tøris - bundmaling
Fra : asser

Dato : 21-08-07 16:52

Er der nogen her, der har gode/dårlige erfaringer i forbindese med at fjerne
gammel bundmaling med tøris-blæsning.
Gerne noget om tid, slut-resultat, genmaling, pris etc.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 21-08-07 20:39

Beklageligvis er det jo nok ikke særligt lovligt, da man vel ikke får
opsamlet malings-resterne. Det ville blive et royalistisk svineri med
bundmaling-rester overalt, og det må man - heldigvis - ikke mere.

Bent

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-08-07 07:00

Bent Pedersen wrote:
> [...]
> opsamlet malings-resterne. Det ville blive et royalistisk svineri med
> bundmaling-rester overalt, og det må man - heldigvis - ikke mere.

Det er da svjv da stadig tilladt at sandblæse bunden af båden. Her er
det da forholdsvist nemt at samle bundmalingen og sandet op igen ved at
lægge presseninger ud og hænge op. Det er der da flere hos os der
benytter. Forskellen på sand og tøris er vel blot at tørisen fordamper
stille og roligt og således sviner mindre end sandet der kan flyve langt
hvis ikke man er grundig med afdækningen.
Det kan så være i har lokale regler i jeres sejlklub om at man ikke må,
det skal jeg ikke kunne sige.

Jeg har iøvrigt også hørt om folk der har brugt kornskaller i stedet for
sand. De skulle være hårde nok til at tage malingen men bløde nok til
ikke at skade gelcoaten i nævneværdig grad.

- Lars

Fra : Bent Pedersen

Dato : 25-08-07 07:29

Ved nærmere undersøgelse har du ret, det er stadig lovligt. Dog står der i
bekendtgørelsen at arbejdet skal anmeldes til kommunen, der kan stille krav
om inddækning mm.

Set i det lys er tør-is blæsning ret smart må jeg indrømme.

I vores havn er der indkøbt udstyr til afskrabning og slibning med
støvsuger. Efter sigende skulle det være ret effektivt, og så slipper man
for afdækning.

Bent

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-08-07 17:40

Bent Pedersen wrote:
> [...]
> om inddækning mm.
>
> Set i det lys er tør-is blæsning ret smart må jeg indrømme.

Hvis det reelt virker... Men med tørisblæsning tror jeg ikke jeg turde
lave alt for meget afdækning. Det er jo trodsalt frossen CO2 der vil
fordampe stille og roligt. Det ville jo ende med at man bliver kvalt.

> I vores havn er der indkøbt udstyr til afskrabning og slibning med
> støvsuger. Efter sigende skulle det være ret effektivt, og så slipper man
> for afdækning.

Hvis skraberen er samme model som den vi har, er det satdig en god idé
at komme en pressening under der hvor man står og arbejder. Da jeg
skrabede bund med den var der stadig en del malingsskaller som ikke blev
suget op af skrabejern+støvsuger da de enten var for store eller også
var de opstået ude i hjørnerne. Sikkerhedsbriller er en god idé, men
støvmasken er ikke nødvendig ved brug af skrabejernet.
Excentersliberen vil jeg stadig bruge støvmaske til. Der kommer stadig
en lille smule støv fra maskinen - jeg mener fagkundskaben siger at man
får opsamlet 90-95% af støvet med en professionel excentersliber og
støvsuger. Jeg har i hvert fald oplevet at der var lidt blåt på
støvmasken efter jeg har slebet, men langt fra så meget som i gamle
dage. Og naboen har heller ikke længere noget imod at man sliber bund
efter han har vasket båd af.

- Lars