Vise og udprinte del af billede
Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-08-07 00:27

Hallaløjsa...

Jeg er ikke helt sikker på, hvor dette spørsgmål hører hjemme. Men jeg
formoder dog, at det er klientside (måske Java Applet?).

Jeg har brug for "noget" der kan vise et jpeg billede op til ca
3000x2000 pixels i forskellige grader af Zoom.

Feks. 100%, 75%, og aktuel side.

Selve visningen er dog ikke det væsentlige (det sker alleredde i dag på
udmærket måde på anden vis).

Se evt. et tilfældigt eksempel:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_ny_bog.php?nr=11&dir=449-13&size=100

Men jeg har brug for, at brugeren kan markere en større eller mindre del
af billedet og udprinte denne del på sin egen printer.

Mange af de billeder jeg tilbyder dækker 2 hele folio sider, og det er
jo i sagens natur alt for meget at printe ud på een A4 side. Hertil
kommer, at brugeren normalvis kun har brug for at udprinte en enkelt
post udaf hele dobbelt siden (men ofte tværs over hele siden....).

Nogle ideer til hvordan man griber sagen an.??

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 22-08-07 17:49

Det lyder umidbart som noget du ikke kan gøre vha. javascript.

De løsninger jeg lige kan komme i tanke om vil enten at lave et site hvor du
via javascript kan markere et område, som så beskæres via noget server-side,
som spytter et bekåret billede ud via browseren der kan printes.

Som alternativ kan du sikkert også fedte noget flash sammen som kan bekære
billedet og printe det ud.

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-08-07 10:58

Marten Ølgaard skrev:
> [...]
> via javascript kan markere et område, som så beskæres via noget server-side,
> som spytter et bekåret billede ud via browseren der kan printes.

Bare en tanke:

Beskæring af et billede kan gøres
uden at involvere noget serverside
script:

img#crop {
clip:rect(top, width, height, left);
}

Udfordringen ligger snarere i hvordan man
foretager en markering og får transmitteret
koordinaterne til en JavaScript function.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 23-08-07 11:29

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Udfordringen ligger snarere i hvordan man
> foretager en markering og får transmitteret
> koordinaterne til en JavaScript function.

Lige en hurtig kommentar:
Prøv at søge på Google med

javascript mouse position

Der kommer flere eksempler, der ser lovende ud.
Har ikke haft tid til at lege med det.
/Jørgen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-08-07 23:36

"Jørgen Sørensen" <js@josoSLETsoft.dk> skrev Thu, 23 Aug 2007 12:29:02
+0200

>Lige en hurtig kommentar:
>Prøv at søge på Google med
>
>javascript mouse position

Ja. det ser jo ud til at det er rimeligt let at aflæse musens position.
og det skulle vel være en overkommelig opgave at få den returneret,
enten til en funktion på siden eller tilbage til serveren.

Problemet er nok mere, at gøre det indkredsede område synligt for
brugeren.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-08-07 23:30

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> skrev Thu, 23 Aug 2007 11:57:31
+0200

>Beskæring af et billede kan gøres
>uden at involvere noget serverside
>script:
>
>img#crop {
>clip:rect(top, width, height, left);
>}

Jeg har ledt efter lidt eksempler eller dokumentation til den funktion.

Jeg har ikke lige fundet noget forståeligt. Kunne du evt. oplyse lidt
mere, eller henvise til et eksempel.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 29-08-07 06:23

> Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> skrev Thu, 23 Aug 2007 11:57:31
> Jeg har ikke lige fundet noget forståeligt. Kunne du evt. oplyse lidt
> mere, eller henvise til et eksempel.?

Tillad en anden Jørgen at svare:
http://home.tiscali.nl/developerscorner/imaging/clipping-images-with-css-a.htm

Jørgen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-08-07 11:43

Arne Feldborg skrev:
> [...]
>>
> Jeg har ledt efter lidt eksempler eller dokumentation til den funktion.
>
> Jeg har ikke lige fundet noget forståeligt. Kunne du evt. oplyse lidt

Jeg har et eksempel, du måske kan bruge:
http://webdesign101.dk/showcase/scrollmap/
På den side er der et link til en artikel
jeg en gang i tidernes morgen skrev om
clip-egenskaben.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-08-07 23:36

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk> skrev Wed, 22 Aug 2007
18:49:18 +0200

>De løsninger jeg lige kan komme i tanke om vil enten at lave et site hvor du
>via javascript kan markere et område, som så beskæres via noget server-side,
>som spytter et bekåret billede ud via browseren der kan printes.

Selve serverside delen kan jeg sagtens håndtere (i PHP), hvis jeg kan få
et sæt koordinater returneret enten i en cookie eller i en URL linie.

Men for brugeren vil det være nødvending at kunne se det felt de har
afmasket, sådan rent fysisk med linier der danner en synlig firkant i
billedet. Helst også med træk og slip.

Jeg kan ikke helt genemskue om det er muligt i ren javascript.?

Til gengæld gør det ikke noget, om det er en lidt 'tung' ting at danse
med. Det er jo kun i helt konkrete situationer brugeren har behov for
at printe ud. For den almindelige gennemlæsning fungerer det fint nok
som det allerede er.

>Som alternativ kan du sikkert også fedte noget flash sammen som kan bekære
>billedet og printe det ud.

Flash har ingen erfaring med. Men jeg tænkte om der måske var nogen der
kendte er fiks og færdig Javapplet til formålet.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-08-07 17:03

Mon ikke du kan bruge denne her:
<http://www.defusion.org.uk/code/javascript-image-cropper-ui-using-prototype-scriptaculous/>

Den ser faktisk ret fiks ud.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-08-07 16:58

Hej

Måske du kan bruge det her til noget :

<http://www.chrsen.dk/da/scripter/php/zoomimage/>

jeg lavede faktisk scriptet for at understøtte crop af billeder i et CMS.

Mvh Christian

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-09-07 21:15

Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> skrev Wed, 29 Aug 2007 17:58:28
+0200

>Måske du kan bruge det her til noget :
>
><http://www.chrsen.dk/da/scripter/php/zoomimage/>

Mange tak for dit svar.

Det er lige præcist noget i den stil jeg skal bruge som udgangspunkt.
Jeg har hentet filerne og må se at komme igang. Tak også til Mads Lie
for at henvise til et lignede eksempel.

Hermed endnu engang tak til alle der har svaret. Der er kommer mange
interessante forslag frem - forslag som alle indgår i overvejelserne.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/