Til de øvrige svar kan jeg tilføje:
Du skal gøre alt for at sikre dig at der ikke er gammel gæld i båden, -
ellers ka det blive en traumatisk oplevelse.
Køb gennem anerkendt mægler og få de nødvendige garantier og attester, -
varierer fra land til land.
Momserklæring er supervigtigt, - ikke bar en bemærkning på en
slutseddel, men en officiel erklæring!
Betal så lidt som du overhovedet kan ved underskrift, så du ikke har for
meget ude at svømme, - og så resten som bankgaranti som udløses ved
overdragelsen efter din overtagelsesgodkendelse.
Få med i slutseddel/kontrakt præcis hvordan båden overdrages til dig:
Er den afrigget og pakket?
Er den taget op af vandet?
Levers den FOB lastbil (dvs at de betaler for at få den anbragt på den
transportvogn som henter) ?
Sørg for en komplet "inventorylist" så du ikke feks. modtager en båd
uden anker, VHF, instrumenter, tovværk, lamper osv.osv.
Entrer på forhånd med transportfirma, så prisen på transport indgår i
din samlede kalkulation.
Jeg brugte Uwe Schriever:
http://www.yachttransport-schriever.com/
og jeg fik båden herop for 25.000 kr fordi firmaet kunne bestemme
tidspunktet, og derfor lægge afhentningen i sydfrankrig ind efter en
transport til et stævne i spanien.
- men der findes flere andre selskaber, ring evt. til feks. x-yachts og
spørg.
Hvis du ikke selv kan være tilstede ved overdragelsen skal du sørge for
at du har entreret med een du kan stole på eller betaler for, - feks en
lokal sejlklubmand.
Vær sikker på hvornår sælgers forsikringsansvar ophører og hvornår dit
begynder. Få det med i slutseddel!
Om det kan svare sig ? Tjae. Som Harding plejer at skrive: Gør Google
til din ven, og brug rigtig meget tid til at søge info om den båd du er
ude efter.
Husk at du skal lægge alle udgifterne til din egen(egne) rejse(r) derned
oveni din samlede kalkulation.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved, ex Saphir af Toulon