Bådkøb i udlandet
Fra : Per Martin Jensen

Dato : 22-08-07 19:14

Hej Gruppe.

Er der nogen her i NG der har erfaringer med køb af sejlbåd i udlandet -
primært Tyskland, Holland eller Sverige ?

Jeg tænker specielt på om der er papirer der er mere vigtige end andre eller
toldpapirer eller lignende.

Sidst men ikke mindst - er det besværet værd ?

Med venlig hilsen

Per Martin Jensen

www.pmjensen.com

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-08-07 20:39

Hej Per
Prøv på maximalt.dk der har Bjarke og jeg lagt et par artikler om køb af båd
i bla. Sverige.
Hilsen
Steffen

Fra : claus b. p.

Dato : 22-08-07 20:59

"Per Martin Jensen" <pmjensen@tdcadsl.dk> wrote in message

> Er der nogen her i NG der har erfaringer med køb af sejlbåd i udlandet -
> primært Tyskland, Holland eller Sverige ?
Du skriver ikke om du tænker på ny eller brugt båd?

> Jeg tænker specielt på om der er papirer der er mere vigtige end andre
> eller toldpapirer eller lignende.
Du skal primært kunne dokumentere at der er betalt moms i et EU land. Ellers
kommer du til at betale moms i Danmark.
Hvis båden er ny, skal den sejle i udlandet i nogle måneder (6?) inden den
momsfrit kan importeres i DK.
Ellers skal du vel mest tænke på at få alt vedrørende handlen nedfældet i en
købekontrakt. Ligesom hvis du købte i DK. Her kan sproget være lidt
problematisk. Skal man sejle den hjem, skal man være opmærksom på hvilke
forhold der gælder i indre farvande i det pågældende land. (Fx. Cevni
certifikat)

> Sidst men ikke mindst - er det besværet værd ?
Der er ofte mange penge at spare, så absolut ja. Men det kræver også at man
bruger noget tid på det.

Jeg hentede en brugt motorbåd i Tyskland. Det krævede mange forberedelser og
flere ture derned, men var iøvrigt problemfrit. Det eneste dokument på båden
var købekontrakten, som sammen med duelighedsbevis var nok til at overbevise
et par Wasserschutzpolizei-folk om at alt var i orden. Man skal dog være
opmærksom på om man sejler med tysk eller dansk flag, og dermed
registrering. Jeg sejlede hjem uden flag, men med tysk registrering, og det
syntes de var ok til transit, men en anden båd jeg mødte måtte skifte fra
tysk til dansk flag, og strege det tyske registreringsnummer over, da den
tyske hjælpefører måtte gå fra borde.

Held og lykke med det.
Mvh. Claus

Fra : SørenH

Dato : 23-08-07 09:24

Til de øvrige svar kan jeg tilføje:

Du skal gøre alt for at sikre dig at der ikke er gammel gæld i båden, -
ellers ka det blive en traumatisk oplevelse.
Køb gennem anerkendt mægler og få de nødvendige garantier og attester, -
varierer fra land til land.

Momserklæring er supervigtigt, - ikke bar en bemærkning på en
slutseddel, men en officiel erklæring!

Betal så lidt som du overhovedet kan ved underskrift, så du ikke har for
meget ude at svømme, - og så resten som bankgaranti som udløses ved
overdragelsen efter din overtagelsesgodkendelse.

Få med i slutseddel/kontrakt præcis hvordan båden overdrages til dig:
Er den afrigget og pakket?
Er den taget op af vandet?
Levers den FOB lastbil (dvs at de betaler for at få den anbragt på den
transportvogn som henter) ?

Sørg for en komplet "inventorylist" så du ikke feks. modtager en båd
uden anker, VHF, instrumenter, tovværk, lamper osv.osv.

Entrer på forhånd med transportfirma, så prisen på transport indgår i
din samlede kalkulation.
Jeg brugte Uwe Schriever:
http://www.yachttransport-schriever.com/
og jeg fik båden herop for 25.000 kr fordi firmaet kunne bestemme
tidspunktet, og derfor lægge afhentningen i sydfrankrig ind efter en
transport til et stævne i spanien.
- men der findes flere andre selskaber, ring evt. til feks. x-yachts og
spørg.

Hvis du ikke selv kan være tilstede ved overdragelsen skal du sørge for
at du har entreret med een du kan stole på eller betaler for, - feks en
lokal sejlklubmand.

Vær sikker på hvornår sælgers forsikringsansvar ophører og hvornår dit
begynder. Få det med i slutseddel!

Om det kan svare sig ? Tjae. Som Harding plejer at skrive: Gør Google
til din ven, og brug rigtig meget tid til at søge info om den båd du er
ude efter.
Husk at du skal lægge alle udgifterne til din egen(egne) rejse(r) derned
oveni din samlede kalkulation.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved, ex Saphir af Toulon

Fra : claus b. p.

Dato : 23-08-07 11:41

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
> Til de øvrige svar kan jeg tilføje:

//snip

Jeg er helt enig i dine betragtninger, men de gælder ikke specielt ved
import af båd, men i ligeså høj grad hvis man køber brugt båd i Danmark. Jeg
kan tilføje, at nogle af de både jeg kiggede på blev valgt fra, da
transportomkostningerne ville gøre det aldeles urentabelt at købe i
udlandet. Hvis en båd er 35-40 fod lang og 3-4m bred og 5 meter høj, smider
man den ikke bare lige op på en lastvogn og kører 3000 km. Så jeg valgte at
det skulle være muligt at sejle båden hjem, hvilket jo også er en oplevelse
i sig selv.
Noget andet er at man ikke i samme grad optager lån med pant i en båd eller
bil i fx. Tyskland. Registrering i skibsregister er ligeledes frivilligt, så
det er svært at bruge til noget. Og så skal man faktisk også lige huske at
oplyse Nationalbanken at man tager et ikke uvæsentligt beløb med ud af
landet...

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-08-07 16:34

Hej Per,

På Dansk Sejlunions hjemmeside "Danske Bådejere" er der under
fanebladet "Finansiering og Forsikring" flere forskellige emner
der behandles og der er også forslag til købekontrakter.

Det har gennem årene været ret fordelagtigt at købe i hhv.
Tyskland og Sverige.
I en tidligere streng fra sidste år er tillige omtalt specielle
tyske dukumenter som anvendes ved bådhandel.
Du skal sikre dig at båden ikke er tynget af ikke oplyst gæld.
Båden skal være fri for gæld og handles kontant over grænsen.

Mvh/Harding