Hjæp til karb. rep og justering
Fra : Erling Christensen

Dato : 21-08-07 20:41

Jeg har afmonteret mit karburator batteri til en god gang rensning, da
den gik lidt ujævn, og egenlig bare trængte til det...

Under afmonteringen kom der en defekt pakning til syne mellem
luftfilterhuset og karb, og så var der lige et par skruer til
bundkaret på karb 1. som skulle skæres et nyt skær i, da de ellers
ikke kunne komme af...

Desværre er det ingen ting i forhold til mit sidste problem... Luft
skruen på Karb. har sat sig så godt, at messing tapperne som
skruetrækken skal have fat I simpelthen brækkede af lige på stedet...
Jeg fik lavet en kærv i den restende del, men det hjalp lige lidt...

Så nogen ide til hvad næste skridt kan være...? Bore den ud?

Jeg har været så forudseende, at jeg har et reserve karb. batteri, som
jeg lige nu vil proppe I, men der er et par ting jeg er I tvivl om,
angående justeringen...

Det nuværende karb. batteri har alle nåle hævet en smule med én ekstra
afstands ring.... Så det vil jeg flytte over så den del passer
igen...

Men hvad med luftskruerne...? skal de justeres på og SKAL det ske på
et rulle felt eller kan man gøre det selv?

Jeg har et Carbtune II sæt til og sync. karbs. med, så den del er jeg
kan jeg klare selv... men jeg er i tvivl hvordan det er med
luftskruerne og justeringen på dem...

Da jeg rensene mit reserve karb batteri, har jeg stillet skruerne
næsten 100% som da jeg skruede dem ud, men der skal vel efterjusteres
en smule fra motor til motor...???

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Anders Eg Larsen

Dato : 21-08-07 21:37

Hej Erling
Prøv at opvarme området omkring luftskruen med en kraftig varmeblæser eller
med forsigtighed en gasbrænder og så prøv at løsne luftskruen mens det er
brandvarmt. Metal udvider sig som bekendt (DSB-skinner) ved opvarmning, så
det plejer at løse problemet med fastgroede skruer.
Mht justering af karburator - skaf dig en Haynes værstedshåndbog og en god
portion tålmodighed. Erfaringen er, at man ikke bare kan skifte ting over -
alt kræver ny indjustering.

mvh
Anders
før 4cyl. Honda - nu 1cyl SR500

Fra : Erling Christensen

Dato : 22-08-07 17:22

On Tue, 21 Aug 2007 22:36:52 +0200, "Anders Eg Larsen"
<a.e.l@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>portion tålmodighed. Erfaringen er, at man ikke bare kan skifte ting over -

Justering af karbs. er ikke noget problem, da jeg har Carbtune
sættet... Jeg var mere nervøs for "Pilot Screw" justeringen, men i
Haynes bogen står der 2 1/4 omd. tilbage....

Jeg tænkte blot, at det måske var mere kritisk, at om de stod med 2
1/4 end f.eks. 2 1/8....

Men så vidt jeg kan google mig til, så er det ikke helt så følsomt som
så....

Men kan nogen forklare mig årsagen/fordel ved at nålen er løftet en
smule.... Som jeg forstår det, så får den mere Benzin i starten men
jo mere gas man giver jo mindre har det betydning at nålen er
løftet...

Jeg går udfra, at man har gjort det for at kompensere for en åben
potte + KN filter, og at Ignition advancer +2 grader er monteret....

Nogen som måske har link til nogle gode sider med MC rep. info eller
måske bøger som er et must....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Armand

Dato : 09-09-07 15:27

"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg var mere nervøs for "Pilot Screw" justeringen, men i
> Haynes bogen står der 2 1/4 omd. tilbage....
> Jeg tænkte blot, at det måske var mere kritisk, at om de stod med 2
> 1/4 end f.eks. 2 1/8....

Tomgangsdysernes lysning springer typisk 5/100mm imellem størrelserne og
derved vil man ikke kunne ramme den helt eksakte tomgangsblanding med dém.
Derudover vil der forekomme en begrænset forskel i den nekelte karburators
endelige forarbejdning, som medfører behov for marginalt anderledes dysning
for den enkelte karburator, hvilket er grunden til at der findes en trinløs
justeringsmulighed á "luftskruen"!

Luftskruerne er ........og skal justeres efter det punkt hvor
motoren går højest i tomgang, ikke blot efter et nøje antal
omdrejninger som er nævnt i en vejledning!
De 2 1/4 angivne omdr. ud fra bunden, er blot basis for den videre
indstilling som bør udføres som følger:
-Stil tomgangen til normale omdr!
-På én (!) karburator af gangen, drejes luftskruen roligt ud eller ind
(den vej hvorved den stiger i omdrejninger!) til det punkt hvor
motoren går med højest opnåelige omdrejninger!
-Stil atter tomgangen til normale omdr., før næste karburator justeres
på samme måde!
-Når alle karburatorer er justeret på denne måde dobbeltcheckes lige
med endnu en "tur"!
-Afslutningsvis drejes luftskruen 1/2 til 3/4 omdr. (eksakt mål skal
være at finde i en værkstedshåndbog et sted (biblioteket?)) ind, på
alle karburatorer!

--
Armand.

Fra : Erling Christensen

Dato : 09-09-07 17:02

On Sun, 9 Sep 2007 16:26:47 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
>-Afslutningsvis drejes luftskruen 1/2 til 3/4 omdr. (eksakt mål skal
>være at finde i en værkstedshåndbog et sted (biblioteket?)) ind, på

Ud fra den beskrivelse, så tror jeg nok det er et værksted som må få
fornøjelsen.... Man kan næsten ikke komme til Luft-/blandings skruen
når karbs'ne sidder på....

Jeg skal vist lige et smut forbi Probike ved Århus, næste gang jeg er
I det område, og se om der kan findes tid til en tjek....

Den nye motor køre rigtig godt, lige bortset fra, at der har det med
hugger lidt, på de færst mm, når man giver gas.... hvilket er
irriterende...
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Armand

Dato : 09-09-07 18:19

> hugger lidt, på de færst mm, når man giver gas.... hvilket er
> irriterende...

Har du prøvet blot at tømme svømmerhusene?
Det kunne godt skyldes snavs eller vand der ligger og generer lige under
dysehøjde
:-/

--
Armand.

Fra : Erling Christensen

Dato : 09-09-07 19:27

On Sun, 9 Sep 2007 19:18:44 +0200, "Armand"
> [...]

>Har du prøvet blot at tømme svømmerhusene?
>Det kunne godt skyldes snavs eller vand der ligger og generer lige under

Jep... har haft det hele afskildt igen og renset med trykluft....
Ingen forskel....

Det er først kommet med det nye karb. batteri.... Hvis jeg kan få
luftskruen ud på den gamle (skal bores ud) så vil jeg teste om det
fjerner problemet eller om det stadig er der.... for så er det jo
noget andet....

Kunne evt. prøve og bytte nålene ud, hvis der alligevel skulle være en
forskel...
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Armand

Dato : 09-09-07 20:36

> Jep... har haft det hele afskildt igen og renset med trykluft....
> Ingen forskel....

Revnet membran i én af dem? :-/

--
Armand.

Fra : Erling Christensen

Dato : 09-09-07 21:11

On Sun, 9 Sep 2007 21:36:19 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev i en meddelelse

>Revnet membran i én af dem? :-/

Ikke så vidt jeg har kunnet se.... Gik gem ret grundig igennem sidst
jeg havde det hele adskildt....

Havde alle karb skilt helst ad på samme tid, og blæse alt igennem med
trykluft...

Overvejer som det måske er noget man skal justere væk på kablerne fra
gashåndtaget, men har svært ved og se at det kun betyder at det smule
frigang der skal være kan bliver for stort... for man skal jo
alligevel give det samme gas for at rulle...

Men han det skyldes at strålerørrene måske er slidt ovale eller nålene
er minimale skæve...

Det føles simpelthen som tab af trækkraft for med det samme at trække
igen.... alt sammen inden for de første mm man drejer på
gashåndtaget... Ligger man og kører lige i det område, så kan det
godt være generende...
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-09-07 07:19

Erling Christensen wrote:

> [...]
> igen.... alt sammen inden for de første mm man drejer på
> gashåndtaget... Ligger man og kører lige i det område, så kan det

Har du synkroniseret karb.batteriet?

--
vh
Torben - uden karburatorjusteringserfaring

Fra : Erling Christensen

Dato : 10-09-07 14:08

On Mon, 10 Sep 2007 08:18:58 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Har du synkroniseret karb.batteriet?

Jep.... alle fire ligger fint på en linie.... Tog et par omgang at få
dem på plads....

Der er ikke nogen tændingsbanken, unormale vibarationer, kun af den
lige som mister lige når man åbner gassen langsomt... åbner men lidt
hurtigere, så mærker man ikke noget....

Men ligger man og cruser der ud af med gassen lige på grænsen mellem
åben/lukket gas, så kan man mærke det igen...

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk