Knappen virker ikke
Fra : Martin

Dato : 21-08-07 16:39

Hejsa

http://scandesigns.dk/kenneth/test.html der er der et lille rødt
kryds, på krydset er der en <a onclick="delete(1,'About');"> og jeg har
en lille javascript funktion som alerter de 2 variabler.

Problemet er bare at når man trykker på krydset så sker ikk en fløjtende
fis i firefox. I IE får jeg en fejl der lyder "[string] kan ikke
slettes" som absolut ikke giver mig nogle mening.

Denne er postet i både
dk.edb.internet.webdesign.html og i
dk.edb.internet.webdesign.clientside
og der er sat FUT til dk.edb.internet.webdesign.html, da jeg TROR det er
en HTML ting - men er egentlig ikke sikker.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-08-07 18:32

Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk> writes:

> På http://scandesigns.dk/kenneth/test.html der er der et lille rødt
> kryds, på krydset er der en <a onclick="delete(1,'About');"> og jeg
> har en lille javascript funktion som alerter de 2 variabler.

Nej, det har du ikke :)

> Problemet er bare at når man trykker på krydset så sker ikk en
> fløjtende fis i firefox. I IE får jeg en fejl der lyder "[string] kan
> ikke slettes" som absolut ikke giver mig nogle mening.

Hvilke fejlbeskedder giver browserne? (Husk at slå fejlbeskedder til
i IE når du udvikler, og tjek javascript-konsollen i Firefox).
I Opera får jeg i hvert fald at vide at der er en fejl i den kode der
skulle definere funktionen "delete".

Problemet er at "delete" er et keyword på en operator i Javascript, så
du kan ikke definere en funktion med det navn.
Ovenstående kode, "delete (1,'About')", fortolkes som operatoren "delete"
efterfulgt af et udtryk der består af to udtryk med komma imellem - det
evaluerer til det sidste udtryk, så det er ækvivalent med "delete 'About'",
og du kan ganske rigtige ikke delete en streng.

Delete-operatoren bruges til at slette en egenskab på et objekt, fx:
var foo = new Object();
foo.bar = 42;
delete foo.bar;
alert("foo" in bar); // alerts "false";

> [...]
> og der er sat FUT til dk.edb.internet.webdesign.html, da jeg TROR det
> er en HTML ting - men er egentlig ikke sikker.

Det er en Javascript-ting, så jeg FUT'er til d.e.i.w.clientside.

/L

Fra : Birger

Dato : 21-08-07 19:42

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 'About'",
> og du kan ganske rigtige ikke delete en streng.

Det var den tanke jeg havde.
Kan dog ikke finde dok gennem http://www.gotapi.com/ - vil du dele kilden
med os?

Birger

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-08-07 20:16

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> writes:

['delete' er keyword i Javascript]

> Det var den tanke jeg havde.
> Kan dog ikke finde dok gennem http://www.gotapi.com/ - vil du dele kilden
> med os?

Tilbage til den oprindelige kilde, ECMAScript-standarden:
<URL:http://www.ecma-international.org/publications/standards/Ecma-262.htm>
afsnit 7.5.2 (side 13+14) angiver keywords i ECMAScript.
afsnit 11.4.1 (side 46) definerer hvad "delete" gør.

Google giver også:
<URL:http://developer.mozilla.org/en/docs/Core_JavaScript_1.5_Reference:Operators:Special_Operators:delete_Operator>
(den rettede jeg så lidt i for en ordens skyld :)

På gotapi findes den side faktisk under
JavaScript/DOM on Firefox > Operators > Special Operators > .delete
(Jeg kan ikke beslutte mig om de skulle skamme sig over at frame
andres sider på den måde, eller klappes af for at lave et godt index
til dem. I det mindste er der ingen reklamer.)

/L

Fra : Birger

Dato : 21-08-07 21:46

> [...]
> <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Tak skal du have.
Ved ikke lige hvorfor jeg har overset den på GoTapi... (Måske er kameraerne
klar til at blive opdateret på linie med RAM'en?)
Som jeg i øvrigt er helt enig i er både godt og skidt ;>) - men hvad er ikke
det?

Birger

Fra : Birger

Dato : 21-08-07 17:03

"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og der er sat FUT til dk.edb.internet.webdesign.html, da jeg TROR det er
> en HTML ting - men er egentlig ikke sikker.

Kald din funktion noget andet end delete.
<a> eksisterer ikke uden enten href eller name - så din side kan ikke
validere...
Sæt evt. onclick på billedet i stedet - <a> er ikke nødvendigt.

Birger

Fra : Birger

Dato : 21-08-07 17:21

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> validere...
> Sæt evt. onclick på billedet i stedet - <a> er ikke nødvendigt.

Forsøgte lige at finde ud af lidt om delete - har en mistanke om at du i IE
nok løber ind i enten en document.delete() eller window.delete() - altså at
delete er et reserveret ord, som ikke må anvendes i javascript ( JScript i
IE)...
Men Micro$ofts sider er _meget_ sløve i dag, så kan ikke finde det....

En anden lille kommentar.
der findes noget der hedder <th> - som er header for tabeller. (IE centrerer
og skriver bold - ved ikke lige hvad de andre gør...)
Du har en masse
default og ganske overflødig)
og
du kan bruge <th> og <td> direkte - evt. rette dem til med din egen css
th {...} og td {...}

Birger

Fra : Martin

Dato : 21-08-07 17:37

Birger wrote:
> [...]
> default og ganske overflødig)
> og
> du kan bruge <th> og <td> direkte - evt. rette dem til med din egen css

Nu er det min PHP klasse der laver alle disse ting, og har ikke lige
haft tid til at lave en ordentlig klasse til HTML Tabeller - men det kan
være man skulle det en dag :)

Fra : Martin

Dato : 21-08-07 17:36

Birger wrote:
> Kald din funktion noget andet end delete.
> <a> eksisterer ikke uden enten href eller name - så din side kan ikke
> validere...
> Sæt evt. onclick på billedet i stedet - <a> er ikke nødvendigt.

Så simpelt