Dæktryk, Kawasaki 500
Fra : Martin Wittrock

Dato : 22-08-07 12:54

Jeg har en Haynes-manual der specificerer nogle forskellige dæktryk alt
efter hvor meget vægt man placerer på sædet:

Front Rear
<97,5 kg 1,90 bar 2,25 bar
>97,5 kg 2,25 bar 2,50 bar

Men Haynes antager at jeg bruger dæk af typen " 110/90-16 54H "
Da jeg skiftede dæk hos den lokale forhandler viste det sig at være 100/90
dæk i stedet for. Dækket har opgivet et maksimalt tryk på 2,9 bar ved ca
250 kg belastning (forhandleren havde givet dem 3,3 bar).

Så hvad skal jeg stille op med det her dæk? Betyder 100/90 at de skal have
lidt mere eller lidt mindre luft i forhold til 110/90? Eller er der ingen
forskel?

Øh, foresten er der tale om et nyt fordæk :)

ps. Hvad betyder IMO ?
Hvad betyder OT ?

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Armand

Dato : 09-09-07 16:20

"Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt mere eller lidt mindre luft i forhold til 110/90? Eller er der ingen

Slå selv op på en af dækfabrikanternes applikations-lister og se hvad der
står at læse dér!
Med hvilket tryk har du kørt hidtil og hvorledes var dækket nedslidt ved
udskiftning?
Hvis dit gamle dæk var nedslidt som "spidst" eller "trekantet" á største
slid lige på begge sider af den tilbageværende midter-rille har du kørt med
for lavt dæktryk, hvorimod slitage centreret markant på midten af mønsterer
angiver for højt dæktryk!
Dækkets nedslidning er en af dine kontante MC-erfaringer og dit fremtidige
valg af dæktryk bør vælges ud fra dén!
Angående bredden vil jeg mene at det smallere dæk nok vil fordre 0,1 bar
mindre tryk!

--
Armand.

Fra : Martin Wittrock

Dato : 10-09-07 23:05

> Slå selv op på en af dækfabrikanternes applikations-lister og se hvad der
> står at læse dér!

Står der noget dér om hvordan de enkelte modeller belaster de forskellige
hjul? For ellers er jeg nød til at undersøge hvilke belastninger hjulet
bliver udsat på forhjulet og baghjulet... nicht wa?

> Med hvilket tryk har du kørt hidtil og hvorledes var dækket nedslidt ved
> udskiftning?

Jeg kørte med det anbefalede tryk (Haynes) på 1,9 og 2,25 bar. Nedslidningen
ved jeg intet om da jeg købte maskinen med et fuldstændigt nedslidt
forhjul. Jeg har øget trykket på bagdækket da det vistnok er større end
normalt, mens forreste dæk er lidt mindre... hvis altså 110/90 er større
end 100/90 dæk?

> Dækkets nedslidning er en af dine kontante MC-erfaringer og dit fremtidige
> valg af dæktryk bør vælges ud fra dén!

Jeg skal prøve at holde øje med hjulet over det næste stykke tid :)

Det virker desværre som om dæktryk er noget man skal føle sig frem til med
lidt gefühl, men jeg tror ikke jeg er erfaren nok til at mærke forskel på
1,2 eller 1,9 bars dæktryk på forhjulet (kørte 100 km på 1,2 bar før jeg
ved et tjek opdagede at trykket var alt for lavt, hvorefter det blev pumpet
op til 1,9 - men kunne ikke mærke den store forskel)