|
| Fiktivt kalde signal Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 23-08-07 13:31 |
|
Hej NG
Til info kan jeg fortælle at jeg i dag hat talt med Karen fra
søfartstyrelsen vedr. kalde signal.
Her er jeg blevet oplyst at man kan få et "fiktivt" kaldesignal, således at
man kan bruge sin VHF i flere både.
Den pågældende båd man bruger det i må dog ikke have et andet kaldesignal.
så har man to både, eller vil man ud at sejle i en anden båd der ikke har
VHF, kan man medbringe sin egen VHF.
på lovlig vis.
Mvh
JR
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 25899 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Ukendt (24-08-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-08-07 10:52 |
|
Hvorfor skal det være fiktivt ?
Hvorfor får man ikke bare et kaldesignal for nummer 2 båd ??
"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> wrote in message
news:46cd7de7$0$4154$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej NG
>
> Til info kan jeg fortælle at jeg i dag hat talt med Karen fra
> søfartstyrelsen vedr. kalde signal.
>
> Her er jeg blevet oplyst at man kan få et "fiktivt" kaldesignal, således
at
> man kan bruge sin VHF i flere både.
> Den pågældende båd man bruger det i må dog ikke have et andet kaldesignal.
>
> så har man to både, eller vil man ud at sejle i en anden båd der ikke har
> VHF, kan man medbringe sin egen VHF.
> på lovlig vis.
>
> Mvh
> JR
>
> --------------------------------------------------------------------------
------
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 25899 spam-mails
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent en gratis SPAMfighter her.
>
>
| |
Jan Rasmussen (24-08-2007)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 24-08-07 12:06 |
|
"Poul B-H" <pbh a pc.dk> skrev i en meddelelse
news:46ceaa32$0$93961$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvorfor skal det være fiktivt ?
>
> Hvorfor får man ikke bare et kaldesignal for nummer 2 båd ??
>
Tja, det er der jo ingen der forbyder dig.
Så skal du bare betale 700 kr for en licens mere, og ud at købe en ekstra
vhf.
og så har du ikke muligheden for at tage din vhf med, hvis du skal ud at
sejle i en trdie båd.
mvh
JR
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 25923 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Harding E. Larsen (24-08-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 24-08-07 17:27 |
|
Hej Jan,
Vær opmærksom på at om båden er registreret i skibsregisteret så
er registreringsnummeret på båden samtidigt bådens kaldesignal.
Det er ikke så heldigt at anvende et skibs registreringsnummer
fra et andet skib.
Derfor er anvendelse af fiktivt kaldesignal en mulighed som især
kan anvendes med håndholdte VHF-anlæg. De er jo ikke fast
installerede i det pågældende skib og derfor anvendbar i flere
situationer.
Mvh/Harding
Jan Rasmussen <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev:
>"Poul B-H" <pbh a pc.dk> skrev i en meddelelse
>news:46ceaa32$0$93961$edfadb0f@dread16.
>news.tele.dk...
>> Hvorfor skal det være fiktivt ?
>>
>> Hvorfor får man ikke bare et
>>kaldesignal for nummer 2 båd ??
>>
>
>Tja, det er der jo ingen der forbyder dig.
>
>Så skal du bare betale 700 kr for en
>licens mere, og ud at købe en ekstra
>vhf.
>og så har du ikke muligheden for at
>tage din vhf med, hvis du skal ud at
>sejle i en trdie båd.
>
>mvh
>JR
>
| |
SørenH (24-08-2007)
| Kommentar Fra : SørenH |
Dato : 24-08-07 18:44 |
|
Jeg mener at kunne huske at da jeg tog Radiotelefonistcertifikat tilbage
i 1970 kunne man få tilladelse til at putte et "a" (= udtalt alfa) efter
sin kaldekode til en ekstra bærbar VHF, men om den systematik bruges
mere ved jeg ikke, men det ville da være smart og logisk ?!
Jeg anvender det til min egen hånd-VHF (av, der afslørede jeg vist at
jeg ikke har fået registreret den ekstra VHF endnu!)
Mvh
SørenH
Marie af Næstved
Harding E. Larsen (slet TGIKV) skrev:
> Hej Jan,
>
> Vær opmærksom på at om båden er registreret i skibsregisteret så
> er registreringsnummeret på båden samtidigt bådens kaldesignal.
> Det er ikke så heldigt at anvende et skibs registreringsnummer
> fra et andet skib.
> Derfor er anvendelse af fiktivt kaldesignal en mulighed som især
> kan anvendes med håndholdte VHF-anlæg. De er jo ikke fast
> installerede i det pågældende skib og derfor anvendbar i flere
> situationer.
>
> Mvh/Harding
| |
Harding E. Larsen (24-08-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 24-08-07 20:51 |
|
Hej Søren,
Nej sådan var sammenhænget ikke.
Var skibet ikke registreret i skibsregisteret fik man tildelt et
XPA, XPB o.s.v. men var skibet i skibsregisteret blev
registreringen XP, efterfulgt af en nummer i alle tilfælde.
Hermed var det nemt at kende forskel.
Bruger du det forkerte kaldenavn XPA ved et opkald til Lyngby
radio, vil de nok registrere at der er en forkert opkalds
angivelse om ikke det efterfølgende nummer er kendt i registeret.
Så er det anvendelse af en andens kaldenavn der bliver benyttet.
Det er nok en af grundene til at der tillige er indført MMSI
kending.
Mvh/Harding
SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>Jeg mener at kunne huske at da jeg
>tog Radiotelefonistcertifikat tilbage
>i 1970 kunne man få tilladelse til
>at putte et "a" (= udtalt alfa) efter
>sin kaldekode til en ekstra bærbar
>VHF, men om den systematik bruges
>mere ved jeg ikke, men det ville da
>være smart og logisk ?!
>Jeg anvender det til min egen
>hånd-VHF (av, der afslørede jeg vist at
>jeg ikke har fået registreret den
>ekstra VHF endnu!)
>Mvh
>SørenH
>Marie af Næstved
>
>Harding E. Larsen (slet TGIKV) skrev:
>> Hej Jan,
>>
>> Vær opmærksom på at om båden er
>>registreret i skibsregisteret så
>> er registreringsnummeret på båden
>>samtidigt bådens kaldesignal.
>> Det er ikke så heldigt at anvende
>>et skibs registreringsnummer
>> fra et andet skib.
>> Derfor er anvendelse af fiktivt
>>kaldesignal en mulighed som især
>> kan anvendes med håndholdte
>>VHF-anlæg. De er jo ikke fast
>> installerede i det pågældende skib
>>og derfor anvendbar i flere
>> situationer.
>>
>> Mvh/Harding
| |
SørenH (24-08-2007)
| Kommentar Fra : SørenH |
Dato : 24-08-07 22:54 |
|
Hej Harding
Neeej - det var ikke det jeg mente.
De oprindelige kaldeID'er var 2 bogstaver og 4 cifre, men siden gik man
over til XPA + 4 cifre, og senere XPB, XPC og nu XPD + 4 cifre.
Det jeg mener at huske er, at hvis man feks havde callsign XPA1234, så
kunne man kalde sin sekundære håndholdte XPA1234alfa og feks en tredie
for XPA1234beta, - efter indhentet tilladelse (og betalt licens)
selvfølgelig.
Jeg tror at jeg er blevet så nysgerrig at jeg ringer ind og spørger!
Mvh
SørenH
Marie af Næstved
Harding E. Larsen (slet GJGY5) skrev:
> Hej Søren,
>
> Nej sådan var sammenhænget ikke.
> Var skibet ikke registreret i skibsregisteret fik man tildelt et
> XPA, XPB o.s.v. men var skibet i skibsregisteret blev
> registreringen XP, efterfulgt af en nummer i alle tilfælde.
> Hermed var det nemt at kende forskel.
> Bruger du det forkerte kaldenavn XPA ved et opkald til Lyngby
> radio, vil de nok registrere at der er en forkert opkalds
> angivelse om ikke det efterfølgende nummer er kendt i registeret.
> Så er det anvendelse af en andens kaldenavn der bliver benyttet.
> Det er nok en af grundene til at der tillige er indført MMSI
> kending.
>
> Mvh/Harding
| |
Harding E. Larsen (25-08-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 25-08-07 08:10 |
|
Hej Søren,
Nu forstår jeg.
I den periode var der megen diskussion om numrene da bådmarkedet
og dermed ønsket om at have en VHF ombord eksploderede.
I Sverige indførte de restriktioner på anskaffelsen af VHF i
stedet for at ændre i serierne som vi gjorde.
Der er sikkert lavet mange tiltag for at imødekomme sejlerne og
deres ønsker for flere anlæg og det bliver interessant at høre
hvilke resultater du får frem.
Mvh/Harding
SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>Hej Harding
>Neeej - det var ikke det jeg mente.
>De oprindelige kaldeID'er var 2
>bogstaver og 4 cifre, men siden gik man
>over til XPA + 4 cifre, og senere
>XPB, XPC og nu XPD + 4 cifre.
>Det jeg mener at huske er, at hvis
>man feks havde callsign XPA1234, så
>kunne man kalde sin sekundære
>håndholdte XPA1234alfa og feks en tredie
>for XPA1234beta, - efter indhentet
>tilladelse (og betalt licens)
>selvfølgelig.
>Jeg tror at jeg er blevet så
>nysgerrig at jeg ringer ind og spørger!
>Mvh
>SørenH
>Marie af Næstved
>
>Harding E. Larsen (slet GJGY5) skrev:
>> Hej Søren,
>>
>> Nej sådan var sammenhænget ikke.
>> Var skibet ikke registreret i
>>skibsregisteret fik man tildelt et
>> XPA, XPB o.s.v. men var skibet i
>>skibsregisteret blev
>> registreringen XP, efterfulgt af
>>en nummer i alle tilfælde.
>> Hermed var det nemt at kende forskel.
>> Bruger du det forkerte kaldenavn
>>XPA ved et opkald til Lyngby
>> radio, vil de nok registrere at
>>der er en forkert opkalds
>> angivelse om ikke det
>>efterfølgende nummer er kendt i registeret.
>> Så er det anvendelse af en andens
>>kaldenavn der bliver benyttet.
>> Det er nok en af grundene til at
>>der tillige er indført MMSI
>> kending.
>>
>> Mvh/Harding
| |
claus b. p. (25-08-2007)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 25-08-07 12:36 |
|
"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
news:46cf18da$0$4159$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg mener at kunne huske at da jeg tog Radiotelefonistcertifikat tilbage i
> 1970 kunne man få tilladelse til at putte et "a" (= udtalt alfa) efter sin
> kaldekode til en ekstra bærbar VHF, men om den systematik bruges mere ved
> jeg ikke, men det ville da være smart og logisk ?!
> Jeg anvender det til min egen hånd-VHF (av, der afslørede jeg vist at jeg
> ikke har fået registreret den ekstra VHF endnu!)
Jeg kan ikke få øje på den bestemmelse ifb.m. marine VHF, men det er praksis
blandt radioamatører der er på /a ="alternativ" adresse. Der benyttes også
/m ="mobil" og /mm ="maritim". Der er tale om at amatørlicens udstedes til
en navngivet person på en bestemt bopæl, så for at holde styr på dette
skulle /a /m og /mm bruges når man ikke var på sin hjemmeadresse. Disse
regler har også været nedfældet i cirkulæret for amatørradio som nu ikke
findes mere. Nu hedder det frekvenstilladelser.
Men der er vel andre der har både en fastmonteret VHF og en håndstation, så
et fiktiv kaldesignal eller /a ville jo være fint.
Mvh. Claus
| |
SørenH (28-08-2007)
| Kommentar Fra : SørenH |
Dato : 28-08-07 09:32 |
|
Jeg har fulgt op på sagen hos Søfartsstyrelsen med tildelinger som det
gælder idag:
Som udgangspunkt er registrering/tildeling af kaldesignal noget som
knytter sig til et skib! - og ikke til et apparat!!
Der er 2 kategorier:
1) En VHF på et skib skal tildeles et eget nummer fra serien, som p.t.
er indenfor XPDnnnn (n=cifre) og når den serie er opbrugt vil det vandre
videre til XPE osv.
Kaldesignal-registreringen forsynes med info om skibet (Navn, type, MMSI
osv.), og der kaldes med skibets navn.
Og så det interessante:
Et skib kan godt have flere VHF'er ombord, - store skibe 2-3 VHF'er på
broen, og sejlskibe feks. en fastmonteret nede ved kortbordet, og en
bærbar liggende i cockpittet, og de benytter kun eet kaldesignal =
skibets (og eet MMSI), og skal kun betale een afgift!!!
2) En bærbar VHF, som ikke er fast knyttet til et skib (som det bruges
ved kanosejlads, i sejlklubber mm.) skal registreres og have kaldesignal
fra serien, men kan i stedet for skibsnavn/data forsynes med info om
registrantens navn.
Denne VHF kan benyttes frit overalt hvor VHF er lovlig, og ved opkald
fra skib/fartøj uden egen VHF/callsign (obs!) benyttes den bærbares
callsign og der kaldes med registrantens navn.
MEN: Hvis den bærbare benyttes på et skib med egen VHF/Callsign,
benyttes dette skibs callsign og kaldenavn.
Man kan altså trygt købe en håndholdt som reserve-VHF og/eller som
opkald/lyt i cockpittet uden at skulle registrere eller betale, såfremt
man allerede har registreret sit skib og fået kaldesignal.
Det jeg huskede med at sætte et "alfa" efter callsign ved benyttelse af
mere end een VHF ombord kender den jeg talte med ikke til, og det kan
godt være tilfældet, da pågældende hos Søfartsstyrelsen kun
administrerer kaldesignaler og ikke brugen af VHF'erne.
Efterhånden som jeg får støvet hukommelsen af, er jeg mere og mere
sikker på at der var en passus i bøgerne hvor der stod, at såfremt flere
VHF'er på et skib blev brugt til intern kommunikation på skibet skulle
det ske på kanalerne 15 eller 17 (= 1watt) og med tilføjelse af "alfa"
eller "bravo" osv. på de håndholdte for at skelne mellem dem. Det har så
sikkert været efter kaldenavnet - eks. "Marie-alfa" - og ikke
kaldesignalet man har ment?!
SørenH
Marie af Næstved
| |
Ole Michaelsen (28-08-2007)
| Kommentar Fra : Ole Michaelsen |
Dato : 28-08-07 18:26 |
|
SørenH wrote:
> Det jeg huskede med at sætte et "alfa" efter callsign ved benyttelse af
> mere end een VHF ombord kender den jeg talte med ikke til, og det kan
> godt være tilfældet, da pågældende hos Søfartsstyrelsen kun
> administrerer kaldesignaler og ikke brugen af VHF'erne.
> Efterhånden som jeg får støvet hukommelsen af, er jeg mere og mere
> sikker på at der var en passus i bøgerne hvor der stod, at såfremt flere
> VHF'er på et skib blev brugt til intern kommunikation på skibet skulle
> det ske på kanalerne 15 eller 17 (= 1watt) og med tilføjelse af "alfa"
> eller "bravo" osv. på de håndholdte for at skelne mellem dem. Det har så
> sikkert været efter kaldenavnet - eks. "Marie-alfa" - og ikke
> kaldesignalet man har ment?!
Hm det lærte jeg ikke noget om, da jeg tog VHF SRC i foråret, men for
efterhånden nogle år siden i hæren, var 7-0 selve kommandocentralen, 7-0
oscar operatøren, og 7-0 papa bataljonschefen selv (når han ikke var
7-nine...). Så vidt jeg husker.
-- Ole
| |
TOSB (28-08-2007)
| Kommentar Fra : TOSB |
Dato : 28-08-07 19:47 |
|
SørenH wrote:
Klip
> Det jeg huskede med at sætte et "alfa" efter callsign ved benyttelse
> af mere end een VHF ombord kender den jeg talte med ikke til, og det
> kan godt være tilfældet, da pågældende hos Søfartsstyrelsen kun
> administrerer kaldesignaler og ikke brugen af VHF'erne.
I fortsættelse af a som alfa, så har man i hvert fald tidligere i.f. det
offentlige benyttet alfa som markering over for den modtagende central, at
enheden med feks. 0103 nu sender via håndholdt sender (hvis man ikke længere
er i sit køretøj).
Så der er da en vis logik i, at man feks. bruger sit call sign med et alfa,
men ud fra de foreliggende her i tråden er den ikke gangbar over for Lyngby
Radio.
I øvrigt er det korrekt, at licensen følger skibet - det er en *ship station
license*, som det hedder på nydansk
Selvfølgelig skal man ikke bruge kaldesignalet o.f. feks. Lyngby Radio, hvis
man befinder sig på en anden båd
Brug den på de interne kanaler såsom feks. kanal 6 eller til at kalde
brovagten, så er der ingen problemer.
Bruger jeg min egen bærbare på min egen båd, så bruger jeg selvfølgelig mit
kaldesignal o.f. Lyngby Radio, hvis det er dem, jeg skal have kontakt med,
men ellers bruger jeg bådens navn i forbindelse med indbyrdes korrespondance
ship to ship.
Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
for du ved ikke, om du har det i morgen!
| |
|
|