|
| kardanmotorcykler Fra : Thorup/ Thomsen |
Dato : 21-08-07 19:18 |
|
Jeg har totalskadet min cx´er, og leder derfor efter en mulig erstatning når
armen vil igen.
Jeg var glad for kardanen, og kigger derfor ekstra efter kardan. Engang for
et par år siden, var der en der vedligheholdt en hjemmeside om kardancykler.
Er der nogen der ved noget om den.
det kunne selvfølgelig være en ny cx´er, men jeg er åben for forslag, bare
det ikke er noget softchopperagtigt noget
Var Honda vt 500 e nogen sinde en dansk succes?
andre gode forslag
Hilsner
Henrik
| |
Snusken (21-08-2007)
| Kommentar Fra : Snusken |
Dato : 21-08-07 19:45 |
|
Engang for
> et par år siden, var der en der vedligheholdt en hjemmeside om kardancykler.
> Er der nogen der ved noget om den.
Hej, jeg har en lille kardan-mc side på: http://itet.mine.nu/kardanbase/
som måske kan give lidt ideer
/erik
| |
Perminator (21-08-2007)
| Kommentar Fra : Perminator |
Dato : 21-08-07 21:27 |
|
> Jeg har totalskadet min cx´er, og leder derfor efter en mulig erstatning
> når armen vil igen.
Arv, jeg håber at armen kommer sig. Det var også synd, at der nu forsvinder
en CX fra gaden.
> Jeg var glad for kardanen, og kigger derfor ekstra efter kardan. Engang
> for et par år siden, var der en der vedligheholdt en hjemmeside om
> kardancykler. Er der nogen der ved noget om den.
>
> det kunne selvfølgelig være en ny cx´er, men jeg er åben for forslag, bare
> det ikke er noget softchopperagtigt noget
Hvis du er til nyere cykler, tror jeg at bæltedrev er den naturlige
efterfølger /supplement til kardanen. Vedligeholdelses- og smørefrit til
ca. 40 kkm. "Kardanfølelse" ved træk og påløb. Modeller fra BMWs F-serie
(fx F800S eller ST) er for mig det næste step efter den elskede CX, som jeg
alligevel aldrig vil skille mig af med.
vh
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057
| |
Orla Pedersen (22-08-2007)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 22-08-07 12:38 |
|
Perminator wrote:
> "Kardanfølelse" ved træk og påløb. Modeller fra BMWs F-serie
> (fx F800S eller ST) er for mig det næste step efter den elskede CX, som jeg
> alligevel aldrig vil skille mig af med.
Netop F800 viser sig at være så plaget af "kardanfølelse", at der nu
kaldes ind til skift af forreste remhjul, (skiftes til en type med
shockkobling), samt i øvrigt dele i kobling.
Dette ifølge det svenske BMW-klub forum. Og det understøtter jo fint
Gruby's udsagn om _ikke_ at købe en ny BMW-model. Hold hestene et årstid,
og lad BMW færdigudvikle, hvad de åbenbart lader deres kunder være del i.
:-/
mvh
Orla
| |
Perminator (22-08-2007)
| Kommentar Fra : Perminator |
Dato : 22-08-07 20:30 |
|
Hej Orla!
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:fah75v$5lm$1@abbeden.bunk.cc...
> Perminator wrote:
>
>> "Kardanfølelse" ved træk og påløb. Modeller fra BMWs F-serie (fx F800S
>> eller ST) er for mig det næste step efter den elskede CX, som jeg
>> alligevel aldrig vil skille mig af med.
>
> Netop F800 viser sig at være så plaget af "kardanfølelse", at der nu
> kaldes ind til skift af forreste remhjul, (skiftes til en type med
> shockkobling), samt i øvrigt dele i kobling.
>
> Dette ifølge det svenske BMW-klub forum. Og det understøtter jo fint
> Gruby's udsagn om _ikke_ at købe en ny BMW-model. Hold hestene et årstid,
> og lad BMW færdigudvikle, hvad de åbenbart lader deres kunder være del i.
Joh, dette er er der ikke noget nyt i. Jfr.det seneste Touring Nyt, er
denne operation allerede gennemført på alle dansk førstegangssolgte solgte
BMW F800.
Om der allerede er importeret en Tysker, som har unddraget sig
garantireparation er jo ikke til at sige. Under alle omstændigheder er der
jo ingen F800 som ikke dags dato er omfattet af garanti.
Grubys udsagn gik mere på den lidt rå motorgang i visse områder, og at der
burde være mere styr på indsprøjtningen (bedre mapping).
Eftersom der er tale om en helt nyudviklet motorcykel, og ikke mindst en
helt ny motor der er tegnet op og bygget fra bunden i samarbejde med BMWog
Rotax, er det vel ikke uforventet, at der er basis for forbedringer, som
afspejler publikums bedømmelse af produktet.
Jeg har i hvert fald aldrig set et produkt eller projekt, udviklet af
ingeniører, som kunne blive mere end 90% færdigt, førend der kom
reaktioner/feed back fra slutbrugeren.
Jeg tænker på, at de meget færdige/fuldendte produkter der kommer fra Japan,
formentlig har gennemgået den samme proces, på markeder der er lokaliseret
fjernt fra vores Europæiske andedam.
venlig hilsen Per
| |
Jim Andersen (22-08-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 22-08-07 12:26 |
|
Thorup/ Thomsen wrote:
> Jeg var glad for kardanen, og kigger derfor ekstra efter kardan.
Honda ntv 650
Yamaha xz 500
/jim
| |
Orla Pedersen (22-08-2007)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 22-08-07 12:30 |
|
Jim Andersen wrote:
> Thorup/ Thomsen wrote:
>> Jeg var glad for kardanen, og kigger derfor ekstra efter kardan.
> Honda ntv 650
Fin-fin
> Yamaha xz 500
Du mener XZ550 ? Hold fingrene langt væk :-| Kun på de allersidste er
karbureringen blot tålelig. :-/
mvh
Orla
| |
Armand (09-09-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-09-07 15:32 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:fah6nv$4jd$1@abbeden.bunk.cc...
> > Yamaha xz 500
>
> Du mener XZ550 ? Hold fingrene langt væk :-| Kun på de allersidste er
> karbureringen blot tålelig. :-/
>
I concour You captain!
Men muligheden for at konvertere til et sæt mikunier fra en af de i
mellemtiden så populære V2'ere ligger lige til højre fod :-/
Et andet tungt argument er at XZ'en var en one-off model der ikke blev
fabrikeret andet end et par år, og derfor er så meget sværere at finde såvel
stumper som referencer til
--
Armand.
| |
Bjarne (22-08-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 22-08-07 13:03 |
|
In article <46cb2c51$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"Thorup/ Thomsen" <thorupthomsen@email.dk> writes:
> Jeg har totalskadet min cx´er, og leder derfor efter en mulig erstatning når
> armen vil igen.
>
> Jeg var glad for kardanen, og kigger derfor ekstra efter kardan. Engang for
> et par år siden, var der en der vedligheholdt en hjemmeside om kardancykler.
> Er der nogen der ved noget om den.
>
> det kunne selvfølgelig være en ny cx´er, men jeg er åben for forslag, bare
> det ikke er noget softchopperagtigt noget
Moto Guzzi er alle med kardan. Der er flere typer og priser at vælge imellem.
mvh,
Bjarne
| |
Specks6812 (22-08-2007)
| Kommentar Fra : Specks6812 |
Dato : 22-08-07 19:38 |
|
bjb@INGENSPAMc.dk (Bjarne ) said in
news:46cc25de$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> In article <46cb2c51$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> "Thorup/ Thomsen" <thorupthomsen@email.dk> writes:
>> Jeg har totalskadet min cx´er, og leder derfor efter en mulig
>> erstatning når armen vil igen.
>>
>> Jeg var glad for kardanen, og kigger derfor ekstra efter kardan.
>> Engang for et par år siden, var der en der vedligheholdt en
>> hjemmeside om kardancykler. Er der nogen der ved noget om den.
>>
>> det kunne selvfølgelig være en ny cx´er, men jeg er åben for forslag,
>> bare det ikke er noget softchopperagtigt noget
>
> Moto Guzzi er alle med kardan. Der er flere typer og priser at vælge
> imellem.
>
> mvh,
> Bjarne
>
For så vidt angår nye modeller er det korrekt at de alle er med kardantræk.
Men historisk set er det ikke korrekt.
| |
Christian Køster (22-08-2007)
| Kommentar Fra : Christian Køster |
Dato : 22-08-07 15:06 |
|
Jeg er glad for min Honda NTV 650. Den kører rigtig godt. Det er
selvfølgelig en V2'er, med dertil hørende brummen, og så er den gearet en
anelse højt. Men en dejlig kørermaskine med 60 HK.
"Thorup/ Thomsen" <thorupthomsen@email.dk> skrev i en meddelelse
news:46cb2c51$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg har totalskadet min cx´er, og leder derfor efter en mulig erstatning
> når armen vil igen.
>
> Jeg var glad for kardanen, og kigger derfor ekstra efter kardan. Engang
> for et par år siden, var der en der vedligheholdt en hjemmeside om
> kardancykler. Er der nogen der ved noget om den.
>
> det kunne selvfølgelig være en ny cx´er, men jeg er åben for forslag, bare
> det ikke er noget softchopperagtigt noget
>
> Var Honda vt 500 e nogen sinde en dansk succes?
>
> andre gode forslag
>
> Hilsner
> Henrik
>
| |
Rasmus (23-08-2007)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 23-08-07 05:40 |
|
"Thorup/ Thomsen" <thorupthomsen@email.dk> wrote in
news:46cb2c51$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
> Jeg har totalskadet min cx´er, og leder derfor efter en mulig
> erstatning når armen vil igen.
>
> Jeg var glad for kardanen, og kigger derfor ekstra efter kardan.
> Engang for et par år siden, var der en der vedligheholdt en hjemmeside
> om kardancykler. Er der nogen der ved noget om den.
>
> det kunne selvfølgelig være en ny cx´er, men jeg er åben for forslag,
> bare det ikke er noget softchopperagtigt noget
>
> Var Honda vt 500 e nogen sinde en dansk succes?
>
> andre gode forslag
>
> Hilsner
> Henrik
>
>
yamaha XJ900 er med kardan.
| |
norsker (23-08-2007)
| Kommentar Fra : norsker |
Dato : 23-08-07 09:01 |
|
Hej
Det er rigtigt at der har været alt for mange problemer med F800
modellerne i starten. Helt ind til februar/marts 2007 har BMW lavet
ændringer hvad angår remtræk, kobling, software osv. Af samme årsag
købte jeg en helt ny produceret i maj 2007, og siden har der vist ikke
været lavet større ændringer. Selvom der er garanti på dyret, er det
jo ikke fedt at undvære den i længere tid pga. garantireparationer.
Jeg fik engang en prøvetur på en af de første F800, og der er stor
forskel på motorgang, gear osv. sammenlignet med nu, hvor den kører
smoooth.
Der er et forum, hvor man kan læse alt om de justeringer der er
foretaget på modellen:
http://www.f800riders.org
Når det så er sagt - er jeg en meget lykkelig F800ST ejer. Jeg har
ikke oplevet problemer af nogen art. Remtrækket fungerer perfekt og
ergonomien er virkelig god, hvilket en 15 timers tur gennem Europa
bekræftede. Kun en smule ømhed i skulderen.
Jeg tror at remtræk er en god løsning, hvis du er på udkig efter en
let, vedligeholdelsesfri motorcykel. Kardan er for tungt. Buell har
vist også remtræk på deres.
Mvh
Norsker
| |
Orla Pedersen (23-08-2007)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 23-08-07 09:52 |
|
norsker wrote:
> Kardan er for tungt.
Har Du vejet efter ? R/K 1200 seriens kardan kan næppe veje mere end et
traditionelt kæde/rem-hjul + hjulnav.
Men det finder vi ud af til vinter, hvor jeg har plan om at veje efter.
(Kløve ? Stiller Du SV'en til rådighed for en sammenligning ?)
mvh
Orla, som er forbløffet over den ringe vægt af R1200 baghjulet kontra det
tunge VTR baghjul.
| |
Perminator (28-08-2007)
| Kommentar Fra : Perminator |
Dato : 28-08-07 21:03 |
|
Hej Norsker og alle de andre
"norsker" <norsker@gmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg tror at remtræk er en god løsning, hvis du er på udkig efter en
let, vedligeholdelsesfri motorcykel.
Jeg tror også at remtrækket er kommet for at blive, og vil vinde frem i
tiden der kommer. HD, BMW og Buell og måske flere har jo spillet ud.
Der er jo indlysende fordele, i form af den mindre vedligeholdelse ift til
kæde, længere udskiftningsintervaller, og ikke mindst det mindre svineri af
kædeolie og fedt på uønskede steder.
Den kontante kardanfølelse imødegås jo med kendt teknologi ved shock
adsorbers i drev og baghjul, så kædefolket ikke bliver overrasket.
Men der skal sgu nok vise sig en rejsning af folk der kræver kæde, i lighed
med folk, der ikke vil slippe deres grammofon og vinylplader.
--
"Perminator"
Per Misser
Kardan-kører
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057
| |
Ukendt (28-08-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-08-07 23:53 |
|
On Tue, 28 Aug 2007 22:02:42 +0200, Perminator wrote:
> længere udskiftningsintervaller,
Længere end 30 - 35.000 Km. ? Det tror jeg næppe :-/ det er ikke en
ensartet belastet knastakselrem vi taler om.
Og så er der lige remstrammeren, at skifte, og i øvrigt friktionstab i
størrelsesorden "kardan". Jeg er ikke så naiv at tro, at den "gammeldags"
kæde vil blive overgået på økonomi, og overførselseffektivitet.
> Men der skal sgu nok vise sig en rejsning af folk der kræver kæde, i lighed
> med folk, der ikke vil slippe deres grammofon og vinylplader.
Jup, og med dagens teknologi kunne vinylpladen lammetæve et hviket som
helst nuværende digitalt lydmedie. Men, i modsætning til kæden, har ingen
forfulgt den udvikling.
--
mvh
Orla Pedersen, som nu nyder svineriet af en skivebremse midt i hjulet :-|
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
Armand (09-09-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-09-07 16:03 |
|
"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46d47f37$0$93806$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Jeg tror også at remtrækket er kommet for at blive, og vil vinde frem i
> tiden der kommer. HD, BMW og Buell og måske flere har jo spillet ud.
>
MOTORRAD's seneste langdistance-tetst af en Buell fremviste indtil flere
utidige remskift p.g.a. sprængning
Men om det skyldes underdimensionering eller misbrug skal jeg lade være
usagt, dog er Buell'en vel ikke den der typisk skal shock-tilkobles for at
whellie :-/
--
Armand.
| |
Niels Pein (23-08-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 23-08-07 11:59 |
|
"Thorup/ Thomsen" skrev ...
> Jeg har totalskadet min cx´er, ...
Fy!
> ... og leder derfor efter en mulig erstatning når armen vil igen.
>
Det er vel politisk korrekt at mene at armen er det vigtigste. God bedring.
> det kunne selvfølgelig være en ny cx´er, men jeg er åben for forslag, bare
> det ikke er noget softchopperagtigt noget
>
Jeg erstattede i 1989 min CX650E med en XJ900 bl.a. fordi Yamaha'en havde
kardan. Jeg tænkte at jeg jo fik en masse ekstra hestekræfter, og bevares
den kører godt sådan en XJ900. Men i f.eks. bytrafik var den ikke en fis
kvikkere en CX 650'eren. Det er vel noget med momentet. Og i forhold til en
CX'er skuffer lyden fra en XJ900 jo fælt (hvis man er til V2 lyd).
Affjedringen faldt også igennem på XJ900'eren, men det tror jeg blev løst
med Diversion udgaven.
Ellers var jeg nu godt tilfreds med Yamaha'en, men kom i økonomisk uføre og
måtte sælge den. Da jeg senere blev i stand til at købe MC igen, ville jeg
have købt en NTV650. Jeg havde lavet lidt research, og jeg tror sådan en er
en meget passende erstatning for en CX'er. Men da jeg gik ind i butikken med
pengene i hånden, faldt jeg pladask for en TransAlp og købte den på stedet.
Jeg troede faktisk at jeg ville få noget ordentlig V2 lyd igen med
TransAlp'en, men nix. Intet lyder som den gamle CX. Dengang lærte jeg
hands-on at det langtfra blot er motorkonstruktionen der bestemmer lyden.
"Jamen en TransAlp har jo ikke kardan!"
Dengang lærte jeg også at selvom kardan er lækkert, så er det alligevel ikke
så vigtigt at man skal fravælge en ellers fed cykel bare fordi den har kæde.
Der er plusser og minuser ved alle cykler. Er kardan nu virkeligt så stort
et plus at det ophæver næsten alt andet?
Jeg beholdt TransAlp'en (og det lettere irriterende kædetræk) i 15 år og
157.233 km., og har nu skiftet til endnu en kædecykel, dog med Scottoiler
som tilbehør.
Konklusion:
En XJ900 er fin. Men en hel del anderledes end en CX'er.
Jeg tror på at en NTV650 er en rigtig fin erstatning for en CX'er, men fik
det aldrig afprøvet.
Og er du nu sikker på, at kardan virkelig er så vigtigt?
Altsammen blot mine meninger, ikke sværtet af fakta.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA
| |
Armand (09-09-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-09-07 15:58 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:46cd688d$0$8230$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
> Jeg beholdt TransAlp'en (og det lettere irriterende kædetræk) i 15 år og
> 157.233 km.,.......................... Jeg tror på at en NTV650 er en
> rigtig fin erstatning for en CX'er, men fik det aldrig afprøvet.
>
Deler NTV'en ikke motor med TransAlp'en, og er dén anbefalelsesværdig i
forhold til andre nævnte solide konstruktioner??
--
Armand.
| |
Torben Scheel (10-09-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 10-09-07 07:04 |
|
Armand wrote:
> "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> news:46cd688d$0$8230$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Jeg beholdt TransAlp'en (og det lettere irriterende kædetræk) i 15 år og
>> 157.233 km.,.......................... Jeg tror på at en NTV650 er en
>> rigtig fin erstatning for en CX'er, men fik det aldrig afprøvet.
>>
> Deler NTV'en ikke motor med TransAlp'en, og er dén anbefalelsesværdig i
> forhold til andre nævnte solide konstruktioner??
>
Joeh - motoren er vist den samme, bortset fra sluttransmissionen. Jeg
ville (også) klassificere NTV'en som "den nye" CX500 - uden dog at have
kørt langt på den.
http://www.ntv-forum.de/
--
vh
Torben - med fruens importNTV ventende på afgift i skuret.
| |
Jan A Jensen (23-08-2007)
| Kommentar Fra : Jan A Jensen |
Dato : 23-08-07 19:50 |
|
"Thorup/ Thomsen" <thorupthomsen@email.dk> skrev i en meddelelse
news:46cb2c51$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg har totalskadet min cx´er, og leder derfor efter en mulig erstatning
> når armen vil igen.
>
> Jeg var glad for kardanen, og kigger derfor ekstra efter kardan. Engang
> for et par år siden, var der en der vedligheholdt en hjemmeside om
> kardancykler. Er der nogen der ved noget om den.
>
> det kunne selvfølgelig være en ny cx´er, men jeg er åben for forslag, bare
> det ikke er noget softchopperagtigt noget
>
> Var Honda vt 500 e nogen sinde en dansk succes?
>
> andre gode forslag
>
vt 800
vt 1100
vf750c
yamaha dragstar 1100
Suzuki intruder 700-1800
så er der lidt at kigge på
--
Jan A Jensen.
http://www.mccustomclubaalborg.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871
| |
Snusken (27-08-2007)
| Kommentar Fra : Snusken |
Dato : 27-08-07 07:18 |
|
Engang
>> for et par år siden, var der en der vedligheholdt en hjemmeside om
>> kardancykler.
>> det kunne selvfølgelig være en ny cx´er, men jeg er åben for forslag, bare
>> det ikke er noget softchopperagtigt noget
Havde en GSX 1100 G i et par års tid. En lidt tung cykel med en fin
balance og BUNDTRÆK:
http://images.google.com/images?q=Suzuki+GSX1100G
mvh Erik
Vedligeholder af: http://itet.mine.nu/kardanbase/
| |
norsker (24-08-2007)
| Kommentar Fra : norsker |
Dato : 24-08-07 13:22 |
|
On 23 Aug., 10:52, o.pedersen.tors...@post.tele.dk (Orla Pedersen)
wrote:
> Har Du vejet efter ? R/K 1200 seriens kardan kan næppe veje mere end et
> traditionelt kæde/rem-hjul + hjulnav.
Det lyder spændende med en test.
Jeg har ikke selv vejet efter, men det er BMWs argument for ikke at
sætte kardan på F800.
Sandheden er måske bare, at det lyder bedre end.. "det er billigere at
producere"?
Jeg ser frem til vejning!
Mvh Norsker
| |
Ukendt (24-08-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-08-07 14:49 |
|
On Fri, 24 Aug 2007 05:22:28 -0700, norsker wrote:
> Jeg ser frem til vejning!
Jeg regner med at gøre det enkelt, altså kun at måle "enerti"-vægten. Dette
kan gøres utroligt simpelt. Cyklen klodses op, (centralstøtteben), en
badevægt under hjulet, og så afmontering af nederste støddæmperbolt. Det er
samtidig den væsentligste vægt, da det er den "faktiske" uaffjedrede vægt
af hele baghjulsaffjedringen.
Grunden til at jeg tror at det bliver meget lige er, at nok vejer
vinkelgearet mere end et kædehjul, men vinkelgearet udgør så også, (uden
ekstra stumper), baghjulslejer, baghjulsnav, bremseskivenav, kaliperbærer,
shockkobling, "kæde/rem-skærm".
--
mvh
Orla Pedersen, som har skiftet dæk på det letteste mc-hjul nogensinde.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
|
|