Nægtet køb hos 3!
Fra : KS

Dato : 23-08-07 10:36

Jeg har købt en telefon med tilskud hos 3. Jeg har et abb. hvor jeg skal
tale for min. 399,- pr. mdr. og har i den periode talt for mere end 4.000,-
Jeg vil nu gerne skifte telefonen med en nyere model og ringer derfor til 3.
Jeg får her afvide at jeg ikke kan købe telefonen med tilskud mere i det jeg
ikke har talt for nok penge. Efter en længere (og ikke særlig venlig
betjening) får jeg afvide at jeg skulle tale fo 1.700,- mere.

Er det lovligt?? I min verden lyder det helt forykt at blive nægtet at købe
et produkt, især når jeg har overholdt mine forpligtigelser.

Mvh

Klaus

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-08-07 11:35

"KS" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> [...]
> Er det lovligt?? I min verden lyder det helt forykt at blive nægtet
> at købe et produkt, især når jeg har overholdt mine forpligtigelser.

Det kan jeg ikke forestille mig er lovligt men prøv at henvende dig til
myndighederne med sagen. Hvis du var dårlig betaler ville sagen jo være helt
anderledes.

3 kan jo bare ændre deres regler hvis de mener at de ikke tjener penge nok
på deres Boost 399, altså underforstået at folk ikke bruger over deres
minimumsbeløb. Jeg kan fortælle at jeg to gange har købt tilskudsmobil hos
Debitel og her har der ikke være nogen problemer til trods for at jeg ikke
har forbrugt over mit minimumsforbrug (debitel triumf 200).

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Stig Christensen

Dato : 23-08-07 13:28

> Det kan jeg ikke forestille mig er lovligt men prøv at henvende dig til
> myndighederne med sagen. Hvis du var dårlig betaler ville sagen jo være
> [...]
Det fortæller da blot en del om 3's forretningsmetoder....
Og hvad havde du tænkt dig at myndighederne skulle gøre ved det ?
Det ville nok give mere røre, hvis man kunne få Ekstrabladet & BT
til at beskæftige sig med sagen.

Fra : Hans

Dato : 23-08-07 21:06

Jeg fik det samme svar da jeg ville skifte min telefon. Fik dog også at vide
jeg kunne opsige mit abb. og så oprette et nyt, og på den måde få tilskud
til den nye telefon.
Jeg gik istedet ind i den nærmeste Fona der også sælger 3 telefoner. Her
kunne de ikke se om jeg havde talt for nok penge, og jeg fik skiftet min
telefon.

Fra : Kim

Dato : 23-08-07 13:24

On Thu, 23 Aug 2007 11:36:11 +0200, "KS" <nogen@microsoft.com> wrote:

>Er det lovligt?? I min verden lyder det helt forykt at blive nægtet at købe
>et produkt, især når jeg har overholdt mine forpligtigelser.

Spørg evt. i : news:dk.videnskab.jura

--
Kim

Fra : ai

Dato : 23-08-07 13:48

Også en af de metoder til at lokke penge ud af folks lommer;
underskudsforretninger benytter alle kneb..skib dog det firma,
opskruede priser og andet underforstået kan ikke bruges til noget.
køb din egen mobilos (evt med hjælp fra banken), så er du frit stillet.
//ai

Fra : J.K.Arning

Dato : 23-08-07 17:34

> [...]

>Er det lovligt?? I min verden lyder det helt forykt at blive nægtet at købe
>et produkt, især når jeg har overholdt mine forpligtigelser.

Du er da velkommen til at købe telefonen, den koster 5299,-

Det du vil have er rabat på telefonen, en meget stor rabat og der har
selskabet altså opsat nogle regler for hvornår du kan få den rabat.

Mener du det er ulovligt?

Kvickly, Bilka m.m. gør det hver uge. Er der noget galt i det?

Fra : KH

Dato : 23-08-07 18:19

> Mener du det er ulovligt?
>
> Kvickly, Bilka m.m. gør det hver uge. Er der noget galt i det?

Ja!!!

§ 6a. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort et
antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke
nægtes salg til bestemte aftagere.
Stk. 2. De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke egentlige udsalgsvarer."

Mvh

Klaus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-08-07 22:39

"KH" <Hoengaard@gmail.com.FJERN> wrote in

> § 6a. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort
> et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må
> endvidere ikke nægtes salg til bestemte aftagere.

Er et mobilselskab en detailvirksomhed?

Og er det et loft at man nægter at give en given rabat til en given kunde?
Det er jo ikke sådan at kunden ikke må købe til normal pris.

Fra : Max

Dato : 23-08-07 23:07

Hej KH

> [...]
> endvidere ikke nægtes salg til bestemte aftagere.
> Stk. 2. De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke egentlige

Forbuddet mod mængdebegrænsning er ophævet pr. 1. januar 2007

Der er jo kommet en ny markedsføringslov.

--
Mvh Max

Fra : Kim Larsen

Dato : 24-08-07 09:04

"J.K.Arning" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

> [...]
>
> Det du vil have er rabat på telefonen, en meget stor rabat og der har
> selskabet altså opsat nogle regler for hvornår du kan få den rabat.

Hvis det ikke er ulovligt at fastsætte uofficielle regler for køb af
telefon, så burde det være det. Husk på at køberen i dette tilfælde ingen
aftaler eller regler har overtrådt. Det er i bedste fald vildt amoralsk fra
telefonselskabets side.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Christian F

Dato : 23-08-07 21:08

Jeg er bestemt ikke 3 tilhænger, tvært i mod....
Men, nu er der jo ingen lov der siger at enhver har ret til at købe en ny
telefon hver 6 mdr.... (på samme nummer/abb. vel og mærke)

Du kan jo bare købe en ny med et nyt telefonnummer

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 28-08-07 21:16

> [...]
>
> Er det lovligt?? I min verden lyder det helt forykt at blive nægtet at
> købe et produkt, især når jeg har overholdt mine forpligtigelser.

Hej Klaus

Du skriver intet om hvor lang den periode det har taget dig at snakke for
mere end 4000 Kr,
er det på en eller eks 6 måneder?

Hvad hedder abonnementet?

Hvorfor siger du "telefonen", den har du da betalt en gang, er det ikke nok?

Eller er det en nyere model du vil ha???

Mvh Henrik

Fra : KH

Dato : 31-08-07 11:59

> Du skriver intet om hvor lang den periode det har taget dig at snakke for
> mere end 4000 Kr,
> er det på en eller eks 6 måneder?

Det er på de 6 mdr.

> Hvad hedder abonnementet?

Det er et boost 399

> Hvorfor siger du "telefonen", den har du da betalt en gang, er det ikke
> nok?
> Eller er det en nyere model du vil ha???

Ja, jeg havde tænkt mig at skifte den "gamle" ud med en nyere model.

Mvh

Klaus

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 31-08-07 18:11

"KH" <Hoengaard@gmail.com.FJERN> skrev i meddelelsen

> Det er på de 6 mdr.

> Det er et boost 399

> Ja, jeg havde tænkt mig at skifte den "gamle" ud med en nyere model.
>
> Mvh
>
> Klaus

Ja, det lyder da helt tumpet af "3"....

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-09-07 13:18

"Henrik, Silkeborg" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> "KH" <Hoengaard@gmail.com.FJERN> skrev i meddelelsen

> Ja, det lyder da helt tumpet af "3"....

"3" synes åbenbart ikke at de tjener nok på 3boost 399 uden at der er tale
om et forbrug som er større end mindste-forbruget på 399 pr. måned og derfor
vil de ikke sælge ham en ny telefon efter at den gamle bindingsperiode er
ophørt. Jeg synes at det er frækt og burde være ulovligt at diskriminere
kunder på den måde.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com