90 graders bøjning til 4 mm slange, hvor?
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 22-08-07 13:57

I forbindelse med "omlægningen" af min Loobman kædesmører slange, skal jeg
bruge nogle T-stykker som dem her:
http://motomike.eu/mcbutikken/search/t-stykke/article/83006
og nogle 90 graders bøjninger (eller L-stykker, hvis der er noget der hedder
det), men hvor kan man købe sådan nogle? Har nu prøvet mc-butikker,
issenkræmmer og en fiskeforretning (dyrhandel der har akvarier) uden
held... jeg vil helst ikke "nøjes" med at bukke slangen, da det gerne skal
kunne holde formen, og ikke risikere at "knække" og dermed lukke.

Nogen bud på hvor det kan skaffes, eller skal jeg ud og finde noget
kobber(eller ligende) rør, og bukke det efter behov?

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 22-08-07 14:55

Thomas Gulholm wrote:
> [...]
>
> Nogen bud på hvor det kan skaffes, eller skal jeg ud og finde noget
> kobber(eller ligende) rør, og bukke det efter behov?

Du kunne jo tage et af dine T-stykker og blænde det af i den ende!

Thore

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 22-08-07 15:05

Thomas Gulholm wrote:

> Nogen bud på hvor det kan skaffes, eller skal jeg ud og finde noget
> kobber(eller ligende) rør, og bukke det efter behov?

Kom lige i tanke om at sådan en dippedut (den er klart for lige til at
være en tingest!) hedder noget i ret af en "plast vinkel slangesamler",
og tada!!! http://www.tinyurl.dk/1605

Thore

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 22-08-07 17:23

SmaRTrxxv wrote:

> Kom lige i tanke om at sådan en dippedut (den er klart for lige til at
> være en tingest!) hedder noget i ret af en "plast vinkel slangesamler",
> og tada!!! http://www.tinyurl.dk/1605

Hold da op hvor det hjælper på søgeresultaterne, når med ved hvad det man
søger efter hedder :) og priserne på http://www.privatpartner.dk/ ser endda
ikke fuldstændigt åndsvage ud - tak for hjælpen.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-08-07 15:29

> jeg vil helst ikke "nøjes" med at bukke slangen, da det gerne skal
> kunne holde formen, og ikke risikere at "knække" og dermed lukke.

Hvad med at bukke et stykke kobberrør istedet ?

Min loobman tager nogle tæv ved baghjulet (rettet den op 4 gange nu - og den
overlever nok ikke at komme i nærkontakt med tandhjulet en gang mere) så jeg
skal have den flyttet til fortandhjulet og der regner jeg med at lave en
føring til olien i et tyndt kobberrør

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 22-08-07 17:31

Anders Majland wrote:

> Min loobman tager nogle tæv ved baghjulet (rettet den op 4 gange nu - og
> den overlever nok ikke at komme i nærkontakt med tandhjulet en gang mere)

Det problem har jeg ikke - det er mere da at jeg har placeret "tanken" oppe
ved styrret, så der er et par "traps"/"vandlåse" på slangen. Det virker dog
fint nok, men den kan finde på at smide en klat når det står på
sidestøttebenet (og bliver udsat for solvarme), så nu vil jeg prøve at
laven en "vandlås" så olien løber "baglæns" når cyklen sættes på
støttebenet (og noget "udluftning" på slangen, så der ikke
opstår "vakum-fælder".

> så jeg skal have den flyttet til fortandhjulet og der regner jeg med at
> lave en føring til olien i et tyndt kobberrør

Tænkte også lidt på at smørrer på fortandhjulet, men kan ikke lige se
hvordan det skal skrues sammen, så olien ikke slynges væk fra tandhjulet
med det samme. Du må meget gerne poste billeder/beskrivelser når du får
kigget på det - spændende projekt.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 23-08-07 09:50

Thomas Gulholm wrote:

> [...]

>Nogen bud på hvor det kan skaffes, eller skal jeg ud og finde noget
>kobber(eller ligende) rør, og bukke det efter behov

Sidst jeg havde brug for sådan noget, besøgte jeg den lokale automekaniker.
Han havde en æskefuld af vinkelsamlinger samt T-stykker og Y-stykker.
De var til rep af slangeføring af sprinkleranlæg.
Jeg mener jeg gav noget i retning af 6-7 kr. stykket. Og så hjem og samle

Michael Dahlberg
(BMW K75C)

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 23-08-07 10:54

Michael Dahlberg wrote:

> Sidst jeg havde brug for sådan noget, besøgte jeg den lokale
> automekaniker.

Arh ja... næste for oplagt :) Var ved at overveje en computerbutik der
handler med vandkølingsudstyr...

> Jeg mener jeg gav noget i retning af 6-7 kr. stykket. Og så hjem og samle

Lyder fornuftigt... ved ikke lige hvad der er så fantastiskt ved MC-nøglens,
at de kan koste 3 gange så meget. Og hvis jeg så kan få dem uden
ekspeditions/forsendelsesgebyr (og ventetid) så er det jo nærmest perfekt.

Jeg har dog lige ændret planen til at jeg vil købe 6 mm samlere, og lave
nogle "samlebøsninger" af noget 6 mm slange (indv) for ikke at hindre
flowet mere end højest nødvendigt.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-08-07 09:55

> Jeg har dog lige ændret planen til at jeg vil købe 6 mm samlere, og lave
> nogle "samlebøsninger" af noget 6 mm slange (indv) for ikke at hindre
> flowet mere end højest nødvendigt.

Du har ikke behov for meget flow på slangen fra en loobman, medmindre du vil
efterlade et spor på vejen du kan følge hjem igen Men det bliver nok
lidt dyrt i olie ...

Spøg til side ...

Ideen med lobman'en er at man smide en sjat olie ned i slangen og den så
"langsomt" drypper ud på kæden. I princippet kan du jo så godt have et "tykt
vandrør" det meste af vejen for at have et tyndt det sidste stykke som flow
begrænser.

Men jeg er ikke sikker på at du opnår det du vil med en tykkere slange. Jeg
tror nærmere at den større overfalde i slangen vil gøre at en større mængde
olie blive hængende længe i slangen og så først drypper ud længe efter at du
har parkeret.

På min xt'er har jeg en mccoi og på todo'en for xtz'en står ombygning fra
loobman til en mccoi og med smøring på fortandhjulet (god fart på en grusvej
med løs grus og det overlever ikke længe ved baghjulet ) Det er imho den
rigtige løsning med en pumpe der kan dosere præcist og den skal så sidde med
kortest muligt slange vej til påføren (der nemt kan blive mccoi'en - den er
imho bedre end scootoilers dual injector hvor skumgummiet i den fryser til
om vinteren og stopper flowet)

/A

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 24-08-07 11:08

Anders Majland wrote:

> Du har ikke behov for meget flow på slangen fra en loobman, medmindre du
> vil efterlade et spor på vejen du kan følge hjem igen Men det bliver
> nok lidt dyrt i olie ...

Ja, men man kan nu købe meget olie for den pris en GPS koster - forudsat at
man kun vil bruge "find hjem"-funktionen :)

> Spøg til side ...

okay...

> [...]
> "langsomt" drypper ud på kæden. I princippet kan du jo så godt have et
> "tykt vandrør" det meste af vejen for at have et tyndt det sidste stykke

Det er faktisk det jeg vil - når jeg trykker på flasken, skal der hurtigst
mulige løbe en sjat olie ned og lægge sig "i kø" ved "smørehovedet", for
derefter at dryppe stille og roligt ud.

> [...]
> Jeg tror nærmere at den større overfalde i slangen vil gøre at en større
> mængde olie blive hængende længe i slangen og så først drypper ud længe

Kan godt være at jeg ikke fik forklaret ideen helt præcist; den oprindelige
slange er 4 mm indvendigt, og den størrelse vil jeg bevare gennem hele
systemet ned til "smørehovedet" (hverken mere eller mindre). Slangesamlerne
til 6 mm slange har er også 4 mm indvendigt, og det er udelukkende i
samlingerne at jeg vil brug 6 mm slange som "samlemuffe" (hvis jeg da ikke
kan møve den oprindelige slange ud over 6 mm samlestykkerne).

Min plan er at der, så langt nede i systemet som muligt, skal være
en "installation", bestående at bl.a. en "vandlås" med et lille "lokalt
oliedepot", der frigiver olien, så snart der begynder at løbe olie fra
flasken ved styrret (pga. trykket i den første del af systemet).
Det "lokale oliedepot" levere olien til en slange der også har frit
luftindtag, og derved ikke danner (under)tryk -> olien når hurtigt ned til
smørehovedet. "installationen" skal desuden være lavet sådan at den ikke
kan levere olie til smørehovedet, når cyklen står på sidestøttebenet (pga.
hældningen løber olien tilbage i systemet). Det eneste der kan få det
system til at dryppe olie ved parkering er, hvis der går for kort tid fra
jeg trykker på flasken, til jeg parkere cyklen... tror jeg... det bliver
jeg meget klogere på i løbet af weekenden...

> [...]
> mccoi'en - den er imho bedre end scootoilers dual injector hvor
> skumgummiet i den fryser til om vinteren og stopper flowet)

Jeg har også tænkt på "noget med en pumpe", men det bliver først når/hvis
min nuværende idé ikke virker. Jeg beholder smøringen på bagtandhjulet,
hvilket jeg ikke har oplevet problemer med (men jeg holder mig også på "de
gode veje")