Snegle-barf - hjælp!
Fra : Linnea

Dato : 22-08-07 21:38

Hej kloge hunde folk

Jeg plejer at læse ivrigt med på dette forum, men da jeg ikke selv har hund
har jeg ikke skrevet så meget herinde. Nu er jeg så hundesitter på Bornholm
for en skøn lille gravhunde-sag, Tinke, og en meget labbet labrador, Rhodo.
Jeg havde nu tænkt jeg ville starte herinde med at fortælle nogle små sjove
historier om hundene, men der er lige opstået et akut problem... Labben som
altid er alt- og konstant- spisende har lige slugt to snegle.
Han plejer ikke at spise snegle, men der lå altså et stykke hundemad, som
gravhunden havde efterladt udenfor, som skulle spises. Jeg var på vej ud for
at smide den ud, men Rhodo så jo mad, så det gik stærkt med ham.

Hvad nu? Jeg har før læst om hunde som blev hunde-syge af dræbersnegle.
Dette var ikke dræbersnegle, men nogle brunde plettede nogen. Skal jeg haste
til dr. dyr, se tiden og hunden an i løbet af natten eller hvad gør jeg? Jeg
gav ham en portion A38 i håb om det kan gøre et eller andet godt.

Jeg håber I har nogle gode råd, I behøver ikke skælde ud, jeg føler mig
allerede _meget_ utilstrækkelig som hundepasser

Hilsen Linnea.

Fra : Is

Dato : 22-08-07 22:49

"Linnea" <larsenjabcosen@engelskpost.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
mig
> allerede _meget_ utilstrækkelig som hundepasser

Det tror jeg ikke der sker noget ved.

Min nye hvalp spiste mange snegle lige da jeg havde hentet ham. Det
var godt nok dem med hus på, men jeg tror han ku li fornemmelsen af at
knuse husene

men det tag han ingen skade af.

Det kan være et problem, fordi snegle kan være vært for nogle orm, som
også kan leve i hunden.

Undersøg om det er et lokalt problem med orm, og tag evt højde for det
ved næste ormekur. Men det er ingen haste sag.

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 22-08-07 22:54

> [...]
det
> ved næste ormekur. Men det er ingen haste sag.

Ved lidt søgning på nettet fandt jeg bl.a. dette:
http://www.sondagsavisen.dk/Site/Arkiv/2004-11-6/Artikler/Indland/9555
771.htm

http://www.snegleforum.dk/shop/external/images/ekstrasider/goderaad.as
p?id=7

http://www.netdyredoktor.dk/sw15987.asp

http://www.hunde-info.dk/hjerteorm.shtml

Erik Isager

Fra : Linnea

Dato : 22-08-07 23:24

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som

> det
>>

> Ved lidt søgning på nettet fandt jeg bl.a. dette:

Mange tak, jeg har selv kigget lidt på google og fundet noget der ligner. Da
det er på Bornholm, hvor ræven er udrydet, håber jeg at hjerte-lunge orm
ikke er aktuelt. Men ja, de andre orm havde jeg ikke tænkt på, jeg
undersøger om hundene er uptodate med orme kur.

Nu kan vi sove roligt i nat, Rhodo sover allerede og viser ingen tegn til
ubehag.

Hilsen Linnea.

Fra : Anette

Dato : 22-08-07 22:59

Linnea wrote:

> Jeg håber I har nogle gode råd, I behøver ikke skælde ud, jeg føler
> mig allerede _meget_ utilstrækkelig som hundepasser

Hej Linnea

Jeg kunne ikke i min vildeste finde på at skælde dig ud Du tvang jo
ikke hunden til at æde den snegl, men det er da dejligt at du bekymrer dig
nok til at spørge.

De fleste hunde æder en snegl i ny og næ, også selvom ejeren benægter det. -
skriver netdyredoktor.dk

Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så er "worst case scenario" at hunden
kaster op, får fråde om munden, som når den har bidt i en tudse. I sjældne
tilfælde kan hunden blive smittet med hjerteorm, når den æder snegle.

Hvis det var en af mine hunde, ville jeg bare gøre som du - give noget A38 -
og så lige holde lidt øje med den, om den har det godt nok det næste døgns
tid.
Hundes maver kan holde til det utroligste. Jeg tvivler ikke på at mine hunde
har ædt snegle - vi har masser af forskellige slags nøgensnegle i haven, og
min yngste hund har samme foretrukne spise som dræbersneglene, nemlig
jordbær - så mon ikke der er smuttet en snegl eller to med ned, sammen med
den røde sommerspise? Hun har nu aldrig været syg af det. Det blev hun
kun da hun som stor hvalp gravede tulipanløg op og åd dem.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Linnea

Dato : 22-08-07 23:39

> [...]

> sammen med den røde sommerspise? Hun har nu aldrig været syg af det.
> Det blev hun kun da hun som stor hvalp gravede tulipanløg op og åd dem.

Hej Anette

Mange tak for dit svar. Jeg var netop urolig for om han skulle få fråde om
munden og lign, eller en gang salmonella forgiftning. Nu 2½ time senere
ligger han og stor-snorker (helt normalt) i sin kasse og inden han puttede
sig, nåede han lige at nuppe missens mad, så alt er som det skal være!

Jeg tror faktisk også han har spist dem før, han går rundt som en slamsuger
ude i haven og finder alle madresten, krummer osv, så det er nok ikke første
gang. Jeg blev bare chokket da jeg så ham æde dem, og så hurtigt.

Ja, det er utroligt hvad de spiser, min gamle hund elskede også løg og gik
helt bananas når jeg skar løg til aftensmaden.

Mange hilsen Linnea.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 23-08-07 05:10

> [...]
>
> Ja, det er utroligt hvad de spiser, min gamle hund elskede også løg og gik
> helt bananas når jeg skar løg til aftensmaden.

Jeg har fornyligt læst om katte, der kan blive noget så syge (dødeligt)af at
indtage græs, hvor der har kravlet disse bæster på ("dræbersneglen), eller
slikke slim af poterne osv. Mener at det var fra Åbybro dyrehospital, hvor
de havde fået flere katte ind af samme årsag.
men jeg har nu ikke hørt eller læst om hunde der er blevet syge..
Jeg bor selv her på øen, og er ret obs for tiden mht. bæsterne, da det
mildest talt vrimler med dem.
Jeg har med hånden på hjertet aldrig set nogle af mine 3 vovser vise nogen
form for interesse for snegle, men slimet er jo overalt.

Mvh. Marie

Fra : Linnea

Dato : 24-08-07 22:45

En lille update med tak for hjælpen!

Rhodo overlevede snegle-barfen uden nogen form for mén. Dagen efter var han
glad og legesyg som altid. Rigtigt dejligt! Jeg overlod hunde (og katte og
hus) til mine forældre i dag, de fortalte at Rhodo var orme-behandlet, men
de skulle nok holde øje med det næste gang.

Lidt sjov derfra:
Hundene bor på landet (ned af en markvej) hvor hjemis bilen kommer en gang
om måneden. Da jeg gik alene og hørte TV2 radio kom der en gang i mellem en
reklame for hjemis... Jeg skal da lige love for at der kunne komme liv i de
to hunde. På et tidspunkt var Rhodo ikke helt vågnet da lyden (reklamen)
kom, så han rejste sig og begyndte at gø og løbe, men da parket gulvet var
glat rykkede han sig ikke ud af flækken selvom benene galoperede afsted. Det
så sjov ud og gav et godt grin

Tak for svar og rigtig god weekend.

Linnea, tilbage på Fyn.

Fra : Anette

Dato : 24-08-07 23:54

Linnea wrote:
> Rhodo overlevede snegle-barfen uden nogen form for mén.

Fint

> og løbe, men da parket gulvet var glat rykkede han sig ikke ud af
> flækken selvom benene galoperede afsted. Det så sjov ud og gav et
> godt grin

He he - der er ikke noget som en ivrig hund på et glat gulv
Kan se det for mig

> Tak for svar og rigtig god weekend.

ILM

> Linnea, tilbage på Fyn.

/Anette - der har været på Fyn hele tiden

www.philana.dk