterstrøm, der bruges. Dvs. automatisk koble inverteren fra, når der

!000W belastning på et autobatteri, du er godt klar over at det er noget der
trækker. Hvis din autocamper fx. er forsynet med et 12V batteri, så vil en
belastning på 1000 W trække noget der hedder ca. 83 A. Du skal kigge på hvad
tomgangsforbruget er for at kunne vurdere om inverteren skal være tilsluttet
konstant.
Jeg vil råde dig til at få hjælp hos en autoelektriker el. aut. installatør,
for at det ikke skal ende galt..

Børge

Fra : Guitarman

Dato : 24-08-07 22:10

Børge Larsen <bl-dk@post.tele.dk> wrote:

>Du skal kigge på hvad tomgangsforbruget er for at kunne vurdere
> om inverteren skal være tilsluttet konstant.

Hmmm - brugsforvirringen melder ikke noget om tomgangsforbrug. Hvad ville
det typisk ligge på?

> Jeg vil råde dig til at få hjælp hos en autoelektriker el. aut.
> installatør, for at det ikke skal ende galt..

Når du skriver "ende galt" hvad mener du så?

/Guitarman

Fra : Tommy T - Odense

Dato : 24-08-07 22:46

"Guitarman" <adc@def.es> skrev
> Hmmm - brugsforvirringen melder ikke noget om tomgangsforbrug. Hvad ville
> det typisk ligge på?
>
> Når du skriver "ende galt" hvad mener du så?
>
> /Guitarman
Der står noget mere om det på T-Hansens hjemmeside, som fortæller at deres
version har et standby forbrug på 0,8 A.

Resten af denne mail er sakset fra T-Hansen.
Mvh Tommy T - Odense

(brænd nu ikke hymeren af, så græder hundene)

2. tilbehør

Strømkabel til cigarettænder stik (kun inverter op til 200W) DC strømkabel
til bilens batteri

3. Tilslutning

Invertere op til 200W tilsluttes bilens cigarettænder stik. Størrelser der
over tilsluttes direkte til bilens batteri..
Tilslut det røde kabel fra "+" (rød terminal) på batteriet til rød terminal
på inverteren og det sorte kabel fra "-" terminalen (sort terminal) på
batteriet til sort terminal på inverteren.
Du skal sikre dig at skruerne er strammet for at undgå løseforbindelser.

4. Betjening

1.. Når inverteren er tilsluttet noget udstyr, skal du huske at tænde
inverteren inden udstyret tændes. Hvis der høres en "summelyd" ved brug,
indikerer dette at batterispænding er meget lav og at inverteren vil slå fra
inden for 5 minutter
2.. Hvis der bruges en inverter på under 500W og den tilsluttes
elektriskudstyr med et billedrør, såsom TV eller computer mm, kan det
forekomme at det elektriske udstyr skal tændes nogle gange inden det virker
som det skal. Tænd aldrig inverteren med tændt elektrisk udstyr tilsluttet,
da den kan tage skade.
3.. Hvis inverteren tilsluttes udstyr med en motor eller kompressor, såsom
boremaskine, aircondition med mere, skal du sikre dig at inverteren er 3
gange så stor som udstyrets forbrug, så det kan fungere fejlfrit, da start
strømmen er meget højere end det vedvarende forbrug. 5. Udgangs kapacitet
Inverteren vil automatisk slå fra hvis det totale Watt forbrug overstiger
inverteres kapacitet. Det samme vil ske hvis inverteres temperatur
overstiger 60 grader ved langvarigt brug. 6. Særlige anbefalinger Når
inverteren ikke er i brug bør den frakobles. Inverteren bør frakobles når
bilens motor startes. Hvis inverteren kommer med en "bippe" lyd: Sluk det
tilsluttede udstyr, afmonter inverteren og genstart bilens motor. "Bippe"
lyden er en advarsel for lav batteristand, som indikerer at din
batterispænding er for lav. Din inverter vil automatisk slukke hvis du ikke
starter din motor og fortsætter med at bruge inverteren. Dette vil efterlade
dit batteri med omkring 10.5V, hvilket er nok til at starte motoren og
fortsætte brugen af inverteren. Det eliminerer også muligheden for at
strande med et dødt batteri. For at undgå for kraftig afladning af
batteriet, anbefales det at lade motoren køre 10-20 minutter efter 2-3
timers brug af inverteren. Du skal huske at tilslutte det røde kabel fra "+"
(rød terminal) på batteriet til rød terminal på inverteren og det sorte
kabel fra "-" terminalen (sort terminal) på batteriet til sort terminal på
inverteren., hvis du bruger en adapter for at forbinde batteri og inverter
direkte. Hvis du forbinder kablerne forkert, vil polariteten vendes og det
vil ødelægge inverteren. Dette vil ikke været dækket af garanti. Sørg for at
afmontere inverteren inden at der tilsluttes en batterioplader. Hvis du
glemmer dette kan inverteren tage skade og det vil ikke være dækket af
garantien.
Du skal sikre dig at batteri spændingen aldrig overstiger 15V. Tilsluttes
inverteren til en strømkilder der er kraftigere end 15V, kan inverteren tage
skade og det vil ikke være dækket af garantien.

7. Brug af forlængerledning
Vi anbefaler at der ikke bruges en forlængerledning imellem strømkilden og
inverteren. Tilsluttes der en forlængerledning vil det medføre et
spændingsfald. Vi vil i stedet anbefale en forlængerledning mellem
inverteren og det udstyr der skal tilsluttes. Hvis du bruger en
forlængerledning af en god kvalitet kan der trækkes helt op til 30 meter. En
længere ledning vil give reduceret kraft.

8. Stelforbindelse
Advarsel: Inden inverteren tages i brug skal du sørge for en
stelforbindelse. . På bagsiden af inverteren sidder der en terminal med en
bolt. Denne terminal er tilsluttet kabinettet på inverteren og på
udgangsstikket. Brugen af denne terminal afhænger af den aktuelle situation.
Hvis den tages i brug skal der bruges et godkendt jordkabel i kraftig
kvalitet. . Ved en stationær landbaseret installation, skal jord terminalen
forbindes til en metalstav der bankes min. 1.2m ned i jorden. Hvis batteri
systemet ikke er udstyret med en jordterminal forbindes stelterminalen til
jordspydet i stedet.
.. I en bil, hvor inverteren er monteret direkte til batteriet, skal
jordterminalen bare monteres til chassis. Hvis inverteren kun skal bruges i
midlertidig og den får strøm via cigarettænderstikket, skal stelkablet
monteres til - terminalen på inverteren hvis bilen har negativ stel. . I
både, skal jordterminalen tilsluttes det eksisterende jordsystem. Det kan
være rammen i skroget, eller ledningsnettets jordledninger. Bemærkning:
Jordterminalen på AC udtaget er tilsluttet den neutrale terminal. Der det
samme i en almindelig hjemme installation, hvor neutral er tilsluttet jord
og der er normalt ingen spændingsforskel mellem dem. 9. Måling af AC
spænding
Udgangsbølgen på inverteren er en modificeret sinuskurve. Hvis du vælger at
måle udgangsspændingen, skal du bruge et korrekt rms voltmeter. Brugen af
andre typer af volt målere vil give 20-30V lavere måling.

10. Udluftning
Vigtigt! Ved brug skal du sikre dig at blæseren roterer. Tjek inverteren for
mulig fejl, hvis blæseren ikke roterer ved brug.

11. Jord til chassis
Stelskruen skal monteres til et stelpunkt, dette vil være afhængig hvor
inverteren er installeret. I en bil tilsluttes stel til bilens chassis. I en
båd tilsluttes der til bådens jordsystem. Ved en fast installation,
tilsluttes der til jord.

12. Advarsel
Ved problemer med AC udgangen, kortslutning, overbelastning, mmà vil
beskyttelses kredsløbet automatisk slå fra.
I de tilfælde: (A) sluk for strømmen med det samme

(B) Alle enheder skal frakobles
(C) Tjek det tilsluttede udstyr
(D) Inverteren kan bruges igen så snart problemerne
med det tilsluttede udstyr er løst.
Hvis inverteren er i brug i en længere periode, kan strømmen pludselig blive
afbrudt selv om batteri spændingen er høj. Årsagen kan være for høj
temperatur. Skulle det ske, fortsæt da som følgende: (A) Sluk inverteren med
det samme.
(B) Frakobbel noget af udstyret eller vent til inverteren er kølet ned. (C)
Tænd inverteren igen
Du skal altid opbevare inverteren i et miljø som er: (A) Godt ventileret
(B) Ikke direkte i sollys eller andre varme kilder (C) Uden adgang for børn
(D) Beskyttet imod vand/fugt, olie og fedt
Hvis inverteren tilsluttes forkert, vil garantien bortfalde.

13. Vedligeholdelse
Det er nødvendigt med meget lidt vedligeholdelse, for at sikre at inverteren
virker korrekt.
En gang imellem skal overfladen aftørres med en fugtig klud, for at
forhindre skidt og snavs i at samle sig sammen. På samme tid efterspændes
skruerne på terminalerne.

Fra : Carsten H

Dato : 25-08-07 06:13

På vores AC har vi monteret en 150 amp afbryder mellem forbrugsbatterierne
og Inverteren ( 900 w ). Strømkablerne er nogle ordentlige moppedrenge og så
korte som muligt.
Vi har aldrig inverteren tændt uden at den bliver brugt.

Carsten

Fra : Guitarman

Dato : 25-08-07 13:13

Carsten H <dennemailduerikke@fjernessol.dk> wrote:
> [...]
> ordentlige moppedrenge og så korte som muligt.
> Vi har aldrig inverteren tændt uden at den bliver brugt.

Den løsning har jeg også overvejet.
Hvor har du fundet din 150A afbryder - har du evt et link?

Hvilke apparater bruger I sammen med inverteren?

/Guitarman

Fra : Carsten H

Dato : 25-08-07 18:29

> Den løsning har jeg også overvejet.
> Hvor har du fundet din 150A afbryder - har du evt et link?
>
> Hvilke apparater bruger I sammen med inverteren?
>
> /Guitarman

Afbryderen er fundet i en båd butik. En sådan en dims med en "nøgle" der
drejes.
Vi bruger den til 2 stk laptop, diverse småladere, barbermaskine, og
udendørslampen i forteltet når vi holder steder hvor vi ikke har fast strøm.
Det er en rar ting at have.
Carsten

Fra : Guitarman

Dato : 09-09-07 18:16

Carsten H <dennemailduerikke@fjernessol.dk> wrote:
> På vores AC har vi monteret en 150 amp afbryder mellem
> forbrugsbatterierne og Inverteren ( 900 w ).

Og det var denne løsning vi valgte.
En 200 A afbryder mellem batteri og inverter fundet i en båd-biks.

Vi har lige været på en kort teste-tur - og det virker sq

Vi har tæsket batterierne det bedste vi har lært
Hørtørreren kan køre på mindste varmeindstilling - ikke på høj varme.
Blenderen til hundemad (råfodring) kører fint
TV'et kunne vise 1½ times nyheder før de to bo-batterier gav op...
Derefter ville de heller ikke være med til den blærbare, men vi kunne godt
leve uden "Vild med dans"

Og efter et par timers kørsel kunne vi starte forfra

Tak for råd og vejledning

/Guitarman
Der om et par uger tæsker systemet igennem på 10 dage til Malaga.

Fra : Guitarman

Dato : 25-08-07 13:14

Tommy T - Odense <tommy[bindestreg]t@webspeed(dot)dk> wrote:

> (brænd nu ikke hymeren af, så græder hundene)

Og det gør vi sq osse
Vi skal nok passe på og være forsigtige.

/Guitarman

Fra : Børge Larsen

Dato : 25-08-07 07:48

> Hmmm - brugsforvirringen melder ikke noget om tomgangsforbrug. Hvad ville
> det typisk ligge på?

> Når du skriver "ende galt" hvad mener du så?
>
> /Guitarman

Det kan fx. ende med brand. Nu er det jo ikke tilfældigt at CV
installationerne er omfattet af Stærkstrømsbekendtgørelsen og at der kun må
udføres installationer af autoriseret el-installatør.

Børge

Fra : Henrik

Dato : 17-09-07 22:42

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> installationerne er omfattet af Stærkstrømsbekendtgørelsen og at der kun
> må udføres installationer af autoriseret el-installatør.

Er 12 volt installationen omfattet af stærkstrømsbekendtgørelsen?
Link?

/Henrik M.

Fra : Sten Bo

Dato : 25-08-07 12:37

> [...]
> være tilsluttet konstant.
> Jeg vil råde dig til at få hjælp hos en autoelektriker el. aut.
> installatør, for at det ikke skal ende galt..

Ohms lov.

I kan regne lidt frem og tilbage her.
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=189

Det er nævnt af waeco at deres "billige" 230 volt kompressorboks trækker 10
A spids lige idet kompressoren starter. Regnet tilbage i 12 volt siden til
inverteren. 2300. A

Og hertil skal man så tænke på tabet undervejs.

Vi har en 600 watt 1500 watt spids svjh, fra HN - der har et
tomgangsforbrug på 4-5 watt. men ikke oplyser nyttevirkningen belastet. Set
om andre til 85 90 %. Så mon ikke det passer her også.

Inverteren kan starte boksen når man bruger de medfølgende fede kabler
direkte på batteriet - så der er åbenbart hvis 10 A 230 V passer, lidt
elastik, bøf og træghed gemt i systemet.

Jeg har spekuleret på om man ved manglende kompressorstart pga. tyndere
eller for lange ledninger på 12 V siden ku hjælpe inverteren med en fed
kondensator type THansen, bilstereo, som nogle ellers hænger på forsyningen
til basforstærkeren.

Fra : Jens

Dato : 25-08-07 15:35

> [...]
> eller for lange ledninger på 12 V siden ku hjælpe inverteren med en fed
> kondensator type THansen, bilstereo, som nogle ellers hænger på

En kraftig kondensator tæt på inverteren ala dem de bruger i de der
bum-bum-bum-bum-bum-biler vil sikkert kunne hjælpe på det. Hvor lang tid
skal kompressoren have 10A på de 230V?

Der er en del energi gemt i en 1Farad kondensator ladet op til 13,8Volt !

Mvh
Jens

Fra : BigMac

Dato : 25-08-07 18:31

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal kompressoren have 10A på de 230V?
>
> Der er en del energi gemt i en 1Farad kondensator ladet op til 13,8Volt !
ja - men kun i start øjeblikket....

Fra : Sten Bo

Dato : 26-08-07 11:43

,

> [...]
> skal kompressoren have 10A på de 230V?
>
> Der er en del energi gemt i en 1Farad kondensator ladet op til 13,8Volt !

Hej Jens.

Aner det ikke. Millisekund til at hive kompressoren i gang og formentlig
kortest med stor kondensator. Men det bestemmes og af "hullet" gennem
inverteren. Forstået som at det kræver en hvis energimængde - der igen er
afhængig af masse i systemet, gnidningsmodstand og temperaturen på olien i
kompressoren. Vi har et køl i kælderen der brænder starteren hvis det efter
lang stilstand tændes om vinteren uden at være forvarmet med hårtørrer på
kompressoren. (Der er noget med brand i gamle gramskabe, defekte startere,
tjek deres hjemme side.

Men altså tiden, XX.

Bortset fra det løber udviklingen. Inverter osv. ...

Her er en fyr der bruger en 58 farad (og konen?) til noget fornuftigt.
tjek siden ..video her...
http://www.los-gatos.ca.us/davidbu/pedgen/ultimate_pedal_tv.html

Og så er der et sted her.

http://www.los-gatos.ca.us/davidbu/pedgen.html

Kik lidt rundt, jeg syntes ikke at siden er helt overskuelig. Men for
søren -

Hvis de vil se TV må de yde lidt først.

Fra : Per J

Dato : 29-08-07 19:03

Waeco har en prioritets vælger VS 230 den kan du slutte dit almindelige 220
volt indgg til og samtidigt slutte din inverter til , så har du en udgang
med 220 volt fra denne vælger, der vil altid være 220 volt, fra batteri
sålænge der ikke er 220 volt fra fast installation til rådighed. Ellers
vælges denne altid.

med venlig hilsen Per

Fra : BigMac

Dato : 29-08-07 19:49

"Per J" <perj@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udgang med 220 volt fra denne vælger, der vil altid være 220 volt, fra
> batteri sålænge der ikke er 220 volt fra fast installation til rådighed.

hvor kan den købes billigst og hvad koster den ca ??

Fra : Per J

Dato : 30-08-07 20:15

Detter er hvad jeg har i cv

Waeco Batteri Refresher BR12 395
Waeco 12 volt lader/Booster DC08 900
Waeco 220 volt lader IU812 695
Batteri Gel Vision 100AH 1495
Waeco Sinus Inverter MSK 350-012 1599
Waeco Prioritets vælger VS-230 640

Alle camping vogns forhandlere kan skaffe dette, jeg har fået det hos Jysk
caravan i støvring