Hvad gør man ved slyng????
Fra : Kent

Dato : 21-08-07 21:15

Vi er spritnye campister - i hvert fald med egen campingvogn -
og nu på lørdag eller søndag kører vi ud på vores første "rigtige"
længere campingtur. Vi har været på en enkelt prøvetur for at
se, om alt er i orden.

Jeg har hørt fra andre, at HVIS nu vogntoget skulle komme
i slyng - trods stabillisator - så må man for alt i verden ikke
bremse, men istedet sætte farten op. Derved vil vogntoget
komme i ro igen. Jeg har faktisk fået at vide, at man næsten
helt sikkert havner i grøften, hvis man skulle finde på at bremse.

NU har jeg så lige læst følgende i DCU's "Campingbogen Europa
2007" side 6:

"Ved forkert læsning eller kørsel kan et vogntog komme i slyng.
Sker det, så hold rattet i ro og brems moderat. Giv aldrig gas,
når noget er ved at gå galt."

Hvilket er rigtigt?

Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?

Kent.

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 21-08-07 21:29

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> "Ved forkert læsning eller kørsel kan et vogntog komme i slyng.
> Sker det, så hold rattet i ro og brems moderat. Giv aldrig gas,
> når noget er ved at gå galt."

Hej Kent, gør endelig som beskrevet i DCU-bogen !
Og lad være med at overhale ned ad bakke, selvom det kan være fristende.

Hilsen
Ivan

Fra : Kim Olsen

Dato : 21-08-07 21:30

> Hvilket er rigtigt?
>
> Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?
>
> Kent.

Hej
Jeg har sjovt nok aldrig hørt udtrykket "slyng" - har altid kaldt det
"slinger".

Jeg tror at med mindre man har en bil med rigtig mange kræfter, så er det
selvmord at prøve at accelerere sig ud af en situation, hvor man kommer i
slinger.
Sæt i stedet farten ned, uden at bremse alt for meget.
Det har jeg haft succes med de få gange jeg har prøvet det.
Men med en god stabilisator og lidt sund fornuft, og ikke mindst en korrekt
pakket vogn (vægtfordelingsmæssigt)

Kim Olsen

Fra : Claus DN

Dato : 21-08-07 21:42

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

Klip

> [...]
| komme i ro igen. Jeg har faktisk fået at vide, at man næsten
| helt sikkert havner i grøften, hvis man skulle finde på at bremse.

klip

| "Ved forkert læsning eller kørsel kan et vogntog komme i slyng.
| Sker det, så hold rattet i ro og brems moderat. Giv aldrig gas,
| når noget er ved at gå galt."
|
| Hvilket er rigtigt?

Du må aldrig - ALDRIG - give gas hvis dit vogntog begynder at slingre. Tænk
på et pendul der gynger. Hvis du skubber til det, vil det så gynge mere
eller mindre? Kan du se billedet?

Hvis du har et vogntog der er begyndt at slingre er det fordi du har
overskredet den kritiske hastighed. Hvis du så giver gas tilfører du energi
hvilket kun gør det værre. Dernæst, begynder vogntoget først at slingre
kræver det øjeblikkelig reaktion og bremsen skal doseres præcist så hårdt at
det ikke gør situationen værre. Bremses der for lidt afhjælper det ikke
situationen og bremses der for meget - ja så kan man altså ende i grøften.

Det nemmeste er ikke at køre for hurtigt (den får jeg sgu nok Cavling-prisen
for...) Jeg tror alle campister, inklusive mig selv, har været ude for
begyndende slinger og indtil videre er jeg sluppet godt fra det hver gang
ved at bremse. I de situationer hvor jeg har været ude for det, er det som
regel en udefra kommende påvirkning som har startet det, et overhalende
køretøj, et vindpust eller andet, så det er ikke engang sikkert at du ved at
du kører for stærkt, men først finder ud af det "for sent".

Der findes en velskrevet artikel om emnet her:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/s035-37_KritiskHastighed.pdf
Hvis linket ikke virker, søg på "kritisk hastighed" på google.

Vh. Claus

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-08-07 15:42

"Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/s035-37_KritiskHastighed.pdf
> Hvis linket ikke virker, søg på "kritisk hastighed" på google.

god artikkel - tak for linket, som i øvrigt bekræfter mine erfaringer: " jo
mere kugletryk jo bedre"

på siden er der et billede af et interessant næsehjul. nogen der ved hvor
det kan købes????

PEter

Fra : Kent

Dato : 22-08-07 15:59

"Peter K. Nielsen" <glemdet@no.domain> skrev i en meddelelse

> "Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> god artikkel - tak for linket, som i øvrigt bekræfter mine erfaringer: "
> jo mere kugletryk jo bedre"

<klip>

Det er ikke helt rigtigt. Alle biler har et max på hvor meget tryk der
må være på krogen.

Kent.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-08-07 18:26

> "Peter K. Nielsen" <glemdet@no.domain> skrev i en meddelelse

> <klip>
>
> Det er ikke helt rigtigt. Alle biler har et max på hvor meget tryk der
> må være på krogen.

ja ja, og alle biler har et max tryk hvor køreegenskaberne er til at have
med at gøre. Mange andre ting spiller selvfølgelig ind.

men lad mig da så omformulere det lidt:

Jo højere kugletryk man kan have uden at påvirke andre ting negatvit jo
bedre

Peter

Fra : Claus DN

Dato : 22-08-07 18:23

"Peter K. Nielsen" <glemdet@no.domain> skrev i en meddelelse

| god artikkel - tak for linket, som i øvrigt bekræfter mine erfaringer: "
jo
| mere kugletryk jo bedre"

Selv tak, var lidt betænkelig lige da jeg havde trykket "send". Mit indlæg
havde jeg skrevet i en rimelig kontant tone. Det var dog ganske bevidst da
disse historier om at man bare skal give gas stadig florerer lystigt. Hver
gang jeg hører sådan en prøver jeg at jorde den ganske eftertrykkeligt, kan
simpelthen ikke lade være, tænk hvis en af mine kære kom galt afsted uden
jeg havde sagt noget.

| på siden er der et billede af et interessant næsehjul. nogen der ved hvor
| det kan købes????

Bl.a. her:
http://shop.aabycamp.dk/pages/shop_liste.asp?Groupguid=85
http://www.billigcamping.dk/shop/productinfo.asp?id=5306 (samme princip,
anden udførsel)

Men kan sikkert også findes andre steder.

| PEter

Vh. Claus

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-08-07 18:34

> [...]
> kan
> simpelthen ikke lade være, tænk hvis en af mine kære kom galt afsted uden

problemet er jo bare at det jo teoretisk set godt KAN være en løsning at
give mere gas. JEg tror "skrønen" er opstået fordi ingen jo har prøvet at gå
i slinger opad bakke (kan sammelignes med acceleration) problemet er bare at
ved de hastigheder hvor man normalt går i slingre mode, da er man for det
første så tæt på den kritiske hastighed at man vil overskride den hvis man
er i stand til at accelerere hårdt nok til at bringe vognen ud af slinger,
samt at ingen biler ved de hastigheder har kræfterne til at accelere hårdt
nok. men ellers er teorien jo god nok (griner)

> hvor

> [...]

Takker

Peter

Fra : KHH

Dato : 22-08-07 06:53

Man sætter naturligvis farten ned, hvis CV skulle begynde at slingre.
Og nej, man skal ikke træde på bremsen, men ej heller på gaspedalen, begge
dele er lige farlige.

Fra : HK

Dato : 22-08-07 06:54

> [...]
> når noget er ved at gå galt."
>
> Hvilket er rigtigt?
>
> Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?

Hej Kent
Har selv prøvet at ryde i grøften med bil og cv i kassel bakker så mit råd
er at .
1. Mindst 70 kg kugletryk
2. Ikke over 90 km. i timen og ikke over 80 km. i timen ned af bakke
3. Overhald aldrig ned af bakke

VH

Hans Kurt

Fra : Eskil Grønbek

Dato : 22-08-07 10:49

> [...]
> når noget er ved at gå galt."
>
> Hvilket er rigtigt?
>
> Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?

Hej Kent

Vi har prøvet det 2 gange, den første trådte jeg på koblingen og lod farten
falde, og det virkede. Anden gang trådte jeg også på koblingen, men dette
virkede ikke (slingrede stadigvæk ved 60 km.) Satte bilen i 3. gear og gav
gas, dette fik slingret til at stoppe. Jeg har altid hørt at man ikke må
bruge bremsen, da dette vil forværre situationen.

mvh

Eskil

Fra : Kent

Dato : 22-08-07 14:48

> [...]
> når noget er ved at gå galt."
>
> Hvilket er rigtigt?
>
> Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?

Tak til alle.

Så er den ged vist barberet .

Kent.

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 22-08-07 18:28

Kent Skrev -
> Tak til alle.
>
> Så er den ged vist barberet .
>
> Kent.

Måske ? , men hvor for ikke investere i ALKO`s` ATC system som netop
forhindrer disse ting ?

Brug dog bilens motor som motorbremse, det gør man i store biler og undgår
herved at "brænde" bremserne varme.(Og miste effekten af
bremserne).Punktbremse vogntog i flere omgange- hvis man kan mærke vognen
begynder at "presse" på bagfra....

Vigtigst af alt er et stabilt vogntog - d.v.s en læsset anhænger med
hovedvægten hen over aksel på CV og ikke mange tunge ting op i højden.
Et fornuftigt kugletryk på 60-70 kg
Hastighed efter forhold - dvs langsommere ned af bakke end tilladt hastighed
o.s.v.

MEN check lige den der ALKO ATC , det virker !

Kim

Fra : futtog

Dato : 22-08-07 19:56

Hej
Kent skrev
forhindrer disse ting ?<<<<
Det kan meget veld være at et atc system kan løse problemet, men det skaber
bare et nydt, vægten hvem kan undvære ca. 50 kg af nyttelasten, nej man
pakker som man plejer for det går jo nok men overlæs er også en mugligt
vårsag til slinger.
Noget andet er at flere og flere nærmer sig den grense der kan bevirke at
pladerne klippes hvis man bliver stoppet=25% overlæs i Tyskland og pladen er
væk
mvh. Preben Poulsgaard

Fra : Kent

Dato : 22-08-07 20:07

"futtog" <futtog@7660net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pladerne klippes hvis man bliver stoppet=25% overlæs i Tyskland og pladen

ATC vejer kun ca. 5 kg.

Kent.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-08-07 11:10

"futtog" <futtog@7660net.dk> skrev i meddelelsen

> Noget andet er at flere og flere nærmer sig den grense der kan bevirke at
> pladerne klippes hvis man bliver stoppet=25% overlæs i Tyskland og pladen
> er væk

Hvor har du det fra?

--
Per

Fra : Kent

Dato : 22-08-07 20:04

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kent Skrev -

> Måske ? , men hvor for ikke investere i ALKO`s` ATC system som netop
> forhindrer disse ting ?

Det kunne jeg også finde på, men det ville være for dyrt til vores nuværende
vogn. Når vi engang måske investerer i en nyere/dyrere vogn, så.........

> [...]
> herved at "brænde" bremserne varme.(Og miste effekten af
> bremserne).Punktbremse vogntog i flere omgange- hvis man kan mærke vognen

Jo jo, alt det er jeg godt klar over. Det lærer man hurtigt ved at køre
i bjergene i Østrig, hvor vi var på ferie sidste år - dog uden campingvogn.

> Vigtigst af alt er et stabilt vogntog - d.v.s en læsset anhænger med
> hovedvægten hen over aksel på CV og ikke mange tunge ting op i højden.
> Et fornuftigt kugletryk på 60-70 kg

Vi er enige.

> Hastighed efter forhold - dvs langsommere ned af bakke end tilladt
> hastighed o.s.v.
>
> MEN check lige den der ALKO ATC , det virker !
>
> Kim

Kent.

Fra : T. Hartung

Dato : 29-08-07 22:45

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

..

> Vi er enige.

Man skal huske "last-trekanten" over akslen samtidig med kugletrykket samt
dæktryk OG drop så cyklerne bag på cv - de giver ikke stabilitet - kun en
slingrepotte.
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Jan Andersen

Dato : 30-08-07 17:28

On Wed, 29 Aug 2007 23:44:58 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
wrote:

>Man skal huske "last-trekanten" over akslen samtidig med kugletrykket samt
>dæktryk OG drop så cyklerne bag på cv - de giver ikke stabilitet - kun en
>slingrepotte.

"last-trekanten"...
Hvad er det (spørger en novice ?

--
Jan

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 30-08-07 17:58

"Jan Andersen" <localhost@127.0.0.1> skrev i en meddelelse >
"last-trekanten"...
> Hvad er det (spørger en novice ?
>
> --
> Jan

Hej Jan

Jeg tror Hr T.Hartung mener at din lastning af "påhængsvognen"
Skal lastes korrekt , ved fordelingen af vægten over Aksel(Hjulene) på
påhængsvognen.
Alt tungt vægt skal lastes så tæt på aksel og fordeles over bunden af
vognen.
Det giver stabilitet i vogntoget.

Tænk f.eks.på dette hvis du påtænker cykler "hængt" op på vognen eller
montering af Aircondition (som også findes i "gulvmodeller")

Kim

Fra : Jan Andersen

Dato : 30-08-07 18:29

On Thu, 30 Aug 2007 18:58:17 +0200, "Kim Bonnesen"
<bonnesen.kim@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>påhængsvognen.
>Alt tungt vægt skal lastes så tæt på aksel og fordeles over bunden af

Ok. Tak for svaret. Til oktober skal jeg for første gang køre med en
cv, og er da lidt nervøs for at gøre noget uhensigtmæssigt, som kan
blive til farlige situationer.

--
Jan

Fra : T. Hartung

Dato : 29-08-07 22:38

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Måske ? , men hvor for ikke investere i ALKO`s` ATC system som netop
> forhindrer disse ting ?

Det skal han da vel kun gøre hvis han har en ALKO undervogn - ellers skal
den vel bare ligge på hylden der hjemme - medmindre du da vil binde den på
trækket for at hæve kugletrykket )