Skift ind og ud af ASP
Fra : Thrane

Dato : 24-08-07 19:19

Jeg ser nogle gange råd om, at skifter man ind og ud af ASP meget, kan det
tage på ressourcerne.
Er dette korrekt?

Med skifte ind og ud mener jeg:

<% If blah blah Then %>
<% Response.Write("blah blah") %>
<% End If %>

Fremfor

<%
If blah blah Then
Response.Write("blah blah")
End If
%>

--
Thrane

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-08-07 18:42

On Fri, 24 Aug 2007 20:19:18 +0200, "Thrane" <noreply@noreply.dk> wrote:

>Jeg ser nogle gange råd om, at skifter man ind og ud af ASP meget, kan det
>tage på ressourcerne.
>Er dette korrekt?

Jeg kan ikke lige finde noget dokumentation, og det er meget længe siden
jeg har set det diskuteret her i gruppen.
Men min opfattelse er: Ja, det er rigtigt, men problemet er ikke
voldsomt stort.

Jeg tolker det på den måde, at man ikke normalt skal bekymre sig om at
skifte mellem ASP og HTML, når det ellers er naturligt i scriptet. - Men
at man omvendt heller ikke skal have alt for mange skift - som herunder:

>Med skifte ind og ud mener jeg:
>
><% If blah blah Then %>
><% Response.Write("blah blah") %>
><% End If %>

Så er denne langt at foretrække:

>Fremfor
>
><%
>If blah blah Then
>Response.Write("blah blah")
>End If
>%>

Der er et par andre ting at bemærke:
1. Selv om der måske kun er en lille forskel ved et enkelt skift, så
forstærkes det, hvis det foregår inde i en loop.
2. For mange skift gør det sværere at overskue koden.
3. Og den måske vigtigste:
Hvis man har mange sift i sin kode, er det et signal om, at ens kode
måske ikke er særligt hensigtsmæssigt struktureret.

Frem for at have et ASP script, som
beregner-udskirver-beregner-udskriver osv., så er det langt bedre at
dele sin kode op i fx:
a) en imput-del - hvor man henter input fra forms og querystrings,
validerer sine inputs etc.
b) en databehandlings-del - hvor man fx henter data fra en database
c) en udskriftsdel - hvor man udskriver til HTML
Evt kan man have et lag mellem b) og c), som formatterer outputtet, idne
det udskrives - eller man kan have yderligere opdelinger.

Fordelen ved dette er dels at koden bliver mere overskuelig, dels at det
er langt lettere at tilpasse koden, hvis man fx:
- skifter til en anden database
- skal lave output til andet end HTML (fx PDF, RSS etc.)
- o.l.

Det gør det også langt lettere at lave en fornuftig fejl-håndtering,
hvis koden er modul-opdelt.
Ligeledes vil man også meget lettere se mulighederne for at erstatte
gentagne rutiner med funktioner og subs.

Hvis man modul-opbygger sin kode og bruger funktioner og subs, vil man
få en kode, som er langt lettere at overskue og vedligeholde.
Og man vil opleve, at man i praksis skifter meget lidt mellem ASP og
HTML.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thrane

Dato : 26-08-07 10:33

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> [...]

KLIP en masse nyttig information....

> Mvh. Jørn

Tak, Jørn...
Det var et rigtig godt svar!
Kort og enklet og lige til at gå til...

Vil i hvert fald kigge koderne gennem på mine sider, næste gang der lige er
lidt mere end 5 min tilovers!

Tusind tak for det!

--
Thrane